Hook - Line - Sinkers
Geplaatst: zondag 27 mei 2007, 20:58
Soms kom je op fora of conventies of meetings de vraag tegen hoe jij je avonturen voorbereidt. Een leuke die ik wel eens gebruik sinds ik hem bedacht heb (al zijn er ook variaties op bedacht door anderen, natuurlijk en ongetwijfeld) is Hook - Line - Sinkers.
Het is een manier van avontuur voorbereiding. Neemt weinig tijd in beslag, maar het is ook niet voor iedere DM weggelegd, omdat het (los gebruikt als totale voorbereiding) veel open laat, en veel aan het improvisatie vermogen van de DM vraagt.
Ook kan het als eerste stap gebruikt worden om gestructureerd te beginnen aan je verdere uitwerking van het avontuur, een soort van pre-visualization of story board achtig iets.
Je neemt 1 A-4tje.
Je zet de titel van je avontuur bovenaan.
De rest van het blad deel je in drie gelijke stukken.
Het eerste stuk noem je 'Hook', en daarbij schrijf je op hoe de characters bij het avontuur betrokken zullen en/of kunnen geraken. Dit kan iets ongerelateerds zijn, of iets dat je uit een character background hebt gevist. Dit is bijvoorbeeld een goede manier om een kleine side quest voor te bereiden.
Het tweede stuk noem je 'Line' en hier geef je globaal aan hoe het verhaal in elkaar zit, wat er werkelijk aan de hand is, en hoe je het verloop voor ogen ziet. De beperkte ruimte dwingt je om kort en krachtig te zijn. Zo schrijf ik hier bijvoorbeeld geen complete stat blocks uit, maar een boek/pagina/titel verwijzing naar monsters in de MM, of de NPC tables in de DMG. Bij het voorbereiden komen in die boeken dan op de juiste pagina's memootjes of boekenleggertjes.
Stuk drie heet 'Sinkers'. Hier schrijf je als een soort brainstorm sessie dingen op, die met het avontuur te maken kunnen hebben, en hier kun je tijdens het spelen misschien inspiratie en ideetjes uit halen als het niet lekker loopt, als het te vlot gaat (of te traag), plotwendingen wellicht. Ook weer is je ruimte expres beperkt.
Hier kun je natuurlijk nog wel aparte vellen met kaarten of character sheets voor de belangrijkste NPC's bij maken. Maar het basis idee is, maak het kort, bondig, krachtig. En niet op meer dan die ene A-4, zodat je alles in één oogopslag kunt overzien. Je kan het zelfs, als je die gebruikt, aan de binnenkant van de DM screen hangen, recht voor je in het zicht.
De term "Hook, line and sinker" komt overigens uit het Engels (obviously), en wordt vooral gebruikt in de betekenis van "compleet toe happen". Het is een vissers term om aan te geven dat de vis zo hard toehapt, dat hij letterlijk de haak, een stuk hengel-lijn en de loden gewichtjes in de bek neemt. Echter, voor de voorbereiding en de structuur van het avontuur komen deze termen ook heel goed bij elkaar uit.
Het is een manier van avontuur voorbereiding. Neemt weinig tijd in beslag, maar het is ook niet voor iedere DM weggelegd, omdat het (los gebruikt als totale voorbereiding) veel open laat, en veel aan het improvisatie vermogen van de DM vraagt.
Ook kan het als eerste stap gebruikt worden om gestructureerd te beginnen aan je verdere uitwerking van het avontuur, een soort van pre-visualization of story board achtig iets.
Je neemt 1 A-4tje.
Je zet de titel van je avontuur bovenaan.
De rest van het blad deel je in drie gelijke stukken.
Het eerste stuk noem je 'Hook', en daarbij schrijf je op hoe de characters bij het avontuur betrokken zullen en/of kunnen geraken. Dit kan iets ongerelateerds zijn, of iets dat je uit een character background hebt gevist. Dit is bijvoorbeeld een goede manier om een kleine side quest voor te bereiden.
Het tweede stuk noem je 'Line' en hier geef je globaal aan hoe het verhaal in elkaar zit, wat er werkelijk aan de hand is, en hoe je het verloop voor ogen ziet. De beperkte ruimte dwingt je om kort en krachtig te zijn. Zo schrijf ik hier bijvoorbeeld geen complete stat blocks uit, maar een boek/pagina/titel verwijzing naar monsters in de MM, of de NPC tables in de DMG. Bij het voorbereiden komen in die boeken dan op de juiste pagina's memootjes of boekenleggertjes.
Stuk drie heet 'Sinkers'. Hier schrijf je als een soort brainstorm sessie dingen op, die met het avontuur te maken kunnen hebben, en hier kun je tijdens het spelen misschien inspiratie en ideetjes uit halen als het niet lekker loopt, als het te vlot gaat (of te traag), plotwendingen wellicht. Ook weer is je ruimte expres beperkt.
Hier kun je natuurlijk nog wel aparte vellen met kaarten of character sheets voor de belangrijkste NPC's bij maken. Maar het basis idee is, maak het kort, bondig, krachtig. En niet op meer dan die ene A-4, zodat je alles in één oogopslag kunt overzien. Je kan het zelfs, als je die gebruikt, aan de binnenkant van de DM screen hangen, recht voor je in het zicht.
De term "Hook, line and sinker" komt overigens uit het Engels (obviously), en wordt vooral gebruikt in de betekenis van "compleet toe happen". Het is een vissers term om aan te geven dat de vis zo hard toehapt, dat hij letterlijk de haak, een stuk hengel-lijn en de loden gewichtjes in de bek neemt. Echter, voor de voorbereiding en de structuur van het avontuur komen deze termen ook heel goed bij elkaar uit.