Tips. Wat ik leerde van mijn 2 (beste = de afgelopen) RPG jaren

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Tips. Wat ik leerde van mijn 2 (beste = de afgelopen) RPG jaren

Bericht door v1nce »

Dacht is weer tijd voor (na een jaar+) voor een ouderwetse TL;DR post van mijn kant. xd

Korte versie: de afgelopen twee jaar zijn de beste, leukste, meest actieve en waardevolle van mijn hele 30-jarige RPG "carriere", als GM, speltechnisch maar ook sociaal en kwa lol, ik deel wat ervaringen en sprinkel paar tips waar hopelijk iig 1 persoon iets aan heeft.

1. Ik suck niet meer als GM. XD Ik was voorheen heel af en toe matig, vaak ok en af en toe redelijk goed, maar ik en mijn sessies werden nooit beter of nauwelijks en nogal langzaam. Stagnatie, geen inspiratie, paar vervelende spelers en bovenal regels die niet pasten bij hoe mijn hersenen werken noch bij mijn speelstijl, dat waren de problemen. Later hier meer over. Mijn huidige (meesten beginnend, enkeling erg ervaren) spelers zijn extreem blij en complimenteus, komen altijd opdagen en enthousiast om te spelen en hoewel ik nog zeeeeer veel kan leren (acteertalent, stemmetjes, accenten is nog altijd bijna nihil bij mij) ben ik ook zelf zeer blij dat ik met sprongen vooruit ben gegaan vooral omdat ik zelf ook veel meer geniet van GMen als iedere sessie behoorlijk goed tot "vergeet ik nooit meer, coolste /meest hilarische sh1t ooit" niveau is.

Ik ben eindelijk in staat om een lange termijn verhaal, BBE, main goal, subgoals, terugkomende locaties en NPCs goed te managen, meer sfeer en immersie te creeeren en wereld te omschrijven en de NPCs fatsoenlijk en soms echt ok neer te zetten, ik kan daarnaast veeeel beter improviseren en inspelen op wat mijn spelers doen. Nogmaals, ik stel 0 voor vergeleken bij de mensen die ik graag emuleer, maar mijn skills zijn een wereld van verschil met 2 jaar geleden dankzij: afkijken bij goede GMs, voor mij doen, veeeel sessies runnen, random tables en OSR.

2. OSR. OSR is love, OSR is life. Ik bedoel daarmee allerlei speelsystemen, regels, modules! maar ook DIY Etsy producten maar vooral de allerhoogste kwaliteit Youtube OSR/RPG kanalen met ideeen van veel meer ervaren, betere en commited GMs als ik. Ik ben verliefd op Prof DM and gebruik letterlijk bijna al zijn regels, het werkt zo veel beter, sneller, leuker, realistischer en vooral simpeler. Echt al zijn videos zijn het kijken waard en zijn "Ultimate Dungeon Terrain" (UDT) heb ik ook gemaakt en is een total game changer, vooral met een paar 3D Dungeon / Cave hoeken/muurtjes van Etsy en wat dungeon filler en features. UDT is merkbaar heel veel beter dan enkel tekenen op een battlemap.
https://www.youtube.com/watch?v=YlwCqNjCT94
https://www.youtube.com/watch?v=4uqyYZAh1K0
https://youtu.be/XfAKW5mNrTI

Prof DM zijn regels en ideeen zijn precies wat ik zocht of probeerde te verzinnen maar wat niet echt lukte, ik probeerde dat vanaf de eerste dag dat ik op dit forum kwam en eigenlijk jaren daarvoor en het klikte nooit. Tot ik me in OSR verdiepte en alles van ze stal. Zeer honorable mention voor ook Basic Fantasy RPG = OSR retroclone improved met 5.0 basic combat regels product dat gratis/extreem goedkoop is, Open Source is en zeer goede community, erg lieve auteur en zeer veel expansions/boeken heeft, dat alles voor 3 appels en een ei.

MOTHERSHIP rpg en modules. Wat een ongelofelijk goed, betaalbaar creepy, slim, minimalistisch, compleet en extreem mooi vormgegeven systeem en setting. Niet voor niets tal van ENNIES gewonnen. Heb een paar sessies gerunt en was echt fun en spelers oprecht bang en freaked out. XD ALIENS meets meest duistere Foundation, Star Trek of Star Wars momenten, meets Bladerunner en ELITE, etc. Iedere Sci Fi fan zou dit zsm eens moeten spelen, ruleset PDF deel ik "gratis" (free like freedom) onder aan deze post.

Ben van Questing Beast is ook een G! Geniale reviews en intro voor OSR.

https://youtu.be/wRVJNkOObIU
https://youtu.be/JHQaed6GAHc

Al het bovenstaande leid tot veel betere regels, veel leukere sessies en vooral inspiratie en het "empowered" mij en de spelers ook. DnD 5E is okaaaay en kan je zeker leuke sessies mee hebben, maar voor mij persoonlijk toch veels te complex, overpowered en duur. Behoorlijk veel OSR producten en rulesets zijn wat mij betreft letterlijk 3 keer beter, plus HASBRO kan ook sterven. xd Terwijl ik juist met plezier geld (is niet eens veel) geef direct aan OSR producers die niet denken aan de bottom line, shareholders of power en feature creep maar als echte fans content creeeren die ze zelf ook graag spelen. We hebben letterlijk in de laatste 8+ sessies geen enkele keer een boek erbij gepakt laat staan regels of spell effects opgezocht en al helemaal niet gerules lawyered/debatteert. Dat was altijd mijn hoogste eind-doel wat regels en flow betrefte. OSR is bij de producten die ik gebruik simpelweg veel verbeterde, aangepaste, doordachtere versies of variaties van de eerste paar DnD versies, met een paar van de beste elementen van 5e.

3. Location, location, location & never compromise. Ok, in Berlijn altijd al giga veel spelers te vinden. Maar dan nog, echt fijne spelers is weer een heel ander verhaal. Ik heb 2 hele vervelende spelers gehad ook, gelukkig niet lang. Sinds ik hier ben heb ik minstens 20 spelers versleten eer ik uit kwam op mijn twee, vaste en zeer solide, groepen met weinig verloop. Ieder bestaande uit 4 spelers + GM, met overwegend meer vrouwen, dat is toeval maar wel prettig in de praktijk. Beide groepen zijn echt zeer leuk om mee te spelen en tussen spel door praten we over van alles en nog wat, van politiek tot literatuur, IT, crypto, natuur en het zijn allen mensen die ik allen zeer mag en die nagenoeg precies dezelfde play-style leuk vinden als ik.

Maar, er is voor iedereen, waar je ook woont en hoe je het liefst ook speelt, nooit een betere tijd geweest om te RPGen en om goede mensen te vinden. Er zijn meer bestaande, terugkerende en beginnende spelers dan wanneer dan ook in de geschiedenis van RPG. DnD/RPG is in laatste 5 jaar "cool" geworden en bijna iedereen wil wel een keer spelen, en mits die eerste ervaring echt leuk is, wil bijna iedereen daarna doorspelen. Ook daar kunnen we OSR en nog meer Youtube voor bedanken. Al die profi GMs / voice actors die hun complete sessies met hoge production values op Youtube gooien hebben alle leken die eens een keer zo een 1 uur of langer zo een video kijken nou eens echt duidelijk gemaakt wat RPG is. En dan worden bijna al die mensen enthousiast om zelf te gaan spelen.

Daarnaast, woon ik nu de laatste 18 maanden ook in beste apartement wat ik ooit heb gehad om te hosten/GMen. Comfy, zelfs geinvesteerd in fijne maar cheape stoelen, goed licht, nooit herrie, worden nooit gestoord, open keuken en vooral geen köthuisgenoten die kunnen storen etc. :D

Mijn groepen spelen (beiden) elke twee weken, altijd op zelfde dag, altijd bij mij, altijd om 19:00. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe chill het is om nooit meer een agenda of Doodle te moeten trekken of oeverloos en eindeloos heen en weer te ouwehouren op Telegram groep over wie en wanneer (niet) kan! Dat nooooit meer. Het is de hel. Heeft een speler geen tijd (meer) om het letterlijk bijna iedere sessie te redden eens in de 2 weken? No problem. But you are out! Zoek ik nieuwe speler.

Voor mij is die speelfrequentie spelen echt optimaal gebleken, elke week met zelfde groep spelen is soms te veel, maar op een of andere manier is om de twee weken, ondanks/juist omdat het twee groepen zijn voor mij het prettigst. Het geeft me tijd om over verhaal en prep na te denken en meer. Ook de spelers hebben na twee weken duidelijk nog meer zin om te spelen dan als het elke week is, beetje het "always leave them wanting more" ding.

Ik heb ook een pedantisch, duidelijk en niet heel kort document dat ik iedere prospective speler laat lezen. Als ze dat te veel gedoe vinden of veel vraagtekens zetten bij mijn speelstijl en regels, zegt genoeg, beter andere groep zoeken, besparen ze hunzelf ook tijd en frust en komen ze bij een GM die ze het spel en de regels kan bieden die ze het liefst willen. Groepen genoeg.

Als iemand het interresant vind, hier is dat document. En, de complete spel / MOTHERSHIP PDF zit er gratis voor je bij! Maar als je 't tof spel vind, support dan ajb de makers, bestel de PDF of nog beter de booklet, echt iedere cent waard. ->

https://cryptpad.fr/pad/#/2/pad/view/Dw ... JiUeMR1v4/

4. Investeren. Veel nadenken over RPG en mijn vele zwaktes, proberen alles te jatten en emuleren van bovenstaande mensen, nieuw dingen en regels uitproberen, zandloper van 30 sec en 60 sec (afhankelijk van complexiteit van setup) bij combat, Ultimate Dungeon Terrain en mijn custom character record sheet. Die zandloper is zodat iedere speler = hele groep aan tafel me aan begin van iedere ronde binnen 30 seconden (of als echt grote groep binnen 1 minuut) mij verteld wat ze gaan doen tijdens combat. Dit maakt combat realistischer, hectischer, veeeel sneller en spannender.

Mijn custom sheet heb ik tot in de kleinste details door een profi designer laten maken en is veel minimalistischer, simpeler, duidelijker en uiteraard heel veel sneller in te vullen en in game te gebruiken dan een standaard sheet. Deze sheet is ook te vinden in bovenstaande Cryptpad. Sowieso is wat geld aan RPG uitgeven (samen met skateboard of gitaar kopen) de beste investering die ik ooit gedaan heb. Als ik dus het omreken naar hoeveel leuke uren die RPG spullen me geboden hebben was en is het de koop van mijn leven. Dice die je echt tof vind, beste dice tower, geselecteerde en uitmuntend gereviewde OSR producten, Ultimate Dungeon Terrain + toebehoren, idd die zandlopertjes (game-changer bij combat). Dat alles en nog paar dingetjes is iedere cent dubbel en dwars waard, en we hebben het hier over tientjes of hooguit 200 euro en dan ben je echt helemaal klaar, for life. Nooit meer een nieuwe editie of wat dan ook nodig. En iedere goede blog post die je leest of video die je kijkt is ook een investering, want het is altijd leerzaam en inspirerend en zal wat, of zelfs veel, positief effect hebben.

5. Goede! RPG muziek en vooral instrumentele soundscapes/ambiance zonder afleidende stemming of teksten, zonder extreme volume/dynamiek of intensiteits-wisselingen die lang genoeg zijn = alles voor sfeer en inleving, en zeer moeilijk te vinden. Maar ik heb precies wat ik lang zocht uiteindelijk gevonden en veeeel gratis gedownload. Ik kom hier evt. in andere post op terug.

Mocht je vraag hebben over iets hierboven, shoot! :)
Laatst gewijzigd door v1nce op dinsdag 24 november 2020, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Re: Tips. Wat ik leerde van mijn 2 (beste = de afgelopen) RPG jaren

Bericht door Vincere »

Ik krijg wel weer veel zin om te spelen als ik dit lees.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Tips. Wat ik leerde van mijn 2 (beste = de afgelopen) RPG jaren

Bericht door v1nce »

Zou ik zeker doen, wellicht als je een keer in de maand een babysitter of oma kan regelen, of desnoods via voice/vid chat programma spelen?
Plaats reactie