Pagina 1 van 1

interessant artikel

Geplaatst: zondag 11 april 2010, 23:39
door Karma
Op zoek naar wat verdieping voor mijn workshop, vond ik in dit magazine wel een interessant artikel over rollenspellen. Voor en tegens mbt regelsystemen.
http://www.cerberus2.net/cerb2janb2005.pdf
pagina 6-10

Geplaatst: maandag 12 april 2010, 11:04
door Neanie
Dan neem ik aan dat je ook weleens naar dit soort dingen hebt zitten kijken?http://en.wikipedia.org/wiki/GNS_Theory

Geplaatst: maandag 12 april 2010, 14:31
door Karma
he dank, die naam wel eens gehoord, maar d8 eigenljik dat het een systeem was en niet een theorie. :D

Geplaatst: maandag 12 april 2010, 19:09
door Neanie
komt nogal van het 'the forge' forum waar lading van die indie ontwerpers zitten. Daar kun je er ook nog veel meer over vinden. Maar die link staat daar ook, herkende het enkel niet per direct omdat de forum naam en url niet overeen komen. Moet zeggen dat als je je daar in gaat zitten verdiepen je heel snel veel tijd kwijt bent

Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 15:05
door Karma
ik vind het vooral boeiend hoe de mechanieken werken en effect hebben op het rollenspel in roleplay.
Sommige regels hinderen het inleven alleen maar. Het wordt dan een soort van kennis over de regels, een boekhouden, of wetgeving kennisspelletje ipv inleving.
Andere regels stimuleren wel de fantasie, en kunnen de voorpret vergroten.

Terwijl je doorleest wat je met een magische spreuk, wapen, of eigenschap kunt doen, stel je voor hoe geweldig dat in het spel zal zijn.
Sluipen, mensen stilletjes afmaken. Heftige magie. Met twee wapens vechten, enz enz.
Hetzelfde met dobbelen eigenlijk. Het element van kans is best spannend. Maar het rollen van kans en het eigenlijke gevecht voorstellen is weer iets heel anders.
Met miniaturen ook, het maakt heel veel duidelijk, overzichtelijk vechten en bewegen. Maar tegelijk wordt het een soort beperking van de fantasie.

Ik ben ook wel benieuwd naar andere systemen die geen dobbelstenen gebruiken. Amber schijnt zo'n systeem te zijn. Iemand ervaring daarmee?

Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 17:16
door Neanie
geen ervaring met amber. wel met het saga systeem van dragonlance 5th age. dat gebruikt een eigen pak kaarten en is de check een gegeven moeilijkheidsgraad(getal) wat je moet halen met je score plus de kaart die je inlevert, en als die van de gelijke 'kleur' is eventuele bonus kaarten.
Maar saga is ook lekker beperkt en de makers hebben ook geprobeert het echte roleplayen te stimuleren. Zitten er nog wel complexe dingen in, maar toch.

Geplaatst: zondag 9 mei 2010, 16:21
door Karma
hmm, is dat niet een kaartspel voor met z'n tweeën?

Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 12:02
door Neanie
je zou er ook een kaartspelletje mee kunnen doen maar geloof ook met meer dan 2. zou ik eens na moeten kijken, nog nooit gedaan.

Review: http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_3260.html

Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 16:10
door Karma
klinkt wel tof dat saga, ik ben wel benieuwd naar.

ipv van de teerling werpen, ligt het lot in de kaarten.

Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 12:28
door Neanie
Karma schreef:klinkt wel tof dat saga, ik ben wel benieuwd naar.

ipv van de teerling werpen, ligt het lot in de kaarten.
Ik hoop vanaf de zomer wat meer tijd te hebben en dan eens zelf wat te kunnen gaan draaien. Wil dan weleens een demo doen of zo. Direct goeie oefening voor mij wat betreft DM'en en kunnen wat mensen eens kijken of ze een wat langere campagne in het systeem willen spelen.
Met inschatten of ik echt genoeg tijd heb en voorbereiden denk ik dat het dan ergens in augustus zou zijn. Dus als je geïnteresseerd bent.

Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 18:49
door Karma
ik ben zeker geinteresseerd en wellicht woon ik dan wat dichterbij (Overijssel is te ver om het regelmatig te komen doen). De demo lijkt me zeker wel wat. :)

Geplaatst: dinsdag 1 juni 2010, 0:36
door Thekkur
Karma schreef:ik ben zeker geinteresseerd en wellicht woon ik dan wat dichterbij (Overijssel is te ver om het regelmatig te komen doen). De demo lijkt me zeker wel wat. :)
kom je weer deze kant op dan?

Geplaatst: zaterdag 5 juni 2010, 12:01
door Karma
ik ben nu aan t solliciteren in de buurt. Vlaardingen tot NB. Hoop snel iets te horen. Dan verhuizen :D

Geplaatst: zaterdag 5 juni 2010, 20:22
door Thekkur
Topf dude! Kunnen we vaker genieten van je workshops :)

Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 1:23
door Karma
http://structured-freedom.com/forum/

ik vind dit wel een tof forum, ze zijn hier ook bezig met die dingen waar ik het hier ook beetje over heb gehad.
De nadruk op verhalenvertellen leggen in plaats van regels realistisch verwoorden. Staat baandoorbrekend spul tussen :D

Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 12:05
door blueznl
Karma schreef: Ik ben ook wel benieuwd naar andere systemen die geen dobbelstenen gebruiken. Amber schijnt zo'n systeem te zijn. Iemand ervaring daarmee?
Ik heb Amber gespeeld en ge'DM'ed, is een leuk systeem, maar meer gericht op roleplayers dan powergamers.

Sommige White Wolf producten hebben er wel wat van weg.

Amber is een echte aanrader voor hen die de boeken van Roger Zelazny of Steven Brust goed vinden.

Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 22:36
door Karma
klinkt wel tof.

Hier is eingelijk de link die ik bedoelde voorheen :oops:

http://jeepen.org/dict/

sommige tips probeer ik nu al met impro rpg, sinds afgelopen weekend, beviel goed eigenlijk.
Heb al beetje contextualisation toegepast bijvoorbeeld.
Fastforward ook.