Dankjewel Morgenster

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tuor
Leenheer
Berichten: 93
Lid geworden op: woensdag 23 december 2020, 17:02

Dankjewel Morgenster

Bericht door Tuor »

In een houtje touwtje gevecht over vertalen kwam Luc Tunen van LT Productions met dit.....

Ik vind het toch wel na al die jaren een erkenning dat "De Morgenster" niet eens zo slecht was....

Quote" Er zijn inderdaad teksten verschenen in het Nederlands, zowel officieel als in fanbladen. Van een aantal publicaties hebben we de vertalers gevonden en gesproken, van een aantal andere niet.
– Waarom gebruiken we de teksten van de morgenster niet? Twee redenen:
* Je moet die overtypen, de Duitse brontekst was steeds beschikbaar als word document.
* De Morgensterren zijn mooi afgedrukt en liggen klaar. Vanaf dat we stevig aan de inhoud beginnen gebruiken we die voor een eerste doorloop. Ik werk het beste als iemand mij vertelt: kijk eens naar die zin, naar dat woord, naar die uitdrukking, naar die term. Dat doe ik dan, met de Duitse tekst ernaast en zo haal ik er meer fouten uit dan dat ik alleen werk. Dat is gewoon een extra leesronde. daar profiteer ik van. Dankjewel Morgenster." Einde Quote
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Dankjewel Morgenster

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik hoop dan wel dat De Morgenster vermeld wordt in de publicaties die hieruit gaan voortkomen. Hij gebruikt het gratis en vraagt er zelf geld voor....
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Dankjewel Morgenster

Bericht door v1nce »

Ik raak steeds meer geinterreseerd in feiten, DIY publicaties, vroege regels en speelgroepen etc wat D&D en aanverwante spelsystemen betreft. Niet enkel als soort archeologie maar ook omdat er echt behoorlijk veel uit te leren is en gebruiken! Vooral omdat ik samen met 100.000en andere "OSR" enthousiastelingen steeds meer beseffen dat veel van de oudere regels en spelwijze objectief beter waren, of iig voor ons. Als iemand dat hier ook interresant vind kan ik wel wat dingen linken.

Vroeg me dus af, is er momenteel (weet dat er 1 of 2 teloor zijn gegaan) een goede site in het Engels of NL waarin veel staat over De Morgenster, geschiedenis, kroniek, gescande exemplaren, of vroege speelgroepen en verhalen van de scene in NL ajb? Zou interresant zijn voor mij om eens een kijkje te nemen.
Gebruikersavatar
Tuor
Leenheer
Berichten: 93
Lid geworden op: woensdag 23 december 2020, 17:02

Re: Dankjewel Morgenster

Bericht door Tuor »

Wijlen Fandath Ryne schreef: zondag 24 april 2022, 18:28 Ik hoop dan wel dat De Morgenster vermeld wordt in de publicaties die hieruit gaan voortkomen. Hij gebruikt het gratis en vraagt er zelf geld voor....
Da's wel de bedoeling, Luc zelf zoek eigenlijk zelfs contact om zelfs de vertaling te mogen gebruiken.... maar ja Cor en Ed D hebben hun ODM tijd aan de wilgen gehangen, Rinus er niet meer (alweer bijna een jaar)... zo als hij met Bob van Spelersgroep Leeuwarden wel lukte (de nl versie van Avonturijnse bode)
Gebruikersavatar
Tuor
Leenheer
Berichten: 93
Lid geworden op: woensdag 23 december 2020, 17:02

Re: Dankjewel Morgenster

Bericht door Tuor »

@V1nce

Paul heeft ze hoogstpersoonlijk ingescant
Ook op www.hetoogdesmeesters.com staan alle Morgensterren.... voor meer zie je prive
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Dankjewel Morgenster

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik was toch van plan om Cor weer eens op te zoeken om samen een biertje te pakken, dus dan kan ik het wel vragen.

Wat ik zelf gescand heb, is ook te vinden op www.paulkoppens.nl/morgenster/morgenster.htm

De rest staat alleen op www.hetoogdesmeesters.com, want ik heb alleen gescand wat ze nog niet hadden. Misschien doe ik de rest ook nog wel eens, want mijn scans zijn gemiddeld van betere kwaliteit.

Ik heb alle exemplaren op papier, er ontbreekt niets.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Dankjewel Morgenster

Bericht door v1nce »

Wow! Dat was snel, dankjewel allebei! De regels en lange scenarios, ik vermoed dat ik daar nog niet aan toe ben (in toekomst wellicht, heb gewoon tijd tekort, zowel om lange dingen te lezen als ook daadwerkelijk te spelen) maar heb nu al wat gekeken naar paar van de Morgensterren, erg tof! Moet echt behoorlijk werk zijn geweest toendertijd om dit allemaal te schrijven, plakken en knippen, printen, nieten en verspreiden! :) Ik vind het echt heel mooie, dit soort dingen door Fans, voor Fans zonder veel te denken aan de poen, TSR, de Vrekkenkrant en zo veel meer schriften en initiatieven zijn ooit zo begonnen. Wat een collectie hebben jullie allebei! Het zou eigen thuis horen in een soort van spellen of RPG museum, maar ja, dat bestaat niet, als ik miljonair was zou ik zoiets beginnen.

Ik vind het vooral interresant als er ideeen, mooie tekeningenen maps, locaties, hele korte scenarios etc in staan die ik kan pikken voor D&D/mijn eigen campaigns. xd

En idd Fandath, zou tof zijn als je ze nog eens allemaal een keer scanned, het zijn immers soort van aPublic Domain tijdschriften geworden inmiddels en eigenlijk zouden ze als torrent of op meerdere sites (Archive.org?!) moeten staan, al was het maar zodat ze -en deze geschiedenis- nooit verloren gaan en idd niet enkel worden soort van toegeigent door een enkel persoon of bedrijf wat ook een winstoogmerk heeft..
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Dankjewel Morgenster

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

v1nce schreef: maandag 25 april 2022, 22:22 Moet echt behoorlijk werk zijn geweest toendertijd om dit allemaal te schrijven, plakken en knippen, printen, nieten en verspreiden! :)
Ongetwijfeld! Ik heb zelf nooit in de redactie gezeten, maar was wel jarenlang redacteur van het clubblad van mijn schaakclub, in een zelfs nog eerdere periode. De club was toen best groot, en we waren met een paar man zo twee uur bezig om alle gestencilde vellen te rapen en de bladen te nieten. Er is sindsdien een hele generatie opgegroeid die niet meer weet wat stencil-lak was.
v1nce schreef: maandag 25 april 2022, 22:22 En idd Fandath, zou tof zijn als je ze nog eens allemaal een keer scanned, het zijn immers soort van aPublic Domain tijdschriften geworden inmiddels en eigenlijk zouden ze als torrent of op meerdere sites (Archive.org?!) moeten staan, al was het maar zodat ze -en deze geschiedenis- nooit verloren gaan en idd niet enkel worden soort van toegeigent door een enkel persoon of bedrijf wat ook een winstoogmerk heeft..
Staat op mijn lange lijst van goede voornemens.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tuor
Leenheer
Berichten: 93
Lid geworden op: woensdag 23 december 2020, 17:02

Re: Dankjewel Morgenster

Bericht door Tuor »

Eerst Paul maar:
Vanuit Ullises heeft Luc de opdracht zelf alles te vertalen, wat iets met oude rechten ect te maken heeft.
Ook op de vertalingen rust (fan made of niet) een copyright heb ik begrepen, en het is wel zo netjes om natuurlijk direct en of indirect toestemming te vragen (hoewel wij zelf daar minder mee hadden toen) aan de vertalers van toen.
Op dit moment zijn de Morgensterren hoofdzakelijk referentie punt, omdat er inderdaad (niet eens door mij) vaak naar gewezen word als (bv met de priesters) naar het blad. Om het te omschrijven, er zijn 12 Goden plus de Naamloze, maar in de ausbau werden maar 9 priesters gebruikt, in de Morgenster stond de andere als NPCs beschreven, en daar word dan naar gerefereerd. En bekeken of dat in de DSA regels ook is of kan.

@V1nce
Ook ik was geen lid van de redactie, eigenlijk waren er met hier en daar wat toevoegingen in de tijd alleen Rinus, Cor en Ed D die je als permanente redactie kon betitelen, wel ben ik vaak genoeg erbij geweest hoe het tot stand kwam, en het klopt dat had nodige werk in zich.
Later was het Edje D zijn pc en de gehuurde copieer machine die de ritjes naar de copieer winkel stukken minder, alleen de verkleiningen werden nog "buitenshuis" gedaan. Er waren toen ook best veel abonnees en naast vertalen, editten, in elkaar nieten en bandje met abonnee naam erom ook nog speelavonden... hectisch dus soms...
Plaats reactie