de menselijke factor - E6 in pathfinder

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janek
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 23:08

de menselijke factor - E6 in pathfinder

Bericht door Janek »

Wie heeft er ervaring met het E6 systeem binnen d20 RPG's?
Ik kwam deze post tegen:
http://www.enworld.org/forum/showthread ... -revision)
met de pdf hier: http://esix.pbworks.com/f/E6v041.pdf
en werd direct enthousiast.

In het engels gaat het om het volgende

Like d20, E6 is a game of enigmatic wizards, canny rogues, and mighty warriors who rise against terrible dangers and overcome powerful foes. But instead of using d20’s 20 levels to translate characters into the rules, E6 uses only the first 6. E6 is about changing one of d20’s essential assumptions, but it doesn't need a lot of rules to make that change.

To understand E6, imagine the perspective of the average medieval peasant in a d20 game. This person has the stats of a 1st-level commoner, and while they might not know their stats explicitly, they know their relation to the rest of the world. Our peasant knows that he can be killed quite easily by maurauding raiders, enemy soldiers, or even wild animals. He’s not mighty, he’s not organized, and he doesn’t have any special skills to bring to bear when danger strikes. He worries about drought and flood, and the welfare of his livestock. His extended family likely all lives within a mile of his birthplace. To him, a trip to a town ten miles off is an expedition into the unknown.

Imagine you are this peasant, and you meet a trio of 6th-level adventurers. When you address the wizard, you are speaking to someone who could incinerate your home and slay all your livestock with a few words. The fighter has prevailed against a dozen orcish skirmishers and slain them all – and he could do the same again. The cleric is a man so holy that the gods themselves have granted him the power to cure the sick and heal the wounded. These are epic heroes.

Now consider the powers of a CR 5 manticore. To the peasant, the appearance of this manticore near the village isn’t a nuisance: the beast can, and likely will slay you in seconds if you draw its attention. You, your livestock, and your entire family are in immediate danger of violent death. Even if you were well armed and gathered a large peasant militia, your village faces heavy losses and no guarantee of success. Against such a creature, adventurers may be your only hope. E6 recognizes that 6th level characters are mortal, while reframing the game’s perspective to create a context where those same 6th level characters are epic heroes.


er is daarnaast al veel geschreven over het gebruik hiervan
Wie heeft er al eens gespeeld met dit principe? In wat voor setting, welke campaigns etc?

Ik wil E6 met pathfinder gaan toepassen op een zelf te maken wereld die ik zou willen baseren op onze eigen wereld, maar dan circa 4000-6000 jaar geleden(dus 4000 tot 2000 voor Christus). In het Bronzentijdperk, pre romaans als basis de oude Chinese, Indische, Perzische/Mesopotanische, Egypitische, preGriekse, preRomaanse, Mazteekse en Incase culturen. Met een wat grovere Neanderthaler i.p.v. de orc, een soort buitenwereldsen(altantis bewoners?) als de hoog ontwikkelde elven (Homo superioris), en de vegetarische Homo Floresinies/Erectus als een iets verwildere vorm van halflingen. Dwergen zijn misschien wel speelbaar, maar daar heb ik nog geen passend equivalent voor bedacht. Gnomen zijn niet speelbaar. Net als veel andere rassen die waarschijnlijk wel voorkomen in kleine hoeveelheden.
De wereld is ook wat minder magierijk. Of ik full-casters helemaal uitsluit weet ik nog niet, daar kom ik nog op terug.

Dus mijn voorlopige vragen aan jullie:
- Iemand ervaring met E6 i.c.m met pathfinder, tips?
- En wie heeft er al eerder een bronzentijdperk campaign opgezet(materiaal om te delen?)?
Laatst gewijzigd door Janek op dinsdag 12 februari 2013, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Hoi!
gaaf idee.
Ik heb inderdaad vaker van E6 gehoord, maar nooit gespeeld. Voornamelijk omdat ik geen DnD of pathfinder speel op het moment. Ik vindt het concept erg goed, en hou wel van meer gebalanceerde campaigns.
Ik heb wel wat games gespeeld in een mytholgische versie van een semi keltisch tijdperk. En dat was altijd erg leuk. Ik weet dat er een aantal 2nd DnD boeken zijn die zich verplaatsen naar zulke specifieke tijdperken, en die ook aantal tabellen welke wapens en spreuken wel en niet beschikbaar zouden zijn een zo een campaign.
Ik zou ook nog nadenken over welke classes zouden passen in zo een campaign. Vooral bijvoorbeeld de Palladin zou minder goed passen in een pre-arturiaans tijdperk, en priesters zouden ook andere functies hebben als je andere goden hebt.
Misschien kun je nog ideeen halen uit de campaign boeken van Dark Sun.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Janek
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 23:08

Bericht door Janek »

Ik zal eens wat surfen op het web naar oud spul. Ik kwam maztica tegen. Een inca/maya setting. Dat is wel interessant, ook al is de setting eigenlijk zo rond einde middeleeuwen op gezet. Er zitten wel mooie verwijzingen naar hoe de mayas/azteken leefden en hoe je dat moet vertalen naar d20
Gebruikersavatar
Janek
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 23:08

Bericht door Janek »

Er is best wel wat bekend over de tijd zo 4000-2000BC De volgende site kwam ik tegen met mooie input voor mijn campaign setting. Het is natuurlijk nog een beetje braaf allemaal, maar het is een mooie basis om een fantasy sausje over heen te gooien:
http://www.rivervalleycivilizations.com
Gebruikersavatar
Janek
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 23:08

Bericht door Janek »

en in deze link een overzichtelijk kaartje met de gebieden waar het te doen is in die tijd, historisch gezien dan. in de fantasy setting komt daar nog wel leuke spots bij :P
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CD0Q9QEwCQ
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

gaaf! laat het weten als je wat ideen geschrevn hebt.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Klinkt erg tof, heb zelf bijna nooit in dat soort tijdperken en settings gespeeld, maar zie 't zeker wel voor me! :)
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Het concept van binnen de menselijke maat blijven spelen is leuk. Wie kan zich nog echt voorstellen hoe het is om een halfgod persoon van level 20 te spelen? Dat dan alles lukt is wel leuk, maar verder gaat de spanning er wel een beetje van af.
Ik hou er wel van wat lage level te spelen. Je kunt je gemakkelijker inleven.

Als je iets later ook goed vind kun je zenobia eens proberen.
Dat speelt in de Romeinse tijd, tijdens de revolutie af. Je kunt ook kiezen om Perzie of in Egypte te spelen.
ZENOBIA is the fantasy roleplaying game of adventure and magic in the ancient world. It is a world where the deserts are home to fierce Saracen tribes, lost cities, sphinx and scorpion-men. And where the cities are home to scheming princes, bandit kings and sinister cults. Opportunity and adventure are everywhere. There are centuries-old tombs to be robbed (if their fiendish residents can be defeated), ancient underground complexes full of obscure traps and breath-taking treasures that were left behind by the gods, palaces owned by fabulously wealthy kings, and temples dedicated to the gods - temples whose physical defences cannot compare with their magical enchantments. From hundred-gated Thebes to the oasis city of Palmyra, from the wealthy caravan city of Carrhae to the strict religious city of dusty Hierosolyma, adventure awaits the brave, the foolhardy and the greedy. And for those who fail, the Afterlife beckons, or worse - perhaps slavery on a rowing bench in a Tyrian war galley, or a life in the Turquoise mines of Sinai.
http://www.geocities.com/zozergames/zenobia.html
Gebruikersavatar
Janek
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 23:08

Bericht door Janek »

ik zal het zeker even bekijken. thanks 8)

Oeps, de links doen het niet(meer) ik heb de maker een email gestuurd, hopelijk doet die email het nog wel... :shock:
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik heb nog wel de pdf als je die wilt. Stuur je email via PM.
Gebruikersavatar
Janek
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 23:08

Bericht door Janek »

Ha michiel, mooi man, die kerel reageert ook niet meer op zijn email dus fjn dat jij ze nog hebt. Ik heb je een pm gestuurd.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Bij deze :)
Plaats reactie