Over leukere sessies, een boel tips voor Luie GMs

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Over leukere sessies, een boel tips voor Luie GMs

Bericht door v1nce »

Best groep ooit, leukste mensen, ook vrienden,. blablabbla herhaling.

Naast bovenstaande zat ik ff te denken wat nou zo goed werkt,.. ik denk dat het meer ligt aan de groep, of minstens even veel, dan ik als vebeterende GM dat verklaart waarom mijn sessies laatste 12 a 18 maanden nou zo veel consistenter en zo heel veel beter zijn geworden toz van alle decennia daar voor. Toch wou ik wat dingen niet onthouden die alles op een hoger plan getild hebben.

1. Zwart wit BROTHER, €100 laser printer. Voor elke sessie zoek ik ff 5 a 15 min. mooie plaatjes van allerlei gebouwen en NPCs, monsters, items en veel meer online, DL en print ik ze. Dit geeft de spelers zoveel houvast, inspiratie en inlevingsvermogen voor zou weinig! moeite. A picture truly is worth a 1000 words!

2. Weinig en kort maar intensief! Voorbereidden. Bij mij altijd in de laatste 15 tot hooguit 60min voor de mensen aanbellen.. XD Meestal schrijf ik hooguit een A4. Dingen zoals random NPC namen, lore (bijv ff copy paste van 1 of 2 Noble waterdeep houses textjes online), paar hooks, plot points en een side quest, misschien 3 zinnen die een belangrijke NPC exact zo uitspreekt etc. Vaak, kom ik er niet eens aan toe om al deze dingen op slechts een A4tje ook daadwerkelijk in de sessie te verwerken,.. ofwel heb de aankomende week meer voorbereid materiaal dat ready to go is,. of, ik moet nog minder voorbereidden.

3. Impro! Mijn spelers zijn bijna altijd het meest versteld, verrast en facking blij met dingen die ik ter plekke uit mijn billen trek! XD Ze zijn er vaak van overtuigd! dat ik het geplanned en geresearched heb. Maar ik luister simpelweg naar hun/hun PCs interesses, angsten, smaak en meer,. en dan zorg ik er voor dat ik daar iets over weet of de conversatie stuur naar allerlei details (over gif, of over edelstenen of graniet, of over het vissen met een zelfgemaakte speer, of een heel vrij emotioneel background van een NPC) die ik toevallig al in mijn kop heb zitten omdat ik ooit iets zag mbt tot die dingen op youtube, Discovery of ergens op RPG website las.

4. Veel meer een lange termijn Arc, mysterie, kleine clues, een zich ontwikkelend verhaal waar hun invloed op hebben, intrige etc. Ik was daar vroeger zeer matig in, geen idee waarom het deze keer zo goed gaat, ik vermoed door Waterdeep zelf, de lore is zo diep en groots dat het mijn inspireert om allerlei verbanden te zien of te verzinnen.

5. Goed materiaal. Dobbelstenen, dice tower, dice tray, BIC vulpotloden, counters van glas.

6. Props! Ik ga veel naar de rommelmarkt, ik vind dan altijd voor tussen 20 ct en 2 euro wel een of meerdere props zoals ringen, juwelen, weirde beetje gothic dingen, handgemaakte dingen... vaak zorg ik er voor dat als het iets moois en bijzonders is dat het dan een recurring item is in de campaign. Bijvoorbeeld een nogal creepy pendant/hanger van een spin met een rond purper glas als thorax.. is uiteraard een magische Pendant of defeat poison die hun moeten gaan localiseren voor de Mage's guild, in een oooude ruine, waar zowel giftige, grote schorpioenen leven en ook adders... XD

7 to 11, nog een stuk andere dingetjes waar ik nu niet op kan komen. Kort gezegd, ik ben zo facking blij met deze sessies! Ik kijk er iedere keer oprecht extreem naar uit om mijn blije, actieve, wegdromende, dankbare en complimenteuze, schaterlachende spelers mee te maken aan tafel! :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Thanks voor het delen van je speelwijze! Heel overzichtelijk onder elkaar gezet :) Komen er ook weer sessie verslagen van je huidige sessies op het forum?

Ik vind vooral tip 6 echt super, dat geeft iets tastbaars aan tafel! Vroeger maakte ik soms zelfs eigen potions... eigenaardige flesjes met mixdrankjes (wortelsap met cola) om uit te delen :D

Mijn ervaring is dat als je een lopende groep hebt de voorbereiding op zichzelf niet veel hoeft te zijn maar dat ik in de tijd tussen de sessies in plotseling geinspireerd wordt. Een vaag idee van een soort long term doel en aantal goede aanknopingen voor de eerste sessie en een paar interessante personages zijn belangrijk om de trein op gang te krijgen maar als het goed is evolueert de rest van zelf.

Het is ingewikkelder om niet te veel in herhalingen te vallen en daarom leuk af en toe iets te gaan doen wat volledig afwijkt van je standaard speelstijl (een keer een wizard spelen als je altijd een thief speelt, een keer een sprong in de tijd maken naar de toekomst of een verleden om zo meer background/toekomst te generen)

Ik raak vooral altijd erg roestig als ik een tijd niet gespeeld heb. :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Beetje aansluitend bij tip 2. Een tip voor voorbereiding die ik heb, is deze:
Hook, Line, Sinker.

Oorspronkelijk een vissersterm, die in engelstalige landen vooral wordt gebruikt om aan te geven dat iemand echt totaal en volledig in een oplichting of grap is getrapt. Nu heb ik dat veranderd in een manier van sessie voorbereiding.

:arrow: Neem een A4.

:arrow: Vouw deze in drie gelijke delen (boven, midden,onder.)

:arrow: Schrijf in de bovenhoek van het bovenste blok "Hook", in het middelste blok "Line", in het onderste "Sinker".

:arrow: Bij Hook schrijf je kort maar krachtig op, waarom (je denkt dat) het avontuur plaats vindt. Wat is de 'haak' die de characters het verhaal in trekt? "NPC tovenaar komt bij character 'X' in dorpje en ziet magische ring uit character 'X's erfenis. Tovenaar NPC spoort Character X aan om met vrienden naar elfenstad 'R' te gaan om wijze elf om raad te vragen over die ring."

:arrow: Line gebruik je om kort de rode draad van het avontuur neer te zetten. Kort voorbeeld: "De groep start in een dorp. Komt met een magische ring in een mensenstadje, naar een elfenstad. Daar besluiten ze de ring te vernietigen in een vulkaan. Groep trekt door dwergen mijnen die verlaten lijken om langs de bergen te komen. Elfenstad aan de andere kant. Vanmdaar per boot verder richting doe vulkaan."

:arrow: Onder Sinker kun je doen wat je wilt, maar denk vooral aan plot twists en namen/soorten tegenstanders. "Tovenaar NPC offert zichzelf in de mijnen op tegen een veel te sterke tegenstander." of "Aan eind van bootreis na heftig eindgevecht splitst groep zich op." (dat laatste vooral aan de start van een vakantie periode, zodat je met twee aparte groepjes spelers verder kan.) "opgejaagd door schimmen. Aardmannen in de mijnen. Sterke orken aanhet eind."

Als het niet op je A4 past, doe je iets niet goed, ben je te uitgebreid van stof, heb je gewoon teveel ideeën opgeschreven. Geeft niet, maar probeer het uit te dunnen. En ja, ik heb net The Fellowship of the Ring omgezet in een A4 passende avontuur voorbereiding. Je hooeft geen statistieken uit te schrijven, als je de Bestiary/Monster Compendium boeken en mappen allen al hebt. Pagina nummer op de Hook-Line-Sinker A4 kan al volstaan. Je hebt de rode draad van je verhaal. Je hebt de verwijzing naar wat prota- en antagonisten. Je kan draaien.
En bij deze manier komt tip 3 van Vince ook aan de bak. Ik schrijf geen uitgebreide lijst van NPC's meer uit, met scores, karakter klassen, levels, heel veel blah, die in gebied Y leven. Negen van de tien keer slaat de groep gebied Y over en met een omweg trekken ze meteen naar gebied Z.

Andere tip die ik kan geven, is gebruik technische know-how. Ik heb zelf op internet een Random Star System Generator gevonden. Beetje dobbelen, beetje noteren, en aan het eind heb je een zonnestelsel, met type ster, aantal planeten, die planeten hebben wel of geen ringen en manen. Ding ging zover dat je van elke planeet of maan een vacuum of atmosfeer kon genereren. Heb ik met randomizing functie in Excel overgezet. Scheelt een uur of drie dobbelen en noteren. Druk op F9, zie de waardes aanpassen. Ik heb het zelfs zover in Excel gebracht, dat ik waardes vast kan zetten (zoals altijd een bepaalde atmosfeer, of altijd een gasreus), en het eindresultaat past op 1 A4 als je het afdrukt. In een Sci-Fi spel een stel verkenners als character gehad. Elke sessie een nieuwe planeet. Ze wisten niet waar ik het allemaal vandaan haalde. :D
En zo heb ik ook de Settlement Generator van Pathfinder in Excel over gezet. Met een druk op de knop een nederzetting (volledig willekeurig of ook met vastgestelde waardes (dorp of stad? voornamelijk mensen of niet? gemiddelde alignment?). Scheelt allemaal zo ontzettend veel voorbereiding.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Prima tips, zeker ook die van Lord X.

Waar ik zelf altijd aardigheid in heb gehad, is om ze gewoon lekker hun gang te laten gaan en ze wat te laten aanmodderen. Een voorbeeld van lang geleden: de spelers hebben een bootje gehuurd met een NPC schipper en zijn daarmee het moeras in gevaren, maar eigenlijk weten ze niet zo heel goed de weg. Nou kan ik ze natuurlijk een "oriëntatieproef" laten doen zodat ze het weer wel weten en zo het "scenario" verder te laten gaan. Maar in plaats daarvan vroeg ik een voor een de formulieren, dobbelde wat, en maakte voor iedereen een briefje....
Even later zaten ze: "We moeten naar rechts!" "Nee, naar links!" "Wat? Nee, daar zijn we vandaan gekomen!" "Jij denkt altijd dat je het beter weet!" "Ik heb de boot betaald" "Ach hou toch op rare landrot!"

Mooi was dat. Ik hoefde een kwartier lang niets meer te doen. En zij waren alleen maar bezig met.... rollenspel. Maar ik geef toe: het lukt niet in iedere groep.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Over leukere sessies, een boel tips voor Luie GMs

Bericht door v1nce »

Ik lees dit nu eens terug, klonk idd als echt leuk moment en goed idee dat van die briefjes? :)

GM jij eigenlijk nog wel eens Fandath? Of van plan in toekomst? Als je tot dat soort leuke momenten in staat bent, zonde als je nooit meer sessies runt! :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Over leukere sessies, een boel tips voor Luie GMs

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

O, "in de toekomst" ben ik zooooo veel van plan!

Maar ik heb al lang niet meer "gemeesterd", om de ODM-term maar eens te gebruiken. Harmen en Peter doen dat bij ons altijd. En de laatste tijd gebeurt er natuurlijk helemaal niets, Corona en zo.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie