Dice versus Diceless

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Dice versus Diceless

Bericht door Storyteller »

Om de topic onder spelers maar eens uit te breiden met een veelgenoemd punt: Dice vs Diceless RPG.

Ik wil een ieder die op deze post reageert eerst vragen om boven de post te melden:

Heb jij ooit Diceless gespeeld?



Mijn antwoord op die vraag: Ik heb in mijn rpg jaren ongeveer evenveel dice als diceless gerpged.

Nu is deze discussie vaak verhit tussen twee kampen en ik vind dat super onzin. Het is dan ook mijn doel om in deze topic geen voor en tegen stemmen te horen, maar om puur eens in te duiken om de vraag:
WAT IS HET VERSCHIL???

In mijn ogen is het verschil makkelijk te benoemen:

Met dice spellen is het overlaten van bepaalde beslissingen in het spel aan een kansberekening. (dice zijn namelijk NIET random!!!)

Zonder dice spellen is het overlaten van alle beslissingen aan de deelnemers van het spel.

Dit is mijn stelling en ik herken geen goed of slecht, geen voor op tegen.
Ik speel beiden en met veel plezier. Een ieder die nog nooit diceless heeft gespeeld, kom maar eens bij mij meespelen!
“If once there would come one to release us,
he shall bear the mark of the winds”
v1nce

Bericht door v1nce »

Goed en slecht is een persoonlijk ding wat vaak samenhangt met Leuk of niet leuk, meeste RPG ers hebben vrij duidelijke voorkeur op dit gebied, niets mis mee lijkt me. Een enkeling vind zowel diceless als met dice allebei (potentieel) even leuk of kan met beidden omgaan, ook niets mis mee. Ik zelf heb wel een voorkeur maar dat is vooral een voorkeur naar balans (beidden gebruiken in een game en dan daar waar meest logisch en prettig). Dus noch compleet diceless noch te veel nadruk op dice.

Ik denk zolang het overgrote gros van spelers wel een voorkeur heeft dat de discussie niet echt achterhaald is, er zijn nou eenmaal spelers die het veel moeilijker of niet naar hun zin hebben als er (niet) veel gedobbeld word. Dat is een van de mooie dingen van RPG, keuzevrijheid.
Plaats reactie