Uitdelen van XP

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Uitdelen van XP

Bericht door Thekkur »

Ik ben benieuwd van andere GMs er voor vuistregels op na houden voor het uitdelen van XP op basis van acties van de spelers, en inlevingsvermogen van hun personage. :wink:

Natuurlijk slaat dit op de post van Fandath, om even met ozzies woorden te spreken; 'ik zal de kop wel afbijten.'

Aan het einde van iedere sessie verdeel ik zp als volgt:
sessie XP - iedereen krijgt dezelfde hoeveelheid en is gebaseerd op hoeveel de spelers bereikt hebben in de sessie ten opzicht van het langere termijndoel.
RPG XP - per speler afhankelijk van hun inlevingsvermogen in hun personage en of ze zich in de lijn van hun personage hebben gedragen.
speciale actie XP - voor ingenieuze acties van spelers, die het verhaal verder hebben gebracht voor de oplossing van een probleem hebben gezorgd.
kills - xp per gedood monster.

daarnaast geef ik XP per damage die spelers hebben gedaan, alsmede XP per spell die gecast is. Nadeel van deze laatste twee is dat spelers soms de neiging hebben wel heel snel over te gaan tot geweld/spellcasting.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Killerbee
Ridder
Berichten: 293
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2004, 21:19

Bericht door Killerbee »

Dat klopt, het nadeel was dus bij de sessies van vorig jaar dat de spellcasting personen een hoop XP vergaarde met hun spells elke sessie (zelfs in sessies waar eigenlijk niks gebeurde haalden hun nog xp binnen hoor sence motives te casten etc.)
En daardoor waren er tegen het einde wat grote verschillen in levels, wat misschien niet echt helemaal perfect gebalanceerd was.

We hebben het er al verschillende keren over gehad gedurende het jaar, maar een eigenlijk oplossing is er nooit voor gekomen. Punt is dan wel weer, dat gedurende actie scenes de warrior en rogue meestal weer een hoop XP konden beinnen harken mits het scenario het toeliet, want al aardig vaak gebeurde het dat ik aan het inhakken op een badguy was en dat uiteindelijk iemand die na mij was met 4DMG dat persoon afmaakte en mij dus zo "mijn xp afpakte" (op zich niet erg, het draait niet om de XP dat weet ik, maar toch) Het was vooral te merken aan het einde, waar iedereen er toch een beetje gehaaid op werd om zo snel mogelijk een personage af te maken om die XP maar binnen te halen en zo toch een beetje een acceptabel aantal punten binnen te halen om zo een beetje bij de rest te blijven.

Wat natuurlijk al helemaal niet in mijn voordeel werkte was dat ik er vaak niet was en zo dus ook nog eens een hoop sessies miste en dus ook een hoop XP (sommige sessies werd mijn character door de DM of door de party gespeeld, maar in andere sessies was ik "ziek" en had mijn char dus geen XP verdient) Aan het einde werd het wel rechtgetrokken door een beetje DM-intervention toe te passen enzo, maar helemaal fijn vond ik het niet, want ik had liever alles zelf verdient door bij de sessies aanwezig te zijn.

XP verdelen lijkt me lastig, je kan al snel gezeik krijgen omdat 1 persoon meer krijgt dan een ander en dat lijkt mij niet de bedoeling. Soms heeft iemand wel eens een offday (die hebben we allemaal wel eens gehad) en kan hij zich niet echt inleven of heeft tie eigenlijk andere dingen aan zijn kop en is tie er niet echt bij met zijn gedachten. Dat die persoon dan minder doet en minder XP verdient is logisch. Maar soms liet het scenraio niet toe om echt iets te doen en dat terwijl je misschien wel reuze zin had om te spelen, de sessies waar we maar rond dwaalden in bibliotheken en door de stad nutteloos bezig waren staan mij nog goed bij, maar toch ook deze "info sessies" zijn nodig en meestal vermaakte ik me dan door naar de markt te gaan en spullen te kopen en misschien wat keet te schoppen in de kroeg ofzo (denk aan het slopen van de waardige waard samen met Hecnos)

Al met al, het is een probleem, en het zal wel een probleem blijven want uiteindelijk is het de DM die de XP verdeeld en hij is ook maar een mens (als het goed is, Thekkur liet soms wat demonische trekjes zien, dus ik ben niet zo zeker of hij wel een mens is) die dus ook fouten kan maken, of ook wel eens andere gedachten heeft over hoe het moet.

Als eind, misschien een idee?
Deel de XP uit zoals Thekkur ded, maar gooi vervolgens alles bij elkaar en verdeel het in gelijke porties bij elke speler?
Enige nadeel is dan weer dat de speler die dus niks heeft gedaan, of zijn offday had nu dus meer XP krijgt dan hij "verdient" maar misschien kan je dit door de spelers zelf laten regelen zodat ze ook meteen met elkaar kunnen overleggen hoe het de volgende keer beter kan?
(Piercing Paladins Of The Edible Judgement Of Anything!)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Killerbee schreef: Deel de XP uit zoals Thekkur ded, maar gooi vervolgens alles bij elkaar en verdeel het in gelijke porties bij elke speler??
zelden zo'n slecht idee gehoord. :lol: dan beloon je niet alleen de spelers die er een potje van maken, maar straf je ook nog eens degenen die wel in het verhaal proberen te komen.

wat ik trouwens nog vergeten was, is 'skill xp'. Wat wij ook deden was dat je voor iedere gebruikte skill ook nog eens xp krijgt, resulterend in de meest onnodige skill-checks. die verdeling gooi ik er dus sowieso uit, heel misschien geef ik nog wel xp per skill, maar dan alleen voor class-skills. En ik zou meer dan 1 xp point per dmg moeten geven, want het aanvankelijk idee daarvan is dat je ook xp krijgt als je wel mee hebt gevochten, maar niet de uiteindelijke 'kill' hebt gemaakt. als ik daar bijvoorbeel 5 xp per dmg van maak wordt het al weer eerlijker.
een fighter doet meer damage naarmate hij hoger level wordt, en een spellcaster kan meer spells casten naarmate hij een hoger level wordt.

Overigens zijn dingen als xp voor dmg, kills, hits en spells maar een klein percentage van je uiteindelijke totaal per sessie, dus in principe gaat iedereen die bij de sessie aanwezig is er op uit.

Fandath: nou wil ik jouw vuistregeltjes ook wel horen :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:Fandath: nou wil ik jouw vuistregeltjes ook wel horen :)
Die lijken best wel op de jouwe. Great minds think alike. :D

Wat betreft de aantallen "avontuurpunten" moet je dan even het graden-systeem van DSA in gedachten houden. Iedereen begint als 1e graad held met 0 AP. Daarna volgen: 2e graad: 100; 3e: 300; 4e: 600; 5e: 1000; 6e: 1500; 7e: 2100; 8e: 2800 enzovoorts. Hoewel ik weinig van D&D weet heb ik de indruk dat verhoging van graad/level in beide systemen ongeveer gelijkwaardige effecten heeft.

Mijn componenten zijn:

Acties:
In principe krijgt iemand die een actie onderneemt die gunstig is voor de groep, of neutraal, of zelfs ongunstig maar niet idioot, daar punten voor. Acties die duidelijk onzinning of dwaas zijn worden niet beloond, maar ik deel er ook geen "strafpunten" voor uit - de spelers krijgen negatieve consequenties toch wel voor hun kiezen binnen het scenario zelf.
Ik leg de acties vrij gedetailleerd vast en schrijf ze na afloop van iedere sessie per speler op (in de hoop dat ik niks vergeet - maar ja, dan ga ik er maar van uit dat het toch een weinig indrukwekkende actie was :) ). Ook kleine acties worden met (een paar) punten beloond - het hoeft niet spectaculair te zijn. Enkele voorbeelden:
- iemand koopt wat uitrustingsstukken op de markt: 2 punten
- iemand heeft een nuttig gesprek met een NPC: 4 punten
- iemand dringt een gebouw binnen en vindt belangrijke informatie: 10 punten
Erg gedetailleerd misschien, maar op die manier beloon ik de speler die in ieder geval iets uitvoert.

Rollenspel:
Per sessie krijgt iedereen in principe 10 punten voor wat ik als "normaal" rollenspel zie. In feite betekent dat niets anders dan dat de speler zijn character min of meer redelijk hanteert en af en toe iets doet dat je vaagjes aan b.v. een elf/dwerg/zeeman/ridder doet denken. Al naar gelang dat beter of slechter gaat wordt het minimaal 0 en maximaal 20.

Gevechten:
Uitgangspunt is, dat een gewonnen gevecht tegen een even sterke tegenstander (dus iemand van wie je net zo goed had kunnen verliezen) een belangrijke ervaring is, waarvoor ik 30 punten uitdeel. Voor een verloren gevecht krijgt de spelfiguur 6 punten (als-ie nog leeft uiteraard :wink: ). Als een gevecht wordt afgebroken: 3 punten per gevechtsronde.
Deze aantallen worden gecorrigeerd voor de eigen gevechtskracht en die van de tegenstander: als je de staljongen bent is het heel wat om een inbreker neer te slaan, maar voor Conan de Barbaar is het een minder zware klus. Om die correctie toe te passen heb ik een aparte rekenmethode opgesteld om in te schatten hoe sterk beide strijders ongeveer zijn - een methode die trouwens ook heel goed van pas komt als ik er een slag naar wil slaan hoe sterk een groep tegenstanders is t.o.v. de helden.
Misschien lijkt 30 punten veel t.o.v. de punten voor de acties, maar in mijn scenario's komen gevechten niet zo heel vaak voor, en als het zover is, is het ook "echt": als de dobbelstenen het willen laat ik een character gewoon doodgaan, ook als is het halverwege het scenario en komt het rottig uit. Ik gooi ook altijd "open" voor de hitpoints ("trefpunten" bij ons).

Scenario:
Dit is de "collectieve" factor: een puntenaantal voor de mate van succes die de groep in het scenario behaald heeft. Succes betekent niet per se dat het scenario volgens het boekje verlopen is, maar wel dat belangrijke doelstellingen gehaald zijn en dat de helden later ook nog hun gezicht kunnen laten zien in het gebied waar het scenario zich heeft afgespeeld. Van te voren ken ik een aantal punten toe aan bepaalde mogelijke scenario-eindes en uiteindelijk bepaal ik hoeveel ze er verdiend hebben.
In principe krijgt iedere speler dat, waarbij nog één correctie plaatsvindt: voor het aantal sessies waarbij de speler aanwezig was. Simpelweg een beloning voor op komen dagen, en ook met de gedachte dat je geen avontuurpunten kunt krijgen voor avonden dat je er niet was. En het is ook pech als je held halverwege doodgaat: de scenario-punten van voor die tijd komen dan toe aan de overleden spelfiguur.
Dit is een vrij grote component, die per avontuur 100 of meer punten kan opleveren.

De punten voor de eerste drie componenten houd ik na iedere sessie bij, de laatste volgt uiteraard aan het einde. Tussendoor deel ik de punten af en toe ook daadwerkelijk uit: iedereen krijgt steeds de tot dan toe verzamelde punten op het moment dat iemand in de groep genoeg heeft voor een volgende graad. Graadsverhogingen mogen van mij namelijk altijd meteen worden uitgevoerd - officieel moet je dan volgens de DSA-regels tijd en geld investeren om dingen te leren, maar dat houdt de boel maar op.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Ik zeg altijd; "jullie hebben leuk gespeeld, iedereen krijgt *vinger in de wind* XXXX punten."
of
"vandaag was gaar, jullie krijgen XX punten."

geen moeilijk gedoe. Uiteindelijk pas je toch ook de scenarios aan aan de spelers, en maken de punten dus niet zo veel uit.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja, dat doet Hubert ook altijd. Ieder heeft er z'n eigen opvattingen over, maar zelf vind ik wel dat er onderscheid gemaakt mag worden tussen wat de verschillende spelers zoal uitgespookt hebben. Het oorspronkelijke idee van XP is toch dat de P een weergave zijn van de meegemaakte X.

De aanpassingen in scenario's vallen vaak wel mee. Je zorgt er toch hoogstens voor dat dat groepje tegenstanders net wat mider sterk is dan in het boek staat, en dat niet net de scheepsjongen de piratenkapitein moet bevechten.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Jullie hebben een uitgebreidde manier van xp berekenen.
Op zich is het wel tof als wat een pc doet ook vertegenwoordigd word door het aantal xp.
Zelf vind ik het lastig en afleidend om een lijst bij te houden van ieders acties.
Wel geef ik graag xp voor
* roleplaying
* gevechten
* goeie ideeën en acties
* sessie xp, vordering in het verhaal

Dus eigenlijk hetzelfde als jullie. Behalve de skills, spells en kills dan. Winnen van een gevecht verdeel ik over degenen die mee gedaan heeft. (winnen in een gevecht kan ook door te overmeesteren of de vijand op de vlucht te laten slaan). Damage houdt ik niet bij, het liefste zo weinig mogelijk boekhouden.
Een gevecht winnen is altijd beter dat kan door je tegenstanders te doden of te overmeesteren of op de vlucht te jagen.

Al vergeet ik het vaak achteraf, als ik er aan denk dan geef ik ook graag xp voor het oplossen en overwinnen van vallen, raadsels en hindernissen. Ook punten van goed ingeleefde acties en het stimuleren van roleplay bij anderen. Misschien is het slim om gelijk dit soort punten te verdelen als ze gebeuren, iemand lost een raadsel op : hup 50 xp (bijv)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Het natte vingerwerk doe ik soms ook wel om eerlijk te zijn.

Het heeft voordelen om ieder evenveel te geven, je hoeft niet te oordelen over iemands acties en roleplay. Maar ik denk wel dat het leuk is om een beetje onderscheid te maken en zo mensen te stimuleren om mee te doen.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik merk zelf dat ik de laatste tijd helemaal geen XP meer geef. Als je korte scenario's speelt doet het er namelijk niet zoveel toe of iemand sterker wordt. Bij aangepaste settings (bijvoorbeeld piraten) is het ook niet zo van belang te kunnen levelen.

Ik kan me eerder voorstellen dat je, als je geen vaste campaign speelt, maar wel regelmatig met dezelfde personages, dat je op een gegeven moment een of twee levels omhoog gaat. Bij hogere levels gaat het toch allemaal een stuk trager.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dat verschuift de discussie naar de vraag waarom je überhaupt XP zou (moeten) uitdelen. Ik doe het in ieder geval niet om een character sterker te laten worden. Voor het rollenspel maakt het namelijk m.i. geen klap uit hoe "sterk" ze zijn. Dat wil zeggen: ik houd er wel rekening mee, maar het scenario is er best op aan te passen. Zelf heb ik er dan ook een grote hekel aan om characters te spelen die niet helemaal onderaan begonnen zijn: het voelt niet "echt". Om nog maar te zwijgen van DM's die een klodder XP uitdelen omdat ze een bepaald level "nodig" menen te hebben voor de rest van hun scenario.

Ik zie XP vooral als een weergave van persoonlijke groei in een character. Het gaat letterlijk over de "X": wat heeft iemand meegemaakt? Heb je te maken met een groentje of een veteraan? Waarbij het natuurlijk ook een rol speelt hoe de speler zo'n figuur naar voren brengt. Een aantal jaren geleden verscheen er voor ODM/DSA zelfs een klein tabelletje als suggestie hoe dat zou kunnen werken: iemand met een bepaald aantal XP heeft ook een bepaalde reputatie, en kan een lokale of zelfs een landelijke beroemdheid zijn. Misschien valt er even een stilte als zo iemand een herberg binnenstapt. Misschien groet de kapitein van de stadswacht hem met een hoofdknik. Misschien nodigt de graaf hem uit voor een diner. Misschien slaan de orks al op de vlucht als ze horen dat hij er aan komt. Misschien nodigt de magie-academie hem uit voor een gastcollege. Misschien breekt er paniek uit in de lokale onderwereld.
Dat onze held bij dat alles ook og sterker wordt, is bijzaak - wel handige bijzaak natuurlijk, als je die reputatie even waar moet maken.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Een grappig iets dat ik ooit heb mogen zien is een methode die wel een behoorlijk vertrouwen in de DM vereist, en het is niet iets voor bij spelsystemen zoals WoD, waarbij de ervaring direct omgezet wordt in verbetering van vaardigheden en statistieken.

De DM houdt XP geheim. Niemand kan op de sessie klagen dat hij meer heeft gedaan dan de anderen, en dus meer verdient. Niemand kan zich beroepen op "net die 10 XP te weinig om te level-uppen". Sterker nog, juist in dit soort gevallen kan de DM bepalen om de speler toch vast te vertellen dat hij voor de volgende sessie zijn character opwaardeert. Loopt een character wat achter (bijvoorbeeld een nieuw character dat een dode vervangt, dan kan dat gestaag bijgetrokken worden.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik houd het niet geheim. Ik hang natuurlijk ook geen ranglijst aan de muur of zo, maar ik doe er niet moeilijk over om de een openlijk meer XP te geven dan de ander. Omdat ik een gedetailleerd systeem hanteer (zie eerdere posts) kan ik dat ook verantwoorden, en als iemand er terecht op wijst dat ik een briljante actie vergeten ben, corrigeer ik dat gewoon.

Ik zie geen enkele reden om een character dat "achter loopt" bij de rest van de groep sneller XP erbij te geven. Scenario's met characters van uiteenlopend level zijn binnen onze groep nooit een probleem geweest, en daarnaast vind ik het een verkeerd gebruik van XP. Bovendien kent ODM/DSA (wat wij meestal spelen) vanzelf al een systeem waarbij de graadsverhogingen elkaar in het begin sneller opvolgen dan later, dus dat zorgt toch al voor enig evenwicht in de groep.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Ik zie geen enkele reden om een character dat "achter loopt" bij de rest van de groep sneller XP erbij te geven.
Sommige systemen, zoals D&D 3.5, hebben dat ingebouwd zitten. Voor ontmoetingen en obstakels vangen de lagere graads helden netto meer ervaring dan hun hogere graads kompanen. In elk geval, als je de berekening uit de DMG gebruikt.
Bij andere systemen ligt het inderdaad maar net aan wat men prettig vindt. Dit staat natuurlijk los van wat er in het spel gebeurt, en waarom karakters met een lagere graad wel, of niet, 'goed' mee kunnen lopen met een hogere graad groep. Het D20 systeem zelf is hier in niet consequent. Star Wars D20, door het gebruik van het Wounds/Vitality systeem, is bijvoorbeeld voor hogere graads karakters nog makkelijk dodelijk. 3D8 schade op 10 Wounds kijkt niet naar graad wanneer er een critical gescoord wordt.
Dan kiezen om karakters niet 'kunstmatig' of volgens de regels bij te laten trekken aan de rest, wordt irrelevant, op zijn best een zaak van persoonlijke preferenties.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Lord Xcapobl schreef:Voor ontmoetingen en obstakels vangen de lagere graads helden netto meer ervaring dan hun hogere graads kompanen.
Dat is wel weer zo, en dat doe ik ook, maar dan alleen omdat het ook logisch is: wat voor een beginnende held een hele belevenis is, kan voor een meer ervaren figuur een routineklus zijn. De uitgedeelde punten mogen dat best weergeven.
Maar ik heb het ook wel eens meegemaakt dat een DM iedereen "ophoogde" tot een bepaald level omdat hij dat voor het vervolg van het scenario nodig meende te hebben. Tja..... :(
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Voor dat soort kunstmatige verhogingen heb ik ook weinig liefde. Doe dan eerst nog wat tussendoor, of pas het scenario aan. Daar ben je ook de DM voor, meen ik.

Zolang regel -1 maar gehandhaafd wordt. "Have fun" (belangrijker dan regel 0, "The DM is always right").
Aangord
Pachter
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 4 juni 2006, 16:53

Bericht door Aangord »

mijn spelrs krijgen XP voor elk encounter dat ze overwinnen.

of ze dat nou doen door de Ogre in stukken te hakken of dat de bard en sorcerer zich er langs heen bluffen... ( laastte deden ze gisterenavond, nadeel geen treasure, voordeel ze hebben geen klappen gehad )

dat maakt niet uit.

voor vallen en raadsels ook.

en voor individuele acties soms.
Aradia
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 9 juni 2010, 11:33

Bericht door Aradia »

Ik moet me wat dit betreft aansluiten bij wat Karma zei. Ik geef over het algemeen xp voor:
* roleplaying
* gevechten
* goeie ideeën en acties
* sessie xp, vordering in het verhaal

Ik hou geen uitgebreide lijsten bij, maar schrijf het wel even voor mezelf op als iemand bijvoorbeeld een goed idee/oplossing voor iets had zodat het verhaal verder kon gaan (of ze zitten nog steeds vast maar het idee was erg goed bijvoorbeeld) Dan zet ik voor mezelf ff een sterretje of iets achter diegene zijn naam, zodat ik dat niet vergeet. xp die ik hiervoor geef verschilt; het ligt er maar net aan welk level ze zijn e.d.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Interessant, hier moet ik binnenkort ook maar eens wat op posten. Vooral voor mijn groep in Den Bosch hanteer ik een systeem dat ik netjes in Excel bijhoudt.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Zoals gezegd zou ik nog uitleg geven over mijn avontuurpuntenbeoordelingssysteem dat ik in Den Bosch hanteer en wat ik via een Excel sheet bijhoud.

Elk karakter staat vermeld in een kolom.

In de sheet staan per sessie vijf regels met criteria:
1. Aanwezigheid: 1 AP cumulatief per deelgenomen sessie; startwaarde = 10 AP
2. Evenredig deel van de totaal te verdelen verhaal-AP
3. Karakterbijdragefactor in de heldengroep: matig 0,9 ; voldoende 1,0 ; goed 1,1
4. Factor m.b.t. het spelen van de karakterrol ('roleplaying abilities'): matig 0,80 ; goed 1,00 ; beter 1,2
5. Factor m.b.t.de persoonlijke inzet: matig 0,85 ; goed 1,00 ; beter 1,15

Vervolgens tel ik de boel bij elkaar op en zet ik in een zesde rij het totaal avontuurpunten berekend van die ene sessie.
In de zevende rij tel ik het totaal aantal avontuurpunten op van alle sessies.

Zo houd ik het avontuurpuntenbeoordelingssysteem van mijn groep in Den Bosch bij en bericht ik de spelers per e-mail over hun verzamelde avontuurpunten na elke sessie.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik denk dat het systeem in Schiedam dan bestaat uit een combinatie van duim en losse pols?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Vincere schreef:Ik denk dat het systeem in Schiedam dan bestaat uit een combinatie van duim en losse pols?
Nou daar is het volgens mij om het even of daar überhaupt het woord avontuurpunten nog wel valt na een sessie. Maar goed, daar spelen we ook wel wat meer uit de losse pols en met een betoverende glimlach :)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Rogier schreef:Zoals gezegd zou ik nog uitleg geven over mijn avontuurpuntenbeoordelingssysteem dat ik in Den Bosch hanteer en wat ik via een Excel sheet bijhoud.

Elk karakter staat vermeld in een kolom.

In de sheet staan per sessie vijf regels met criteria:
1. Aanwezigheid: 1 AP cumulatief per deelgenomen sessie; startwaarde = 10 AP
2. Evenredig deel van de totaal te verdelen verhaal-AP
3. Karakterbijdragefactor in de heldengroep: matig 0,9 ; voldoende 1,0 ; goed 1,1
4. Factor m.b.t. het spelen van de karakterrol ('roleplaying abilities'): matig 0,80 ; goed 1,00 ; beter 1,2
5. Factor m.b.t.de persoonlijke inzet: matig 0,85 ; goed 1,00 ; beter 1,15

Vervolgens tel ik de boel bij elkaar op en zet ik in een zesde rij het totaal avontuurpunten berekend van die ene sessie.
In de zevende rij tel ik het totaal aantal avontuurpunten op van alle sessies.

Zo houd ik het avontuurpuntenbeoordelingssysteem van mijn groep in Den Bosch bij en bericht ik de spelers per e-mail over hun verzamelde avontuurpunten na elke sessie.
wetenschappelijk hoor ;)
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

v1nce schreef:Net zoiets als bij honden ;) je moet meteen iets belonen of in de kiem smoren.
Haha, ik stelde me ineens dit voor als jouw DM-stijl. :D


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Mijn ODM party in Den Bosch veel technischer met rollenspel bezig, dat vraagt een andere insteek dan mijn andere twee groepen die dat op een heel andere manier benaderen.
Vandaar dat deze puntentelling bij mijn groep in Den Bosch zo contrasteerd bij de insteek en sfeer hier op het forum.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Vincere schreef:
v1nce schreef:Net zoiets als bij honden ;) je moet meteen iets belonen of in de kiem smoren.
Haha, ik stelde me ineens dit voor als jouw DM-stijl. :D
lol :lol:

Maar ik kan me wel vinden met v1nce's benadering.
Zelf doe ik het ook intuitief. Wel vind ik het fijn om echt gaaf spel wat extra te belonen, met iets meer xp, ervaringpunten, ap, of een extra voordeelpuntje op een test.
Plaats reactie