D&D dices (dobbelstenen)

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
DragonYutha
Secreetknecht
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 14 december 2016, 12:23

D&D dices (dobbelstenen)

Bericht door DragonYutha »

hey iedereen,

ik ben voor het eerst bezig met D&D met vrienden. we zijn net nieuw, dus ik probeer zoveel mogelijk ervaring op te doen door online sessies te kijken.

nu is mijn vraag:
hoeveel van welke dobbelstenen heb je nodig om zowel in begin spel (lv1) en eind spel (lv 12+)

ik snap dat de verschillende classes verschillende dobbelstenen gebruiken dus algemeen.
hoeveel D4, D6, D8, D10, D12, D20 en D00 heb ik nodig om door het spel te komen.

ik heb zelf al 1 set (dus 1 van alles)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Welkom op het forum!

Ik neem aan dat je dit per speler bedoelt? Iedereen heeft namelijk wel een eigen setje nodig, anders wordt het erg onhandig.

Eigenlijk weet ik het zelf ook niet zo goed, ik speel maar weinig D&D. Maar tot nu toe heb ik alleen van de D6 wat meer exemplaren nodig gehad.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Hey, leuk zo een nieuwe speler! :) Welkom!

D4, D6, D8, D10 & nog een tweede D10 (die met de tientallen, samen vormen deze twee dus D100) D12, 2xD20 Is het minimum. Met deze set kan je alles doen. Maar voor de handigheid (op hogere levels of aan grote tafel) zou ik aanraden om sowieso van deze dice 3 setjes te hebben. Immers zijn ongeveer 3 a 8 euro per set en verslijten nooit.

Meer dan hoeveel setjes is het stuk belangrijker om in een keer de goede te kopen, dwz:

1. Doorzichtige simpele dobbelstenen met maar een kleur en een soort kunststof. De reden is dat die dus altijd behoorlijk goed gebalanceerd/eerlijk zijn want het material is allemaal hetzelfde. De niet doorzichtige of meer kleuren dobbelstenen zijn bijna allemaal (behalve dure) gemaakt van allemaal kleine balletjes rest kunststof van verschillende maten, dit maakt dat veel dobbelstenen merkbaar vaak op bepaalde zelfde nummers uitkomen! Als je dit bekijkt word duidelijk: https://www.youtube.com/watch?v=VI3N4Qg-JZM

2. Hoe groter de cijfers op de set, hoe meer contrast tussen de "ingeverfde" cijfers en de kleur van de dobbelsteen (witte cijfers op blauw is goed bijvoorbeeld, roze cijfers op rood niet) hoe beter!

Als je 1. en 2. niet doet dan zal je op zeker merken dat er (vooral aan grote of ietwat donkere tafel) spelers zullen zijn die bepaalde dobbelstenen consequent niet willen gebruiken en misgrijpen. Immers ze zijn rruk af te lezen en/of rollen niet fair. Dit geeft alleen maar gezoek en vetraging aan de speeltafel. De wel goede dobbelstenen kosten niet meer of echt een Euro of 2 extra voor een set dan de allerslechtste,.. dus. :)

Koop ook gelijk van die glazen counters 6 van een stuk of 4 kleuren. Kost ook bijna niks en erg handig voor battles en aangeven waar wie is.

Veel plezier! :)
Laatst gewijzigd door v1nce op woensdag 21 december 2016, 3:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Nog een tip.. ga misschien niet (altijd) te hard. In principe zou je iets van 60 a 180 speeluur er over moeten doen voor je level 12 bereikt..

Meningen zijn er enigzins over verdeeld maar ik vind het zelf stuk spannender, makkelijker kwa leren van het spel, uitdagender kwa creativiteit en samenwerken aan tafel en het geeft vooral veel meer voldoening om juist niet al snel heel rijk, krachtig of hoge level te zijn.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Nou, zo steek ik ook nog eens wat op! Je weet meer van dobbelstenen dan ik, v1nce.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Haha, dankjewel Fandath. Het zit ook zo: omdat je voor D&D dus (naast papier en 30 bladzijdes aan regels) werkelijk niets meer dan potloden en dice nodig hebt heb ik vaker dan eens obsessief nagedacht over wat de beste dice en mechanische & normale potloden zijn. Immers als je eenmaal de goede hebt gekocht hoef je je leven lang niet (nog meer aanvullende) te kopen,.. vandaar. NerdOCDAutisme of zoiets iets hehe. :)
Plaats reactie