De kunst van Verhalen, Roleplay ?

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

De kunst van Verhalen, Roleplay ?

Bericht door Karma »

Ik keek net masterklas, nederland 2, waar een topcomponist of speler, een getalenteerd muzikant de kneepjes van een stuk leert.
Erg mooi om zo iemand de diepte van Bach te zien leren spelen, door de ogen van een meester.

Toen dacht ik, eigenlijk op zo'n manier bezig zijn is erg mooi. Iedere keer kijken wat je kan verbeteren zodat : maat, volume en gevoel als een geheel naar buitenkomt. Pauzes, en subtiele veranderingen in snelheid en toon om een supersterk geheel te maken.

kan je dit vertalen naar roleplay? Ik heb inmiddels wel een aantal goeie 'gastheren' en spelers meegemaakt. Op wat voor manier, kan je je spel bevorderen? Een aantal zijn er erg actief mee bezig hier, voor anderen blijft het gewoon een 'spel'.

Maar kun je spreken van de kunst van het rollenspel? En wat houdt dat dan in voor de verschillende stijlen?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Je kunt er wel beter in worden natuurlijk. In het begin kon ik er niks van (vooral het DM-en ging belazerd), maar al doende leert men. Of niet natuurlijk, sommigen hebben er gewoon geen talent voor.

"Kneepjes".....ja, die pik je ook wel op van anderen, onbewust door er naar te kijken of aan deel te nemen, of bewust door er over te discussiëren, zoals op dit forum. Verschil met de muziekwereld is natuurlijk wel, dat je altijd maar een klein publiek hebt en het dus buitengewoon lastig vast te stellen is wie een "erkende grootheid" zou moeten zin van wie je veel zou kunnen leren.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Hmm, ja ik denk dat ik zelf ook beter ben in het spelen dan in het DM-en. Maar al doende leert men, ik zelf ben nogal wat chaotisch. In het begin kan je je daarom beter concentreren op bepaalde aspecten en niet teveel willen (freaken). Een zwak verhaallijn, goed vertelt en sfeervol gebracht kan beter zijn , dan een diepe verhaallijn, maar crappy gebracht.

Het gaat natuurlijk ook om het samenspel.

En echt vergelijken met topmuzikanten is natuurlijk misschien wel wat vreemd. Aan de andere kant, is verbetering zoeken nooit verkeerd.
Ook zoeken wat wel werkt en wat niet is wel goed. Ik houdt wel van dit soort topics : http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=278 bijvoorbeeld.

Waar je de flow, variatie, samenspel, actie, rustpunten en alles in een goed werkend geheel kan samenbrengen, werkt het goed. Dat moet je samendoen, dus misschien dat leren inspelen op elkaar ook wel een punt van belang.

Het gebruik van muziek in de roleplay kan ook erg tof en versterkend zijn (alhoewel ik er zelf niet zo goed in ben).
Beschrijvingen, sfeer, belang, encounters, NPC's en inleving van spelers alles kan elkaar versterken (of niet).
De juiste balans van beschrijving, gebeurtenissen en spel van spelers. Inspelen op gebeurtenissen. Verdiepen van characters etc.

Actie met rust, de juiste nadruk gevend. De dobbelstenen het juiste gewicht meegeven tezamen met roleplay en het belang. En na de gevechten, gevolgen beschrijven, een groepje hijgende vermoeide spelers die bebloed temidden van een hoop lijken staan. Dan een wegrijdende ruiter die ze nog een uiting van zekere wraak toeroept.
(ik mis mijn roleplay gewoon denk ik, toch maar eens een groep hier op gaan zoeken in het oosten van het land)

Ik heb het gevoel dat loslaten van de regels het inleven van de situatie ten goede komt.
v1nce

Bericht door v1nce »

Hey Karma, blij dat je dat oude topic van mij tof vond.. :) Soms is de respons zo lauw (of altijd van dezelde mensen) dat ik me af en toe ga afvragen of het uberhaupt zin heeft om een dergelijk stukje te posten.

Het gegeven van een Masterclass vind ik erg tof, de naam zelf en kosten die er meestal aan verbonden zijn redelijk belachelijk.

Wat betreft jou vraag over leren van anderen e.d., ik denk wel dat het van essentieel belang is voor iedere DM. Maar ik geloof dat de vergelijking met een musicus vrij goed op gaat. Talent is voor een DM die 'goed' of 'supergoed' wil DM worden onontbeerlijk wat mij betreft. Ik denk dat iedereen door afkijken en veel oefenen 'wel ok' kan worden als DM, maar als dat persoon dan geen talent heeft zal het ook niet beter dan dat worden denk ik.

Maar voor goed of nog beter denk ik dat Talent echt nodig en niet of nauwelijks aan te leren is, ik definieer talent dan als:

1. Iemand kan vrij makkelijk en goed spreken in het openbaar en is sociaal redelijk vaardig (vooral fair) en ligt goed in de groep waarmee die wil gaan spelen.
2. Iemand vind het leuk om allerlei plots en PC's te verzinnen en is daar goed in, vooral in het vertalen naar de spelers, d.w.z. dat de plots en zo niet alleen voor de DM interresant zijn maar voor allen!
3. Iemand kan snel associeren, dingen omgooien, overzicht houden, mensen enthousiasmeren en regelneven, is leergierig wat betreft RPG en maar heeft toch eigen stijl.

Daarnaast is het natuurlijk ook nog altijd zo dat zelfs een geniale DM met matige of slechte spelers maar erg weinig aan kan vangen en ook weinig zal leren behalve misschien veel geduld en hoe het voelt om al je haren uit te trekken. ;)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Speler net als Dm's kunnen leren.

Er wat meer over nadenken en stil bij staan wat een goede sessie maakt, scheelt een hoop. Zo zijn er hier wel al een aantal interresante topics geweest die goede tips e.d. geven.

Je hebt ook wel wat kwaliteiten nodig zoals je zegt, maar veel is ook aan te leren:
- reëel een gebeurtenis neerzetten/beschrijven,
- eerlijkheid tov van de spelers
- kennis van de regels en gebeurtenis duidelijk houden,
- fantasy en vertelkunst.

Ik denk dat ieder die net begint met een boel dingen nog stuntelt. Een kant en klaar verhaal kan daarbij bij helpen, dan langzaam aan komt er een hoop wel op zijn plaats.

De kwaliteit van een sessie ligt ook natuurlijk aan wat er wordt verwacht:
- heftige roleplay en inleving,
- hack and slash van de eerste orde
- of iets tussen bovenstaande in

Alles heeft wel zijn voor en nadelen. Een groep die zo'n beetje hetzelfde verwacht maakt het wel gemakkelijker. Over smaak valt niet te twisten, maar in alle stijlen zijn toch ook wel gradaties van kwaliteit te vinden.
Plaats reactie