Een nieuwe wereld

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Een nieuwe wereld

Bericht door Karma »

Er zijn al zoveel werelden en uitwerkingen op het internet, maar toch...

het lijkt me wel tof om met een groepje een hele wereld uit te denken, met groeperingen, koninkrijken, gilde's, machtsgroepen e.d.
Machtsverwikkelingen en intrige. Beschrijvingen van landen, ruines, steden en landerijen, bossen, bergen e.d..
Volkeren met eigenschappen, mythes, en alles.
Is natuurlijk allemaal al wel eens gedaan, maar toch leuk denk ik, mensen die campaigns houden kunnen dat bijhouden en andere mensen kunnen daar de consequenties van beschrijven bijvoorbeeld.

Nieuwe magiesystemen (met nadelen), eigenschappen en specialiteiten en vechtsystemen.
Aanvraag van bijvoorbeeld nieuwe spreuken en magiemethodes, kunnen beoordeelt worden door anderen op de site.

Is er animo? (Of zeg je, zoek eens zelf op het internet en sluit je ergens bij aan?)

Nb. Misschien wel tof om bij de creatie van deze wereld uitgangspunten te nemen van bestaande filosofieën, religies en denkwijzen (bijvoorbeeld uit de middeleeuwse alchemie, of oosterse fengshui of ajur veda)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik zal het eens door lezen, volgens mij heb je al aardig wat werk gedaan zo,

misschien is het leuk om -met wie dat wil- een aantal mensen de koninkrijken in dat gebied in te vullen (van die kaart die je op de website hebt staan. )

een leuke invulling van de wereld kan ook zijn: de basisideeen opzetten van de koninkrijken en er gewoon campaigns in beginnen te spelen.

Leuke ideeen van systemen, zoals nadelige effecten aan magie zouden we er ook in kunnen verwerken door ons eigen magiestelsel te bedenken:
Lijkt mij wel leuk om verschillende vormen van magie te hebben die verschillende soorten offers vragen.
Zo zou bijvoorbeeld necromagiërs zijn welke langzaam hun lichaam offeren. Bij ieder magie gebruik verdort , veroudert, verschrompeld of een andere manier wordt energie wegzogen (naast dat hun ziel door een dooddemon/geest weggevreten word :twisted: )... een kleine prijs voor de meest gevaarlijke en machtigste magie op de wereld?

Zo ook met schade toebedeling en wonden, AC gooien(?), etc.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

trouwens hier een site welke ook zo'n wereld aardig bijhoudt (met als doel/voortkomende uit, gebruik van online rpg): http://www.crazbyia.nl/content/view/249/20/
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

maar misschien dat we niet zo'n standaard Lord of the Rings achtige setting willen hebben... hun rune magie is wel weer grappig bedacht, maar hoe bedrijf je die?
Door rune te kerven en ze uit te spreken?
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

goede ideeen.

Dat alchemie kun je ook wel uitwerken tot klagere magische krachten, maar dan speciaal met componenten, symbolen (en scheikunde/berekingen?). Misschien zijn het een soort van summoners van materaal componenten en elementen (geen leven).
Zo'n alchemist zou dan eerst een symboolcirkel of andere symbool moeten tekenen, componenten plaatsen/gebruiken alvorens zijn magie te kunnen gebruiken (veel langer dan een ronde in een gevecht). Misschien dat een vordeel van alchmie weer is dat je wel een zwaar armor zou kunnen dragen (harnas uitgesloten).

Vormen van pacten met wezens/demonen/geesten en goden. een soort sjamanisme, de geest van bijvoorbeeld een dier aan je ziel binden en daar natuurmagie uit kunnen gebruiken.
Zo ook met de ziel van een dode geest/demon, dit zou de verboden necromancie krachten kunnen opleveren.
Zo een geest zal op de energie en levenskracht van zijn gastheer leven en deze gebruken om zelf te groeien en de magier grotere krachten te geven. Des te machtigere spreuken des te meer opoffering van je energie (HP/con/str/of astrale of 'aura'punten? of juist int/wis/ch?) of wilskracht.
Misshcien dat iemand na verloop van tijd wel helemaal overgenomen wordt door de demon, of het diergeest dat aan zihc verbonden is.

Hoe bedrijven de echte magiers hun magie, door studie, innerlijke kracht en handbewegingen? ('standaard' wizard of meer sorceror achtig).
Misschien huizen in hen ook hogere krachten maar zijn ze al een half/wezens vanuit geboorte?
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ik wil wel een deel van de wereld van Lothunnia invullen.
Ik heb een idee over een natuurvolk en geloof een beetje in de vorm van de indianen/eskimovolkeren, myhtes en volklore.
Gebied met uitgestrekte weiden en bossen alsook bergen zou mooi zijn, maar moerassen e.d. kan ook.
Is er een gebied wat ik in kan vullen? Misschien Al'Tirnaq? :D

Ook lijkt het me een leuk idee om een eiland(en groep) te maken bij Thellosis Maior.

Naam van die eilanden?
Thellosis Minor natuurlijk :!:
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik claim natuurlijk Carmine, waar het mijnwerkersgilde zich bevindt. Thuisplaats van de beroemde Korstenknagers van Carmine!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ok dan!
De shando kan ik wel wat mee, kan ik wat op je website in/aan vullen of zal ik mijn eigen 'schtuff' site maken?

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de Korsteknauwer, hun schatten zijn legendarisch!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

evt zou, als je niet wilt voortborduren op de shando, het gebied tussen al tirnaq en gil hamil een locatie kunnen zijn. op de kaart staat dat als 'de laaglanden' aangegeven. Denk daarbij aan een hoop kleine meren, waterrijk gebied, berkenbossen, veengronden en moerassen. We hebben daar nog geen volkeren geplaats (afgezien van een klein dorpje dat wel wat wegheeft van ons eigen hollandse cokedorp).
De laaglanden zijn immens uitgestrekt en lopen van tundra's en zelfs taiga's bij al-tirnaq tot steppen bij gil-hamil.

DrC: al eens gekeken naar 'tiddlywiki'? das ook een erg handig systeem. kloot er eens mee rond op www.tiddlywiki.com.

wat betreft die kortenknagers... Das een avonturiersgroep onder leiding van Kaerel van Gondelaier tot Gunther, een zelfingenomen bard. In dit gezelschapp zijn ook Olaf Breedbijl en Ara Fatt Hebron Gazala (assasin).
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

De Anamianen

Het gebied van de 'lage landen' is geclaimd door de Anamianen.
Dwz was altijd al van de Anamianen (ook Aniamen genoemd) omdat ze de oorspronkelijke bewoners waren van het gebied vanaf Aname tot en met Al-Tirnaq.
(misschien een zijtak van geslacht afkomstig van de Inethianen) Tijdens het ontstaan van het rijk van Dvrorak werden zij verdreven van de landen, sommige stammen gingen naar het noorden en groeide door omstandigheden tot de verbitterde Usladoren, andere vluchten de zee op in hun kleine boten en bevolken nu een aantal kleine eiolanden groepen en leven van de zee. De Aniamen trokken zich terug tot wat tegenwoordig de 'lage landen' worden genoemd. Ze bestaan uit 2 of 3 stammen/groepen die niet altijd met elkaar in vrede leven.
Anamiamen is een algemene naam, welke bedacht is door Christoffel Canabis nadat deze in benevelde staat hier aanbeland was.
Christoffel Canabis een omstreden handelsman werd op het idee gebracht door wetenschappers (waaronder de beroemde Paolo da Tosti) dat de wereld rond was. Om een snellere manier te vinden van de zuidelijke kusten naar Aname, voer hij richting oosten. Hij raakte compleet de weg kwijt op de volle oceaan
-waarschijnlijk doordat het hele schip van een rookkruid genoot om de verveling van het lege water op afstand te houden-
en via stromingen strandde hij aan op de oostkust van de lage landen.
Verzekerd dat hij de westkust van Gil Hamil en Aname had bereikt, deed hij de aanname dat hij tevens een onbekend inheems volk had ontdekt. Hij benoemde dit volk de 'Anamianen'.
Dit volk was al jaren bekend uiteraard onder hun eigen naam de Athapaskan, echter Christoffel was een beroemde man en zijn naamsgeving werd algemeen over genomen. Na vriendschap te hebben gesloten met de vreedzame Anamianen, besloot Christoffel dat de bevolking een mooie bron van slaven vormde. Na jarenlange uitbuiting en slavernij is de verhouding tussen de Aniamen en de buitenwereld dermate verslechterd dat zelfs sommige van de Vegianen (zie onder) een uitzondering willen maken als het om vlees van buitenstaanders gaat.


De Aniamen zijn een natuurvolk. De leefwijze van de stammen is een mengeling van jacht, landbouw en (bij de aggresievere stam) het organiseren van rooftochten. Deze mensen leven volledig van de natuur afhankelijk en hebben een enorm respect voor alles wat er is. De Aniamen geloven dat bij het sterven van Gaia de wereld uit elkaar viel in geesten/goden en demonen. In alles in de natuur zijn deze geesten/goden terug te vinden: bomen, beesten en zelfs stenen, bergen, bossen en rivieren.
Er zijn natuur sjamanen die vergaande inzicht hebben deze geesten en ze gebruiken voor genezing, voorspelling en een vorm van magie. Er gaan geruchten dat sommige sjamanen en magiër-krijgers van de Aniamen geesten van beesten aan zich gebonden hebben om van de natuurkrachten gebruik te kunnen maken. De sjamanen van het Noorden verschillen echter wel van die van de Aniamen.

De beruchtste stam zijn de Hanekianen een agrresieve stam welke de dorpen en gemeenschappen aan de grenzen regelmatig aanvallen en paarden en wapens stelen. Berucht om hun vechtslust, moed en haardracht. Ook staan ze bekend om een grote verzameling menselijke pruiken waarmee ze hun gestolen paarden versieren.
Een bijzondere stam is die van Vegianen welke puur van planten en landbouw lijken te leven. In plaats van te jagen op de enorme Moerras-Eland zijn er geruchten dat ze deze gebruiken als vervoersmiddel.

Er zijn theorien dat het Shando volk directe afstamelingen zijn van de Aniamen.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ok bedankt voor je kritiek, in een wereld die je samen maakt moet je elkaars visies natuurlijk leren.
1 tja dat is natuurlijk helemaal wat je met de oorspronkelijke bewoners van dat land wilt, of hoe je ze ziet. Eigenlijk zie ik de Aniamen ook als oorspronkelijke inwoners, ze hebben hun oorsrong in de tijd van de elven en dwergen als ze tenminste het bloed van Inethianen (waarbij ik eerlijk moet bekennen ik totaal geen idee heb wie of wat de Enethianen zijn) in zich hebben.
Ik probeer een beetje aansluiting te vinden met de rest van de wereld, maar van mij mag je die hele uitrek naar noorden ook gewoon weglaten. Alleen ik zag vage overeenkomsten met de evil sjamanen in het noorden vandaar..

2 Ik vraag me af of een soort indanen stam in een soort van fantasy nederland vertolking gaat werken, denk het niet, tenzij die alleen aan de kust zitten. Wat betekend dat ik hier op de verkeerde plaats zit. Industrie klinkt bij mij ook nog een beetje vaag, moet ik eerlijk bekennen.

3 helemaal gelijk, leek mij even een leuk verhaaltje toen ik het schreef. Maar dat gedeelte mag je zonder pijn ook schrappen van mij

Vegianen,Vegetarian, Frooties :wink: Sorry, erg gemakkelijk en flauwe humor. Bedoelde ik niets mee, tis alleen zo dat namen soms moeilijk zijn. Hanekianen is afgeleid van Hanekam (net als Mohawk in Amerikaans). Uitwerkingen van volken en een nieuwe stam staan op mijn lijst, alleen vond ik deze post even uitgebreid genoeg.

Enorme Eland tja.. verkeerde woordkeus denk ik, maar wist je dat een Eland ongeveer dezelfde grootte (of groter) is als een paard? Ik heb liever wel dat ze erop kunnen rijden, anders wordt het een ander volk gewoon. Het volk is ook wat kleiner dan de gemiddelde hoogte.
Stammen die op zulke fantasie rijke beesten rijdden heb ik liever niet. (Ik hou van low-fantasy) Misschien kan er wel een armoedige moeras stam bij. (Die eventueel van planten en wortels leven en moord/jagen helemaal niet kennen.
hmm een armoedige stam, tja ik denk dat dat misschien het beste in een nederlands achtige staat zou kunnen passen, op de 'heide'of iets, een zwak aftreksel van wat dit volk misschien vroeger was...
Dat vegetarische kunnen we anders ook wel helemaal veranderen, lees er 'vredelievend' voor in de plaats.
Een puntje, je hebt wel mammoeten (of harige Olifeanten) in het noorden lopen. (wat ik eigenlijk wel stoer vind)

Je historie lijn is echt goed, kort en open genoeg om verhaalsideeën van te krijgen.

Mijn uitbreiding op het goden systeem is eigenlijk dat de dieren in de wildere stukkne van de wereld goden hebben van hun soort die daadwerkelijk enorm zijn (3 á 4 keer hun normale grootte). Behalve grotere krachten (3 a 4 keer die van een normaal beest en snellere genezing bijvoorbeeld) bezitten deze beesten weinig magie in de zin van spreuken of iets. inspiratiebron Princess Mononoke (waarschuwing kan je idee over anime veranderen) en historie van Indianen op Wikipedia

Kortom eigenlijk ben ik het wel met je eens. En jij grotendeels ook met mijn post, denk ik? Hoe vind je de 'goden' en 'geesten' visie? Dit is eigenlijk het belangrijkste punt voor mij, de filosofie van dit volk. Ze moeten niets hebben met de vermenselijkte goden, welke zich loshebben gemaakt van de aarde en naar de hemel gestegen zijn. Hun enige god in de hemel is bijvoorbeeld de Adelaarsgod (en de Ravengod)...:) de vogelgoden :D

Misschien dat een gebied verder weg en opener meer iets is voor de algehele samenleving, ik kan namelijk hier geen kudde Bizons of andere kuddedieren kwijt of anders moet je ze al overwonnen zien en in soort vrijstaten (reservaten) laten leven. Is niet helemaal mijn idee, maar misschien wel interresant...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Dit is trouwens wel een beetje jouw wereld, dus uiteraard heb je laatste woord. Wil ik niet te veel mee kloten of zo hoor. Ik hoop wel dat we dezelfde ideeën hebben voor deze wereld anders is het misschien handiger om (voor sommige ideeën) een hele andere wereld te creëren.

Ps de Anerianen volkeren die naar eilanden zijn gevlucht, zie ik een beetje als de vroegere stammen op hawaii en andere eilanden (filipijnen etc.)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

:idea: plaatsen van religieuze belang, in de zin van relekwieen van vervlogen tijden.
Ruines van beschavingen en oorlogsvelden van veldslagen
:idea: het ontstaan van draken (bijv uit de werelddraak?)
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

ik ben het idd grotendeels met je post eens.

ik zat te denken om in de laaglanden tegen de kust een moerasdelta te hebben van de vele rivieren die de vlaktes erachter doorkruisen.
De vlaktes worden bewoond door semi-nomasche stammen en heeft een grootte ecologische variateit met bv elanden en waterbuffels, kraan vogels en hyenas, enz. En is het gebied dat avorum scheidt van Al Tirnaq en Gil Hamil.
het zuiden tegen de kust, waar de moeras delta is word bewoond door de 'oleanders' (betere naam weet ik nog niet) en bestaat uit droog gelegde kuststeden. Die in met molens leeg gepompte stukken moeras liggen en vooral leven van transport en handel (met trekschuiten en kottera) naar avo Sul, het noorden en al Tirnaq. Door de woeste krijtrotsen is het niet mogelijk grote havens te bouwen in ethannion.

Ethannion zag ik zelf als een welvarend rijk dat enigzins lijkt op het midden van frankrijk. Een gebied waar veel nobelen kleine stukken land bezitten, en nog vele wouden zijn.

De inethianen zijn wel zo een ander ras, dat de anarian daar geen afstammelingen van zijn.

in principe bestaan er geen draken meer, en hun ontstaan word ook enigzins uitglegd in de ontstaans geschiedenis van lothunnia. (het is een beetje een lang verhaal; http://ethannion.schtuff.com/geschiedenis)
de laaglanden zijn behoorlijk groot;
Afbeelding[/img]
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Een naam voor het volk 'Laaglanders' ?
Ik heb je geschiedenis gelezen, inderdaad een lang verhaal en uitgedacht verhaal. Leuk bedacht vind ik de tegenstelling van goed en kwaad in de steen. Ook de eenvoud van twee tegengestelde goden zijn wel mooi.
Een paar dingetjes moeten nog een beetje uitgewerkt worden denk ik, zoals de doden die de ergte vijand waren, de draken niet? Maar dat zijn een beetje schoonheidsfoutjes.
Weet ik nog steeds niet helemaal wat de Ethianen zijn, een soort engelen? Maar misschien heb je dat bewust niet duidelijk omschreven, omdat niemand dat nu waarschijnlijk meer goed weet...

Dat moerras gebied kan dan denk ik wel opvullen met de vredelievende Anianen. De steppe (en bossen?) met de Hanekianen bevolkt, welke de rijders van Al Tirnaq uitdagen en de konvooien van handelaars belagen...
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

ik dacht dat juist dat moeras gebied alleen werd bewoond door de laaglanders, omdat zij dat kunnen droogleggen en beheren, en nomadische stammen niet.
Misschien wonen die alleen aan de randen en lagns de rivieren in kleine dorpjes. (gesetelde indianden) de vlaktes moeten niet helemaal bewoond zijn maar voor grote gedeeltes leeg. De ruiters van Al Tirnaq bemoeien zich niet veel met andere landen, het zijn ook een soort steppe nomaden, zoals de Mongolen. Eerder dat ze in problemen komen met de ridders van Gil Hamil.

De inethianen worden alleen beschreven in obscure geschriften. Sommige noemen ze de wezens van de wind, andere spreken over lange haarloze mensengelijkende wezens.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ehh ja dat klinkt ook logisch

Misschien dat de Ananiamen afstammen van de eerste mensen en er nog het meest op lijken.
Uit de tijd dat de mensen nog niet vervreemd waren van de natuur en dicht met de geesten van de natuur leefden.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

top,
ik kijk uit naar meer ideen van jou kant, zal binnenkort misschien je tekst aanpassen aan de dingen die we besproken hebben.
ook een idee; enkele stukken inleidden met korte verhaaltjes die het wat smeuiger maken. BV een paar regels uit de ogen van een oude indiaan ofzo.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

:D ja dat is ook een goed idee!

Ik dacht ook dat niet alles helemaal uit bedacht en beschreven te zijn.
Door gaten open te laten en mysterie te houden, instapmogelijkheden creëren voor adventures.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ik ga eerst de volgende sessie voorbereiden,
daarna komen er aanvullingen en verdere ideeën voor de nieuwe wereld..
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik ga een schtuff log aanmaken, genaamd chimaera, waar ik één en ander neer ga zetten, dan kan je zelf kijken wat je van de ideeën vind en evt wat overnemen. Er staat nu nog weinig op, maar misschien groeit dit wel tot een nieuwe wereld, legendes en verhalen gebruikt in rolepay wil ik er ook in gaan verwerken.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Tijden en jaartijden zoals in de chinese astrologie,
het jaar vaqn het paard, tijger etc.

maar ook het jaar van de dood en vernieuwing, of het jaar van het goede en rijpe.

de komeet van de demon.

De dagen van de doden
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

klinkt toll. maar dat lijkt me wel iets dat per cultuur kan verschillen. heb je trouwens dat stukje gelezen over lothunia dat het een oneindig vlak is met in het midden de zon? Het deel van de wereld waar wij nu invulling aan hebben gegeven is ongeveer 5% van de 'schijf' die zich rond de zon uitstrekt. plenty of room dus voor andere werelden. Als je genoegen neemt met een zon die altijd op dezelfde plek opkomt en ondergaat :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

bedoel je een cilinderband rond de zon? of dat de zon in het middelpunt van een holle bol is? of meerdere schijven die rond de zon draaien?
Of de zon die rond een platte schijf draait? (middeleeuwen)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

nee, een oneindig plat vlak, met in 'het midden' een gat waardoor de zon komt. Hoe verder je van de zon komt, hoe kouder, tot je uiteindelijk in de geestenwereld beland en het rijk van de doden. Hoe dichter bij de zon, hoe meer magie. Rondom het gat waardoor de zon komt ligt 'de zwarte woestijn' de bron van alle magie.

De facto: vanaf het zonnegat is er dus een lijn van magie naar spiritualiteit. Hoe verder naar het noorden, hoe meer je te maken krijgt met geesten en overleden voorvaderen. Hoe verder naar het zuider, hoe gewoner magie is.
In de zwarte woestijn kan alles door het alleen maar te denken. Zwart zand wordt in de zwarte woestijn 'geoogst' (dune like) en van daaraf gedistribueerd.

Afbeelding

Das de wereld in een notendop.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie