Kwaliteit van rollenspel

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Kwaliteit van rollenspel

Bericht door Rogier »

Een goede rollenspelsessie is voornamelijk een gevoelsbeleving. Meer dan dat dit inhoudt dat wat er daadwerkelijk in het verhaal gebeurt.

Al tijden ploeter ik op het fenomeen "meesteren", ofwel een rollenspelsessie leiden.
De informatie die mij steeds ontbreekt is hoe een speler hetgeen beleeft wat ik vertel, waar ik hem toe laat (ver)leiden.

Ik denk dat het enigszins overeenkomsten vertoont met het onzekerheidsrelatie van Heisenberg:
Hoe exacter men de locatie van een elementair deeltje weet te definiëren, des te onzekerder men voorspellingen kan doen omtrent de snelheid van betreffend elementaire deeltje, en omgekeerd.

Als meester is het erg moeilijk een goede voorstelling te hebben van hoe hetgeen dat je meestert wordt ervaren door "een" specifieke speler.
Omgekeerd geldt dat je als speler niet zo heel veel invloed op de manier van vertellen van de meester kunt hebben.
Als men het een is, kan men niet het andere zijn, dus ook niet "beleven".

Het punt is dat ikzelf regelmatig ontevreden ben over mijn spelleidercapaciteiten en het voorbereide verhaal. Ik steek chronisch te weinig tijd in een behoorlijk gedegen sessie. Het verhaal is meestal best wel prima.

Gisteren en vandaag heb ik eindelijk sinds lange tijd weer eens echt veel uren in de voorbereiding van een sessie gestoken (al schoot het niet echt op en ben ik nog niet klaar). Morgenmiddag spelen we daarmee een sessie in Den Bosch.
Zoals ik altijd doe, ik schrijf een A4-tje (of meerdere) met de verhaallijn en met afvinkhokjes en probeer zo veel mogelijk lijn in de sessie te houden (door velen hier ook wel railroading genoemd ;-)).
N.a.v. mijn eigen karakters die ik als speler heb gemaakt, beleef ik de karakters daadwerkelijk zoals ze zijn: een heel persoon met motieven en een geschiedenis.
Sterk genoeg hebben mijn avonturen wel personages (NPC’s) met vaak: motieven, een achtergrond/geschiedenis, persoonlijke doelen en onderwerpen waar ze zich geregeld mee bezighouden. Echter, ik mis doorgaans bij elk personage de gevoelsbeleving (dat deels waarschijnlijk te wijten is aan een relatief slechte voorbereiding).

Voor de sessie van morgen ben ik van plan eens niet een A4-tje vol te typen met de verhaallijn, personagegegevens, structuur en dingen die "moeten voorvallen".
Nee, ik probeerde me tijdens mijn voorbereiding afgelopen dagen zo goed mogelijk in de karakterrollen te bewegen zodat ik zonder geschreven informatie die rollen kan uitbeelden.
Dit wordt natuurlijk complexer naarmate er verschillende karakterrollen zijn, maar laat ik eens beginnen met slechts twee à drie personages (NPC’s) die van belang zijn in de komende sessie. Daarbij zal ik trachten mijn tafelblad voor mij schoon te houden van getypt papier.

Misschien is dit ook de kern van het steeds terugkerend thema van de SOMS-groep (Schiedam) en is dít wat sommige spelers bedoelen met "rollenspel".
Laatst gewijzigd door Rogier op zondag 20 november 2011, 6:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Mozeskriebel, jij steekt er wel erg veel tijd, gedachtes en energie in!
:D

Nou ben ik wel nieuwsgierig, wat gebeurt er als jij geen voorbereiding in je sessie steek of minimaal? Zeg maar niet meer dan 15 of hooguit 30 min. Zijn je sessies dan van hele matige kwaliteit of veel minder dan als je uren voorbereid?

Ik was vroeger nogal van de voorbereiding, mijn ding was voor iedere uur spelen minstens half uur voorbereiding. Naarmate ik langer GMde werd dat steeds ietsje minder. Tot ik abrupt van ene op de andere dag besloot om helemaal geen voorbereiding meer te plegen, iig een paar sessies lang, ofwel gewoon "wingen".. Dat bleken een paar van mijn beste en door spelers meest gewaardeerde sessies. Ze waren niet beter dan mijn beste 'uren voorbereiding sessies' maar zeker ook niet slechter.

Een van de grootste GM complimenten die ik een keer of drie van mijn beste speler kreeg is dat hij zich afvroeg hoe ik al die toffe elementen had uitgedacht en voorbereid! Terwijl ik daarna eerlijk melde dat ik maar klein beetje of zelfs niets had voorbereid en dus veel ter plekke verzonnen.

Later kwam ik er klein beetje op terug in de zin dat ik het vooral heel verhelderend en kwaliteit verhogend vond om 3 snelle schetsen (10 min tekentijd) van paar keylocaties te maken, 6 namen te verzinnen voor NPCs en misschien nog paar erg kleine dingen voor te bereidden, ofwel hooguit 15 a 30 min.

In die zin klopt het aloude gezegde voor GMs best : "A Picture is worth a Thousand Words". Veel leuker om paar dingetjes te schetsen ipv van meerdere A4s vol te tikken. En ik ben nogal een crappe tekenaar, typ vrij snel en schrijf meestal graag!

Die kleine dingen opschrijven was voor mij zeer prettig, door dat namen ding bijvoorbeeld werd het niet opeens overduidelijk dat je alles uit je billen trekt ha ha! En de sessies waren meestal aardig tot heel goed.
Ik had op een gegeven moment toch een beetje het gevoel dat ik "de Matrix" zag. Niet in de zin dat ik een echt goede GM was maar wel een GM die maar heel zelden een slechte of echt saaie sessie runde, ook zonder voorbereidingstijd. Voor mij had dit juist niet veel met voorbereiden te maken, voorbereiden werkte ook best vaak contra productief. Als ik niet voorbereide was ik minder star, ik voelde meer aan wat mijn spelers wilden en kon daar op ieder moment ook meer aan voldoen.

Ik had namelijk geen vooropgezet plan in mijn kop meer van waar ze heen moesten, wat ze moesten doen en hoe. Hoe meer ik improviseerde hoe makkelijk dat me af ging en hoe meer ik ook genoot van RPG. Mijn meest frust en slechtste sessies waren eigenlijk vooral als ik heel veel tijd in alles uitdenken had gestoken en de spelers vonden het eigenlijk niet zo leuk of schopten alles overhoop of waren niet nauwelijks serieus of heel eigengereid in wat en hoe ze dingen wilden doen in game. Als een sessie gewoon niet loopt, en zelfs als dat helemaal op conto van de spelers komt (zeldzaam) dan is dat nooit leuk. Maar het word pas echt frust als je uren in de voorbereiding hebt zitten en je het totaal anders en beter voor je zag toen je er mee bezig was... Dit is een heel reeel gevaar. Dan ga ik liever maar wat dingen uit losse pols doen en kijken waar het schip strand. Soms kom je op hele leuke dingen uit! Uiteraard is het niet zwart wit, soms vind ik niets leuker om 2 uur lang te nerden met een kop thee en allerlei RPG dingen voor te bereidden. Maar het is wel fijn dat dit niet meer altijd hoeft en dat ik dan misschien wel materiaal voor 3 sessies in die twee kan voorbereiden..

Toen ik eenmaal totaal improviseerde verdween de frust grotendeels. Was zo veel leuker om gewoon heel veel feedback te krijgen van spelers, elkaar inspireren, niet het gevoel hebben dat RPG (huis)werk was en dat je dus ook wel een beetje een goed "cijfer" wilde hebben aan eind van de sessie..

@ Rogier, Ik ben oprecht geinterreseerd:

-Waarom ben je ontevreden over je GMen?

-Waarom ontevreden over de tijd die je er in steekt?! Ik krijg de indruk dat NIEMAND anders hier er meer tijd in steekt en daar zitten in ieder geval twee hele goede GMs tussen...

-Denk je dat je best wat talent hebt voor GMen of juist niet?

-Is je vele voorbereiding een grote kracht die je talent ondersteunt of juist een kruk omdat het je ontbeert aan de "natural" skillset die sommige GMs gewoon van zichzelf hebben..?

Ik heb die skillset hooguit maar deels (en zou best kunnen dat anderen hier vinden dat ik hem nauwelijks of niet heb) zou hem graag wat meer willen hebben.

Die skillset bestaat naar mijn mening uit: overredingskracht, improvisatievermogen, flexibiliteit, storytellerstalent, originaliteit, leiderschap, sociale vaardigheden, geduld, netjes duidelijk en niet monotoon kunnen spreken, vrij goed geheugen, goed zijn met cijfers en regels en meer van dat soort dingen. Ik denk dat al die dingen nog wel een stuk belangrijker zijn dan voorbereiding. Als je bovenstaande dingen een beetje kan.. heb je eigenlijk niet of nauwelijks voorbereiding nodig.
Laatst gewijzigd door v1nce op zondag 20 november 2011, 1:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

dubbelpost, forumlag.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik ben het wel eens met post van v1nce.
Aan de vaardigheden ('skillset'), zou ik nog gevoel voor drama willen toevoegen. De nummers en tabellen zijn niet zo heel belangrijk, maar ligt aan het systeem dat je gebruikt.

Hier een grappige aanpak van losjes GM zijn: http://kuoi.com/~kamikaze/RPG/freeform_campaigns.php

Wat er wel leuk in terug komt, is hoe je acties van spelers best kunt gebruiken in het bedenken van scenario's.

Ik denk dat je goede rpg kan leiden Rogier. Je doet het immers al een aantal jaren en hebt spelers die telkens terugkomen.
Het kan best verhelderend werken om wat minder voor te bereiden.

De NPC's achtergronden heb ik me nooit zo heel in verdiept, om eerlijk te zijn. Veel belangrijker is denk ik het spel van de spelers personages (PC) en scenario's/beschrijvingen die daarbij passen. Plaatsen en uitdagingen die de PC's uitdagen en laten schitteren.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

v1nce schreef:-Waarom ben je ontevreden over je GMen?
Ik ben regelmatig ontevreden over mijn eigen spelleidercapaciteiten omdat ik vaak dingen in mijn hoofd heb of bepaalde verwachtingen er van heb, die dan niet zo in het spel gaan zoals ik had gewild/voorbereid.
De manier waarop ik bepaalde informatie geef via een NPC, of de manier waarop ik een gevaarlijke situatie beschrijf, of de wijze hoe ik om ga met initiatieven van spelers/helden.
Dat kan beter, althans ik ben me er bewust van dat ik het regelmatig toch nèt iets anders doe dan ik had bedacht. Het zijn nuanceverschillen. Het gaat echt over manieren "hoe" iets te vertellen en "hoe" het rollenspel/toneel te spelen met de NPC's.
Daarnaast mis ik in bepaalde situaties juist de afwisseling die nodig is om het boeiend te houden, of daarentegen het geduld om een situatie uit te laten kristalliseren (dus niet over bepaalde zaken heen hoppen; de tijd geven aan interacties).

Het is dus geen ontevredenheid over mijn verhaal op zich of ontevredenheid over dat de spelers niet doen wat ik wil.
Het verhaal en de spelers gaan meestal wel goed. Ik denk dat ik er goed in ben om de boel zodanig naar mijn hand te zetten zoals ik wil / had gewild, dus prioriteit stellen aan het verhaal en naar een (tijdelijk) "eindpunt" werken.

Door dit onderwerp ter discussie te stellen, namelijk de "kwaliteit van het rollenspel", leg ik zelf de lat van rollenspelleider hoog. Ik verwacht dus veel van mijn eigen inbreng, mijn eigen eisen als spelleider zijn hoog.

v1nce schreef:-Waarom ontevreden over de tijd die je er in steekt?! Ik krijg de indruk dat NIEMAND anders hier er meer tijd in steekt en daar zitten in ieder geval twee hele goede GMs tussen...
Zie mijn eerste antwoord. Het is niet dat mijn verhaal niet interessant is, maar dat ik graag gewoon goed wil meesteren en daarmee een goede gevoelsbeleving aan de spelers over wil brengen. Ik weet niet of me dat lukt. Ik heb de indruk dat ik dat veel beter zou moeten kunnen, maar dat kost meer voorbereidingstijd ... misschien niet méér, maar door op een andere manier mijn rollenspelsessie voor te bereiden.

v1nce schreef:-Denk je dat je best wat talent hebt voor GMen of juist niet?
Ik denk dat ik meer talent vóór meesteren heb dan dat ik het niet heb.
Het meesteren gaat mij goed af en aan inspiratie en creativiteit geen gebrek. Ik ben volgens mij (behoorlijk) goed in improviseren, dus op dat gebied mis ik geen talent.

v1nce schreef:-Is je vele voorbereiding een grote kracht die je talent ondersteunt of juist een kruk omdat het je ontbeert aan de "natural" skillset die sommige GMs gewoon van zichzelf hebben..?
Nee de voorbereiding zorgt er voor dat mijn natuurlijke accent op improviseren en creativiteit meer structuur krijgt.
Ik heb denk ik best een goede indruk van mijn capaciteiten daarin. En mijn voorbereiding dient ter ondersteuning daarvan, niet een noodzaak.

michiel schreef:Ik denk dat je goede rpg kan leiden Rogier. Je doet het immers al een aantal jaren en hebt spelers die telkens terugkomen.
Het kan best verhelderend werken om wat minder voor te bereiden.
Ik heb er geen twijfels over dat ik tenminste op een gemiddeld niveau avonturen kan meesteren.
Het meesteren doe ik namelijk al vanaf 1993. En er zit nog steeds vooruitgang in.


Voor wat betreft de ODM-sessie in Den Bosch vandaag, heb ik mijn aanpak anders gedaan en heb ik aan mijn voornemens gehouden: Zonder beschreven papier op tafel gemeesterd.
Het was een goede sessie met veel rollenspel. Ook had ik dit keer zelf eens een relaxte sessie. Ik was totaal niet vermoeid na de sessie.
Daarnaast had ik een duidelijk (uitgewerkt) verhaal in mijn hoofd en kon ik met alle situaties omgaan en stond ik daar ook boven.
Ik meesterde met élégance zou ik zeggen: niet te veel druk op de spelers, veel mogelijkheden voor rollenspel, veel mogelijkheden voor improvisatie buiten de rode draad, aandachtige spelers (en dus sessietijd te kort; de tijd vloog voorbij) en veel aandacht voor het vrije spel (waaronder bijvoorbeeld het laten uitkristalliseren van acties/beslissingen/gedachten van spelers en helden).
Kortom: Het was een prima rollenspelsessie.

Na jarenlange ervaring als meester en nog wel in verschillende rollenspelgroepen en op verschillende niveau’s, sta ik nu anders tegenover rollenspel als speler. Waarschijnlijk kan ik me daar nu beter in vinden en begint het weer te kriebelen om eens wat vaker als speler het rollenspel mee te maken (het liefst in een niet te grote rollenspelgroep zodat goede interactie en snelle verhaallijnen mogelijk zijn).
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik denk dat als je zelf wat relaxter er bij zit het ook gemakkelijker met de hele groep zal gaan.

Wat dat betreft kan een te letterlijke voorbereiding niet zo helpen, de spelers doen toch wel anders dan je dacht en frustreren en in bochten wringen om jouw idee door te 'duwen' helpt dan niet.
Niet dat ik je dat zo snel zie doen, maar het kan wel zorgen dat het idee achteraf tegenvalt.

Volgens mij heb je een mooie manier en balans voor jezelf gevonden om te meesteren. Een voorbeeld voor velen.
http://kuoi.com/~kamikaze/RPG/freeform_campaigns.php schreef:Run a one-shot, no matter how cheesy; use a module if you like, you don't even need to prepare for it beyond just reading the text so you won't be shocked.
Note anything the players thought was interesting or any NPCs who escaped.

Next adventure, you have to think a bit more, but not much. Use the escaped NPCs from last time as the masterminds of the new adventure, as "level bosses" to use videogame terms. Leave even more plothooks and red herrings in, and see which ones the players bite into.

Lather, rinse, repeat. Eventually the players will have vast conspiracy theories figured out, interaction webs drawn in overlapping lines on a big whiteboard, and they'll never know you knew *nothing* at the start.

When you get tired of the chase, leave blatant clues or prophecies that the next "level boss" is the Big Bad. Kill him and save the world! Hooray!
Zoals hier beschreven kan je ook best GM-en/meesteren. Vooral het dikgedrukte deel vind ik wel interessant. De gedeelten (lokaties, personages en gebeurtenissen) die de spelers leuk en interessant vonden herhalen.
Het laatste gedeelten over duidelijke aanwijzingen dat die en die de 'eindbaas' is vind ik zelf dan weer te gemakkelijk.
Leuker is dan om een twist erin te bedenken dat bijvoorbeeld een vriendlijke NPC de ander erinluisde of iets dergelijks.
Eigenlijk al de manier waarop je die sessie in DenBosch bescrhijft.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja Rogier, het is mooi dat je naar verbetering streeft, maar echt veel aanleiding daartoe zie ik niet de laatste tijd. Sterker nog, het gaat eigenlijk gewoon prima zo. Of je het altijd iedereen naar de zin kunt maken en aan ieders verwachtingen (inclusief de jouwe!) kunt voldoen, dat denk ik niet. En ik denk dat je de lat veel te hoog legt als je dat probeert. Mensen zijn verschillend, ze hebben verschillende ideeën over het rollenspel, over het verloop van een scenario, over de interactie tussen de DM en de spelers, over van alles en nog wat. Een geslaagde avond voor de één hoeft geen geslaagde avond voor de ander te zijn - maar gemiddeld genomen doe je het toch goed genoeg, als er zoveel spelers zijn die graag meedoen?

Even wat concreter:
Rogier schreef:De informatie die mij steeds ontbreekt is hoe een speler hetgeen beleeft wat ik vertel, waar ik hem toe laat (ver)leiden.
Dat weet niemand! In het dagelijks leven weet je dat ook niet. Maar net zoals in het rollenspel, merk je het meestal wel..... de mensen reageren op de een of andere manier op zulke informatie. Als die reactie niet is wat je gedacht had, tja, dan zit er weinig anders op dan nog wat meer informatie te geven. Of er een draai aan geven, natuurlijk.

Of, als je dit bedoelt:
Rogier schreef:Een goede rollenspelsessie is voornamelijk een gevoelsbeleving. Meer dan dat dit inhoudt dat wat er daadwerkelijk in het verhaal gebeurt.
Dat is wel zo, maar daar geldt dan toch een beetje hetzelfde voor: je weet het niet. Je kunt toch moeilijk van jezelf verlangen dat je je verdiept in de gevoelsbeleving van iedere speler? Een nobel streven hoor, maar niet erg haalbaar..... overduidelijke gevallen van verveling of ergernis komen echt wel naar boven, en veel verder hoef je niet te gaan, denk ik. Misschien moet je in sommige gevallen nog specifieke gevoeligheden vermijden, maar ik geloof niet dat dat nou zo'n punt is bij de spelers die ik ken. En, zoals gezegd, ze zitten er nog steeds en het worden er eerder meer dan minder.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Fandath, dat zijn weer geruststellende woorden. Daar sluit ik me bij aan.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Daar sluit ik me bij aan.

http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/theo ... ystem.html
Hier een leuk stukje over de GM rol.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik weet het niet. In principe zou ik elke week week paar groepen kunnen draaien van 4 spelers. Tenminste, dat was de praktijk tot een jaar geleden. Dat het niet zo veel moeite koste om groepen te beginnen en dat de mensen eigenlijk altijd vrij enthousiast bleven komen, tenzij ik de stekker er uit trok. Vaak koos ik er wel voor om na 4 tot 15 sessies de stekker er uit te trekken. Omdat ik graag met mensen speel die niet bijna alles wat ik doe als GM best vinden en de lat toch wel wat lager leggen dan ik zelf!

Wil wel graag spelers die je een duidelijke progressie ziet maken na paar sessies, die beter worden, meer durven RPGen en daar door ook enthousiaster geraken.
Ik merkte dat Caligari en ik hier ongeveer hetzelfde denken. Dat we soms na 6 keer of meer spelen in zelfde samenstelling tweemaal achter elkaar behoorlijke ruksessie hadden en dat de andere spelers dan zeidden, "was best leuk!" Wanneer gaan we weer spelen?! Dan keken we elkaar aan en hadden zoiets van... WTF...?

Liever speel ik met RPGers die vrij veel eisend zijn en als het even kan ongeveer zelfde niveau kwa spelers of GMers als ik zijn! Als ze beter zijn (wat vaak zat voor komt) graag zelfs! Dan tillen ze mij ook naar hoger niveau en kan ik veel van ze leren.

Ik bedoel ik weet niet of je GM succes moet afmeten aan of mensen het iig goed "genoeg" vinden om nog te blijven komen. Ik zou dan toch liever kijken naar dat mensen een op de drie sessies of zo tomeloos enthousiast zijn, bizarre in en out game dingen meemaken en heel soms het gevoel hebben dat de RPG groep waarin ze zitten ze wel eens een 'life affirming' momentje geeft!

Als je eerlijk naar je zelf bent als GM zie je hoe goed je het doet tijdens en na de sessie. Hoe kijken je spelers, lachen ze veel, vinden ze het supertof om veel na te bespreken, zitten ze er echt in, maken ze allerlei plannen en suggesties voor aankomende keer, etc.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Waar speel jij je sessies, resp. waar woon je? In den Haag of in Rotterdam?
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

@ Rogier: Laatste 4 jaar in Den Haag, daar voor 10 jaar in Rotterdam. Daar voor 1 jaar in Amsterdam, daar voor in Hilversum/Gooi.. In alle steden gelde het bovenstaande mbt frequentie van sessies en spelersaanbod. Uiteraard legde ik de lat vroeger veel lager, het is pas sinds ik Caligari ken ongeveer dat ik wat meer wil, jaar of 7.

Overigens, speel ik de laatste tijd bewust niet veel, denk dat dat in de winter wel weer zal aantrekken. Gaat bij mij bijna elke jaar zo, ben meer een winterRPGer.. :D

Wat ik schreef in voorgaande post geld uiteraard alleen voor mij! Is mijn voorkeur/hoop/manier van dingen doen. Word ik het meest happy van. Als dat voor anderen helemaal niet zo is, kan ik prima inkomen! En, het kan best zo zijn dat ik vergeleken bij jou een hopeloze prutser van een GM ben, heb immers nooit met je geRPGed kan daar dus niets echt zinnigs over zeggen.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja v1nce, je hebt wel een punt - ik begrijp het idee van "goed of helemaal niet" op zich best.
Maar ik heb zelf niet zozeer de neiging om een (erg) hoog niveau ook als een soort minimale maatstaf te hanteren om er mee door te gaan - oftewel, ik ben best bereid om een matige sessie, of zelfs een serie matige sessies, te accepteren. Ik heb ook gemerkt dat er vaak wel (geleidelijke) progressie in zit. Bij SOMS vind ik bijvoorbeeld het huidige gebeuren een stuk beter dan toen we een paar jaar begonnen, en hebben we naar mijn idee een heel behoorlijk niveau bereikt dat voor mij in ieder geval goed genoeg is.

Of "goed genoeg" nog beter kan - nou ja, misschien! Maar dan loop je ook al gauw tegen het punt aan dat wat de een een verbetering vindt, voor de ander niet veel uitmaakt of dat het hem zelfs tegenstaat. Een voorbeeldje: ik hecht zelf nogal aan goed rollenspel in de zin van geloofwaardige acties en kennis en opvattingen die bij de achtergrond van een character passen. Anderen vinden dat weer minder belangrijk en hebben een idee over hoe vlot we "door het scenario" gaan. Weer anderen hechten aan een zo nauwkeurig mogelijk gebruik van de regels.
Dus ik kan me ook best wel de reactie voorstellen van spelers die het prima naar hun zin gehad hebben, terwijl jij het als DM maar heel matig vond. Misschien hebben ze gewoon andere ideeën over wat kwaliteit is.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Misschien hebben ze gewoon andere ideeën over wat kwaliteit is.
Kwaliteit is subjectief.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

v1nce schreef:En, het kan best zo zijn dat ik vergeleken bij jou een hopeloze prutser van een GM ben, ...
Nou dat zal toch wel meevallen? Mijn sessies zijn ook met bergen en dalen.
v1nce schreef: ... heb immers nooit met je geRPGed kan daar dus niets echt zinnigs over zeggen.
Misschien moet dat er maar eens van komen?
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

v1nce schreef:Ik weet het niet. In principe zou ik elke week week paar groepen kunnen draaien van 4 spelers. Tenminste, dat was de praktijk tot een jaar geleden. Dat het niet zo veel moeite koste om groepen te beginnen en dat de mensen eigenlijk altijd vrij enthousiast bleven komen, tenzij ik de stekker er uit trok.
boh, ik zou willen dat ik de spelers zo makkelijk krijg aanwaaien.....
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

@ Rogier. Goed punt! Laten we dat idd een keer doen! Enige probleem is dat je nu natuurlijk gouden RPG bergen verwacht en als ik dan toevallig dus wel een off night als GM heb..... :-P Maar zou idd leuk zijn als er keer van komt. Ik zou dan bijvoorbeeld Thekkur en Caligari kunnen vragen er bij voor zo een eenmalige sessie. Altijd als ik met hun speel is hun niveau iig hoog.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

@ Neanie, tja ik moet zeggen dat ik er wel degelijk wat moeite voor deed hoor! Briefjes ophangen in gamewinkels (wat overigens worse than useless was) veel oproepen op dit en D20 forum. Via via rondvragen. Heel vaak mailden mensen mij dan direct ipv forumpost, daarom lijkt het soms alsof maar weinig mensen op (onze) oproepen reageren!

Wat ook nog wel erg scheelt vermoed ik: Jij woont in Dordt. Ik woonde heel centraal in R'dam of Den haag... Is sowieso veel grotere poel potentiele spelers. Als laatste ken ik vrij veel mensen uit internationale (school) kringen en speel ik even lief (eigenlijk zelfs ietsje liever) in Engels dan in NL. Dat vergrote ook de beschikbare spelers best aanzienlijk. Heel groot percentage amerikanen en ook wat Engelsen hebben vroeger 2nd gespeeld of andere RPG games, zeker in vergelijking met het percentage Nederlanders die ooit hebben geRPGed. Die mensen gaan bijna altijd vroeg of laat weer op zoek naar groep.

Als ik eerlijk ben, het heeft me altijd verbaast dat ik en Caligari toch altijd weer zat spelers konden vinden. Immers, ik zal de eerste zijn om toe te geven dan onze oproepen en games best wel veeleisend en kritisch waren. Schijnbaar schrikt dat toch niet zo veel mensen af! Mensen komen er soms ook juist op af. Wat mensen wel afschrikt is als we laten doorschemeren dat we ze sucky RPGers vinden (doen we alleen heel soms bij mensen die al vele jaren spelen en die we echt wel kansen geven om tegendeel te bewijzen).. Dan vinden ze ons stom en willen ze niet meer met ons spelen, maar ja dat was nou juist de bedoeling! :wink:
Zou het nu iets anders doen, maar het effect was toendertijd tevens positief. Dat niemand mijn tijd verdeed en ik die van hen ook niet.

Serieuzer: we zijn niet altijd subtiel of tactisch aardig geweest maar eigenlijk vind ik dat wel ok. We hebben ook vaak gehad dat we echt goede vrienden bleven met spelers die we echt (net) niet goed genoeg vonden spelen. Het is dus zelden persoonlijk!
Het was meestal de combi van niet zo goed spelen, dat niet door hebben of wel door hebben en niet willen veranderen en daarnaast de sessie /kwaliteit voor anderen ook iedere keer verpesten waar we beetje baldadig van werden.

Met sommige mensen kan je heel goed surfen, met andere boardgamen maar wil niet zeggen dat je met iedereen ook fijn zou kunnen of moeten RPGen...

Lange post ha ha!
Laatst gewijzigd door v1nce op vrijdag 25 november 2011, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

@V1nce: ik ben wel voor een sessie waar jij GM bent. Liefst niet te veel spelers en met enkele spelers die ik ook ken.
Helaas kom ik op dit moment een week per dag te kort, dus of het er binnenkort van mijn kant van zou kunnen komen, valt te betwijfelen.
Houd je GM-rol en rollenspel in ieder geval maar in gedachten.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Prima! Lijkt me leuk. Heb er ook helemaal geen haast mee maar zou leuk zijn als er van komt deze winter. Heb jij overigens wel eens met Thekkur gespeeld? Caligari niet toch? Zo niet, no worries! Ze zijn naast erg goede RPGers ook nog paar van de meest relaxte mensen in en out game die ik ken! :D Te veel spelers: in principe speel ik nooit met meer dan 1 GM en 3 spelers. Is voor mij ook optimaal.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Ja hoor, Thekkur ken ik wel. De keer dat hij mijn side-GM was tijdens een SOMS sessie, was echt tof.
DrCaligari ken ik niet.
Plaats reactie