Fantasy versus Modern versus Science Fiction

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Fantasy versus Modern versus Science Fiction

Bericht door Lord Xcapobl »

Kom ik toch, zowel als speler, danwel als DM, vaker fantasy settings tegen, dan de rest. Gewoon benieuwd, waar ligt dat dan aan? (Anders dan normale voorkeur wat heel goed voor te stellen is.)

Staat fantasy als escapisme verder van mensen af, en is het dus een betere afleiding van de gang van zaken van alledag?
Is het voor DMs moeilijker een moderne of sci-fi verhaallijn te verzinnen?
Ligt het aan de spelsystemen die gebruikt/geproduceerd worden?
Zijn de settings niet leuk of toegankelijk genoeg? Te zeer voorgekauwd? Uitgekauwd?

Zo eens benieuwd hoe dat in jullie omgeving is.
Lady M.
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 28 september 2006, 21:58

Bericht door Lady M. »

Helaas gewoon heel simpel, omdat ik fantasy leuker vind. Maar verder is het ook wel makkelijker omdat ik niet zo heel veel verstand heb van techniek en dan is fantasy makkelijker om in te leven dan een supertechnisch scifi-wereld. Maar ik doe mijn best... :wink:
KYS Ma-Ray

Credendo vides...
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Modern....mwah. Dat staat misschien inderdaad te dichtbij. In het rollenspel wil ik proberen me in m'n character te verplaatsen, en als die persoon dan toch al op mezelf lijkt, is de aardigheid er een beetje af. In een moderne setting heb ik toch al gauw de neiging om er van uit te gaan dat mijn character qua kennis en cuturele achtergrond wel ongeveer hetzelfde zal zijn als ik, of een achtergrond zal hebben waar ik veel van weet (of denk te weten), b.v. uit de media. Natuurlijk valt er dan best nog een avontuur te beleven, maar ik mis toch een belangrijk aspect van het rollenspel. Uiteraard zou ik iemand kunnen gaan spelen uit een andere cultuur in de hedendaagse wereld, maar dan ben ik vooral bezig met het reproduceren van kennis over die cultuur en wordt mijn fantasie beperkt door het enorme informatie-aanbod dat er nu eenmaal is.
Wel heb ik met plezier Call of Cthulhu gespeeld, en op de RRPG-meeting Vampire, maar dan ligt de nadruk toch weer op bovennatuurlijke/fantastische aspecten.

SciFi....ik heb er niet zulke goede ervaringen mee, maar dat is waarschijnlijk toeval. Wel vraag ik me af wat het toevoegt t.o.v. Fantasy. Voor wonderlijke wezens en vreemde omgevingen hoef je het niet te doen, en op vervoer per ruimteschip of op laserwapens zit ik ook niet zo te wachten. De omgeving is vaak technisch/kunstmatig (hoeft niet, maar dat is wel onderscheidend t.o.v. Fantasy), en dat zie ik al genoeg in de werkelijkheid.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie