Roddelen binnen 'n RPG - interessante techniek

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Roddelen binnen 'n RPG - interessante techniek

Bericht door Karma »

Dit lijkt me wel een leuke techniek om de wereld uit te diepen en een fijne afwisseling van rollen te bieden. Zie ook http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1471

In het kort komt het erop neer dat de spelers een roddel'tante'/'oom' creeren, en tussendoor commentaar geven op gebeurtenissen in de wereld. Alle besproken roddels zijn(of worden) algemene kennis, dus de spelers personages kennen ze ook.

Roddels kunnen gaan over de wereld, gebeurtenissen en natuurlijk over de personages van de spelers.
Morten Greis schreef:The players takes turn playing gossiping-scenes (often 1-4 scenes) in between regular play. Each scene is brief and is generally completely under the players control.

The players gossips about what is happening in the fiction. They can introduce new rumors or gossip about existing rumors, and they use this to comment on what is happening in the fiction. They can speculate, add or adjust what happened – or at least is publicly perceived what happened.

Everything gossiped is public knowledge, and sometimes the PCs need to react to the knowledge. For the GM the scenes can be used to introduce specific rumors.

It can be an advantage with some sort reward for the first session to temp the players to use the mechanic.

After out first session the players were so pleased with the rules, that they asked to keep the rules, and so we did. The gossipers sometimes appear in the background of events, where the PCs are present. Some of them might be in the kitchen, where the PCs are dining or among the staff at a galla.
Hier het hele artikeltje http://mortengreis.wordpress.com/2010/0 ... gossiping/
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

leuk idee! maar het mooiste vind ik nog wel dat je als GM kunt bepalen of de roddels echt waar zijn of niet! m.a.w. je kunt de onzin en zelfverrijkende roddels eruit filteren en andere gebruiken in je game. Zo worden het ook nog eens mooie set-ups en pay offs waarvan je vantevoren als speler niet weet of ze uit komen.

goed idee man! wanneer gaan we die londen game nou afmaken met cali? :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja vind het inderdaad geniaal idee.

die london game kunnen we het beste deze week afmaken. Dinsdag, woensdag avond, en donderdag de hele dag heb ik de tijd. :)
Plaats reactie