Top 10 Most Annoying D&D Player Habits (Dungeoncraft)

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Top 10 Most Annoying D&D Player Habits (Dungeoncraft)

Bericht door v1nce »

https://youtu.be/1tRcgqMDQPo

De beste en meest amusante filmpje over dit onderwerp dat ik ooit gezien heb. Prof DM is wel een man naar mijn hart, weet niet eens of het er nog op staat maar mijn eigen lijstje/Top 10 die ik hier 10+ jaar geleden poste lijkt nogal op de bovenstaande, maar in tegenstelling tot mezelf heeft Prof heeft veel oplossingen en daarnaast veel meer recht van spreken aangezien hij op GenCon GMed en ook bijgedragen heeft and Dungeon magazine.

EDIT: 16 November. Haha, gevonden die "De Geboden voor Roleplayers, Gij zult niet..." post van mij, inmiddels 16! jaar geleden dat ik dat schreef ->

viewtopic.php?f=6&t=133
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 16 november 2020, 0:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Top 10 Most Annoying D&D Player Habits (Dungeoncraft)

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Mja, ik ben wel eens schuldig aan sommige van die dingen. Ben het met de meeste dingen wel eens, maar dat goudstuk ga ik echt niet altijd betalen, dat kan best een hoop geld zijn voor mij.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Top 10 Most Annoying D&D Player Habits (Dungeoncraft)

Bericht door v1nce »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een goudstuk ook best veel vond, maar goed Prof DM speelt met veel zijn spelers al jaren en met een meen ik zelfs 30 jaar, dus dan kan je er van uit gaan dat voor hun characters een goudstuk ongeveer even veel intrinsieke waarde heeft als ongeveer een paar copper pieces van een erg laag level / nieuw character. Maar in het besproken voorbeeld, zelfs als karakter wel arm is, dan zou het veel cooler zijn als hij met slim RPGen iets regelt voor de hele groep. Bijvoorbeeld dat die slim onderhandeld voor een korting voor iedereen in groep (kwantumkoring), of kleine tegenprestatie om ook korting te krijgen.

Daar is namelijk hele groep bij betrokken of kunnen zelfs meehelpen/roleplayen en heeft iedereen wat aan ipv dat die ene speler idd een groot risico neemt (en zijn maten hem eventueel moeten redden) en veel in game tijd kost waarin zijn party members moeten wachtten en niets doen in game om enkel voor zichzelf een goudstuk te besparen. Eigenlijk is het een soort party split moment die het spel vertraagd, ik denk dat Prof GM vooral dat irritant vind en nooit zou zeggen "nee, je mag geen roll doen en er is geen enkele andere mogelijkheid om korting te onderhandelen, het is 1 Goud en geen copper minder! Jammer!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Top 10 Most Annoying D&D Player Habits (Dungeoncraft)

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Toevallig bestond ongeveer zo'n situatie in een (tamelijk) recent scenario dat door Harmen 'gemeesterd' werd. Peters character mocht gratis met de pont omdat hij een medaille had gekregen na zich voor de stad verdienstelijk gemaakt te hebben. Maar ik vond dat ik die medaille toch zeker ook verdiende en weigerde uit pure ergernis daarover, om nog van de pont gebruik te maken. Dat werd dus zwemmen (vaak) of een los bootje (soms). Ja zeg, geen medaille en dan nog moeten betalen ook!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Top 10 Most Annoying D&D Player Habits (Dungeoncraft)

Bericht door v1nce »

Haha, in dat geval kan ik het me wel goed voorstellen. Was dan ook redelijk harsh van de meester, en! geen medaille en moeten dokken! en dan dus vaak te moeten zwemmen of moeite doen or betalen toz van andere character. Plus in jouw geval wl. niet gevaarlijk om te zwemmen aangezien het naar ik aan neem niet in koudste maand van de winter was en je niet direct daarna je metalen plate armour aan deed.

Het kan wel grappig situaties opleveren, maar ik vind persoonlijk wel als een GM vaak dit soort dingen aanwakkert: dat een PC zich in character gedurende hele sessie of meer beetje ondergewaardeerd voelt en een andere doorlopend kleine voordelen ondervind omdat hij wel graag gezien is,.. dat de GM het dan ook niet zo goed doet. Na een tijdje is het wl. stuk minder grappig, kost het te veel in game tijd of energie, komt er beetje spanning tussen de characters etc.

Nou weet ik niet wat jouw character (niet) had gedaan om de behandelingen te verdienen of dat ze juist totaal uit de lucht kwamen vallen en dat het eigenlijk soort van unfair was in en out of game...? :D

Maar hoe dan ook, ik vind wel dat het iets benadrukt wat ik steeds meer ervaar en belangrijk vind: DnD is een cooperatief spel. Als een speler of GM te vaak dwars ligt, zich afsplitst, iedere keer iets anders dan de rest moet of wil doen, vind ik dat op lange termijn niet echt positief of leuk.

Af en toe is natuurlijk prima/grappig en geeft goede RPG momenten, maar zoals Prof Gm ook zei "Chaotic Stupid is NOT an aligment", "If you want to be an Edgy loner, go play Skyrim, by yourself!" en "Try playing a character that's not! an asshole".. al die dingen gelden voor spelers maar bijna even sterk voor NPCs die de GM speelt!

Vooral als ze veel macht hebben over de PCs of continue terugkomen en invloed uitoefenen, dan denk ik dat de GM dat soort character eigenschappen moet bewaren voor NPCs waarvan die wilt dat ze vijanden worden van de party, maar niet doorlopend dat soort dingen zomaar doen om de spelers te sarren of uiteen te drijven of beetje te veel goudstukken kosten,.. Dat lijkt voor mij gevoel iets te veel op de echte wereld, bijvoorbeeld een een collega of chef die continue machtspelletjes en favorieten speelt! XD
Plaats reactie