Prefab of custom wereld

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Prefab of custom wereld

Bericht door Thekkur »

Speel je liever in een prefab wereld, waar het panteon, de character classes, de setting, steden en zelfs een aantal npc's al door anderen bedacht zijn (denk starwars of forgotten realms) of liever een custom wereld waarin alles door jou bedacht is?

Ik kan me voorstellen dat het prettig is voor spelers om in een prefab wereld te stappen. ze kunnen zelf info lezen over de wereld en daar op inspelen met hun personage. Voor een gm is het makkelijk want hij kan zich concentreren op het maken van avonturen, die alleen nog maar ingepast hoeven te worden in een vaak zeer uitgebreide setting.

Ik vind het zelf erg lastig om een prefab wereld te adopteren. Steden, goden etc willen er bij mij gewoon niet in. Met als resultaat dat spelers me overrulen met kennis van de wereld of ik ze alsnog moet uitleggen dat zaken in 'mijn universum' net iets anders eraan toegaan. Voordeel is dat ik alles precies zo kan maken als ik wil en alles in m'n hoofd heb, en dus nooit zaken hoef op te zoeken. Nadeel is dat spelers lastiger in kunnen spelen op de wereld. Bovendien kost het nogal wat tijd om alles 'custom' te maken. Desalniettemin kan ik alles on the fly bedenken.
Ik gebruik een setting dus puur als guideline om daar omheen te weven.

Hoe doen jullie dat? hoe denk je over het gebruik van prefab werelden als speler en als GM? moet zo'n wereld dan ook strict worden nageleefd?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Ik probeer letterlijk 'The best of both worlds' te hebben. Dit lukt zeker niet altijd! Maar het idee is voor mij:

Ik gebruik alles uit Forgotten Realms wat me zint en uitkomt. In de praktijk is dit nog geen kwart misschien zelfs wel een tiende van wat er voor die wereld beschikbaar is alleen al in de boxed set.

De spelers kunnen van niets uitgaan tenzij ze het vragen of ik het vertel. Ze hebben dus nooit meer kennis van de wereld dan ik tenzij ze het belangrijk vinden. Een priest zal altijd wel wat dingen weten over het Pantheon en dat vertel ik dan ook zo snel als het aan de orde is. Ben te lui om alles in te gaan studeren en uit kop te leren. Lukt toch niet en er is altijd wel een PC met idd beter geheugen dan ik.

Anderzijds ben ik ook veeeels te lui om alles zelf te gaan verzinnen. Ik verzin nu al wel bijna alle NPCs, rulers, sommige maps adventures en meer. Maar ik wil niet alle goden, organisaties etc gaan verzinnen dus dat neem ik soms over. Als ik dat allemaal wel zou doen dan zou ik 2 keer zo veel voorbereidingstijd kwijt zijn! Stop die tijd liever in een beter adventure maken ipv allerlei details van een hele wereld uit te werken waarvan sommige waarschijnlijk erg weinig invloed op party zullen hebben... Het idee is natuurlijk wel om tot een heel coherente en gedetailleerde wereld te gaan komen. Maar ik vrees wel dat dat 10 tot 30 sessies kost. Op zich helemaal niet erg, is ook erg leuk om dat langzaam te ontwikkelen ook aan de hand van de spelers input.

Ik zie toch wel een beetje een soort pyramide van belangrijkheid voor me wat betreft details in een wereld:
Boven aan staat natuurlijk Lol. Plezier hebben in het spelen van de wereld wat die ook is.
Een laag lager, geloofwaardigheid en coherentie.
Daarna de adventures en campaigns met alle details die er voor de PCs ECHT toe doen.
Een van laagste plakken is alle vage details die maar summier voorbij komen. Bijv. Streken en volken waar PCs wel over horen maar waarschijnlijk nooit meer in aanraking komen.

Dat de classes vast staan vind ik wel heel fijn. Met de supplementen is daar al veel keus in dat ik het wel prima vind. Daarbij ik moet er niet aan denken dat ik Juggernaut PC of iets nog ergers dat een speler zelf bedacht heeft moet gaan GMen. Maar als een PC met een leuke Class komt die goed te RPG en is en de balans niet verstoord, prima!
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Ik combineer het liefste, en schakel ook regelmatig spelers in om dingen in te brengen.. Mijn werelden zijn dus vaak samengesteld uit sourcemateriaal dat aan elkaar geplakt is met mijn eigen verzinsels en ideeen van spelers.. Dit pakt vaak wel fijn uit..

Ik heb eigenlijk nooit conflicten met spelers die dingen beter weten ofzo.. (ik sta als DM maar zelden op mijn strepen).. En geef mijn spelers ook redelijk wat vrijheid om zelf dingen te verzinnen.. Als iemand een idee voor een nieuwe quest/achtergrond/stad/deity heeft kan hij/zij dat bij mij inbrengen en introduceren we dat samen.. Ik laat ook wel spelers mee-dm'en / npcen.. Zo ontstaat er een wereld die echt van ons allen is.. (ik ben verantwoordelijk voor de rode draad)..

Je zou kunnen zeggen: maar dan gaan spelers shit verzinnen die de groep goed uitkomt maar dat ben ik in al mijn jaren dmen echt nog nooit tegengekomen.. :)
Plaats reactie