spelers NPC's laten spelen

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

spelers NPC's laten spelen

Bericht door Karma »

De spelers andere rollen laten spelen. Zoals in een droom over een oorlog, waarin een speler een aanvoerder of grote held speelt.

Of een gebeurtenis ergens ander of in het verleden die (in)direct met de huidige situatie te maken heeft. Bijvoorbeeld de afkomst van een voorwerp laat zien.

Misschien eens wisselen van PC, onlangs ook met succes zelf ondervonden.

Ook een solo stukje uitspelen met NPC's helpers. Een rijke PC handelsman en de NPC wachten laten spelen door de andere spelers.

Het biedt een zekere frisheid.

Een techniek die ik met plezier heb gebruikt.

Hier heb ik nog wat voorbeelden gevonden, die me ook leuk lijken om te gebruiken: http://www.flar.demon.co.uk/bitpart2.htm
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Is om zich een toffe manier om andere geboeid te houden, en personages meer diepgang te geven. Ook een goeie manier om als GM in een situatie met veel NPC's niet de weg kwijt te raken!

Vind wel dat je het alleen moet doen in RPG settings, niet in combat setting. Dan wordt het een soort pvp gevecht. In een flashback/flashforward/droom werkt het wel goed, bijna als een familie-opstelling. :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Is een interessante manier om met NPC's om te gaan, maar vergt wel veel flexibiliteit in je scenario. Juist als zo'n NPC meer diepgang heeft dan alleen maar een figurant, bestaat er ook een kans dat hij/zij eigen doelstellingen en ideeën heeft die niet noodzakelijkerwijze parallel lopen met die van de PC's (als die het onderling al eens zijn, tenminste).
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hmm, ja in de link verteld de schrijver:
The trial took place after a character was caught spying on some soldiers. While I could have skipped straight to the exciting rescue scene, I decided that a proper trial, with judges, a prosecutor and defence (all played by the players, while their characters were elsewhere) would be entertaining.

I had in my mind that the accused player would eventually be found innocent - but the trial went against all my expectations when his story fell apart under scrutiny. There was nothing for it - the accused was sentenced to death!
dus kortom door het uitspelen van een rechtzaak, van kijken naar soldaatjes, hebben de andere spelers als rechter en advocaten hun eigen PC tot de doodstraf veroordeelt.

Later natuurlijk een spectaculaire reddingsactie.

In ieder geval. Mij beviel het wel, toen ik het probeerde. En heeft het spel meer goeds dan slecht opgeleverd.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Dit is inderdaad een erg leuke techniek en dat heb ik meerdere keren laten gelden :)

Het maakt de horizon wat breder in je speelwereld. Het is een manier om de andere spelers in het spel betrokken te houden terwijl je een persoonlijk stukje speelt van één van de characters, of een herinnering of een droom/visioen.

Zowiezo, de volgende keer als ik GM, ga ik hier ook stukjes mee doen.

IPV "Iedereen op het ruimteschip is dood, neergeschoten door zelfdenkende ruimterobots nadat ze hun schip hadden uitgeschakeld en aan boord zijn gekomen via het vrachtruim"
DOEN WE "Speler 1, 2 en 3 zijn nu een piraat aan boord van een schip, speler 4 is de kapitein. Het alarm gaat af!...."
en zo speel je het stukje van hoe ze allemaal aan gort zijn geschoten door de space robots zelf uit, inclusief ACE begrippen (Michiel is echt awesome). Zo haal je een stuk meer uit je sessie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

:oops: gosh, thanks.
technieken natuurlijk ook van internet gehaald. Maar ook gewoon dingetjes geprobeerd.
Fijne is dan spelers die lekker mee durven spelen!
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

je kunt toepassen op meerdere gebieden:

- space jump,
extern. ergens anders speelt zich iets af wat de PC niet per se weten (maar wel van invloed op verhaal, nu of later), bijv. kroning, sterfte, huwelijksaanzoek, feest, etc.
intern. party split, individuele spelers splitsen zich af en komen (vriendelijke) mensen tegen (NPC's gespeeld door andere spelers)
intern. geest van een speler maakt zich vrij en bekijkt ergens anders iets.
- time jump,
flashback een gebeurtenis in het verleden, bijv. personage ontwikkeling > gebeurtenis uit jeugd, of oorsprong en waarde van een voorwerp, gebeurtenis en aanleidingen (zoals het ruimteschip voorbeeld hierboven van Lairneadon)
flashforward, gevolg/gebeurtenis uitspelen in toekomst, bijv. om te laten zien wat gevolgen kunnen zijn (handig als mensen helderziend zijn bijv.)
flash forward helpt natuurlijk ook gewoon om echt saaie stukken over te slaan (bij reizen, werkzaamheden, etc.)
- droom, een soort vage space en/of time jump. Bijv. om kennis laten maken met de vijand, een dreiging te introduceren, inwendige angsten uit te spelen, etc.

Ik zou bij dromen en flashforward etc. het niet te duidelijk maken.

Nog meer ideeen?
Laatst gewijzigd door Karma op zondag 16 januari 2011, 1:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Bij De Morgenster is dit in het verleden een paar keer anders afgelopen dan voorzien. Zo hadden we een keer een situatie waarin de groep gesplitst was en Eduard en ik niet zoveel te doen hadden, terwijl de rest van plan was een schip te veroveren. De meester zette ons toen maar in als verdedigers van dat schip, en dat deden we prima: efficient samenwerkend slachtten we de rest af.

In een ander geval was mijn eigen PC lange tijd niet beschikbaar (verkeerde in een soort stasis), en daarom speelde ik zolang een NPC die zich al lang bij de groep bevond, maar eigenlijk vooral op eigen gewin uit was. En dat ging ook een beetje te goed, zodat de meester zich uiteindelijk genoodzaakt zag om die NPC ook uit te schakelen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

wow, dus jullie slachten jullie mede helden af :? hmmm
misschien wel realistisch.

en uitbuiten als een soort van mol :P

wel bepaald soort rollen die je dan kreeg :roll:

denk dat het vooral wel handig is, om ondersteunende rollen, of anders niet zo van belang, achtergrond rollen te geven aan medespelers.

Maar kan natuurljik wel tegenrol spelen. (waarom ook niet)
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Bericht door DanteRotterdam »

Dat is niet NPC's spelen! Dat is vijanden spelen...
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

:lol: vind het wel leuke voorbeelden.
en kan best leuk zijn :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Een vijand is ook een NPC. Tja, bij de Morgenster waren we soms niet zo zachtzinnig.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DanteRotterdam
Ridder
Berichten: 172
Lid geworden op: vrijdag 29 januari 2010, 15:56

Bericht door DanteRotterdam »

Een vijand is duidelijk iets anders dan een NPC, het overlapt elkaar soms maar het is absoluut niet hetzelfde (het grote verschil zit in het "Character
".) Een speler een NPC laten spelen is iets heel anders dan een speler een vijand laten spelen.

Ik denk ook niet dat dat was wat Karma bedoelde...
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Wijlen Fandath Ryne schreef:... en daarom speelde ik zolang een NPC die zich al lang bij de groep bevond, maar eigenlijk vooral op eigen gewin uit was. En dat ging ook een beetje te goed, zodat de meester zich uiteindelijk genoodzaakt zag om die NPC ook uit te schakelen.
Das dan wel weer lekker Divine Interventen met een bliksemstraal zo hupsakee recht op zijn hoofd. Zo dat probleem is weer opgelost! HA!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Rogier schreef:
Wijlen Fandath Ryne schreef:... en daarom speelde ik zolang een NPC die zich al lang bij de groep bevond, maar eigenlijk vooral op eigen gewin uit was. En dat ging ook een beetje te goed, zodat de meester zich uiteindelijk genoodzaakt zag om die NPC ook uit te schakelen.
Das dan wel weer lekker Divine Interventen met een bliksemstraal zo hupsakee recht op zijn hoofd. Zo dat probleem is weer opgelost! HA!
Nee, daar had Eduard (die toen meesterde) een subtielere oplossing voor.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Wijlen Fandath Ryne schreef:
Rogier schreef:
Wijlen Fandath Ryne schreef:... en daarom speelde ik zolang een NPC die zich al lang bij de groep bevond, maar eigenlijk vooral op eigen gewin uit was. En dat ging ook een beetje te goed, zodat de meester zich uiteindelijk genoodzaakt zag om die NPC ook uit te schakelen.
Das dan wel weer lekker Divine Interventen met een bliksemstraal zo hupsakee recht op zijn hoofd. Zo dat probleem is weer opgelost! HA!
Nee, daar had Eduard (die toen meesterde) een subtielere oplossing voor.
Ik houd niet van subtiele oplossingen. :wink:
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Jammer.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie