Wat voor soort Fantasy vind je koel?

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Yesse
Vrije Boer
Berichten: 26
Lid geworden op: maandag 31 januari 2005, 0:22

Wat voor soort Fantasy vind je koel?

Bericht door Yesse »

Ik vroeg me af wat het gros van de mensen op deze forums anntrekkelijk vind aan fantasy settings, en dan bedoel ik met name een setting om in te roleplayen - niet voor een boek of een film.

Lord of the Rings is heel koel - maar kenmerkt het datgene wat roleplayers ook geschikt vinden voor hun RPG setting?

Is vanilla fantasy (elves, dwarves, hobbits, etc.) meer populair nu dan ooit - of/en hebben alternatievere vormen van fantasy (ik denk bijvoorbeeld aan de Planescape setting) nog steeds bestaansrecht?

Ik heb de afgelopen paar jaar met een en dezelfde spelergroep gespeeld en nauwlijks kennis genomen van wat er nu populair is in de RPG scene in nederland. Ben eigenlijk wel benieuwd... :)
"Show me a Hero and I'll show you a Tragedy waiting to happen..."
Yesse
Vrije Boer
Berichten: 26
Lid geworden op: maandag 31 januari 2005, 0:22

Bericht door Yesse »

En als iemand me kan uitleggen wat een "SecreetKnecht" is en waarom dat onder mijn naam staat zal ik ook heel dankbaar zijn! :)
"Show me a Hero and I'll show you a Tragedy waiting to happen..."
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Over die eerste moet ik even piekeren hoor, daar is het nou een beetje laat voor.

Een Sekreetknecht lijkt me iemand die de poep opruimt. Een mooi en nobel en noodzakelijk beroep natuurlijk, maar als je ijverig doorgaat met posten zul je het snel tot Horige en zelfs tot Schandknaap brengen. En zoals je ziet voel ik me als Ridder niet te verheven om het woord tot een Sekreetknecht te richten - we zijn hier allemaal erg lief. :D
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ik heb niet zoveel ervaring met andere settings. Een studiegenote van me doet aan Vampire, ik zal eens kijken of ze op dit forum wilt komen.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Zelf hou ik meer van een middeleeuwse setting met fantasy elementen. Maar ik geloof dat de high vanilla fantasy setting met legolas klonen nu erg populair is.

Zelfs de evil overlord is niet te beroerd om zich in het gesprek met zijn poep schepper te mengen :shock:
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik heb een hekel aan het woord fantasy... Mijn eerste associatie met dat woord zijn mensen die poppetjes van kabouters en trollen verzamelen, in wijde rokken alternatief lopen te zijn, slechte cliche boeken met vanille dwergen elfen en magiers, kaartspellen, wierook, hippies en wazige figuren die alles sparen wat maar enigszins 'fantasy' is.

Sorry, even een frustratie eruit werken :D Wat mij aanspreekt aan 'fantasy' is dat je de 'alternatieve werkelijkheid' zo kunt vormen dat het een vervormde reflectie wordt van de werkelijkheid. Zeg maar geengageerde fantasy :) Natuurlijk kan dat ook heel goed in een cyberpunk 2000 setting, of een starwars setting, maar dan kom je al snel in de lijn van de moderne actiefilms. "fantasy" iets literairder ook naar mijn idee... de link met mythologische verhalen en volksverhalen is makkelijk te maken, en die bevatten vaak een zelfde soort engagement.
En daarnaast blijven heroische daden, woest aantrekkelijke monsters en duistere kerkers waar jonge maagden wachten om verlost te worden natuurlijk tot ieders verbeelding 8)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Yesse
Vrije Boer
Berichten: 26
Lid geworden op: maandag 31 januari 2005, 0:22

Bericht door Yesse »

Goh, ik neem aan dat het voor jullie een lange tijd geleden is dat jullie poep mochten scheppen. Ik zal me voorlopig maar in mijn lot schikken totdat ik de mogelijkheid bezit om de rest van de horigen te leiden in een opstand tegen de onderdrukking van deze feodale dictatuur.

Ik ben blij dat die LOTR films er zijn, is heel mooi allemaal en heel geinspireerd, ik ben alleen bang dat het inderdaad een stempel gaat drukken op alles wat met fantasy te maken heeft. En ja ik gebruik die term nogal makkelijk ja, roept nogal snel visioenen op van onvolwassen goths en new age idioten die bomen aanbidden enzo.

Maar goed, als we dan ff LOTR vergeten - volgende waar we dan op uitkomen zijn andere traditionele fantasy settings.

Wat vinden jullie van de standaard D&D settings? Voldoende om in te spelen? Ik ben zelf altijd wel gecharmeerd geweest van fantasy met een beetje twist. Zoals Planescape, of de boeken van Steven Brust ( De Vlad Taltos serie), en die serie van George R. Martin.
"Show me a Hero and I'll show you a Tragedy waiting to happen..."
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Zelf vind ik de stijl van Tanith Lee (fantasy schrijvster) mij het meest aan spreken. Het is een "setting" waarin geen niet bestaande rassen in voorkomen en magie niet verder gaat als kleine truukjes. De goden bestaan wel echt. En er is een ras dat gedachtenspraak heeft. verder is alles goed uitgedacht.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Plaats reactie