Inspiring material... topic voor inspiratie

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Inspiring material... topic voor inspiratie

Bericht door Thekkur »

Ik zal de kop afbijten van dit topic waar je alles wat je inspirerend vind voor RPG adventures kunt posten!

Brady barr vecht met een python waistdeep in batguano...
Een van de meest intense tv-momenten die ik ooit zag. Extreem beklemmend.
http://channel.nationalgeographic.com/s ... s/05095_00

Kijk of je de hele aflevering ergens kunt vinden, zeker de meoite waard!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Bij zoeken om interactieve verhaalkunsten uit te breiden kwam ik bij Vladimir Propp.
Propp heeft over de 200 Russische volksverhalen geanalyseerd en kwam op een aantal conclusies.
O.a. dat een verhaal de volgende elementen nodig heeft:

* the villain, who struggles with the hero
* the donor, who prepares and/or provides hero with magical agent
* the helper, who assists, rescues, solves and/or transfigures the hero
* the Princess, a sought-for person (and/or her father), who exists as a goal and often recognizes and marries hero and/or punishes villain
* the dispatcher, who sends the hero off
* the hero, who departs on a search (seeker-hero), reacts to the donor and weds at end
* the false hero (or antihero or usurper), who claims to be the hero, often seeking and reacting like a real hero (ie by trying to marry the princess)

Ik vind het wel buirkbaar, en je kunt ze zeker in de inleiding en tussenstukjes gebruiken. Alhoewel ik bijv. essentiele helpers niet in roleplay zou gooien, want die worden nog welleens afmaakt.
Het trouwen enzo kan je er wel uitlaten wellicht.[/b]
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Tof man! Die russische sprookjes (en balkan sprookjes) zijn echt inspirerend. Dat trouwen... mwah! maar daarvoor in de plaats zou ik toch zeggen 'de reward'. Een goedgekozen (karakter specifieke) reward is essentieel voor een coole game. voor het ene karakater is dat een lading goud (en wat dingen om er mee te doen) voor het andere een lang gezochte wraak. voor weer een ander een groot optreden oid. Een reward moet ook altijd lang vantevoren worden geintroduceerd, zodat het alleen maar toffer wordt je ervoor in te zetten naarmate de game vordert.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja dan weet je waarvoor je het allemaal doet. Motivatie is best wel belangrijk.
Als je op Propp zoekt vind je zo nog meer voorbeelden. Leuk en herkenbaar in velerlei films, verhalen en roleplaying.

Ja natuurlijk, is de prinses weer eens ontvoerd... :P
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Meer info over het gebruik van wapens is ook goed te vinden op internet.

Bijvoorbeeld de english longbow vs crossbow
http://www.youtube.com/watch?v=HagCuGXJ ... re=channel

of
http://www.youtube.com/watch?v=YtTyOf8O ... re=related

waarin verteld wordt dat kinderen verplicht longbow lessen kregen op zondag na de kerk.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Karma schreef:Ja natuurlijk, is de prinses weer eens ontvoerd... :P
Is ze uiteindelijk ook in een ander kasteel?
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

bij een zoektocht naar een felxibel systeem kwam ik Schaduwen en Schimmen tegen. Een Nederlands talig uitgebreid systeem, wat naast de uitgebreidde regels, ook veel leuke inspiratie kan bieden.
Bijvoorbeeld de magie sectie bevat een magische spreuk die een deur niet alleen sluit, maar ook ongelooflijk doet stinken :D

De monster sectie bevat een leuke variaten, die vast om te schrijven is naar een ander systeem.
En de beroepen zijn ook best inspirerend voor een achtergrond.

Verder de plaatjes zijn vaak sfeervol en/of grappig.

Als laatste bij de spelregels de Goblin Tribuun :lol:

Het systeem zelf is wel heel uitgebreid, niet heel handig lijkt me. http://www.foob.be/vreemdetijden/schimm ... ductie.htm
Vreemde tijden is een ander Nederlandstalig systeem. Dat nu nog actueler is. Zie ook de link.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

vanuit een ander onderwerp:
Vincere schreef:Inspiratie nodig? TV Tropes biedt uitkomst!

Tab Explosion Alert!

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Plots

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... BasicPlots

etc.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Waar ik 'vroeger' weg van was was He-man. Dat is wel simpel maar kan goede insteken voor een plot geven (of zijweg).

Jaren later was er de tekenfilmserie Legend of Prince Valiant.
Er is ook een langere tekenfilm van (of misschien meerdere) die 1,5 uur duurt. Heel mooie serie/tekenfilm al zeg ik het zelf. Neerzetting van de sfeer, stijl en karakters was wel goed gedaan.
Ook de intro is mooi:

http://www.youtube.com/watch?v=B5ptWFP1 ... re=related

Er is ook het volledige thema van bijna 4 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=l__mbIGE ... re=related
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik ken de serie Valiant, als kind vond ik dat best vermakelijk, maar wel allemaal aan de nette kant. Mag wel wat ruiger.

He-man is natuurlijk geweldig, waarom weet ik ook nu even niet.

Hier een link met een ideeën wiki voor rpg's:
http://arcana.wikidot.com/
Plaats reactie