DnD 5th edition

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

DnD 5th edition

Bericht door Thekkur »

Vandaag was ik in de spellenwinkel in haarlem en de eigenaar wist me te vertellen dat er al meer dan 50 exemplaren van de 5th edition startersset zijn verkocht in die winkel alleen. Dat verbaasde me, het hoekje RPG-boeken is in veel winkels toch wat verstoft, hoewel pathfinder daar wel aardig verandering in heeft gebracht de afgelopen jaren.

Het nadeel van RPG is dat het een 'verborgen' hobby is, het is niet makkelijk om nieuwe spelers te leren kennen waarmee je het goed kunt vinden. Iemand is vijf minuten in de winkel om een boek te kopen en daarna zie je hem drie jaar niet meer omdat hij thuis RPG"s aan het spelen is.
Veel van de kopers van 5th edition boeken zijn ervaren spelers, die met een nieuwe release hun RPG-drang weer voelen aanwakkeren, maar heeft het wel zit om nieuwe boeken te kopen? Als je de oude boeken hebt kun je daar toch prima avonturen mee beleven?

Heeft er iemand 5th edition al gekocht en gespeeld? Wat zijn jullie ervaringen? Is het de moeite waard met weer een nieuwe reeks boeken te gaan beginnen?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: DnD 5th edition

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:Het nadeel van RPG is dat het een 'verborgen' hobby is, het is niet makkelijk om nieuwe spelers te leren kennen waarmee je het goed kunt vinden.
Tenzij je een forum opricht natuurlijk! :)
Thekkur schreef:maar heeft het wel zit om nieuwe boeken te kopen? Als je de oude boeken hebt kun je daar toch prima avonturen mee beleven?
Van D&D weet ik niets, maar in het algemeen zou ik dat wel denken. Zoals zoveel dingen, is iets op een gegeven moment uitontwikkeld. Ook bij DSA zijn ze nu met een 5e editie bezig.... het zal wel verkopen, maar om nou te zeggen dat het ergens voor nodig is?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik vermoed wel dat die 50 exemplaren nogal vertekend beeld geeft, ik guesstimate dat het ongeveer zo uitpakt:

15 zijn oud(e) spelers die het leuk vinden om alle edities te hebben dus altijd het basisspul van de nieuw versie kopen. Maar, ze vinden het vooral theoretisch leuk, bestuderen het, spelen misschien paar keer in los verband maar komen er dan achter dat volwassen zijn met verantwoordelijkheden toch moeilijk combineert met wekelijks of zelfs maandelijke groep. Houden het dus bij kopen en in eentje lezen.

20 zijn jonge/nieuwe spelers die online of een game achtige blad lezen dat er net een nieuwe DnD uit is die VEEEEEL beter is dan de voorgaande (zijn ze altijd) en aangezien ze zich altijd al aangetrokken tot DnD/fantasy voelden en nieuwsgierig zijn, kopen ze de basisset. Dan blijkt dat het behoorlijk ingewikkeld is, investering en tijd vergt om te begrijpen/doen en nog veel moeilijker is om een groep en GM te vinden en meer dan een paar keer vast te spelen en consequent leuke te sessies te hebben. Verwaterd. Andere hobbies komen voor in de plaats. CCG, MMORPG, Boardgames, whatever.

De overige 15 zijn een mengelmoes van verschillende soorten mensen en spelers die iig wel minstens een keer in de maand RPG speelden en dat ook blijven doen. Sommige stappen over naar hun nieuwe editie, andere wisselen af en spelen sowieso meerdere edities en systemen.

Wat ik probeer te zeggen is dat 50 verkochte sets helemaal niet impliceert dat er veel nieuwe actieve (5th) spelers zijn laat staan 50 nieuwe actieve groepen die maandelijks of wekelijks spelen. Is ook helemaal niet erg! :) Maar puur ter nuancering over verkoopaantalen: bijna ieder huis heeft wel ergens een of andere gitaar liggen, maar hoe veel er van worden daadwerkelijk bespeeld? Of hoe veel mensen kopen niet een keer een gitaar of keyboard en kappen er dan mee na paar maanden?

Ik heb ook geen behoefte aan 5th momenteel maar ik hoor wel dat het grote verbetering is toz van 4th en dat aardig naar de kritiek en gemiddelde speler hebben geluisterd, dat is iig winst. :)
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 25 augustus 2014, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik denk dat ik bij de eerste groep van 15 ga behoren, en mettertijd de basisset aanschaf. Ik blijf het toch leuk vinden om te hebben. :)


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ja! Ik heb letterlijk bijna even veel plezier beleefd -in uren gestoken in met een kop thee RPG boeken lezen dan in RPG sessies. Is super leuk om te doen met gelijk gestemden en je fantasie te prikkelen. Vaak lijd het ook wel tot meer zin om te spelen of minstens bedenk je allemaal nieuwe karakter of campaign ideeen die je vroeg of laat wel een keer gebruikt, soms jaren later. :)
Weet je wat de beste prijs is voor die basis set ergens online? Ik heb nl geen idee!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

De set kost 12 dollar op amazon, 18 euro in de winkel. :)
Toch wel de moeite waard om door een boek te bladeren in plaats van door een PDF. Ook heel slim dat wizards terug is gegaan naar de roots, toen de regelboeken nog meer leken op fantasyboeken en minder op wiskundeboeken..

Het klopt wel dat die 50 spelers niet allemaal nieuwe spelers zijn, maar wel mensen die geinteresseerd zijn in RPG-games.
In de winkel kwam ik ook twee jonge gasten tegen 12/14 jaar die heel graag wilden gaan RPG-en. De ene jongen had zelfs al ODM gespeeld!
Misschien dat met die nieuwe set en toegankelijke regels weer meer jonge gasten interesse krijgen in roleplaying, zoals wij ook -bijna- allemaal waanzinnige avonturen wilden beleven :)

Pathfinder was natuurlijk al een tijdje behoorlijk populair aan het worden, de meeste winkels verkopen voornamelijk pathfinder boeken, maar de release daarvan is een beetje sluipend gegaan. Nu komen de 5th edition boeken toch stapje voor stapje uit, wat iedereen de mogelijkheid geeft om op de kar te springen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

12 Dollars, is echt niet verkeerd. Schijnt wel dat het een giga grote doos is met weinig inhoud/veel lucht maar dan nog, de reviews zijn goed! :)

http://www.amazon.com/Dungeons-Dragons- ... Descending

Wat er in de doos zit:
https://www.youtube.com/watch?v=NThHlPf4Unw
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hahah, deze review dan;

1 star out of 5
"I bought this item fully expecting Satan to recruit me into his Dark Army, just as my fundamentalist youth pastor told me would happen. I spent countless hours developing my character, consulting online forums, painting pewter statues and hanging out with disaffected high school kids....and all I got was a big NOTHING from the Lord of Darkness.

For those interested in joining the Unholy Army of the Damned: D&D is a scam!

Hopefully the Megadeth albums I just bought will get me noticed in the Ninth Sphere. Otherwise I'm joining the Scientologists."
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ja die had ik ook gelezen, amusing! :)

Maar Pffft, Megadeth, dan beter toch Burzum, die meenden hun evil dinges IRL.. https://www.youtube.com/watch?v=bvlSTL4FOzg
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

wat zijn de ervaringen van spelers (dragonraper?) tot nu toe? Met onze groep hebben we het eerste hoofdstuk van de starterset gedaan, maar wel met zelfgemaakte characters uit de PHB.
Mij valt op hoe overzichtelijk het systeem is. Het is simpeler, maar niet saaier. En je hebt nu al best veel opties om je character te maken.

Over een aantal dingen is goed nagedacht en de crunch is goed doorgerekend lijkt het.

Enige nadeel wat ik nu nog kan vinden is dat een spellcaster als een sorcerer of wizard weer de eerste 5 levels veroordeeld is tot een crossbow of een finesse wapen, dat is wel jammer. Hier en daar zijn classes wat uitgekleed, zoals geen companion meer voor de druid.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

klaasel schreef:Enige nadeel wat ik nu nog kan vinden is dat een spellcaster als een sorcerer of wizard weer de eerste 5 levels veroordeeld is tot een crossbow of een finesse wapen, dat is wel jammer.
Hebben wij het over hetzelfde DND 5th? :D :wink:

Wellicht niet, omdat er nu vooral sprake was van de starterset. Ik heb het Player's Handbook voor me, en heb niet de indruk dat een wizard zich zorgen hoeft te maken:

Ray of Frost. Cantrip (dus oneindig te gebruiken). 'Slechts' 60 ft range (in tegenstelling tot de nogal level variabele 'Close' of zoiets). 1d8 damage en 10ft move reduction voor je tegenstander tot jij weer aan de beurt bent. 20 feet minder dan de Light Crossbow voor short range (long range heeft de crossbow dus nog echt als voordeel, maar hoe vaak speelt men al encounters op die long range?), maar qua damage staan ze wat betreft de dobbelsteen gelijk, en de cantrip haalt bij de tegenstander de snelheid er uit.
En dan gaat op level 5 als je dan nog deze cantrip gebruikt de cold damage omhoog naar 2d8, 3d8 op 11th, en 4d8 op 17th. Voor een cantrip. Die oneindig te gebruiken is als je hem in je 'Spells Prepared' lijstje hebt staan.

Acid Splash. Cantrip. 'Maar' 1d6 acid damage. Op 1 doelwit te gebruiken binnen 60ft, of op 2 die naast elkaar staan. Geen attack roll, wel een Dex-save voor alle, of geen, schade. Stijgt ook met een extra dobbelsteen schade bij levels 5, 11, en 17. Minder schade dan Frosty hierboven, maar wel op 2 doelen te gebruiken zolang ze binnen 5ft van elkaar staan... dus met een goede worp een (nog wel verdeelde) damage output van 12 totaal in een ronde.



Magic Missile. Level 1, dus inderdaad niet oneindig te gebruiken. Doet wel vanaf level 1 echter al 3 magic missiles de lucht in. Potentieel 3d4+3 op 1 doel, of lekker verdelen zoals men in eerdere versies met deze damage pas op level 5 gewend was. En deze Magic Missile is te verschalen. Gebruik je een hoger spell slot, dan komen er voor het verschil tussen spell level en spell slot extra Magic Missiles bij. Spell slot level 9 gebruiken voor level 1 spell? 9-1= 8 verschil, dus 8 extra Magic Missiles. Niet denderend voor een level 9 spell slot, maar 11d4 +11 met alle mogelijkheden om ze te verdelen op alle doelwitten binnen 120 ft (die niet meer binnen een kunstmatige kubus van elkaar hoeven te staan, je hoeft ze alleen nog maar te kunnen zien...)...

Mijn wizards laten die crossbows wel thuis voor de boerenkinkels die hogere machten niet kunnen snappen en zich laten limiteren door een fysieke werkelijkheid.

:D :wink:
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Haha, altijd leuk als iemand een stuk later reageert en dat je er ook zo diep ingedoken bent Lord X. :)

Ik heb de basisboeken nog niet zo lang maar heb er nu al heeeel veel waarde uitgesleept door die sessie of 6 die ik er mee speelde. Daarna zomerpauze en nu 2 maanden in buitenland zonder boeken. Maar,.. ik krijg door deze post wel weer zin om ze te gaan bestuderen! Zo komen sowieso nog erg van pas, of ik nou over een week een sessie speel of over 10 jaar ze van kaft tot kaft lees. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog 75% of meer van de inhoud daadwerkelijk nog moet lezen, maar je kan met mijn weinige kennis toch al leuk er mee spelen als je ervaring hebt met oudere edities.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Ach, het is nog net geen necromancy gezien de draad nog geen jaren oud is en al die tijd stil heeft gestaan. :wink:

Ik duik er inderdaad ook graag enigzins gedetailleerd in. Zolang het geen ellenlange, saaie, verhalen worden, hebben de mensen die het dan lezen er vaak ook echt wat aan. Daar probeer ik dan ook wel voor te gaan als ik een antwoord schrijf zoals dat hier boven. Ik kan meer dan genoeg BS antwoorden schrijven, maar daar verdoe ik niet alleen mijn eigen tijd mee.

Wat mij ook wel bevalt, is het gevoel dat ik krijg bij magic items en zo. Door de nieuwe aanpak en opbouw lijken ze minder hard nodig. We willen binnenkort een Ravenloft campaign gaan doen, en hebben bewust voor 5th gekozen, vanwege het veel lagere niveau van afhankelijkheid aan 'Wealth by level'. Een character kan gewoon een paar levels met het zelfde zwaard rondlopen zonder dat zijn slagkracht ernstig achterblijft bij degene die wel de heftige goodies meeneemt. We gaan het zien.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Wel mee eens x., ik zou 5th nou niet meteen als "low power" RPG systeem betitelen maar wel heeeel veel minder overpowered dan 3rd of zeker 4th! En dat komt de balans van PC classes en ook de sfeer erg ten goede naar mening. :)

Overigens ben ik er altijd blij mee als jij jouw samenvattingen van jouw ervaringen schrijft van de regels! Daar heb ik persoonlijk zeer veel aan aangezien ik geen prioriteit maak van alles doorlezen en daar door soms wel met vragen zit. Cheers!
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

Lord Xcapobl schreef:
klaasel schreef:Enige nadeel wat ik nu nog kan vinden is dat een spellcaster als een sorcerer of wizard weer de eerste 5 levels veroordeeld is tot een crossbow of een finesse wapen, dat is wel jammer.
Hebben wij het over hetzelfde DND 5th? :D :wink:

Wellicht niet, omdat er nu vooral sprake was van de starterset. Ik heb het Player's Handbook voor me, en heb niet de indruk dat een wizard zich zorgen hoeft te maken:

Ray of Frost. Cantrip (dus oneindig te gebruiken). 'Slechts' 60 ft range (in tegenstelling tot de nogal level variabele 'Close' of zoiets). 1d8 damage en 10ft move reduction voor je tegenstander tot jij weer aan de beurt bent. 20 feet minder dan de Light Crossbow voor short range (long range heeft de crossbow dus nog echt als voordeel, maar hoe vaak speelt men al encounters op die long range?), maar qua damage staan ze wat betreft de dobbelsteen gelijk, en de cantrip haalt bij de tegenstander de snelheid er uit.
En dan gaat op level 5 als je dan nog deze cantrip gebruikt de cold damage omhoog naar 2d8, 3d8 op 11th, en 4d8 op 17th. Voor een cantrip. Die oneindig te gebruiken is als je hem in je 'Spells Prepared' lijstje hebt staan.

Acid Splash. Cantrip. 'Maar' 1d6 acid damage. Op 1 doelwit te gebruiken binnen 60ft, of op 2 die naast elkaar staan. Geen attack roll, wel een Dex-save voor alle, of geen, schade. Stijgt ook met een extra dobbelsteen schade bij levels 5, 11, en 17. Minder schade dan Frosty hierboven, maar wel op 2 doelen te gebruiken zolang ze binnen 5ft van elkaar staan... dus met een goede worp een (nog wel verdeelde) damage output van 12 totaal in een ronde.



Magic Missile. Level 1, dus inderdaad niet oneindig te gebruiken. Doet wel vanaf level 1 echter al 3 magic missiles de lucht in. Potentieel 3d4+3 op 1 doel, of lekker verdelen zoals men in eerdere versies met deze damage pas op level 5 gewend was. En deze Magic Missile is te verschalen. Gebruik je een hoger spell slot, dan komen er voor het verschil tussen spell level en spell slot extra Magic Missiles bij. Spell slot level 9 gebruiken voor level 1 spell? 9-1= 8 verschil, dus 8 extra Magic Missiles. Niet denderend voor een level 9 spell slot, maar 11d4 +11 met alle mogelijkheden om ze te verdelen op alle doelwitten binnen 120 ft (die niet meer binnen een kunstmatige kubus van elkaar hoeven te staan, je hoeft ze alleen nog maar te kunnen zien...)...

Mijn wizards laten die crossbows wel thuis voor de boerenkinkels die hogere machten niet kunnen snappen en zich laten limiteren door een fysieke werkelijkheid.

:D :wink:
Haha dit is inderdaad even geleden. Ik baseerde mijn oordeel op dit artikel: http://blogofholding.com/?p=6580 waarbij 1d8+3 (een wizard met Dex 16) wordt vergeleken met de 1d10 dmg van een firebolt.
Maar ik ben het met je eens, vanaf level 5 worden de cantrips beter en bovendien doen ze meer dan alleen schade.
Maar dit is uiteraard vanuit puur optimalisatie van schadepunten gedacht, je kan je inderdaad prima redden met de cantrips.

Momenteel speel ik veel Pathfinder (daar heeft een wizard overigens veel minder goede cantrips!), dus ik heb het niet in de praktijk kunnen brengen. Mijn indruk is nog steeds positief over 5e trouwens. In de Purperen Draak in Groningen worden ook 5e sessies georganiseerd, misschien dat ik daar ook eens aanschuif. Maar ja tijd en zo.

EDIT: ik ben ook HEEL erg voor onafhankelijk zijn van magical items. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat je voor je overleving daar zo van afhankelijk was. Zeker ook in 3e en 4e. Een low-level magic campaign is dan erg lastig in te schatten (als DM), zeker op hogere levels.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Idd klaasel, met 3th & 4th leek het een tijdlang alsof PCs die na 3rd level niet minstens 2 +2 wapens hadden eigenlijk een beetje losers waren haha! Nou was dat wel consequent kwa monsters en power level maar de lol en het bijzondere gaat er voor mij dan wel een beetje af.

Als ik al eens een keer een iets meer higher magic setting GM vind ik het veel leuker om meer simpele items magical te maken, kaarsen die nooit op brandden, kleding die camoufleert, een pak kaarten met speciale eigenschappen, armor dat alleen tegen erg specifieke monsters of onder bepaalde omstandigheden veel voordeel geeft... dit geeft ook veel meer aanknopingspunten voor RPGen, verhalen, en leuke gebeurtenissen dan 4 PCs die allemaal met een "HackMaster +5" wapen rond rennen, dan gaat het toch snel meer om het dobbelen en afslachtten kant op ipv van roleplaying.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Hoewel ik zeer veel lol beleef aan D&D, en afgeleiden zoals Hackmaster en Pathfinder, blijft het een typisch combat RPG systeem. D&D 5th doet erg zijn best om dat niet te laten lijken. Kijk maar naar de moeite die gestoken is in backgrounds, met de daar bij behorende personality traits, bonds, flaws, etc. Toch is het naar mijn mening onomstotelijk een combat systeem.

Mijn redenering is ook heel simpel. Doe maar eens een woordentelling op de sectie in de DMG die gaat over Combat Encounter Difficulty (pagina's 82, 83, 84). Dit gaat eigenlijk allemaal over de vraag "Hoeveel XP krijgt de groep wanneer ze deze combat encounter overwinnen?"
Zet dat af tegen XP die niet uit een Combat Encounter komen. Zie daarvoor de DMG pagina 261. Twee alinea's van bij elkaar nog geen halve pagina. En die verwijzen voor richtlijnen gezellig naar hoe gevaarlijk het encounter of de milestone was, als het een Combat Encounter was geweest. Eigenlijk staat er dus, dat als ik een vraag wil stellen aan een minder meewerkende boer, maar ik krijg het wel voor elkaar zonder de NPC tot puinpoeder te slaan, dat de DM dan de XP voor dit non-combat encounter moet berekenen alsof de boer in kwestie wel met mantal, zwaard en toverstaf is overwonnen... in D&D 5th.
In een heel extreem voorbeeld hebben we het over een level 20 fighter die is gaan pensioeneren op een boerderijtje. Die wil eigenlijk niet vertellen waar hij zijn Demon-Slayer Longsword ooit heeft verloren. Je lult hem met jouw level 5 character onder de tafel door hem te overtuigen dat er weer een abysspoort open dreigt te gaan. Hij vertelt het gevraagde jou toch. Als de DM dit 'easy' vond, is alleen die beantwoordde vraag al 250 XP waard. Maar dat houdt geen rekening met de Challenge Rating van een level 20 tegenstander. Zou dus meer onder 'deadly' moeten vallen (want die boer kan nog wel eens aanvallen na beledigingen en zo...) en dan voor een level 5 character 1100 XP waard zijn. Dezelfde vraag. Hetzelfde antwoord. 850 XP verschil voor hetzelfde level 5 character.

In contrast daar tegen staan bijvoorbeeld een RPG systeem zoals Middel Earth Role Play (MERP, van Iron Crown Enterprises). Een van de opvallendste dingen in de XP berekening daar was, dat elk character 1XP kreeg (van de 10.000 om van lvl 1 naar 2 te gaan...) voor elke mijl die het character in onbekend gebied had gereisd die dag. Dubbel, als het ook nog eens als gevaarlijk werd bestempeld, zoals de wildernis in het hoge noorden, of een toeristische tour langs alle jou onbekende plekken in Mordor.
Gevechten, en de bijbehorende XP ook, blijven daarin ook belangrijk, maar het feit dat zoiets als gebiedsverkenning letterlijk erkend wordt als iets waar de characters wat van leren is iets aparts.

Terug naar D&D op zich.
Gekke dingen blijf je toch houden. Neem een van mijn characters in Pathfinder. We speelden een soort van 'Evil' campaign. Goblins, orcs, een verdwaalde kobold. Mensen en elfen hadden ons eiland bereikt, en wij moesten wat tegen die invasie gaan doen. Mijn goblin rogue hield doelbewust vijf levels lang zijn mond dicht. Alles wat hij communiceerde, deed hij met gebaren. Elke keer dat hij level-up ging, kon ik in theorie een skill rank in linguistics stoppen. Niet gedaan, maar het had gekund. Om zo een nieuwe taal te leren lezen en schrijven. De gesproken taal ervan te begrijpen... en te spreken. En ook toen de DM ons op level 1 in de eerste sessie genoeg XP gaf om level 2 te worden zonder ook maar één gevecht, ging van mijn character de Base Attack Bonus omhoog. Geen gevecht meegemaakt en toch BAM! Beter kunnen vechten, allemaal nieuwe combat feats die beschikbaar kwamen (prerequisite BaB +1 dingen zoals Exotic Weapon Proficiency).

Om dan weer terug te grijpen naar D&D 5th, want daar gaat deze draad uiteindelijk over, ook dat systeem, hoe goed ik het verder ook vind, heeft de erfenis van deze denkwijze. 'Het character zal wel 's avonds in het kamp tijdens de reis aan het oefenen zijn geweest.' Deels neemt het systeem dit waar. Als je een nieuwe taal wilt leren, dan zit dat niet langer meer vast aan Intelligence modifiers, of aan Linguistics skill ranks. Je bespreekt het met jouw DM, en je laat daadwerkelijk het character in de down-time tussen avonturen in, of op reis, een nieuwe taal oefenen. Maar nu bespreek ik hetzelfde met mijn DM, dat mijn character elke avond, een jaar lang, gaat oefenen tot hij erbij neervalt... met zijn werpmes. Steeds kleinere knoesten raken op een boom. Eerst vanuit stilstand, maar dan vanaf een sjokkend paard, en uiteindelijk in volle galop. Wordt mijn character dan beter in de Dexterity combat checks? Desnoods alleen maar met dat werpmes? Nope. Dexterity zelf verhoog je strict pas op level s 4, 8, 12, 16, en 20. De Proficiency Bonus heeft ook een vaste, aan level gerelateerde, progressie.



Nee, dan G.U.T.S. (Generiek Universeel Trolhamer Systeem)
Generiek, omdat ik het niet aan enige specifieke setting gekoppeld had.
Universeel, omdat het bestaat uit diverse modules die los of tezamen te gebruiken zijn zodat je wel in elke setting kunt spelen.
Trolhamer is de spelersgroep die ik op de zolder van mijn ouderlijk huis heb opgericht, en die nu weer een opleving maakt.
Systeem, omdat het een regelsysteem is.
Na bijna vijfentwintig jaar in de RPGs te hebben gezeten, bijna wetende wat ik van een systeem wilde verlangen, heb ik eenpaar jaar geleden de poging gedaan om zelf een systeem te schrijven. Is nog best lastig, kan ik je vertellen. Sommige zaken zijn in andere systemen zo goed doordacht, petje af. Maar dan zijn er ook dingen die een ander systeem veel beter deed. Of dingen waarvan ik zelf al dacht dat ik een veel betere oplossing had. Ik heb dus vrijelijk dingen gejat, aangepast, of inderdaad dingen zelf toegevoegd, in de hoop gewoon een lekker vlot spelregelsysteem te krijgen dat eindelijk eens met bepaalde heilige huisjes afrekende.
Dit is enkele keren getest. De spelers vonden het daadwerkelijk leuk. Een van de peilers waar ik het systeem op het gezet, was een vaardigheden module. Denk je eens in dat je een systeem hebt, waarbij je een D100 gooit, je vaardigheid erbij optelt, misschien een aanpassing erbij doet of eraf haalt omdat wat je wilt doet moeilijker of makkelijker is dan gemiddeld, en als je dan totaal 100% of meer scoort, lukt het. Gebruik je de vaardigheid onder zekere stress, dan krijg je van de GM een vinkje bij die vaardigheid, en na tien van die vinkjes loop je de kans dat je die vaardigheid kan verhogen. Anderzijds kun je bijhouden hoeveel uren het character in de boeken duikt, of in de sportschool hangt, en na 40 uur oefenen op dezelfde vaardigheid (dus eigenlijk een 'moderne' week) loop je ook die kans op verhoging. Het is dus een systeem waarbij actief gebruik van een vaardigheid (in de spotlights of op de achtergrond) progressie brengt. Geen levels, geen XP, maar directe toepassing, of training op de achtergrond.
Wellicht heb je nu ook al de conclusie (terecht) getrokken, dat vaardigheden zoals zwaardvechten of pistoolschieten ook gewoon vaardigheden zijn die actief gebruikt moeten worden, of getraind. Net als lichamelijke ontwikkeling. Een vaardigheid waarbij het character werkt aan gezonde voeding, algemene uithoudingsvermogen, en dergelijke. Iedereen begint met een X-tal levenspunten, en deze vaardigheid verhoogt dat. Niet je level, niet je class. Die dingen zijn er niet. In G.U.T.S. wordt het character beter in alles, door de bijbehorende vaardigheden ook echt uit te oefenen.

Weer de link naar D&D 5th? G.U.T.S. haalt die erfenis eruit, dat je bij bepaalde mijlpalen (levels) automatisch beter wordt in een aantal zaken die bij jouw specializatie (character class) horen, ook als je daar in-game helemaal nooit aandacht aan hebt besteed. En daarin bewijst 5th maar weer, dat ergens in de diepte, toch een Combat Strategic Simulation zit, nu met een wat dikkere laag Roleplay-honing erop. Goed systeem, ik zal het met plezier en liefde spelen, maar uiteindelijk gaat het nog steeds om twee dingen;

Loot & XP.

:D :wink:
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Wow! Voor het eerst in maanden een lange en erg interresante post over RPG op dit forum, hulde! Ik ga jouw post wat aandachtiger lezen als ik niet onder werktijd zit zoals nu haha!

Maar na je post even te scannen wilde ik toevoegen:

Al ben ik groot fan, D&D is idd zoals jij betoogt, verre weg van het perfect systeem als Roleplaying het hoogste doel is. De wortels van tabletop en strategisch wargaming zijn nog altijd behoorlijk aanwezig in D&D.

Dat heeft wel voordelen in de zin dat op basaal niveau aanleren en spelen makkelijk gaat. Immers iedereen heeft wel wat ervaring met bordspel mechanics, dobbelen etc. En gelukkig word dat ook in D&D best goed gecombineerd met RPG elementen. De combi is in die zin een van de beste "gateway drugs" wat betreft roleplaying haha! Het kan leidden tot veel meer "pure" en "hardere" rpg (anti-)systemen.

Immers de meeste mensen, willen een systeem, een houvast, statistieken,.. vooral als ze nog nooit geRPGed hebben dan word het superlastig om ze te boeien als het systeem te veel om roleplaying draait vanaf het eerste moment. Meeste mensen hebben bijna 0 ervaring met roleplaying en weten niet zo goed hoe het moet en voelen als snel gene. De stats en regels zijn in dit soort gevallen meer een soort houvast, excuus en brug zodat mensen steeds meer en meer gaan RPGen.

Anyway, beetje gezever hierboven, vond het lastig om kernachtig in woorden te vatten maar jullie snappen het vast. :D
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

D&D 5

Bericht door dragonraper »

Doe als mij,speel meer en lul minder...😝 Vrijdagsavonds newbiegroepje D&D5 natuurlijk,,,what else,,zaterdagavond pathfinder ,,hell's rebels,,en zondagochtend jawel alweer D&D 5....ach zo kom ik mijn weekenden wel door😸
dungeons& dragons club schiedam
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Haha, dat is idd veel RPG! :) Maar ja, forum lullen kost nou eenmaal 10 minuten per week of zo, een sessie/groep 3 a 6 uur. Dus voorlopig hoe ik het nog effe bij lullen, komt vast wel weer verandering in ooit. Overigens, er heeft zich net een nw speler aangemeld op het forum, wellicht iets voor jou?
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

Bericht door dragonraper »

Been there ,done that.😸
dungeons& dragons club schiedam
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

v1nce schreef:Dat heeft wel voordelen in de zin dat op basaal niveau aanleren en spelen makkelijk gaat. Immers iedereen heeft wel wat ervaring met bordspel mechanics, dobbelen etc.
En ook daarin is D&D sinds de derde editie sterk verbeterd. Ik weet nog wel van AD&D 2nd, dat je voor een aanval op de D20 hoog moest gooien, en voor een reddingsworp ook, maar het testen van een vaardigheid moest weer juist met een D20 worp onder je score komen. Je reddingsworpen en THAC0 gingen gaandeweg het level-up proces steeds verder omlaag, zodat je met steeds lagere resultaten op de D20 successen kon behalen.
Leg dat maar eens uit aan een beginneling, samen met het feit dat een Strength 18 fighter die een +1 Strength item kreeg dan Strength 18(50) had, en een Strength 18 rogue met hetzelfde item ineens Strength 19 (een van de meest door house-rules aangepaste 'aparte' dingen misschien?).

Maar toch is ook nu, bij D&D 5th, er nog steeds een beetje een leer drempel. Vooral voor mensen die van bordspellen alleen nog maar de zes zijdige dobbelstenen gewend zijn, is het even wennen aan een dobbelsteen met acht, tien of twaalf zijden. Statistiek en willekeur toepassen op de 5% per vlak van een gebalanceerde D20 is ook vaak even wennen. Daarnaast heb je natuurlijk genoeg geavanceerde bordspellen waarbij de nodige speciale gaven of toverspreuken van 'jouw poppetje' op kaartjes staan die je aflegt nadat je ze hebt gebruikt. Kom nu maar eens aan met een Spell-prepping wizard die de nodige keuzes moet maken uit het spellbook, en zoveel slots heeft om die spells te gebruiken. Maar laten we eerlijk wezen, elk spel dat een soort van werkelijkheid probeert na te bootsen, zoals een rollenspel dat doet, is een spel met waarschijnlijk een uitgebreide set regels. Kijk ook maar eens naar de verschillende 'Conditions' welke je kunt hebben. Stunned. Paralyzed. Blinded. Alle gehannes al vele edities en variaties lang van worstelen... (grapples). Op het gevaar af, om elitair over te komen, mensen die al moeite hebben met de D6 kansberekeningen rond Mens-Erger-Je-Niet of Clowns kun je maar beter heel voorzichtig in rollenspellen introduceren, en dan het liefst in een systeem met zo min mogelijk nuances en extra regels. Beetje abstract ingericht intellect helpt ook nog wel eens. Maar nooit te vergeten een open gedachtegang en vrije fantasie.

Want daarnaast ben je ook nog wel eens tegen de Playstation Generatie aan het opboksen. Letterlijk meegemaakt dat iemand vroeg, hoe je dan een RPG kon spelen zonder controller? Hoe stuur je dan jouw avatar aan? Ik werd een keer nog net niet uitgelachen omdat ik aangaf, dat het met papieren bladzijden, plastic dobbelstenen, en mijn eigen fantasie gespeeld werd. Zelf iets uitrekenen? Heiligschennis!
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik ben jong begonnen met 2nd, dus voor mij was het redelijk tweede natuur, maar uiteraard waren het Thaco en saving throw ding vreemde overblijfselen, onlogisch en niet! handig voor nieuwe spelers. 3rd en 4th zijn grote verbetering op het vlak van combat, DC en skills/proficiencies checks etc.

Dobbelstenen, idd ongebruikelijk buiten RPG, maar een van de weinige dingen aan D&D die super goedkoop is maar toch visueel en soort van emotioneel heel aantrekkelijk is. 20 rollen is toch een heel stuk leuker en spannender dan 6.. Dus in die zin denk ik dat mensen het wel snel doorkrijgen en ook als uniek en prettig aan tabletop RPGs ervaren, ook juist newbs. Ik heb veel systemen gezien met enkel d6 of d10.. en hoewel dat wel simpel is, vind ik persoonlijk het enige echte voordeel dat je dus ook kan RPGen als er alleen maar d6 dobbelstenen op dat moment voorhanden zijn. In alle andere gevallen vind ik het het vooral nadelig kwa sfeer, nauwkeurigheid en meer. Als je als newb blijvend/langdurig in de war raakt van een set RPG dobbelstenen is tabletop RPG misschien in alle opzichtten te complex voor je haha! Hou het dan bij Carcasonne of Spookslot of zo. :P

Dat van die persoon die schamper deed over papier/tabletop RPG is idd echt zuur! Ok dat je nooit de kans had om te spelen of weinig interesse had in traditioneel paper RPG spellen, geen probleem! Maar als je letterlijk niet eens weet dat 90% of meer van alle online en PC RPGs in wezen gebaseerd zijn op D&D en D&D ook enkele grote voordelen (naast nadelen) heeft toz van online RPG, dan ben je echt toch wel een beetje dwaas en zeer ontwetend! Kids these days!!! Humbug. :)
Plaats reactie