Cursussen in GM-ing
Cursussen in GM-ing
Zou dat niet handig zijn? Cursussen in GM-ing? Of uberhaubt korte cursussen door profs (bijvoorbeeld van Wizards) die handig en snel de regels kunnen leren aan beginnende spelers?
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
- Lairnaedon
- Evil Overlord
- Berichten: 983
- Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34
- Lairnaedon
- Evil Overlord
- Berichten: 983
- Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34
Lees dit eens.
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Vin-Diesel
ter ere van het 30 jarig bestaan van DnD is ook een waardeloos boek (http://www.wizards.com/default.asp?x=pr ... /965550000) uitgegeven waarin Mr Vincent het voorwoord heeft geschreven.
dit is ook nog wel iets voor beginnende spelers trouwens.
http://www.wizards.com/default.asp?x=pr ... 0764584596
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Vin-Diesel
ter ere van het 30 jarig bestaan van DnD is ook een waardeloos boek (http://www.wizards.com/default.asp?x=pr ... /965550000) uitgegeven waarin Mr Vincent het voorwoord heeft geschreven.
dit is ook nog wel iets voor beginnende spelers trouwens.
http://www.wizards.com/default.asp?x=pr ... 0764584596
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
*bump*
dit topic was gestart vóórdat het gildehuis er was. Ik zie plotseling nieuwe perspectieven. Een ervaren GM die een 'workshop' houdt over een bepaald onderwerp. Een introductiecursus Game-mastering, zelfs een introductiecursus rpg-en!
Onderwerpen:
* hoe gebruik ik de regels om een interessante game te maken
* plotontwikkeling
* ge-engageerde games
* high fantasy
* roleplaying en de echte middeleeuwen
* storytelling
* peronage ontwikkeling
* alle rpg-tips 8D
* world building
* rpg voor dummies
* hoe voorkom ik munchkinism
* muziek en games
etc. etc.
dit topic was gestart vóórdat het gildehuis er was. Ik zie plotseling nieuwe perspectieven. Een ervaren GM die een 'workshop' houdt over een bepaald onderwerp. Een introductiecursus Game-mastering, zelfs een introductiecursus rpg-en!
Onderwerpen:
* hoe gebruik ik de regels om een interessante game te maken
* plotontwikkeling
* ge-engageerde games
* high fantasy
* roleplaying en de echte middeleeuwen
* storytelling
* peronage ontwikkeling
* alle rpg-tips 8D
* world building
* rpg voor dummies
* hoe voorkom ik munchkinism
* muziek en games
etc. etc.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Ehmmmm,.. we hebben ongeveer 5 members die actief posten.
Wie -als ik vragen mag- zijn dan die ervaren DM's die cursussen gaan geven, en wie gaan er dan ook komen op die cursussen.
Begrijp me niet verkeerd, als het haalbaar is 'i am all for it!' maar ik hoop dat er ook mensen zijn die er echt voor willen gaan. Ik wil zeker wel komen/helpen als laatste zo is.
Wie -als ik vragen mag- zijn dan die ervaren DM's die cursussen gaan geven, en wie gaan er dan ook komen op die cursussen.
Begrijp me niet verkeerd, als het haalbaar is 'i am all for it!' maar ik hoop dat er ook mensen zijn die er echt voor willen gaan. Ik wil zeker wel komen/helpen als laatste zo is.
Laatst gewijzigd door v1nce op woensdag 29 maart 2006, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Heyyy, ik had even een idee. Wat nou als we op een avond met 2 tot 4 mensen DM en. Ik heb het best vaak gehad dat ik tijdens een sessie dacht van 'damnit, waarom doet de DM het niet zo/dat kan ik beter', 'de sessie word nu wel lang/veel van hetzelde' maar ja achteraf bleek dat ik het vaak mis had ha ha, en dat ik die dingen ook deed.
Maar toch, voorbereiding is echt belangrijk, aan de andere kant is mijn ideaal wel altijd geweest dat ik op een dag (over 10 jaar of zo) zo goed kan impro DM en dat ik bijna geen voorbereiding meer nodig heb.
Dus wat nou als we om beurten (tijdens zelfde sessie) Impro DM en en dan heel kort bepreken wat we goed en minder vonden. Dit is natuurlijk ook een soort cursus. En wat bij mij betreft is het zeker niet experiment om het experiment maar een gerichtte manier om beter te worden en beter op elkaar ingespeeld te raken. Ik denk dat 3 tot 4 DM's per sessie van 4 uur wel de limiet is. Ook lijkt het me slim om zeker niet te veel tijd aan de PC's maken te besteden/de oude pc's te gebruiken.
Is dit misschien een Idee wat al snel uitvoerbaar is> Misschien zelfs aanstaande woensdag al waneer Tijn niet kan, kunnen we dan toch gamen, wellicht wel handig om nog een ander persoon erbij te vragen eenmalig. Als het bevalt kunnen we het de week daarop evt. ook doen, zodat Tijn het ook kan checken...
...?
Maar toch, voorbereiding is echt belangrijk, aan de andere kant is mijn ideaal wel altijd geweest dat ik op een dag (over 10 jaar of zo) zo goed kan impro DM en dat ik bijna geen voorbereiding meer nodig heb.
Dus wat nou als we om beurten (tijdens zelfde sessie) Impro DM en en dan heel kort bepreken wat we goed en minder vonden. Dit is natuurlijk ook een soort cursus. En wat bij mij betreft is het zeker niet experiment om het experiment maar een gerichtte manier om beter te worden en beter op elkaar ingespeeld te raken. Ik denk dat 3 tot 4 DM's per sessie van 4 uur wel de limiet is. Ook lijkt het me slim om zeker niet te veel tijd aan de PC's maken te besteden/de oude pc's te gebruiken.
Is dit misschien een Idee wat al snel uitvoerbaar is> Misschien zelfs aanstaande woensdag al waneer Tijn niet kan, kunnen we dan toch gamen, wellicht wel handig om nog een ander persoon erbij te vragen eenmalig. Als het bevalt kunnen we het de week daarop evt. ook doen, zodat Tijn het ook kan checken...
...?
ik vind het een goed plan, om korte improvisatie sessies achter elkaar te houden. En dan bedoel je ieder bijvoorbeeld één uur?
Wat ook zou kunnen is een aantal scenario's uitspelen, bijvoorbeeld vandaag ging mijn combat encounter aan het begin wat traag (moest eigenlijk een snelle intro-achtige combat zijn, maar duurde toch een uur denk ik.
Misschien dat je 1 combat scene kan spelen en na een half uur of twee scene's een korte pauze en dan wisselen en zo ook met andere scenario's, voorbeelden van scenariobeschrijvingen, sfeerbeschrijving, NPC uitwerkingen etc etc. (je hoeft niet alles te bedenken on the spot misschine dat je al wel allemaal een NPC kan maken en die als encounter laten tegenkomen.
Wat ook zou kunnen is een aantal scenario's uitspelen, bijvoorbeeld vandaag ging mijn combat encounter aan het begin wat traag (moest eigenlijk een snelle intro-achtige combat zijn, maar duurde toch een uur denk ik.
Misschien dat je 1 combat scene kan spelen en na een half uur of twee scene's een korte pauze en dan wisselen en zo ook met andere scenario's, voorbeelden van scenariobeschrijvingen, sfeerbeschrijving, NPC uitwerkingen etc etc. (je hoeft niet alles te bedenken on the spot misschine dat je al wel allemaal een NPC kan maken en die als encounter laten tegenkomen.