Hoe en met wie leerde je D&D en RPG..?

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
v1nce

Hoe en met wie leerde je D&D en RPG..?

Bericht door v1nce »

Het was 1990, ik was 14. Zat op Internationale School. Twee dingen gebeurden in dat jaar waarvan ik de volgorde niet eens meer zeker weet.

De coolere gasten (Death Metal figuren die veel uit gingen, bands zagen en blowden enzo) die een klas hoger zaten speelden AD&D first Edition. Die boeken hadden van die bizar sfeervolle kaften! Ik mocht paar keer meedoen, samen lang gamen, lekker eten en hangen. De GM was erg goed en ze gebruikten erg mooi geschildere metalen! minis... Ik vond het Machtig!!

Rond diezelfde tijd kregen eerst mijn beste vriend -een Amerikaanse punk outcast op dezelfde school, die altijd de coole dingen als eerste (door)had- de Basic DnD zwarte doos met de Rode Draak erop... Ik ging vaker sessies spelen, eventjes als speler, later bijna altijd als GM. We speelden in een spooky en mooie garage bij kaarslicht. Mijn spelers waren mijn twee beste vrienden en het tofste en mooiste meisje uit mij klas waar ik gigantisch verliefd op was... Dat zat dus wel goed!

Niet veel later kocht ik de Rules Cyclopedia en iets daarna erg veel AD&D 2nd materiaal,... Ik kan me nog herrineren dat ik voor me verjaardag aan mijn stiefvader alleen maar DnD boeken vroeg.. Die had zoiets van "WTF?! :shock: 250 Gulden aan spelletjesboeken..?! Nou ja vooruit,.. over een jaar liggen ze waarschijnlijk te verstoffen..."

Jaar of vijf later woon ik gratis in een heel mooi vierhonderd jaar oud grachtenpand (leek wel een tavern!) op een steenworp afstand van A'dam CS met 3 maten die eigenlijk zo goed als niks te doen hebben. Paar maandenlang doen we weing anders dan punkmuziek draaien, appeltaarten bakken, RPGen, uitgaan en Poolen... :)

Ik gebruik en bekijk nu, bijna 20 jaar later, nog altijd die boeken met enige regelmaat! :) Beste investering ooit! Weer wat jaren later heb ik ook wel eens met Caligari een pand gekraakt wat puur de bestemming had voor verschillende groepen als Roleplay stek..! Was een leuke ervaring. Mijn beste vriend (wederom) Caligari) die ik al jaar of vijf bijna om de dag zie ben ik via dit RPG forum toevallig tegengekomen.

Nog altijd GM ik een groep, horen sommige RPG sessies wel tot mijn peak experiences en heb ik een erg sterke voorkeur voor het Low Fantasy en relatief Diepe Roleplay die met 2nd gepaard gaat!

Ik denk ook op zeker dat ik veel geleerd heb van RPGen en GMen, inclusief dingen die me op bijna alle vlakken van mijn leven voordeel biedden.

En ik heb net voor het eerst in mijn leven 12 metalen Mini's besteld. Had ik 20 jaar geleden al moeten doen,.. beter laat dan nooit..! :)

Jullie?
Laatst gewijzigd door v1nce op dinsdag 16 maart 2010, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Bericht door DanteRotterdam »

Ik was ook 14 en samen met een aantal vrienden begonnen met Warhammer Fantasy Role Play. ad wel de D&D beginner set maar de anderen speelden liever Warhammer... Dus ik ook dan maar.

Blij dat ik ondertussen D&D speel!
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Bericht door DanteRotterdam »

Yep, da's alles. Tenminste wel voor nu.
v1nce

Bericht door v1nce »

Lache. Sommige van die dingen wist ik nog niet. Dus was jij 13 toen je voor eerst speelde of...?

Hoe is het afgelopen met die 'bad crowd'? Geen idee of wonen ze nog in Slinge met 8 kinderen in een trailerpark? ;)

In mijn geval:

De GM is een prizefighter en (kick)bokser geworden (Maleisie en Thailand) en van iel mannetje naar bizar breed gegaan.

2de van spelers sprong een jaar of drie later onder een trein...

Een andere woont in Amsterdam en van Nerdy Death Metal gast is die een ladies man geworden.

Weer andere speler heeft, bijna alle drugs op planeet geprobeerd, een gerespecteerd boek op dat vlak geschreven en een headshop geopend in A*dam en veel geld verdient. Later heeft die geloof ik die winkel weer verkocht.

Laatste is DJ geworden in Ibiza maar weet niet of die daarin echt succesvol is geworden.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

@V1nce: die spelers hebben wel allemaal een behoorlijk uniek leven opgebouwd! Als je die mensen bij elkaar brengt heb je een mooie D20 modern party lijkt me :D

@DrC: wist ook niet dat jij al zo vroeg begonnen was, of dat je toen al een voorkeur voor shamanen en druids had!

Ik ben redelijk laat DnDontmaagd (als ik het met julie verelijk) Ik was denk ik 16. DrC en ik hadden laatst een discussie over de precieze volgorde van de gebeurtenissen maar dit is mijn versie.
Wel al had ik wat introducties met rpg gehad...
Tijdens een reis in Marokko ontmoette ik een jongen van in de 20 die dnd speelde. Hij legde me alles uit, en na de reis stuurde hij me zijn dnd 2nd edition boek te leen. Heb ik nog steeds (hoewel ik het zou terugsturen).
Een vriend van me speelde rolemaster. Hij had me ook al 100 keer verteld over het spel, het leek me supertof, maar hij studeerde in delft en het kwam er maar niet van om mee te spelen.

Met school gingen we een weekendje naar de Ardennen. Een deel van de groep werd in een soort vervallen schuur buiten geplaatst, een deel kregen nette kamers in het hoofdgebouw. Gelukkig behoorde ik tot degenen die niet tussen de spinnenwebben en de blowende herriemakers hoefde te slapen. Een vriend van me kende DrC. We zaten ons te vervelen op de kamer toen DrC voorstelde een rpg sessie te spelen! Met zijn vijven gingen we aan de slag.
Superimpro, maar wel erg tof. Ik speelde een dwerg 'Drain Koneghar' en we begonnen in een soort martelkamer in een dungeon. Er stond o.a. een iron maiden. We gingen een stukje dungeon crawlen en kwamen erachter dat er het een soort partijgebouw van een of andere obscure politieke organisatie was uiteindelijk kwamen we op een balkon uit en beneden ons in een hal was een partijbijeenkomst van rascisttische 'party agains hilldwarves'. Exemplarisch voor de games van DrC; een grote dosis humor met wat engagement! :)
Ik weet nog dat ik aan een kroonluchter heb gehangen... verder is die sessie me ontschoten. In elk geval maakte het het weekend goed!

De weken erna speelden we met zijn vieren in een leeg klaslokaal in de school iedere pauze, tussenuur en we skipten zelfs uren om die games van DrC te kunnen spelen.

Ondertussen speelde ik iedere maandag ook nog Rolemaster in delft.
Mijn eerste keer GM-en heeft heel lang op zich laten wachten. Ik had drie dnd3.0 boeken, en een setje dice. Daarmee zou ik voor mijn scoutinggroep een game hosten (o.a. Larnaedon en Arumin en Vincere). We gingen op kamp maar ik bleef steeds uitstellen, omdat ik nog nooit dnd 3.0 had gespeeld, en behoorlijk geintimideerd was door alle regels. Als iemand het even uit had kunnen leggen :D
Het duurde zo lang voor de eerste sessie dat er een soort leus ontstond "Dit zou nou een leuke plek zijn om te DND en!" als we maar ergens waren waar we zouden kunnen spelen.
Toen de kop er eenmaal afwas heb ik een een game van een jaar geGMed.

Wat er van die eerste spelers geworden is? Eentje is een lowlife kraker, eentje is een werkloze fietskoerier (die heeft het er nog aardig van afgebracht), eentje is een werkloze cameraman, eentje is aan het snowboarden in canada en van een heb ik geen idee.

Die andere spelers? vraag het ze zelf, ze zijn allemaal op dit forum :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

mja, toevallig zag ik hem op LinkedIn langskomen... maar het is zo'n mooi boek ;)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

hehehe, heb ook nog steeds boeken van cali liggen die ik moet lezen, en een paar pirateboeken van een dikke roleplayer die ik nooit terug heb gegeven, maar daar ben ik trots op.
Ik heb overigens wel geprobeerd dat 2nd edition boek terug te geven, maar zijn emailadres deed het niet meer en ik had z'n adres niet. maar goed, zou nu wel weer wat moeite kunnen gaan doen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Thekkur schreef: Die andere spelers?
Daar is het allemaal slecht mee afgelopen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ach... ze leven tenminste nog. Een beetje.


Evidence: God is een roleplayer
http://www.highbeam.com/doc/1P1-116997768.html
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Mijn oudere broer (toen 17) kwam aan met Oog des Meesters, misschien dat ik toen 10 was of zo.
Beetje jong, maar ik speelde toen een lekker een hersenloze strijder.
Het waren leuke dagen, meestal speelde we ons 3 broers ( mijn middelste broer 16) en een hele dagen vlogen om.
Daarom is ODM nog steeds mijn favoriet, met sfeervolle zwart wit platen, toffe beschrijvingen, en veel nostalgie.

een of twee keer speelde ik nog eens ODM met mijn broer en zijn vriendin ( nu vrouw ).

Jaren later waagde ik me weer aan de rpg, in R'dam speelde een vriend AD&D, hij bereidde de voornamelijk dungeoncrawling sessies voor. Het bleek een zware kluit voor de vriendengroep, die niet echt in de verhalen opgingen. Toen de groep uit elkaar ging vanwege verhuizingen e.d.

Wilde ik toch weer eens goed rpg-en en kwam op dit forum.
Nu vanaf 2006 al niets gedaan met rpg, maar wel met theater en improv. Vertelcursussen en dergelijke.
Toch het ouderwetse rpg-en mis ik wel, gewoon pen en papier en dobbelstenen en spelen .
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Ik was 13 en had een beetje geld voor mijn verjaardag gekregen.. Ik was altijd al spelletjes en fantasy fan en maakte regelmatig mijn eigen boardgames geinspireerd door de films en boeken die ik zag en las.. Toen liep ik de speelgoedwinkel in en zag ik daar de doos: Instrumenten van de Meester.. Zag er ontzettend cool uit dus ik snaaide de doos direct mee.. Helaas bleek het thuis om een uitbreidingsset te gaan maar bij het zien van die muurtjes, gnooms en strijders was ik al hopeloos verloren! :)

Een paar weken (en wat sparen) later de basisdoos aangeschaft en ik kan me nog heel goed herinneren dat ik sochtends voor school om 5 uur al opstond om het soloavontuur wat in dat boek stond te spelen.. Ik ben geen ochtendpersoon, dus dat geeft wel aan hoe fantastisch ik deze nieuwe ontdekking vond!

Ik ben dus zelf niet echt geintroduceerd door iemand maar heb door de loop der jaren heen wel heel veel mensen in aanraking gebracht met de hobby.. Soms leverde dat grappige situaties op: toen ik in mijn huidige woning trok bleek later dat mijn buurjongen ook D&D speelde en na wat vogelen kwamen we erachter dat hij daarmee begonnen was nadat hij gespeeld had met iemand die altijd in mijn groep speelde.. :)
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Ik ben pas later begonnen.. op het Grafisch lyceum... dus ik was.... 20? 21 ? iets in die zin. Ik leerde daar iemand kennen die RPGers in zijn vriendenkring had en het zelf ook deed. :)

Vanuit daar kreeg ik in een keer een aantal systemen op me af geworpen, waaronder D&D 3.5 en een aantal varianten, een zelfgemaakt systeem (The Crib) en ook systeemloos RPGen

Uiteindelijk had ik een flinke tijd een vaste groep bij Thekkur, waar we eerst een lange tijd D&D hebben gedaan (3.0 / 3.5) En vervolgens nog een tijdje systeemloos, waaronder een zombie RPG en de beruchte Pirates campaign!

Oh en daarna nog een x aantal weken bij V1nce op zijn werk bij de stayokay tijdens de nacht dienst. Ook zeer vermakelijk en veelzijdig.
Afbeelding
Blonde Beer
Secreetknecht
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 18 augustus 2010, 18:31

Bericht door Blonde Beer »

Ik ben door een klasgenoot ooit mee gesleurd naar zijn RPG groep, omdat het echt iets voor mij was. Nou vond ik de RPG groep zelf zwaar bagger, en lagen de mensen me totaal niet, maar trok het spel me wel enorm (Vampire). Wat dingen nagelezen, dobbelstenen gekocht, en toen werd ik een paar weken later voor een feestje uitgenodigd waar ik vrijwel niemand kende. Ik had toevallig me dobbelstenen bij me, en voor ik het wist was ik voor 5 vreemden aan het GMen. Dat was mijn 2de keer RPGen, en mijn eerste keer GMen :). Had nog niet eens het boek op dat moment.

In ieder geval, nu 10 jaar later zijn die vreemden mijn beste vrienden, en spelen we nog steeds vrij regelmatig RPGs :).
Plaats reactie