Internet gebruiken voor een RPG sessie...

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elbee
Horige
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 9 december 2007, 22:46

Internet gebruiken voor een RPG sessie...

Bericht door Elbee »

Mijn spelers kwamen de laatste keer met een voorstel: kunnen we niet eens kijken of we via internet een sessie kunnen doen?

Men denkt hierbij dan aan chat (MSN oid), of meeting achtige zaken (waarbij dus ook applicaties gedeeld kunnen worden om bijvoorbeeld plaatjes te laten zien, of een kaart, enz) of VoIP (internetbellen), of wellicht zelfs een combinatie daarvan.

Nu sta ik daar niet geheel negatief tegenover, maar zie wel een hoop nadelen. Met z'n allen een biertje drinken en een chippie knagen tijdens het spelen is toch wat leuker dan wanneer ieder voor zich tegen een scherm aan zit te staren. Via telefoon/VoIP door elkaar heen praten is een stuk minder duidelijk dan wanneer je in dezelfde kamer bent en over chat moeten we het al helemaal niet hebben denk ik :?

Wat volgens mij dan nog het beste werkt zou een soort van video-conferencing met application-sharing zijn; maar het blijft een stuk afstandelijker. Ander punt: valsspelen (we gaan er niet van uit dat het gebeurd) word natuurlijk wel erg makkelijk als ieder voor zich dobbelt zonder dat het te controleren is (tenzij je de camera op de dobbelstenen richt).

Kortom, ik zie een hoop nadelen, en vraag me af of die opwegen tegen het voordeel dat men dan minder hoeft te reizen (groep woont verspreid door Nederland, voor het merendeel toch een uur of meer in de auto als er geen spits is).

Zijn er mensen die ooit iets dergelijks geprobeerd hebben, of daar een mening over willen geven? Het gaat dus om een normaal pen&paper RPG niet een die specifiek geschreven is om op een andere manier te spelen dan gezellig bij elkaar.
Gebruikersavatar
Elbee
Horige
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 9 december 2007, 22:46

Bericht door Elbee »

Zoals al in mijn woorden (evt. tussen de regels door) te lezen is, is dat ook een beetje mijn probleem. Baldur's Gate met z'n allen is op zich ook grappig, maar dan heb je het wel over een heel ander soort rpg.

We broeden er nog even op. Ben niet wars om het te proberen, maar zoals jij ook al aangeeft: weinig voordelen en een hoop vervelende nadelen...
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Lang lang geleden heb ik met DrCaligari en Thekkur een impro-sessie gedaan via een irc-plugin op de eerste versie van dit forum. Wel grappig om de tijd te doden, maar erg praktisch was het niet. We hebben verschillende kleuren moeten gebruiken om in-char, out-of-char etc. zinnen te kunnen onderscheiden. Wat betreft snelle schetsjes was het al helemaal een ramp, omdat soms de beschrijving niet helemaal duidelijk was - vervolgens moet je dat dan met slashes natekenen. Het was verder een diceless sessie, dus wat dat betreft kan ik niet echt een mening geven.

Het belangrijkste punt voor mij echter dat ik sessies speel voor mijn plezier. Ik vind het fijn om mijn vrienden, want dat zijn het toch wel, weer eens te zien, een bijna altijd houd ik er fijne avond aan over, ook al zijn het maar sessies van een uurtje of drie. Ik snap dat mensen ver weg kunnen wonen, maar ik heb destijds ook sessies gespeeld in Rotterdam-Zuid, terwijl ik zelf in Delft woon, en moest ook vaak lang reizen, maar ik heb nooit overwogen om er mee te stoppen, want het is het altijd waard geweest. Je kan het best een keer proberen, maar het zal verre van ideaal zijn. Ik ga veel liever voor de tabletop-games - als ik via het internet wil rpg'en speel ik wel World of Warcraft of Guildwars.

Mocht je het toch proberen, hoor ik graag je evaluatie.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hahah, dat was ik al weer vergeten vincere... dat was ook niet echt een hele serieuze sessie. Ik denk dat een prerequisite is dat je met niet teveel mensen moet zijn. Zelf zou ik het niet zo snel als een serieuze optie zien, meer als 'iets tussendoor'. Ik prefereer ook een gezellig avondje ipv een avond eenzaam achter m'n pc!

Daarnaast: mocht je het willen doen om je 'literaire vaardigheden' te kunnen ontplooien; dan zou ik kiezen voor een forum-rpg. Daar zijn er hier op het forum best een aantal van geweest, en sommigen met groot succes.
Hoe dan ook ben ik benieuwd naar je bevindingen :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Ik kan me de frustratie voorstellen en de gedachte. (Zal zo eindelijk maar eens een voorstel topic openen) Ik krijg namelijk mijn vrienden groep waar ik eerst wekelijks mee spelde nauwelijks meer bij elkaar voor een sessie doordat iedereen over het land verspreid is geraakt en het druk heeft.

Ik zou het op zich ook wel eens interessant vinden om het online uit te proberen, maar dan met skype aangezien je daar een video telefoon gesprek kunt voeren met 5 personen tegelijk, wat toch een mooi aantal is om te spelen, en bovendien ben je van het typen af en als je iets moet dobbelen kan het voor de camera.
Maar ik moet eerst nog een paar mensen op skype krijgen.....
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hoor ik hier een initiatief geborden worden? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Neanie schreef:Ik kan me de frustratie voorstellen en de gedachte. (Zal zo eindelijk maar eens een voorstel topic openen) Ik krijg namelijk mijn vrienden groep waar ik eerst wekelijks mee spelde nauwelijks meer bij elkaar voor een sessie doordat iedereen over het land verspreid is geraakt en het druk heeft.
Tja je bent niet de enige!! Ik blijf dolende en zoekende, deels doordat het zo moeilijk is om een uberhaupt een groep geregeld bij elkaar te krijgen, deels door dat ik toch wel wat eisen stel voor ik graag lang en vast met een groep speel. Maar ik blijf hopen, want als zo een groep die ik tof vind ooit komt dan kom ik zeker elke week en lijkt het me dubbel en dwars de moeite waard!!

Zelf heb ik geen interesse in on line spelen maar kan me voorstellen dat het voor sommige mensen leuk is en zeker beter dan nix.
Gebruikersavatar
Elbee
Horige
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 9 december 2007, 22:46

Bericht door Elbee »

Volgens mij zitten we allemaal aardig op een lijn:
- Online is leuk als extra, maar vervangt het onder vrienden zijn niet.
- Met een camera en audio (videochat) is bruikbaarder dan ouderwets typewerk.
- Groep kan niet al te groot zijn, dan word het zeer onoverzichtelijk.

Ik zal me nog eens goed op de kop krabben om te bedenken of ik hiermee verder wil, ik denk eigenlijk van niet. Overigens heb ik een dedicated forum opgezet voor mijn spelersgroep (daar kunnen ze vragen stellen voor het algemeen belang, verslagen terugvinden, en andere nuttige info), daar zit ook een 'downtime' sectie in waar ze dingen kunnen doorspreken en uitdokteren. Zaken die ze voor elkaar verborgen willen houden kunnen ze over de mail of PM doen. Drie maal raden: zowel het downtime-forum alsook de PM/mail optie word nauwelijks gebruikt. Ik heb zoiets van: ga daar eerst maar eens wat mee doen...

Dat een forum bruikbaar kan zijn, is goed te zien aan het forum van Stichting Ravenskeep Adventures (www.ravenskeep.nl). Deze LaRP organisatie heeft een zeer actief forum waar heel veel downtime spel op plaatsvind.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

IS het nog wat geworden elbee, die online RPG?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Mij lijkt het niets.. toevallig heeft een vriendin van me een vriendje via WoW gekregen dat in de UK woont.. Hij wil graag een keer digitaal meespelen, maar ik zie dit niet zo snel een succes worden.. Allereerst vind ik roleplayen iets wat je met je hele lijf doet.. Niet alleen woorden of intonatie, en dat gaat vaak toch verloren over voicechat.. Gedoe met cams lijkt me helemaal niets..

Nee, er gaat niets boven face to face rp.. :) En voor de keren dat ik iets op afstand wil doen, dan start ik een potje WoW..
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Nee, helemaal gelijk, rpg met cams enzo is echt een nood-oplossing. of het kan misschien wel grappig zijn, maar dan moet het geen heftig diep verhaal zijn. Gewoon een korte hack/slash moet kunnen.
Wat is dat toch met mensen die een relatie beginnen via WoW? een relatie via internet is toch nog wel wat anders dan een rpg sessie...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Hehe.. Ja.. Ik begrijp het ook niet zo.. Begrijp me niet verkeerd, ik vind online gamen leuk hoor.. Maar ik zie mezelf nou niet zo snel vallen voor iemand die ik alleen via voicechat/in game spreek.. Maaaar.. Ik moet wel zeggen dat de betreffende lovebirds met zijn tweeen wel heel lief zijn.. Eind mei volgt de eerste face to face ontmoeting dus dat is nog best spannend.. :)

En ja, een redelijk luchtig avontuur zou nog kunnen.. Ik zat laatst te kijken naar D&DInsider.. Krijgt een hoop haat, maar voor dat soort luchtige sessies is dat een prima oplossing..

D&DInsider=een onderdeel van de D&D site waar je lid van kunt worden waarna je niet alleen access krijgt tot Dungen magazine en Dragon Magazine maar ook gebruik kunt maken van een toolkit waardoor je online met elkaar D&D kunt spelen.. De nadruk ligt hier echter ook weer op het online knokken, dus veel miniatures en dungeons enzo.. Maar op zich zag het er nog best goed uit..
Plaats reactie