interessant artikel

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

interessant artikel

Bericht door Karma »

Op zoek naar wat verdieping voor mijn workshop, vond ik in dit magazine wel een interessant artikel over rollenspellen. Voor en tegens mbt regelsystemen.
http://www.cerberus2.net/cerb2janb2005.pdf
pagina 6-10
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Dan neem ik aan dat je ook weleens naar dit soort dingen hebt zitten kijken?http://en.wikipedia.org/wiki/GNS_Theory
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

he dank, die naam wel eens gehoord, maar d8 eigenljik dat het een systeem was en niet een theorie. :D
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

komt nogal van het 'the forge' forum waar lading van die indie ontwerpers zitten. Daar kun je er ook nog veel meer over vinden. Maar die link staat daar ook, herkende het enkel niet per direct omdat de forum naam en url niet overeen komen. Moet zeggen dat als je je daar in gaat zitten verdiepen je heel snel veel tijd kwijt bent
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik vind het vooral boeiend hoe de mechanieken werken en effect hebben op het rollenspel in roleplay.
Sommige regels hinderen het inleven alleen maar. Het wordt dan een soort van kennis over de regels, een boekhouden, of wetgeving kennisspelletje ipv inleving.
Andere regels stimuleren wel de fantasie, en kunnen de voorpret vergroten.

Terwijl je doorleest wat je met een magische spreuk, wapen, of eigenschap kunt doen, stel je voor hoe geweldig dat in het spel zal zijn.
Sluipen, mensen stilletjes afmaken. Heftige magie. Met twee wapens vechten, enz enz.
Hetzelfde met dobbelen eigenlijk. Het element van kans is best spannend. Maar het rollen van kans en het eigenlijke gevecht voorstellen is weer iets heel anders.
Met miniaturen ook, het maakt heel veel duidelijk, overzichtelijk vechten en bewegen. Maar tegelijk wordt het een soort beperking van de fantasie.

Ik ben ook wel benieuwd naar andere systemen die geen dobbelstenen gebruiken. Amber schijnt zo'n systeem te zijn. Iemand ervaring daarmee?
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

geen ervaring met amber. wel met het saga systeem van dragonlance 5th age. dat gebruikt een eigen pak kaarten en is de check een gegeven moeilijkheidsgraad(getal) wat je moet halen met je score plus de kaart die je inlevert, en als die van de gelijke 'kleur' is eventuele bonus kaarten.
Maar saga is ook lekker beperkt en de makers hebben ook geprobeert het echte roleplayen te stimuleren. Zitten er nog wel complexe dingen in, maar toch.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hmm, is dat niet een kaartspel voor met z'n tweeën?
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

je zou er ook een kaartspelletje mee kunnen doen maar geloof ook met meer dan 2. zou ik eens na moeten kijken, nog nooit gedaan.

Review: http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_3260.html
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

klinkt wel tof dat saga, ik ben wel benieuwd naar.

ipv van de teerling werpen, ligt het lot in de kaarten.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Karma schreef:klinkt wel tof dat saga, ik ben wel benieuwd naar.

ipv van de teerling werpen, ligt het lot in de kaarten.
Ik hoop vanaf de zomer wat meer tijd te hebben en dan eens zelf wat te kunnen gaan draaien. Wil dan weleens een demo doen of zo. Direct goeie oefening voor mij wat betreft DM'en en kunnen wat mensen eens kijken of ze een wat langere campagne in het systeem willen spelen.
Met inschatten of ik echt genoeg tijd heb en voorbereiden denk ik dat het dan ergens in augustus zou zijn. Dus als je geïnteresseerd bent.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik ben zeker geinteresseerd en wellicht woon ik dan wat dichterbij (Overijssel is te ver om het regelmatig te komen doen). De demo lijkt me zeker wel wat. :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Karma schreef:ik ben zeker geinteresseerd en wellicht woon ik dan wat dichterbij (Overijssel is te ver om het regelmatig te komen doen). De demo lijkt me zeker wel wat. :)
kom je weer deze kant op dan?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik ben nu aan t solliciteren in de buurt. Vlaardingen tot NB. Hoop snel iets te horen. Dan verhuizen :D
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Topf dude! Kunnen we vaker genieten van je workshops :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

http://structured-freedom.com/forum/

ik vind dit wel een tof forum, ze zijn hier ook bezig met die dingen waar ik het hier ook beetje over heb gehad.
De nadruk op verhalenvertellen leggen in plaats van regels realistisch verwoorden. Staat baandoorbrekend spul tussen :D
blueznl
Schandknaap
Berichten: 13
Lid geworden op: zondag 13 juni 2010, 23:10

Bericht door blueznl »

Karma schreef: Ik ben ook wel benieuwd naar andere systemen die geen dobbelstenen gebruiken. Amber schijnt zo'n systeem te zijn. Iemand ervaring daarmee?
Ik heb Amber gespeeld en ge'DM'ed, is een leuk systeem, maar meer gericht op roleplayers dan powergamers.

Sommige White Wolf producten hebben er wel wat van weg.

Amber is een echte aanrader voor hen die de boeken van Roger Zelazny of Steven Brust goed vinden.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

klinkt wel tof.

Hier is eingelijk de link die ik bedoelde voorheen :oops:

http://jeepen.org/dict/

sommige tips probeer ik nu al met impro rpg, sinds afgelopen weekend, beviel goed eigenlijk.
Heb al beetje contextualisation toegepast bijvoorbeeld.
Fastforward ook.
Plaats reactie