De Geboden voor Roleplayers, Gij zult niet.....!!!
Geplaatst: dinsdag 5 oktober 2004, 3:37
Tja, Caligari/Tim beklaagde zich laatst over het gebrek aan nieuwe/interessante discussies en topics, hierbij dus mijn poging om er een te lanceren:
Zoals wij allen weten is de GM God en zijn de Roleplayers onwaardige schepsels. In die context is het dan ook niet onlogisch dat Roleplayers vaak gedrag vertonen wat uitermate irritant en vervelend is voor de almachtige en alwetende GM. In deze een topic dus een opsomming van de meest voorkomende en vervelende gedragingen.
............... Nee effe serieus, er zijn dingen die veel (nieuwe) spelers doen wat een potentieel geweldige sessie grondig kan verpesten, niet enkel voor de GM maar voor iedereen. Daarom een (lang) lijstje van dit soort dingen, misschien zijn er nog mensen die zelf aanvullingen en toevoegingen hebben?! Nogmaals, neem mijn opmerkingen niet te serieus, het zijn maar ideeën/woorden die mijn vorige spelersgroep en ik hadden bedacht en waar we veel aan gehad hebben. Als je het er niet mee eens bent of ze dom vind dan kan je ze gewoon negeren.
ROLEPLAYING 101
Gij Zult NIET!:
1. Een Munchkin / powerplayer / Monty Haul speler zijn!
D.w.z. dat je voornaamste doel tijdens een sessie het vergaren van Experience points, Levels, Wapens, Voorwerpen, Voordeeltjes, Betere statistieken is?.
Bleh, alsof Roleplaying een sort Dammen is met een einddoel, alsof je het uit kan spelen/winnen door zooi en zo te vergaren. Dit soort gedrag komt erg veel voor, de ironie is dat zelfs als het je lukt om alles te vergaren dat je daardoor vaak vergeet te Roleplayen en uiteindelijk er ook helemaal geen spanning en uitdagingen meer over zijn?
Dat is pas verliezen!
Mensen/Munchkins die een pc maken met bijv. als doel zo veel mogelijk goede statistieken te krijgen zijn bijna altijd ook mensen die uiteindelijk helemaal niet roleplayen. Ze lopen alleen te dobbelen, boekhouden en te irriteren. Doodzonde, vooral omdat het voor andere spellers/GM ook erg demotiverend en naar kan zijn.
Twee van de vele variantenen van de Munchkin zijn :
De Rules Lawyer (deze mensen kennen bepaalde regels vrij goed en gaan daarmee schermen om er zelf beter van te worden). Ze verliezen uit het oog dat de regels enkel een middel zijn en dat het echte doel het naar je zin hebben is.
De ?Ik-lul-de-oren-van-je-kop betweter?
Dit zijn de mensen die het leuk vinden om eindeloos en oeverloos in discussie te gaan met GM dan wel spelers. Vaak gaan ze ouwehoeren over de regels, de dingen die oneerlijk vinden, wat ze anders willen etc etc. Het is altijd al snel overduidelijk dat ze discussiëren om het discussiëren en omdat ze gelijk willen krijgen, ook al hebben ze dat zelden. Tegen de tijd dat ze uitgeluld en gediscussieerd zijn is de sfeer meestal verpest en heeft niemand echt zin meer.
Deze mensen moeten niet verbaasd opkijken als de GM zo nu en dan ?Hou je Bek!? tegen ze roept.
2. Te laat zijn op de sessie, zonder te bellen.
Iedereen is wel eens een beetje te laat, daar gaat het niet om. Het gaat om echt of structureel te laat zijn. Dit is ook echt minder, de meeste groepen spelen maar 1 of hooguit 2 keer week. Als een speler behoorlijk te laat is of zelfs helemaal niet komt is dit vaak een aderlating. 3 tot 6 mensen lopen op je te wachtten en duimen te draaien? Als een speler doorgeeft helemaal niet te komen dan kan je vaak wel gewoon spelen maar het is meestal toch minder leuk en handig aangezien je een belangrijk en soms zelf broodnodig character/persoon mist.
3. Je niet interesseren voor het spel. Als je na meerdere maanden spelen nog steeds geen idee hebt hoe het Players Handbook er uit ziet en dus nagenoeg niets snapt van de meest basale regels dan vertraag je continu het spel. Je medespelers en GM hebben meestal wel betere en leuker dingen te doen dan voor de 76ste keer uitleggen wat een d8 of Thac0 is.
Iedereen is ooit een newbie geweest en dat is juist cool, maar eeuwig een newbie blijven is niet nodig. Als het spel je geheel niet intereseert en je eigenlijk alleen voor de gezelligheid komt dan je misschien beter bij een Karaoke club gaan.
Bovenstaande is natuurlijk maar een voorbeeld, er zijn meerdere manieren om ongeïnteresseerd te zijn maar ?you get the picture?.
4. Keer op keer ?Vergeten? mee te betalen aan de Snacks.
Op de een of andere manier word er echt veel gegeten en gedronken tijdens de sessies. Soms regelt de DM dat de proviand in huis is, dat is natuurlijk erg tof en het minste wat je in zo?n geval kan doen is tijdig mee dokken. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je eigen spul mee te nemen, maar elke week mee schransen zonder te lappen is niet ok.
5. Nooit serieus kunnen zijn/spelen.
Ik heb zelden zo hard gelachen als bij sommige D & D sessies en dat is voor mij ook een van de geweldige dingen van Roleplaying. Het hoort er voor mij echt bij om af en toe in een scheur te liggen. Maar je kan ook overdrijven met (vooral flauwe) grappen en grollen. Je hebt spelers die alleen maar grappig proberen te zijn, wat zeker niet altijd lukt. In het ergste geval werkt het zeer afleidend en neemt niemand de Joker/Muppet of het spel meer serieus.
6. Afleidend of storend aanwezig dan wel afwezig zijn
Hiermee bedoel ik bijv. mensen die vinden dat ze niet genoeg aan het woord zijn/genoeg in de pap te brokkelen hebben/zich vervelen en vervolgens bijv. dwars door de sessie heen een tweede gesprek gaan voeren of met allerlei dingen gaan spelen en pielen.
Met Roleplaying geld zeker ?What you get out of it, depends on what you put into it!?. Als een speler geen initiatief toont, niet met ideeën komt en überhaupt weinig zegt dan moet hij ook niet verwachtten dat hij het super naar zijn zin zal hebben. Tot op dat punt moet hij dat ook helemaal zelf weten maar om het vervolgens voor de anderen te vergallen, dat kan echt niet.
Eigenlijk kan je het opsommen als volgt: ?Don?t be a Munchkin, Slacker, Cheapskate, Muppet or Bore and please do Roleplay!?
Nog andere mensen met ideeën over Do?s and Don?ts?
Vincent/Aerik
Zoals wij allen weten is de GM God en zijn de Roleplayers onwaardige schepsels. In die context is het dan ook niet onlogisch dat Roleplayers vaak gedrag vertonen wat uitermate irritant en vervelend is voor de almachtige en alwetende GM. In deze een topic dus een opsomming van de meest voorkomende en vervelende gedragingen.
............... Nee effe serieus, er zijn dingen die veel (nieuwe) spelers doen wat een potentieel geweldige sessie grondig kan verpesten, niet enkel voor de GM maar voor iedereen. Daarom een (lang) lijstje van dit soort dingen, misschien zijn er nog mensen die zelf aanvullingen en toevoegingen hebben?! Nogmaals, neem mijn opmerkingen niet te serieus, het zijn maar ideeën/woorden die mijn vorige spelersgroep en ik hadden bedacht en waar we veel aan gehad hebben. Als je het er niet mee eens bent of ze dom vind dan kan je ze gewoon negeren.
ROLEPLAYING 101
Gij Zult NIET!:
1. Een Munchkin / powerplayer / Monty Haul speler zijn!
D.w.z. dat je voornaamste doel tijdens een sessie het vergaren van Experience points, Levels, Wapens, Voorwerpen, Voordeeltjes, Betere statistieken is?.
Bleh, alsof Roleplaying een sort Dammen is met een einddoel, alsof je het uit kan spelen/winnen door zooi en zo te vergaren. Dit soort gedrag komt erg veel voor, de ironie is dat zelfs als het je lukt om alles te vergaren dat je daardoor vaak vergeet te Roleplayen en uiteindelijk er ook helemaal geen spanning en uitdagingen meer over zijn?
Dat is pas verliezen!
Mensen/Munchkins die een pc maken met bijv. als doel zo veel mogelijk goede statistieken te krijgen zijn bijna altijd ook mensen die uiteindelijk helemaal niet roleplayen. Ze lopen alleen te dobbelen, boekhouden en te irriteren. Doodzonde, vooral omdat het voor andere spellers/GM ook erg demotiverend en naar kan zijn.
Twee van de vele variantenen van de Munchkin zijn :
De Rules Lawyer (deze mensen kennen bepaalde regels vrij goed en gaan daarmee schermen om er zelf beter van te worden). Ze verliezen uit het oog dat de regels enkel een middel zijn en dat het echte doel het naar je zin hebben is.
De ?Ik-lul-de-oren-van-je-kop betweter?
Dit zijn de mensen die het leuk vinden om eindeloos en oeverloos in discussie te gaan met GM dan wel spelers. Vaak gaan ze ouwehoeren over de regels, de dingen die oneerlijk vinden, wat ze anders willen etc etc. Het is altijd al snel overduidelijk dat ze discussiëren om het discussiëren en omdat ze gelijk willen krijgen, ook al hebben ze dat zelden. Tegen de tijd dat ze uitgeluld en gediscussieerd zijn is de sfeer meestal verpest en heeft niemand echt zin meer.
Deze mensen moeten niet verbaasd opkijken als de GM zo nu en dan ?Hou je Bek!? tegen ze roept.
2. Te laat zijn op de sessie, zonder te bellen.
Iedereen is wel eens een beetje te laat, daar gaat het niet om. Het gaat om echt of structureel te laat zijn. Dit is ook echt minder, de meeste groepen spelen maar 1 of hooguit 2 keer week. Als een speler behoorlijk te laat is of zelfs helemaal niet komt is dit vaak een aderlating. 3 tot 6 mensen lopen op je te wachtten en duimen te draaien? Als een speler doorgeeft helemaal niet te komen dan kan je vaak wel gewoon spelen maar het is meestal toch minder leuk en handig aangezien je een belangrijk en soms zelf broodnodig character/persoon mist.
3. Je niet interesseren voor het spel. Als je na meerdere maanden spelen nog steeds geen idee hebt hoe het Players Handbook er uit ziet en dus nagenoeg niets snapt van de meest basale regels dan vertraag je continu het spel. Je medespelers en GM hebben meestal wel betere en leuker dingen te doen dan voor de 76ste keer uitleggen wat een d8 of Thac0 is.
Iedereen is ooit een newbie geweest en dat is juist cool, maar eeuwig een newbie blijven is niet nodig. Als het spel je geheel niet intereseert en je eigenlijk alleen voor de gezelligheid komt dan je misschien beter bij een Karaoke club gaan.
Bovenstaande is natuurlijk maar een voorbeeld, er zijn meerdere manieren om ongeïnteresseerd te zijn maar ?you get the picture?.
4. Keer op keer ?Vergeten? mee te betalen aan de Snacks.
Op de een of andere manier word er echt veel gegeten en gedronken tijdens de sessies. Soms regelt de DM dat de proviand in huis is, dat is natuurlijk erg tof en het minste wat je in zo?n geval kan doen is tijdig mee dokken. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je eigen spul mee te nemen, maar elke week mee schransen zonder te lappen is niet ok.
5. Nooit serieus kunnen zijn/spelen.
Ik heb zelden zo hard gelachen als bij sommige D & D sessies en dat is voor mij ook een van de geweldige dingen van Roleplaying. Het hoort er voor mij echt bij om af en toe in een scheur te liggen. Maar je kan ook overdrijven met (vooral flauwe) grappen en grollen. Je hebt spelers die alleen maar grappig proberen te zijn, wat zeker niet altijd lukt. In het ergste geval werkt het zeer afleidend en neemt niemand de Joker/Muppet of het spel meer serieus.
6. Afleidend of storend aanwezig dan wel afwezig zijn
Hiermee bedoel ik bijv. mensen die vinden dat ze niet genoeg aan het woord zijn/genoeg in de pap te brokkelen hebben/zich vervelen en vervolgens bijv. dwars door de sessie heen een tweede gesprek gaan voeren of met allerlei dingen gaan spelen en pielen.
Met Roleplaying geld zeker ?What you get out of it, depends on what you put into it!?. Als een speler geen initiatief toont, niet met ideeën komt en überhaupt weinig zegt dan moet hij ook niet verwachtten dat hij het super naar zijn zin zal hebben. Tot op dat punt moet hij dat ook helemaal zelf weten maar om het vervolgens voor de anderen te vergallen, dat kan echt niet.
Eigenlijk kan je het opsommen als volgt: ?Don?t be a Munchkin, Slacker, Cheapskate, Muppet or Bore and please do Roleplay!?
Nog andere mensen met ideeën over Do?s and Don?ts?
Vincent/Aerik