Uitleg D&D

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Grey_
Horige
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 2 maart 2005, 16:44

Uitleg D&D

Bericht door Grey_ »

Oke

Hoewel ik hoop dat veel mensen niet zo denken.. voel je je op het moment dat je zo'n vraag meot stellen waarop, iedereen behalve jij het antwoord al kent, een beetje laag.
Toch hoop ik dat jullie me willen helpen..

Ik zit al een poosje te denken om met D&D te beginnen... wat ik er van hoorde leek het me wel erg leuk... Laatst heb ik het D&D-bordspel bij iemand gedaan.. (ik weet dat t erg versimpeld is) en nu wil ik eigenlijk eens echt beginnen aan D&D

Maar ik weet er echt niets van... bijvoorbeeld ik lees hier van AD&D enz enz.. allemaal dingen waar ik dus niets van snap...
Kan iemand (als die tijd heeft) een goede uitleg geven van hoe D&D in elkaar zit en wat voor spullen je nodig hebt om te beginnen?..
Daarmee zou ik erg gehoplpen zijn

Gegroet Grey_
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

je kunt zeggen dat er vroeger D&D was, en toen kwam er AD&D (advanced), ook bekend als D&D 2.0

Totdat er, na enkele jaren, D&D 3.0 op de markt kwam, en nu is er 3.5...

Ik denk dat het makkelijker is om een keer gewoon langs te gaan bij spelers en er vanzelf in rollen. Het is allemaal niet zo moeiljk, je moet het alleen ff leren
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Schroom niet om vragen te stellen hoor, ook al ben je maar een secreetknecht, er zullen toch altijd mensen bereid zijn te antwoorden :D

DnD is maar een systeem om mee te roleplayen. Weten wat de basis is van roleplayen is belangrijker dan het systeem. Dat is gewoon een kwestie van meedoen. En iedereen hier kan je de basis van roleplayen wel uitlegen denk ik.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

bij een roleplaying game nemen een aantal spelers de rol van een personage aan. (zoals, ik vermoed ook in het bordspel) en spelen dit personage zoals zij denken dat dit personage zou handelen. Enkele regels leggen vast hoe krachtig het personage in de strijd en wat voor vaardigheden ze hebben (hoe goed kan iemand springen enz...) afhankelijk van keuzes die je maakt die je bij je personage vind passen. Je kan een strijd geharde krijger zijn of een intilligente tovenaar of een behendige dief, of wat anders je kan verzinnen.
Dan is er nog een speler die de spel leider is. (een soort scheidsrechter) die de spelers verteld waar ze zijn en welke personages ze tegen komen en hoe die op ze reageren. Van barman tot Koning en van trol tot secreetknecht.
Spelers reageren dan weer op de personage uit de wereld. (ze praten, handelen of vechten ermee.)
en zo vul je je avond en drink je veel cola.
ik hoop dat het ongeveer duidelijk is.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

en af en toe rol je een dobbelsteentje om te kijken of je iets lukt of niet lukt.

dingen zoals een aanval, of uit je ogen kijken en iets zien... van alles. schade rol je ook met dobbelstenen.

Dat gaat allemaal weer met regels enzo, maar daar moet je niet teveel op letten, vooral niet in het begin. Je hebt mensen die echt alles volgens de regels spelen, dat kan ook. Maar als je geen database chip in je hoofd hebt zitten ben je dan iedere keer aan het bladeren door de boeken.

Boeken: De basis van D&D in dit geval, is het Player's Handbook. (PHB), hier staan alle regels in voor het spelen van het spel met een character. Daarnaast is er nog de Dungeon Master's guide. (DMG) Daar staan alle handigheden in voor de Game Master (cq dungeon master). En als laatste is er nog een Monster Manual (hoe kan het ook anders? de MM). Daar staan allemaal statitieken in voor van allerlei wezens die je zou kunnen tegenkomen met je party.
Er zijn nog een hele reeks uitbreidingen, zoals een deel 2 en 3 van het MM, specefieke dunne boeken gericht op je professie (die van je character) en nog veeeeel meer... commercie can be an ugly thing.

Probeer anders even ergens een PHB te vinden. In bijvoorbeeld de Elf Fantasy Shop, of Yendor in Rotterdam. Blader er maar gewoon eens doorheen, bekijk het maar op je gemakje.
Kijk ook naar andere boeken, van andere systemen. Rolemaster, Werewolf, Vampire, Alternity, StarWars, enz enz....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik wil een definitie (desnoods een vertaling) van wat Roleplayen is op de 'nieuwe' rrpg site zetten. Zo kan iedereen die op internet voor de honderdste keer aan het uitleggen is wat zijn favoriete hobby is gewoon even een linkje plakken.

Wie kan er helpen zo'n definitie te maken? Er staat er ook een op http://www.planetadnd.com ,maar die is dus in het engels. En aangezien we hier in Rotterdam geen engels spreken :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie