nogmaals; rpg etiquette

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Re: nogmaals; rpg etiquette

Bericht door Arumin »

DrCaligari schreef:wat zal ik niet doen als ik aan tafel zit;
4) andere media. -geen ipods, muziek, laptops aan mijn tafel. Neem telefoons alleen aan als het belangrijk is, ga niet zitten sms-en.
Geld zowieso als je aan het spelen bent vind ik, of het nu RPG of een bordspel of iets dergelijks is, het getuigt alleen maar van een hoop desinterresse.
Ik zet mijn telefoon altijd op stil en als ik een sms ofzo krijg kijk ik pas als we een pauze hebben of als ik klaar ben.
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

RPG etiquette

Bericht door dragonraper »

hummm...zo te zien breken mijn spelers dus alle regels,en meer...werken onder het spelen ook nog hele maaltijden weg...toch schijnt het te werken,en komen we vlot door de campaign heen...ze zullen wel een vreemd alignment hebben ofzo :) groenten van carlo
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Het lijkt me echt naar te moeten spelen met een groep waar dit soort regels nodig zijn.. Come on, we zijn volwassenen! Ik heb 25 jaar (als DM) gespeeld en heb echt nog nooit dit soort regels hoeven te verzinnen.. De dag dat ik dat moet doen ga ik ook niet meer spelen..

Daarnaast vind ik wel dat het uiteindelijk gewoon een spelletje blijft en mensen het niet te serieus moeten nemen! OT chatter en grapjes horen voor mij gewoon bij een gamedag/avond..

Ik vind een ontspannen en vriendelijk sfeertje veeeeeeel belangrijker dan immersie en een super RP ervaring.. Maar ja, ieder zijn ding.. :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Boeken aan tafel kunnen juist ook ok zijn, als een speler vooraf al een actie opzoekt of een spell?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Nou.. ik denk eerder dat groepen niet bij elkaar blijven als mensen zo gestressed gaan zitten doen over boeken wel of niet op tafel en meer van dat soort shit.. Sorry, ik begrijp daar niets van..

Ik vind het gros van bovenstaande info ook echt onbegrijpelijk.. En ik denk dat als je er zo verbeten bovenop gaat zitten je ws ook wel het soort spelers/mensen aantrekt dat moeilijk gaat zitten doen tijdens een sessie.. Al is 'moeilijk doen' ook een relatief begrip.. Ik vind als GM dat ik voor een even groot deel verantwoordelijk ben voor de lol van een dag/avond als de rest van de spelers.. Of ik nu een borspel speel, naar de film ga, een feestje geef of ga klimmen: ik ben tevreden en blij als de mensen om mij heen het naar hun zin hebben.. Bij D&D betekent dit dat zolang iedereen ontspannen is, lol heeft, lacht, geboeid is, betrokken is, ik het een geslaagde sessie vind.. Ik denk dat je mensen heel erg tegen je in het harnas jaagt als je daar 'regeltjes' voor gaat verzinnen..

Ik heb drie spelersgroepen gehad in mijn GM tijd.. Twee daarvan zijn ontstaan uit vriendengroepen en de derde is grotendeels via het internet bij elkaar verzameld.. In geen van deze groepen heb ik ooit moeite gehad met moeilijke spelers of mensen die de flow zodanig verstoren dat het niet meer leuk is..

Ach, het is uiteindelijk gewoon een persoonlijke voorkeur.. maar ik kan me niet voorstellen dat volwassen mensen zich echt relaxt voelen bij 'regeltjes' als : "Niet een (rpg) boek erbij pakken. Tenzij de DM vraagt iets op te zoeken."..

:shock:
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Weg met de bureaucratie! De GM winged de game, als hij wil dat spelers zich anders gedragen moet hij daar voor zorgen, zelfde geld voor andere spelers aan tafel die zien dat er van spelen niets terecht komt en het grondig voorbereide avontuur van de GM naar de knoppen gaat. Wat simpele afspraken vooraf lijken me trouwens wel logisch, maar dat is wat anders dan een contract tekenen voor je gaat beginnen :D

Iedereen aan de tafel moet het naar zijn zin hebben, inclusief de GM. Het is irritant als een game eronder lijdt dat een speler ADHD-ed of rules lawyert.

Bepaal wel vooraf of je met regels of zonder regels speelt, of in welke mate. Het is vervelend als je ene charactersheet maakt en je wil een actie ondernemen maar de GM zeg dat je niet teveel naar je stats moet kijken. waarvoor heb je ze dan?! :)

Als je als GM meer controle wil krijgen over de game, maar ook je geloofwaardigheid niet wil verliezen door openlijk spleres hun rolls aan je laars te lappen: rol dan je eigen dice achter je GM screen. Heeft voor mij jaren gewerkt :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Tja, ik denk dat we er gewoon een verschillende mening op nahouden, V1nce.. Geen probleem.. Ik heb zelf nog nooit afspraken nodig gehad om spelsessies in goede banen te laten lopen.. Heb misschien ook heel veel geluk gehad met de spelers en groepen die ik trof..

Ach, uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, een leuke sessie.. en als je in een groep zit waarbij dat makkelijker lukt als je daar wat afspraken over maakt, power to you.. Ik zou alleen zelf niet graag afspraken moeten maken en regels te moeten verzinnen om lekker te kunnen spelen, thats all..
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

met bloed? het jouwe of het mijne? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Op luchtige toon aanhakend bij deze thread: ik kwam na een lange sessie tab-explosions op TVTropes langs de volgende pagina:

Things Mr Welch is no longer allowed to do in an RPG

Een lange lijst met humoristische dingen die een roleplaying game kunnen verpesten. Zowel D&D als modernere settings.

1-500
501-1000
1001-1500
1500-1725


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

140. The Dutch language does not exist in the Forgotten Realms.


:lol:
Afbeelding
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

224. I cannot insinuate elf chicks are all easy, even though you never hear about a half gnome do you?

:)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ach het is maar net hoe serieus je wilt spelen.
Om eer lijk te zijn heb ik ook hele sessies flauwe grapjes gemaakt.
ik pak mijn brood mes (Broad Sword), of ik pak mijn BASTARD.. sword.
en andere vertalingen flauw uit Engels. Nu moet ik echt zeggen dat het flauwe sessies waren met andere spelers die er ook maar beetje bij zaten. Een sms, ander spelletje of iets had de boel aanzienlijk doen opleven.

Maar, als je een goede sessie wilt spelen, is het lekker als de aandacht bij het spel is. Alle spelers met elkaar meeleven ipv op hun beurt wachten en niet te veel afleidingen elders (inderdaad heb ik ook wel eens iemand een hele avond met de neus in de boeken gezien, helpt niet). Ik zou dan wel eens per uur ofzo een pauze houden.

De regels zou ik dan vooral als richtlijnen voor je zelf aanhouden. (of als teken dat je wat spannends moet gebeure, of de groep even pauze nodig heeft.)
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

RPG gedragregels

Bericht door dragonraper »

heeft waarschijnlijk iedereen weleens problemen mee,met spelers die zeer geinterresseerd een of ander duf spelletje spelen op hun mobieltje,onder het motto ik ben toch gevangen,of het is mijn beurt nog niet....geen nood ,ik heb een heel arsenaal van LARP wapens tot mijn beschikking,en een flinke knuppel is zo gepakt...:) waarna het gewraakte mobieltje ijlings in de tas verdwijnt 8) groenten van carlo
Gebruikersavatar
aryeon
Burger
Berichten: 50
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 17:20

Bericht door aryeon »

ilol ik heb eens een andere oplosing gebruikt voor iritand gedrag aan tafel.
ik heb terpleke gezecht "als je stome dingen aan tafel doet doe je ze ook in game" hehehe dus dan krijg je dus iemand die in een gevaarlijke shootout zijn telefoon aan neemt en zijn kans verliest.
of iemand die door een diplomatice situatie gaat heen praten (nooit slim).
toen 1 speler begon te zuren dat ie dat niet meer leuk vondt heb ik gewoon tegen hem gezecht, hee jij bent zo iritant aan tafel dus nu merk je het hoe iritant het is voor mij en de anderen. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

ook een goeie oplossing! hoewel een telefoon opnemen in een fantasygame waarschijnlijk meer afleidt van het verhaal dan de speler gewoon op de gang zetten :) of een mep geven met een rulebook of naast de GM liggend slagzwaard. Dat zwaard moet sowieso al voldoende zijn om iedereen zich naar behoren te laten gedragen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ooh ja dat klopt, bij Thekkurs sessies praat er maar 1 keer iemand OOC doorheen en dan nooit meer.
En achteraf dan dat lijk opruimen ...
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

muhahahaha :) dat zwaard heeft hij aan mij gegeven :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
aryeon
Burger
Berichten: 50
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 17:20

Bericht door aryeon »

maarom heel eerlijk the zijn het type speler waar ik my als gm het meest aan erger is nog wel degene die ik aan het handje door een avontuur moet leiden om dat ie geen eigen initiatief toont, ook al is het een setting die hij nog niet kent.
ik heb er dus zo`n 1 heb nu 1 kleine shadowrun campanje en 1 sessie warhammer 40K dark heresy gedaan en ben maar gestopt want het was gewoon te erg.
ooh hij zei dat ie veel AD&D heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

heheh, dat is ook waar aryeon! heeft niet iedere groep zo'n speler? :) zo iemand die 'het wel best vind om er bi jte zitten'... beste remedie: de speler keer op keer in een situatie van leven of dood plaatsen en zeggen: " wat doe je nu?" fail to answer: maak maar een nieuw personage!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

ik heb ernaast gezeten, zo'n type speler. Sommigen van jullie weten wie ik bedoel.

Het is een beetje nutteloos om die persoon erbij te hebben, voor het spel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Misschien zit Tijn er deze week ook wel naast! :D


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

hahah :) maar iedere groep heeft ook zo'n persoon nodig! met een groep die alleen maar bestaat uit mensen die het hoogste woord willen hebben kom je ook nergens!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
aryeon
Burger
Berichten: 50
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 17:20

Bericht door aryeon »

maar niet als je spelers groep uit 2 man bestaat. dan wil je dat ze alle bij
actieve zijn.
ik heb die gast mee gevraagt voor shadowrun om dat een AD&Der er ook goed zijn ei in kwijt kan.
maar man hij was een tovenaar en paranoide, zat ie niet te kijken wat er ging geburen dan was ie well alles aan het scannen en als ie dan een fuble gooiede en ik liet iets stevigs gebeuren begon ie the mekkeren.
was het een grotere ploeg dan hat ik hem gewoon een paar keer de pijp uit laten gaan maar met 2 man dan is meteen het spell zo`n beedje over.
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Vincere schreef:Misschien zit Tijn er deze week ook wel naast! :D

hahahahaha
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ach, zoveel mensen, zoveel stijlen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie