ettiquette

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

ettiquette

Bericht door DrCaligari »

zouden palladins en dappere ridders de etiquette moeten leren?
Vroeger leerden ridders naast steek spellen ook om te dansen en hoe ze hun heer moeten bejegenen.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Dapperheid staat niet gelijk aan beleefdheid enzo, dus een ridder die een prinses redt kan evengoed geen manieren hebben. Bij paladijnen zie ik dat anders. Die hebben wat mij betreft een heel boek vol met regels over wat wel en niet mag. JPB met een zwaard, dus.
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

ik zie paladins als ridders die doormiddel van hun charisma de leiding nemen over een bepaalde groep volgelingen, een groep volgelingen van het eigen geloof, ik vind dat als je een hoog charisma hebt wel enige bellefdheid moet hebben en enige manieren alleen vind ik niet dat je ook heel goed moet kunnen dansen ofzo
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Je hoeft het alleen te weten, niet te kunnen. En het gaat er niet om dat je als een breakdancer losgaat, maar meer zo van dat je weet wie er tijdens de dans moet leiden enzo.
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

nouja ook dat hoefd vind ik niet eens echt, dat hangt ervanaf vanuit waar je bent opgevoed, als je bent opgevoed vanuit een rijke familie ja dan weet je dat soort dingen, als je bent opgevoed in een kerk of iets dan weet je veel meer religieuze dingen en minder van domme regeltjes sie je moet gebruiken in bijzijn van koningen
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Dat hangt er ook maar net vanaf wat de relatie is tussen die kerk en de koning.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik denk dat etiquette een gat kan opvullen om interactie met NPCs interessanter te maken. Waar nu bij mij weinig verschil in omgangsvormen is tussen nobelen en horigen kunnen etiquetten een handleiding vormen voor omgangsvormen. Als ze in het bijzijn van nobelen niet worden gerespecteerd zullen de spelers als snel als 'boeren' worden beschouwd. Het kan ook een duidelijker verschil aangeven tussen bijvoorbeeld druiden en paladins. Druiden zullen niet snel standaard omgangsvormen hanteren, waar een paladin die juist wel gebruikt.
Ook voor rogues kan het erg interessant zijn... zo kun net als in de oude avonturenfilms tegelijk een vrijbuiter zijn en de harten van de nobele vrouwen stelen door de etiquetten tot in de puntjes na te leven.
Ik zie de stuntelende barbarian al voor me tijdens een galadiner...

Daarnaast denk ik dat je niet alleen de 'standaard' etiquette zou hoeven over te nemen, ook 'custom' etiquetten (voortkomend uit cultuur) zouden interessant kunnen zijn. De verplichting voor een man om een sluier te dragen in het bijzijn van ongehuwde vrouwen bijvoorbeeld.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Elke palladin of krijger met ridderlijke ambities, of spelers met veel contact in de nobelen kringen zouden bepaalde standarden in etiquette moeten kennen, en ik denk dat kunnen dansen daar een essentieel onderdeel daarvan is.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

kotom tim, jij gaat ervanuit dat elke nobele strijder die zen hele leven al in harnas loopt en een beetje stijf op een paard zit met een te grote lans wel de verfijnde danspasjes van een hofdans zou moeten kunnen uitvoeren?
Plaats reactie