RPG voorbereiding en Tarot

Voor almachtige scheppers van werelden die ideeen uit willen wisselen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

RPG voorbereiding en Tarot

Bericht door Thekkur »

Nadat ik een boek heb gelezen of een film heb gezien heb ik meestal wel inspiratie voor de setting, maar het ontbreekt me aan concrete personages en avonturen.
Recent heb ik uitgevonden dat, om inspiratie op te doen voor avonturen en personages, Tarot kaarten heel erg praktisch zijn! Doordat de kaarten voor je bepalen wat een personage voor plannen heef kom je met ideeen die normaal nooit in je hoofd opkomen. Zonder 'inspiratie' merk ik dat ik vaak in cirkeltjes denk. De kaarten zelf (uit wat voor deck dan ook) zijn op zich al erg visueel en inspirerend, daarnaast kun je de beschrijving voor een personage ook nog eens boeken over tarot halen.

Wikipedia over tarot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rider-Waite_tarot_deck

Willekeurige voorbeeldkaart: The empress
Afbeelding
een willekeurige pagina met uitleg:
http://www.aeclectic.net/tarot/basics/empress.shtml

gooi daar een sausje van de setting overheen en je hebt al een heel uitgebreid personage, en voldoende aanknopingspunten voor avonturen!

try it!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Leuk idee! :)

In Ravenloft zat een set tarot dobbelstenen, waarmee je als NPC ook de toekomst voor party members kon voorspellen.. Dat leverde als DM natuurlijk veel mogelijkheden op.. Was best geinig..
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Saga systeem waar Dragonlance mee werkte zat ook in een van de boeken een uitleg hoe je de bijhorende kaarten kunt gebruiken voor precies dit idee.
v1nce

Bericht door v1nce »

Wow! @ Neanie, je hebt een jaar niet gepost en nu opeens wel? Toeval? Of lurk je altijd, of,....?

Ben beetje nieuwsgierig. :)
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Lurk, gebeurd hier niet heel veel waar ik echt iets op te zeggen heb, vooral jullie die een bordspel of ODM sessie plannen....

Maar moet toch in de gaten houden of er niet per ongeluk nog eens een saga speler op duikt of wat anders interessants in de buurt :)
v1nce

Bericht door v1nce »

Neanie schreef:Lurk, gebeurd hier niet heel veel waar ik echt iets op te zeggen heb, vooral jullie die een bordspel of ODM sessie plannen....

Maar moet toch in de gaten houden of er niet per ongeluk nog eens een saga speler op duikt of wat anders interessants in de buurt :)
Wat dat eerste betreft, heb je helemaal gelijk! En dan duurt het vaak ook laaaang voor die sessies er een keer van komen.

En oh ja, verder hebben we ook weirde discussies die soms in flames uitbarsten.

Maarrrrrr, we hebben ook soms hele leuke discussies of posts naar toffe links, films en ander zut.

Die saga speler, tja, geef je errug weinig kans maar je weet maar nooit.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

v1nce schreef: Die saga speler, tja, geef je errug weinig kans maar je weet maar nooit.
Ach, gewoon wat mensen bekeren, is een lekker simpel en vlot systeempje waarvan de stats en boekhouding niet eens al te veel moeite van kosten om op een a6je bij elkaar te zetten.

Zodra ik meer tijd heb ben ik wel van plan een groep te starten die het gebruikt.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Zou je wat meer kunnen vertellen over Saga? Ik heb de wiki gelezen maar zou graag een duidelijker voorbeeld willen hebben.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Om het systeem te kunnen gebruiken heb je een 'fate deck' nodig. Dit bestaat uit 82 kaarten. De 8 'kleuren'die bij de stats horen ieder van 1tm 9 en 10 draken (1 tm 10). Deze stats zijn gegroepeerd in fysiek met hierbinnen in Coordination: agility, dexterity en physiqu: endurance, strenght en Mentaal met hier binnen intellect: reason, perception en Essence spirit, presence. Deze groepering maakt eigenlijk enkel bij karakter maken uit.
Behalve de 'kleur'+getalwaarde bevat iedere kaart een naam van een karakter, bijbehorend plaatje en 1 of 2 woorden die de persoonlijkheid beschrijven.

De sterke kanten van het systeem zijn dat je zelf een stuk controle hebt over wat de uitkomst van een check wordt door wat voor kaart je uit je hand kiest om te spelen op welk moment.
En dat het magie systeem met spellpoints werkt en je dus 'alles' binnen een domein('Vuur', genezing, summoning, alteration etc) wat je kent kunt proberen. Er is 1 pagina waarop een reeks kleine tabelletjes op staat om dan de koste in spellpoints, die gelijk is aan de moeilijkheid van je check, te bepalen op basis van afstand, grote van effect, kracht van effect, concentratietijd.
Dit kan behoorlijk stevig getal vormen, maar daarom mogen anderen met een talent in zelfde domein je ook assisteren.

Wat schijnbaar als zwakheid aangegeven wordt, door het spel zelf is dat spelers kunnen proberen op er weinig belangrijke momenten lage kaarten te dumpen. Maar dat moet je als dm gewoon niet toelaten(binnenlaten....). Staat duidelijk overal enkel te checken als er werkelijk risico is. En er zijn zat mogelijkheden om dat af te leren, zoals ineens een roleplay check te vragen, waarbij je kaart kan geven en je de stijl van het karakter wat er op staat moet toepassen. Nu is het zo dat de lage nummers (1tm3) goede karakters zijn, 4tm6 neutraal en de hoge slechteriken. En er dus zat situaties zijn, zeker diplomatiek, waar die duistere trekjes niet bepaald nuttig zijn :)

Karakter creatie bestaat uit het trekken van 12 kaarten. 8 hiervan zet je op de 8 statiestieken, het nummer wordt je score, hoe goed de 'kleur' past bepaald de bijbehorende letter die iets zegt over je training in die richting. Van zelfde een A(die bv zwaarste wapens/harnas, 3 magie domein toe laat, 2 accute senses) naar fysieke/metale 'kleur' op de andere kant toewijzen wat een 'D' oplevert, wat neer komt op 'heb er weleens van gehoord' tot een draak die een X oplevert, bij magie kan dat wild talents veroorzaken waar je dus totaal geen controle over hebt, bij perception levert het 2 slechte zintuigen op.
De overige kaarten komen op queestes (hoeveel heb je er al bij de start) wat dus direct je begin handgrote bepaald. Nature en demeanor, hier zet je een van de karaktereigenschappen die op een kaart staat. kan helpen je karakter idee te vormen of zo. Gewoon soepel mee om gaan
Verder nog een voor je wealth, dit bepaald je afkomst en hoeveel je te besteden hebt. En precieze hoeveelheden geld wordt niet gedaan, je kunt ook hier op checken maar tenzij je hier iets extreems neer zet boeit het weinig. Dit getal zou kunnen veranderen maar dan moet je wel ongeveer een dragonhoard verpatsen of zo.

Verder bestaan er natuurlijk wel wat classe achtige dingen die bepaalde eisen aan je stats stellen en waardoor je wat speciale dingetjes krijgt, meestal in de vorm van gratis trumphs op bepaalde checken. Bijvoorbeeld van solamnics tegen dark knights. Maar dat compenseert dan weer met regels als niet mogen vluchten etc.

Maar dat zijn details waar je wat mij betreft erg vrij mee kan zijn en al niet meer bij de kern van het systeem horen. De 8 stats waarop je kan checken met difficulties van 4 easy tot 24 impossible volgens hun adviezen. Nu kan ik je zeggen dat 24 niet zo heel moeilijk is als je beetje goede stat hebt en een 9 trump legt en wij dit dus over het algemeen toch van een wat verschoven lijstje uit gingen geloof ik.

Ok, hoop dat ik niet al te hak op de tak was. Als je nog meer wil weten, stel dan nog wat (specifiekere) vragen. Misschien een voorbeeld of zo van een situatie waarvan je benieuwd bent hoe het werkt.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

wel een duidelijke uitleg! zijn er veel mensen die saga spelen? had er nog nooit van gehoord...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Ik geloof het niet. Wat ik online zie schijnen heel veel mensen het niet te moeten. Gedeeltelijk ook omdat dat dragonlance fans waren die het veranderen van hun spel niet leuk vinden vanaf adnd. Maar ik heb dragonlance in saga leren kennen en heb juist zoiets dat het als DnD spelen meer noodzakelijk kwaad is, alhoewel dat ook aan tijdsperiode in de wereld ligt.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

VInd je een systeem dan zo belangrijk dat je daarop wilt wachten tot je een rpg gaat spelen? naar mijn idee doet het systeem er niet toe... het gaat om de avonturen!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Nee, anders speelde ik nu niet, vind het vooral vervelend dat het erg vaak de keus is tussen dnd of niet terwijl er zoveel betere zijn.

EDIT:
moest naar de trein dus kon niet echt duidelijk zijn

Ik geloof niet dat saga systeem het beste is(Als je dit soort dingen er bij haalt kun je rustig stellen dat er geen algemeen beste bestaat). Zie er nog best wel ruimte voor verbetering in. Maar het is een lekker ligt systeem waar ik goede ervaringen mee heb. En als ik dus wat wil starten zal ik het zelf waarschijnlijk daarin doen, misschien met wat huisregels.

Maar als er wat anders goeds voorbij komt sta ik daar ook wel open voor.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Regelsystemen zijn er meer dan genoeg! Wat speel je nu dan?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

3.5 dragonlance Xcapobl zijn groep
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

ah joh, dat wist ik niet. spelen jullie regelmatig? Ik dacht dat LordX alleen starwars speelde!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Iedere 2 weken op zondag vanaf een uur of 2.
Ik heb die groep hier op dit forum gevonden
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Dat zijn postieve verhalen :) Afgezien van de mensen die ik zelf ken via het forum zijn er ook een hoop mensen die een groep vinden zonder dat ik daar van af weet!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Lees nu pas goed door, maar vind het idee van tarot best leuk.
Heb ook zelf een echt kaartenspel en boekje. Maar doe er niet zo veel mee.

Dat saga, wil ik best eens proberen.

Maar natuurlijk wil ik eerst fudge on the fly spelen.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

jij diept af en toe best leuke topics op Karma :) dat spelen met tarot werkt echt goed, als je een spel hebt liggen moet je het zeker eens proberen! Ik heb mijn kaartspel tweedehands gekocht in glastonbury in een boekwinkeltje. de verkoper zei "dit spel heeft een erg goede energie, de eigenaar heeft er altijd veel baat bij gehad". Bij wat doorvragen bleek de boekverkoper zelf de vorige eigenaar te zijn :) "Ik kwam hier 30 jaar geleden vanuit australie met alleen een rugzag. nu ga ik weer terug met alleen één rugzak. ik hoop dat deze set je goed mag dienen". Hoe rpg wil je het hebben? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

ik heb ook een setje tarotkaarten liggen, zaten bij een collector box van Heroes of Might & Magic. Wie weet doe ik er nog een keer wat mee. If so, dan is dit wel een leuke oplossing :D
Afbeelding
Plaats reactie