Geengageerd rollenspel

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Geengageerd rollenspel

Bericht door Thekkur »

Ik meen mij te kunnen herinneren dat er al eens eerder een topic is geweest over geeengageerd rollenspel, maar ik kan het zo snel niet vinden.
Zelf vind ik geengageerde elementen in een game erg tof, mits goed uitgevoerd. Een kwinkslag naar deze maatschappij in een fantasy game is een goede vorm van spot. Het valt me op dat veel forumbezoekers best wel wereldwijs zijn en een brede maatschappijke interesse hebben. Komt dat ook terug in jullie games?

Haal je als GM inspiratie uit het nieuws, en laat je de eerstvolgende sessie een stad waar veel klassestrijd is bijvoorbeeld in rellen uitbreken? Of laat je de boosaardige tovenaar een met waterstofperoxide gekleurde pruik dragen?
Speel je als speler wel eens een gediscrimineerd ras? Of juist een character met vooroordelen tegenover andere rassen - en dan dus niet de standaard elfen/dwergen haat.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

haha, wel grappig en leerzaam om hier je inspiratie uit te halen.
Toch blijft het voor mij meer een spel en hou ik mijn politieke mening of wereldvisie (van de echte wereld) meestal achterwege.

Op een andere manier komt mijn mening toch terug: ik hou namelijk niet zo van 'evil' sessies.
Eén keer toch gedaan en de spelers hebben zich wel vermaakt. Maar vind veel leuker als spelers de wereld verbeteren of (ok, het is cliche) redden.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ben ook niet zo van Evil en hoewel IRL behoorlijk geengageerd ben ik er toch niet zo van in game. Reden: het word al snel mutserig/saai/beperkt je mogelijkheden nogal. Stel je hebt een gengageerde Paladin in je party, dit betekent of: de hele party moet beetje met zijn good boy dingen mee moet doen, of sommige van de party sneaky dingen van hem verborgen moeten houden. Vaak onhandig in plaats van leuk.

Een beetje engagement vind ik wel leuk maar het moet maar klein element zijn zodat de nuances en grijstinten van PCs, keuzes en storylines kunnen blijven. Is belangrijke taak van de GM.

Daarnaast, RPG blijft toch ook een zeer vermalijke vorm van escapisme, Zo gauw je te veel aan de realiteit (laat staan de nare dingen uit de realiteit, zoals in sommige voorbeelden die voorbij kwamen) word herrinerd door de dingen in game bestaat de reeele kans dat spelers het spel een beetje belachelijk gaan maken of dat sessie niet meer zo puur leuk en gezellig maar eerder zwaar word... Dus ik persoonlijk zou af en toe zo een elementje er in doen, kan grappig zijn, maar zeker niet de nadruk er leggen.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik ben veel te genuanceerd om erg geëngageerd te zijn. Een beetje wel, maar ik heb nogal de neiging om allerlei dingen van meer kanten te bekijken. Vroeger had ik wat krachtiger meningen, maar ik ben veel mensen tegengekomen die ergens dan anders over dachten en die bij nader inzien toch ook wel een punt hadden.

Dus in-game is het van mezelf uit eigenlijk ook niet zo van toepassing. Bovendien is het daarom juist een rollenspel: je kunt vrij makkelijk figuren ten tonele voeren die het ene of juist het andere standpunt naar voren brengen. De "visie" van een NPC op de wereld is voor mij een belangrijk handvat om inhoud te geven aan een verhaal.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Wijlen Fandath Ryne schreef:De "visie" van een NPC op de wereld is voor mij een belangrijk handvat om inhoud te geven aan een verhaal.
Juist ja ... alle NPC's in het verhaal geloven oprecht dat de helden vermomde demonen zijn die moeten worden vernietigd.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

het spelen van een npc die totaal anders is dan jijzelf kan je ook een hoop inzichten opleveren. rollenspel wordt niet voor niks vaak gebruikt als middel om mensen meer inzicht te geven in het handelen van anderen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Rogier schreef:
Wijlen Fandath Ryne schreef:De "visie" van een NPC op de wereld is voor mij een belangrijk handvat om inhoud te geven aan een verhaal.
Juist ja ... alle NPC's in het verhaal geloven oprecht dat de helden vermomde demonen zijn die moeten worden vernietigd.
Dat zou kunnen, maar daar moeten ze dan (vanuit hun perspectief) wel een goede reden voor hebben. Meestal beperk ik het tot meer alledaagse zaken zoals een verlangen naar macht, rijkdom, comfort, enzovoorts. Geluk desnoods.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Ik zie dat ik onbewust een stukje geëngageerd rollenspel heb toegepast.
Zie daartoe mijn sessiesamenvatting van 14 sept. 2011,
onderaan blz. 67 van het SOMS topic, in het midden van de 2e alinea.

"Ook vertelt hij daarna ... jaren is gebeurd."

http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewto ... start=1650

(even naar beneden scrollen)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Klimaatverandering op Dere?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie