magische wapens kopen

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

magische wapens kopen

Bericht door DrCaligari »

moet je in een gewone gamewereld aan een grote hoeveelheid plus wapens kunnen komen of moet dit zeer zeldzaam zijn. Ik zeg dat je wapens bijna alleen in avonturen kan vinden. En dat ald iemand een magisch zwaard ofzo heeft hij dit hel moeilijk weg doet.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik vind dat dat best kan, maar je moet er wel de juiste prijzen aan verbinden. De echt zeldzame zooi niet natuurlijk, maar wapens met 1 of 2 enchantments erop (niet teveel) zou best moeten kunnen; bijv. dingen als keen of +1/2, dat is niet heel erg ongewoon en zouden imho gewoon verkrijgbaar moeten zijn. Anders zou je bijvoorbeeld ook de optie kunnen geven om ze te laten enchanten tegen een bepaald bedrag, maar dat elke enchantment "ruimte inneemt", dwz. zoiets als maximaal 1 grote enchantment of 2 kleinere enchantments.

Verder kunnen characters altijd hun eigen wapens maken met craft (maar dat is 3E, weet niet hoe dat met AD&D zit).


Dulce et decorum est pro alea mori.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

ls de spelers de wapens willen kopen die ze willen zou dat moeten betekenen dat er magazijnen vol magische items in iederen stad zouden moeten zijn. Terwijl het juist iets bijzonders zou moeten zijn. (b.v. een jonge edelman heeft het een magische strijdbijl geerfd van zijn vader en wil hem wegens de kosten van zijn extravagante levensstijl verkopen. Volgende week verzamelen de bieders zich in Bachus Bastion voor de veiling, dit is dus een plus een wapen)
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Tja, dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de speelstijl van de DM - ik persoonlijk vind dat in ieder geval de low level enchantments redelijk verkrijgbaar moeten zijn, en dat je voor de echt hevig magische zooi op adventure zou moeten gaan.

Het is trouwens ook lastig om je hele groep magische wapens te geven in een adventure, dwz zes verschillende wapens die ieder bij een speler passen en die allemaal dezelfde bonus hebben. Dat is ook niet bepaald logisch vanuit het standpunt dat jij hanteert. Dan vind ik het als DM beter om ze één á twee wapens te laten vinden (min of meer at random, of anders een wapen dat de tot nu toe zwakste speler wat helpt) en ze dan van de gevonden schatten/goud/juwelen zelf te laten investeren in hun uitrusting, dus door de wat simpeler wapens te kopen. En als je dat echt niet kan verkroppen, vind ik het altijd een goed optie om ze door iemand te laten enchanten (zie boven voor mijn theorie), omdat het wapen dan ook nog iets persoonlijks over zich krijgt; het is immers je eigen wapen, waarmee je vele avonturen hebt beleefd, dat je upgradet.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Überwapes die +5 geven tegen alles, dat werkt natuurlijk niet als je dat kan kopen. Maar iets wat elke 2 rondes +1 damage tegen Undead doet zou ik al heel blij mee zijn heur.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat Murdoc zegt vind ik wel een hele goede. Waarvoor zouden magische wapens altijd dezelfde bonus tegen alles hebben??? Het is juist erg leuk als een wapen een speciaal soort bonus heeft met een beperkte toepassing. Geeft direct een leuke achtergrond.
Voorbeeld; een magisch langgzwaard +2 vs zuidelijke heuvelgnolls.
of een strijdbijl +1 vs leperkanen.

Het magische langzwaard zou gemaakt kunnen zijn door een tovenaar in de zuidelijke landen die last had van gnollen in zijn portiek. Door zijn magie heeft hij een bepaalde zwakte in hun energieveld opgespoord en daar een wapen naar laten smeden.

Heb je gelijk een reden waarvoor iemand het zwaard zou willen verkopen; als je niet in de buurt van zuidelijke gnolls woont heb je ook niks aan het zwaard. voila; in de uitverkoop met het ding. Maar wel heel erg handig als je een queeste hebt tegen zuidelijke heuvelgnolls...
Heb je gelijk iets om je GP aan te spenderen én krijg je tenminste een inventory die iets te maken heeft met je achtergrond.

"Dit is het zwaard wat ik gekocht heb in Bemposta, en waarmee in de zuidelijke heuvelgnolls in de uitlopers van de Grimbergen ervan heb weerhouden Raiznos de landdbouwtTovenaar te vermoorden."
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Elrohir
Burger
Berichten: 57
Lid geworden op: woensdag 10 november 2004, 17:59

Bericht door Elrohir »

Ik als DM doe het altijd zo. Willen ze iets niet te sterk, meestal een +1 of iets kleins en leuks. Ga dan naar de GROOOOOTE stad en vind het daar maar eens.
En om daar te komen hebben ze meestal eerst zoveel tijd nodig dan gaan er wel weer een paar sessie overheen. FF kijken of ze er dan nog zin in hebben, zo ja. Kunnen ze een kleine sessie in de stad spelen met nieuwe dingen kopen, onderhandelen, naar de hoeren, barfights en zo.
Maar willen ze grote dingen dan moeten ze er maar een queste van maken. Bijvoorbeeld zoek dan eerst maar een een tovenaar die het wellicht kan maken of zoek een leuke ruïne met eeuwen oude lijken misschien ligt daar nog wel een leuk zwaard/axe/boog.

Laat ze eerst maar eens echt bedenken: "wil ik dit echt?" en als ze het dan nog steeds willen. Laat ze dat dan maar eerst bewijzen.
There's no good victory until its a narrow victory.
Ik heb het niet zo op uiensoep, geef mij maar groentesoep en kippesoep.
Plaats reactie