De langlevende rassen

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

De langlevende rassen

Bericht door DrCaligari »

ik heb het zelf nooit leuk gevonden om lang levende rassen te spelen, omdat ik moeite heb het me voor te stellen wat voor impact het zo hebben op je levens kijk.
Ook vind ik het onbegrijpelijk dat een krijger die 50 jaar oefend net zo sterk zou zijn als een krijger die net 20 geworden is.

Enige gedachten hier over?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

je moet langlevende rassen ook niet echt zien als langlevende rassen vind ik. Je speel ze het zelfde als kortlevende rassen alleen is hun achtergrond wat lamger.

verder is het alleen interessant om lang levend te zijn als je echt heel hoog level worde en je in jaren gaat denken, maar goed er zijn weinig parties die zo ver komen
Gebruikersavatar
Airethilien
Ridder
Berichten: 120
Lid geworden op: vrijdag 28 mei 2004, 18:15

Bericht door Airethilien »

Ik denk dat als je elfen bekijkt dat hun ontwikkeling niet zo bijster veel verschild van dat van bijv mensen.

Neem bijv Elrond, is al n paar duizend jaar oud, ziet eruit als max 40.
Hij heeft natuurlijk een hoop meegemaakt door die leeftijd, maar ik heb nou niet echt het idee dat hij bijzonder veel meer levenservaring heeft dan een koning die tegen de 100 loopt.
De enige wetenschappelijke verklaring voor het feit dat een elf van 3000 jaar eruit ziet als 40 is dat ze een aparte, langzame stofwisseling hebben.
De onsterfelijkheid kan je dan weer toewijzen aan een uniek regeneratievermogen.
Maar ook elfen worden geboren en groeien op, het zij veel langzamer in mensenogen. Maar het kan dan bijv wel 750 jaar duren voordat een jonge elf in staat is om een boog te hanteren.
Dus ik denk dat het dan qua ontwikkeling niet zo heel erg veel uitmaakt...
Afbeelding Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Elven zijn toch geen idioten, als jij 250 jaar puber ben kan je als je volwassen word toch alles al super goed. (smeden, koken, vechten.)
Er is al zoveel oefening ingegaan, hoe kan je dan gelijk opgaan met mensen.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

ja dat is ook vaag het enige wat ik daar op kan verzinnen is dat elven veel langzamer leven da mensen, ze nemen veel meer tijd om te eten of andere dingen

maar ik denk dat je dit niet echt kan laten terug komen in het roleplayen want dan heb je een part die niet goed loopt
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Omdat ik zelf al tamelijk langlevend ben, kan ik er misschien iets over zeggen :)

Ik denk dat het voor het leven van alledag helemaal niet zoveel uitmaakt hoe lang je leeft. Je doet toch ongeveer dezelfde dingen (eten, slapen, vechten, ouwehoeren), of je nou 100 of 1000 jaar oud wordt. Belangrijke vaardigheden (zoals glazen bier optillen) beheers ik ongeveer even goed als twintig jaar geleden.

Het is ook niet zo dat je door alsmaar meer te oefenen ook steeds beter in iets kunt worden. Er zit een grens aan je mogelijkheden en je talent. Vroeger was ik bijvoorbeeld een vrij actief schaker. Op mijn schaakclub zaten ook mensen die er al veertig jaar mee bezig waren en er ondanks al die oefening nog steeds niks van konden. En anderen die net begonnen waren en snel beter werden.

Ook kun je ergens weer slechter in worden als je het verwaarloost, hoewel er altijd wel iets van blijft hangen. Op de middelbare school heb ik bijvoorbeeld ooit Frans geleerd. Toen kon ik me daar aardig in redden, maar nu is daar weinig van over gebleven.

Al met al denk ik dat het allemaal niet zo vreselijk veel uitmaakt, zolang die lang levende rassen tenminste niet ook nog over heel bijzondere vaardigheden beschikken die ze in staat stellen om alles wat ze meemaken ook nog te onthouden en overal van te leren. Als dat niet zo is, kun je ze volgens mij gewoon spelen net als andere figuren - hoogstens kunnen ze af en toe een briefje van de DM krijgen met daarop iets als: "Je herinnert je nog vaagjes dat hier ergens in de buurt tweehonderd jaar geleden een weg naar het noorden was......"
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Misschien zou het zelfs logische zijn als je lange termijn geheugen uiteindelijk toch maar iets van 80 jaar terug gaat.... Het is tenslotte een erg lange tijd om iets te onthouden. Misschien kan je in die tijd zelfs wel fietsen afleren...
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

nouja lange termijn geheugen blijft wel en je zult je vast wel dingen kunnen herinneren van heel vroeger alleen het worden er steeds minder
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

ik denk dat alleen bijzondere dingen zullen blijven hangen. Je kunt trouwens ook niet overal tegelijkertijd goed in zijn.

Eerlijk gezegd ben ik wat dit betreft nogal sceptisch om hier een discussie over te beginnen. Het maakt geen flikker uit. In fantasy verhalen roeleren de elven blijkbaar over de mens, ook al zijn ze vaak schaarser, maar in de D&D werelden zijn elven gelijk aan de mens en alle andere common races.

Thekkur heeft daar op zich wel een leuke oplossing voor. De D&D character elven zijn die uit de regels. De echte fantasy elven die je misschien tegenkomt tijdens de avonturen (zegmaar de echte Elrondjes), hebben hele andere stats (wat was het? +6 dex, +6 int, +6 wis, +6 cha? LOL) beetje level adjustment :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Die 'echte elven' zijn erg zeldzaam, en niet beschikbaar als player character. De elfen die spelers kunnen spelen zijn 'gevallen elfen', die lang geleden naar steden van mensen zijn geemigreerd en daar hun eigen gemeenschappen hebben. Maar toch zijn de 'mindere elfen' onderhevig aan een lang leven, en geld en daar dezelfde wetten voor langlevenden voor. Anders zouden ze ook nog eens (naast dat de stats al nagenoeg hetzelfde zijn) heel erg om mensen gaan lijken!

Die ideeen van Fandath vind ik wel passend. Het geeft naar mij een goed beeld van hoe iemand die het eeuwige leven heeft daarmee om zou kunnen gaan. Overigens vind ik dat idee van heel oude herinneringen wel erg tof! Het kan echt diepte geven aan je character.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ik lees deze discussie net en vind dat DrCaligari wel een puntje heeft.
Het lijkt me nou eenmaal niet erg realistisch om elven als mensen die spelen die prongelijk puntjes aan hun oren hebben en misschien wat aan anorexia lijken te lijden.

Bedenk je je leeft een jaar of 700 of 2500 (of langer ligt natuurlijk aan de lectuur die je erbij houdt).
Ten eerste lijkt het me niet reeel, dat je dan niet een jaar of 20/30 kleuter blijft en pas na 100 jaar eindelijk volwassen bent. Misschien dat elven iets langzamer groot worden dan mensen, maar het zal niet heel veel schelen.Ik kan me wel voorstellen dat jonge elfen alle tijd kunnen en willen nemen om aales van hun ouders/ clan te leren op een rustig tempo voordat ze de wereld in trekken.
Dan weet je (als elf zijnde) dat als je niet door on-natuurlijke omstandigheden doodgaat je nog een hele tijd hebt om de dingen te leren, dus leer je wat je hoognodig hebt om je dagelijkse taken te doen en oefen je nog wat bij al naar gelang je zin hebt, maar he je hebt nog tighonderd jaar om te doen wat je allemaal wilt doen, dus take it easy.
Ik denk dat, je als elf, ook een totaal onbegrip hebt voor al die jachtige mensen. Die voor hun 30ste een levenpartner en kinderen moeten hebben, dan nog 50 jaar ofzo doorjakkeren. Van het een naar het andere haasten om maar niets te missen en dan het loodje leggen. Totaal onbegrijpelijk!

Spreidt je leven uit over die 1500 jaar of wat dan ook en de dagelijkse beslommeringen waar wij ons druk over maken zijn allemaal veel minder belangrijk. Waarschijnlijk dat elven alles wat de mensen missen als mooi en belangrijk ervaren een bloem of een schilderij pf muziek kunnen ze uren bewonderen, zonder ongeduldig te worden. Het zijn een soort kunstenaars in het leven. Geen haast want je kan toch nog altijd alles leren, daarom leren ze ook alleen wat ze zelf leuk vinden.
Zelfde met het geheugen, wie gaat al die onzinnige mensen dingen onthouden, terwijl bijv. 10 of 50 jaar die koning toch weer dood is. Alleen de in het oog springende feiten of welke betrekking hebben op de elfen zelf zal een elf onthouden.
Elfen in een mensenstad zijn zeldzaam ze snappen de mensen gewoon niet, hooguit komen ze hun bewonderingswaardige kunst (misschien in hun ogen die van een klein slim kind) bewonderen.

Dus tja probeer zo iemand maar eens neer te zetten, denk dat elven gewoon super-relaxte gasten zijn. 8)

Klinkt dan dat de elven van THekkur meer half elven zijn, in ieder geval een ander ras.

Als voor de eigenschappen , mischien dat die op latere leeftijd komen, dat ze over poeder sneeuw kunnen rennen, langs paarden kunnen zwiepen, over touw kunnen rennen e.d.,
Misschien dat je gewoon keiveel punten in je dex moet stoppen, een klunzige elf klinkt ook al niet! Wat betreft kracht vind dat die niet al te hoog moet zijn, kijk naar hun bouw (het zijn geen dwergen!). ok dan gaat de aanval score naar beneden zo wat, wat zien elven in oorlog? close range is in ieder geval gekkenwerk, laat dat maar aan die mensen over die schijnen er gek van te zijn zoveel oorlogen als ze voeren.

Misschien (tot slot) kan je ze het beste als (natuur)geesten zien. Nou ja dit is mijn beeld in ieder geval.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

he bedankt voor je commentaar. Eindelijk weer eens een wat langere post.

Vooral het verloop in de ontwikkeling van een langer levend ras (dwergen en gnomen worden ookal zo oud) lijkt mij heel anders als bij de mensen. ik zou me voor kunnen stellen dat elven haast lethargisch rustig leven en zich zeker niet zullen bezig houden met activiteiten als vechten. (behalve jagen en evt sport) maar er wel erg bedreven en verfijnd in zijn. in een eventuele oorlog zouden ze zich goed stand kunnen houden door bestudering van taktieken van mensen (of andere tegenstanders) en geduld en het optimaal benutten van voordelen en het minimaliseren van nadelen.
Zelf ben ik voor een campaign wereld waarin elven, dwergen enzovoorts weinig tot niet voorkomen, en als een soort langvervlogen ras invloed hebben op de geschiedenis. (voor elven dan). Dwergen zie ik vooral zoals in noorse mythologie, de maden van de aarde. Die diep verborgen leven en kwaadaardige plannen, en machtige wapens, smeden. (zoals in het spel Rune) Dwergen wapens kunnen (zeer zelden) voorkomen en erg krachtig zijn.
spelers die graag dwergen of elven spelen kunnen vervanging vinden in barbaarse stammen en shamanen.

Gnomen kunnen gevaarlijke tovenaars zijn die gretig zoeken naar macht en goud. Die leven in verre landen en afgelegen woestijnen.

Halflings weet ik nog niet zo goed. (kunnen misschien ook wel gewoon gedumpt worden)
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Das idd een erg goede post MrDutch! Maar ik blijf er dus bij dat échte elfen onspeelbaar zijn. Hun desinteresse, of juist overgeinteresseerdheid, zal ze nauwelijks korte termijndoelen geven in hun leven.
Ook denk ik dat elfen een beetje 'de weg van de minste weerstand' aanhouden. Dat het een soort monniken zijn die hun energie steken in het tot in de details verfijnen van technieken of handelingen. Ze zullen eerder Aikido achtige vecht-technieken gebruiken dan agressie. Een elf kan makkelijk honderd jaar als kluizenaar leven, en het kan zelfs dat dat een deel van hun opvoeding is. Elfen zullen zich niets aantrekken van 'lusten' of 'tijdelijke geneugten'.

Wat ik me wél kan voorstellen is dat je een soort 'live easy die hard' elf speelt. Een elf die zich afzet tegen het eeuwige en juist alles uit het leven probeert te halen wat er in zit. Maar dan praat je weer over een 'vermenselijkte' elf, en dus bijna een half-elf. Zo'n elf zal het sowieso veel minder lang uithouden, simpelweg omdat hij het gevaar opzoekt. Maar dan heb je het dus over een elf die veel minder snel tijd zal steken in poezie, filosofie en andere gedachtenkunsten.

Wat ik me zélfs nog kan voorstellen is dat het eentijdje duurt voordat het besef van eeuwigheid doordringt. Dat elfen (speciaal diegenen die in de buurt van mensen wonen) een relatief korte periode in hun leven het ruige leven opzoeken. Dat kan dan dezelfde leeftijd zijn als die periode waarin mensen hun jeugd ten volle benutten. Daarna komt pas het besef dat ze wel heel veel in de waagschaal stellen als ze zo'n ruig leven blijven leven en komen ze 'tot inkeer'. Een mooi moment om je 100 jaar te gaan bezinnen. Het is als een midlife crisis, maar dan aan het begin van een lang leven :) Het besef dat het leven wél eindig kan zijn als je zoveel risico blijft nemen.

Voor gnomen en dwergen geldt denk ik vooral dat tijd aan ze voorbijgaat en ze ook niets interesseert. Ze leggen al hun tijd in het optimaliseren en verfijnen van materialistische zaken of technieken. Geen poezie of schilderkunst maar het verbeteren van gebruiksvoorwerpen en dingen die het leven makkelijker en aangenamer maken. Waarvoor zou je niet wat tijd steken in het verfijnen van je werktuigen of woonomgeving als je er nog 200 jaar tegenaan moet kijken. En ondergrondse werktuigen moeten nou eenmaal aan wat andere eisen voldoen dan materialen in de buitenlucht. Duitse duurzaamheid...

En natuurlijk zijn er 'de maden van de aarde'. Die zouden alleen veel korter moeten leven, zodat ze een andere mentaliteit hebben. Wat maakt het uit, ik kan toch morgen dood zijn.

Halflings zijn gewoon vrolijke tuinders die weten te genieten van het leven. Hun glooiende heuvels en rustige omgeving zorgen er voor dat ze zich simpelweg kunnen richten op hun eigen geneugten (met respect voor elkaar en anderen) zonder dat er schadelijke invloeden dreigen. Wordt een halfling-gemeenschap echter verstoord in die rust dan zullen er ook snel veranderingen optreden.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie