Artikel; Munchkins VS Roleplayers.

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Artikel; Munchkins VS Roleplayers.

Bericht door DrCaligari »

Even een ding vooraf;
Ik schijn nogal ongeliefd te zijn wegens mijn sterke mening dus hierbij een poging tot uitleg. Ondanks dat ik een nogal slechte communicator ben hoop ik dat het het een en ander duidelijk maakt (lees door het sarcasme heen).
Oh ja, nog goed nieuws, ik ga Maandag (morgen dus) op vakantie en ondanks dat ik jullie en mijn dierbare computerspelletjes zal missen is het een goede tijd voor mij om mijn meningen te nuanceren en hebben jullie vrij spel om tussen het spelen van world of warcraft, msn'en en powerplayen door mij af te branden zonder gevaar van retaliatie.
Bijvoorbeeld op mijn belabberde schrijfstijl of ongenuanceerde mening over anders spelende.

Hierbij het artikel; Munchkins VS roleplayers
Spelen om te winnen.
Het verschil tussen munchkins en Roleplayers is dat munchkins roleplaying nog steeds volgens de traditie van een spelletje spelen. Als ze lezen in de handboeken die voor de verschillende systemen zijn geschreven dat roleplaying een spel is dat je niet wint dan komen ze tot de conclusie dat ze niet van de andere spelers moeten winnen, maar samen met de andere spelers. De game referee, of zijn characters worden dan de vijand en het verslaan word de eerste objectief van het spel.
Om te winnen zijn grote spieren, magische wapens en veel stats & feats nodig. De referee word uitgedaagd om monsters in grote getallen tegen de spelers aan te gooien zodat ze die met veel machtsvertoon kunnen doden. Zoals in traditionele bord, kaart en computer spelen. Characters worden “tanks” en andere spelers bondgenoten in eeuwige cyclus van kerkers gevuld met ondoden en slachtvelden met kartonborden orks door te vechten, rennend van schat tot schat.
Als je je realiseerd dat je game referee niet je tegenstander is maar een medespeler, noodzakelijk in de creatie van een mooi verhaal, realiseer je je ook dat als je een personage speelt dat minder krachtig is, je daar op niet door hem zal worden gedood. In het ,in mijn ogen, ideale spel spelen de personages van de characters een rol in een grote veranderende wereld neergezet door de referee.
NPC worden net zo belangrijk als PC en het spel gaat om de interactie tussen hen. Als je een NPC dood zullen andere NPC daar op reageren. Je leeft het leven van een persoon in een samenleving en wat je doet heeft invloed. NPC moeten ook hun eigen agenda hebben en niet altijd even doorzichtig. Waarbij munchkins NPC’s er zijn om drie redenen;
1- een ‘missie’ geven aan de spelers, meestal word dit gedaan door een oude tovenaar in een toren en betreft de missie het uitroeien van bandieten of orken.
2- Helpen in een missie door A; het verkoop van wapens en B; het leveren van genezende magie en verschillende spreuk rollen en magische dranken.
3- Dood geslagen worden met het nieuwste magische wapen van de speler en eventueel sterk genoeg zijn om de dreiging te vormen hetzelfde terug te doen. Natuurlijk moeten tegenstanders genoeg schatten leveren om de volgende moeilijkere ‘missie’ te bekostigen.

NPC’s in de wereld van de roleplayers kunnen spelers voor hun eigen doel gebruiken, bevrienden, beliegen, helpen, een dienst leveren, een moord plegen, een moordenaar vangen, de wet volgen, de wet bevechten en veel meer. En ze zijn er, wat ze ook doen er om het verhaal verder te helpen.
Roleplayers spelen het spel om een verhaal te creeren waarin hun personage een rol speelt. (boeken als de stormgebieder triologie van Tanith Lee zijn een goed voorbeeld) waar munchkins de spil van het verhaal zijn en NPC’s alleen opvulling. (films als superman zijn een goed voorbeeld)
Een roleplayer schrijft zijn achtergrond om de referee goede aanknoppings punten te leveren voor het verhaal en om zijn personage een drijfveer te geven voor zijn gedrag en acties. Waar een munchkin zijn achtergrond aanwend om te verklaren waarom hij zo sterk is en waarom hij zonder problemen grot na grot en kerker na kerker uit te roeien van gevaarlijk gespuis.
Als voorbeeld hier twee backgrounds van een personage met drakenbloed, een beschreven door een roleplayer en een door een munchkin. Lees en kijk of jij ze kan plaatsen bij de respectievelijke munchkin en roleplayer.

Otbas werd geboren 26 winters geleden, xijn moeder was een rijke courtisiane in een van de grote Vishi steden, Dorthar. Zij woonde in een groot bordeel versierd met vele wandtapijten, dure kunstschatten haar geschonken door rijke nobelen. Haar vele ongewilde zoons en dochters groeiden op in de straten en konden niet op haar hulp rekenen tenzij ze in de grootste moeilijkheden waar verzijlt geraakt. En dan nog was ze koud en harteloos. Otbas was geboren met een aantal afzichtelijke schubben op zijn onderbuik, die hij angstvallig verborg en zich daarom afzijdig hield van meisjes. Ondanks de liefde die hij voelde voor zijn half zusje, die ook op de straat woonde, Elisius. Een 8 jaar geleden werd hij door een straatbende overvallen nadat hij enkele goudstukken van een nobelen had weten te ontvreemden. Ze stalen alles van hem tot op zijn laatste kleren. Voorzichtig zijn buik bedekend vluchte hij naakt door de straten en stal dure kleren bij een koopman. Zijjn leven niet meer zeker en met twee neven van de koopman op zijn hielen vluchten de stad uit, de woestijn in. Terwijl hij over de oude stenen stadsmuren klom bekeek hij de stoet van de draken koning van de stad, Ramatus Am Dorthar, waarvan werd gezegd dat zijn linkerarm geschebt was en zijn hand een krachtige drakenklauw. In de grote zwarte koets met het draken embleem er op, omgeven door de zilver geklede wachten dacht Otbas heel even een arm te zien gehuld in een lange zwarte handschoen.
In de woestijn gevlucht fantaseerde, ijlend van de koorts en dorst, hoe het zou zijn om in die wagen te zitten naast zijn koningin, de schone Elisius. Otbas kwam terecht in een kleine piraten burcht, gevonden door een slaven stoet terwijl hij lag te sterven in de woestijn. De piraten koning noemde zich Keshaarh Halgaroth Am Vish, alsof hij de koning van de hele woestijn wereld was. Otbas’ draken schubben werden ontdekt door Kesaarh, die hem als bijslaap wou hebben, en werd in plaats van bijslaap kapitein en adviseur van Kesaarh, die bijgelovig als hij was altijd het advies vroeg van Otbas. Kort geleden tijdens een aanval op de burcht door een andere piraten bende ontsnappte Otbas op een kameel uit het paleis en vertrok naar de stad die hem altijd magisch in de oren klonk AvoSul RexItan in het gematigde en kleinere Ethannion, waar hij op zoek ging naar zijn fortuin.

En zo de andere;

otbas vader was een draak in mensegedaante en zijn moeder een krachtige druide van de god lathander doormijn drakebloed heb ik fire immnumity kan ik 3x per dag wal of flame casten en ben ik zo sterk als een draak ik ben (strength 18/00) ik ben een fighterdruid die elke oneven level er een ablity bij krijg op level 3 krijgt fire breeting van 2d6 (…) ik krijg op level 19 wizard spel casten zoals een draak krijg ik als ik level twintig word kan ik naar wil in een draak veranderen dit zijn mijn stats en feats str 18/00 dex 17 con 16 wis 18 (veel bonuspels LOL) int 9 cha 8 (laag voor gamaplay balans) WHO GIVES A DAMN LOL.

Roleplayers proberen een mens zo te spelen dat het een geloofwaardig persoon word met diepgang, Munchkins proberen een willoze machine te spelen met magie als wapens en zes armen (zodat ze tenminste al hun magische wapens kunnen dragen). Zelfs de beste roleplayers hebben nog moeite hun menselijke personage, met gewoon éen class, te spelen en verbeteren elke keer dat ze spelen. Munchkins proberen een überwezen te spelen zonder zich maar een keer druk te maken over hoe zo ‘iemand’ zou denken en alleen hun stats op hun character sheet hebben staan.
Munchkins hebben elk zo een drie to 20 magische voorwerpen, in een groep roleplayers is er een kans dat er een bijzonder wapen of religieus voorwerp opduikt in de groep, als het spel vergevorderd is. En vele npc’s zullen proberen het voorwerp uit handen proberen te nemen, en het verhaal zal er om draaien.
Munchkins maken graag grappen tijdens het spelen, het liefst luidruchtig en het liefst vaak achter elkaar, jezelf regelmatig herhalend en bespreken al hun tacktieken “out of character”. Ze praten niet als, maar voor hun personage en als hun personage ooit wat zegt tegen een andere speler of npc beginnen ze hun zin met; “ik zeg tegen die en die NPC: …”




En even iets van andere aard; standaard beleefdheids regels zouden ook moeten gelden bij een rpg spel. Als drie spelers als hardcore losers keihard zitten te freaken op world of warcraft en een speler zonder noemenswaardig internet samen komen en gesprek hebben voor de sessie, zoek dan een onderwerp anders als world of warcraft zodat de vierde er niet elke keer voor jan lul bij ziet in de aanloop naar de sessie. Laat het dan ook verwijzingen naar dit suffe spel tijdens het rpg’en te maken.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

Hmmm wel interresant maar ook beetje warrig/taal en zo... Misschien verbeteren? Of nie'. 8)
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Nu ik het herlees is het inderdaad erg slecht geschreven alleen die eerste twee regels al is bijna geen touw aan vast te knoppen, het verbeteren is bijna net zoveel werk als het schrijven. Ik schrijf meestal zoals ik denk, en dat werkt niet al te goed.
Het verschil tussen munchkins en Roleplayers is dat munchkins roleplaying nog steeds volgens de traditie van een spelletje spelen. Als ze lezen in de handboeken die voor de verschillende systemen zijn geschreven dat roleplaying een spel is dat je niet wint dan komen ze tot de conclusie dat ze niet van de andere spelers moeten winnen, maar samen met de andere spelers
dat moet wel door een loser geschreven zijn zeg, valt me nog mee dat het niet in hoofdletters is geschreven en doorspekt met MSN afkortingen als lol en :wink: . Ik kan inderdaad maar beter computer spelletjes blijven spelen. Na de vakantie zal ik er nog eens naar kijken. En proberen fasoenlijke zinnen te schrijven, in plaats van hard op mijn bek te gaan pogend, mooi lange volzinnen te schrijven, als een beginnende skater dat een kickflip ollie heelgrind 360 ballsack probeert te landen. (of hoe een moeilijke truuk ook heet)
deed ik het in de vorige zin nou weer? het is een hele slechte gewoonte van me.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

een beetje extreme post vind ik, hoor, Tim... Het einde was zelfs een beetje grof, zeker tegenover mij, want ik lul haast nooit mee, ik luister alleen maar. De andere twee in kwestie hebben altijd zoveel te vertellen :)

Verder.. je hebt wel een beetje gelijk, dat geef ik je. Alhoewel, het blijft een persoonlijk punt van discussie. Niet iedereen wil juist een lange, uitgewerkte history hebben, met vele problemen, ervaringen (goed/slecht), en diepgang. Niet iedereen heeft de passie ertoe om gigantisch veel werk in een character te steken aan voorbereiding. Als je maar speelt met een groep die het zelfde wilt als jijzelf. Ik heb me erg vermaakt het afgelopen jaar, RPG-wise, maar die groep wil ik niet meer hervatten in de opstelling zoals hij nu is.
Natuurlijk herken ik de ruleslawyers en powerplayers, en dat kan soms storen. Maar ja, als je lekker lol hebt met elkaar, kan het best gaaf zijn om juist zo'n simpele tank erbij te hebben die gewoon doorknalt. "The power of simplicity", zeggen ze weleens.

PS: Zinsbouw daargelaten, D'tjes en T'tjes zijn ook niet je sterkste punt.
Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Inderdaad klopt het dat niet iedereen die diepgang wil. Zoals bv v1nce, waar ik een groot respect voor heb als DM en speler. Maar het gaat bij hem/dat soor mensen niet om de langste peni..euh... thaco, maar om serieus spelen en een spannend, simpeler avontuur te spelen waarbij alle spelers zich goed vermaken, maar serieus en In Character spelen, zonder de sterkste van het spel te willen zijn.
Hoeveel stats je ook heb, de DM kan je altijd killen als hij/zij daar zin in heeft.

Ik vind het niet grof, het World of Warcraft probleem heb ik al vaker aangekaart en het werd op een gegeven moment echt heel vervelend voor mij. Het ging constant zo en niemand kon het iets schelen dat ik gewoon buitengesloten werd van al jullie gesprekken. En wie nou de grootste opschepper was kan me niet schelen maar het enige wat ik nog hoorde was, ik heb Iron Forge uitgespeeld, ik heb wel 6k mana. (6000, geen overdrijving dat zeiden ze echt) Jullie zaten als een stel kinderen te freaken op jullie nieuwe spelletje en vergaten de wereld om jullie heen. Het was echt wel onbeleefd en onaardig. En, als laatste, erg respectloos tegen over de DM die werk levert om jullie een mogelijkhijd tot spelen te bieden, zeker aangezien het ook in game steeds meer door ging dringen.

Ook wil ik nog even kwijt dat Ares, die een proef sessie mee kwam spelen niet verder wou spelen om dat jullie steeds groffe homofobe kinderachtige krot grappen zatten te maken. Niet dat jullie het zelf doorhadden.
Zijn jullie nooit opgevoed ?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

Nou Timmy, ik ga er helemaal van Blozen. :oops: Hoeeei! Nee maar serieus bedankt voor compliment, betekent veel, zeker van jou. Wellicht moeten we wel maar stoppen met veren in elkaars reet te stouwen "coz i aint nae feckin' booftie!" (Trainspotting)... Over groffe homofobische dingen gesproken har har.

En wat mijn penis betreft die is wel ....... cm groot! Vraag maar aan mijn exen. :P

Hmm... oei daar gaat mijn reputatie al "serieuze" roleplayer. :lol:

Maar even over de posts/wat inhoudelijker. Tja is was er niet bij maar klinkt wel als erg naars en iets wat een nieuwe speler compleet uitsluit, die zal niet snel terugkomen. Hij was toch niet homo hoop ik?! Ook dat Warcraft gebeuren lijkt me zeer vervelend (klinkt wel als red. tof spel maar als je het nooit gezien hebt.. tja).

Wat betreft Tank vs. Diepgang. Volgens mij is daar helemaal geen contradictie. Sommige van onze PCs hebben ook niet een uitgebreidde history/zijn simpeler,.. maar ze roleplayen wel en lijken niet op elkaar. En wat betreft het maken van een soort van history, zoals ik al eerder heb aangevoerd, dit hoeft niet meer dan 5 minuten serieus nadenken en sleutelwoorden opschrijven te duren (kan evt. ook ipv over Warcraft te lullen :wink: ). Als een speler dit wekenlang niet 'kan' dan vermoed ik dat niet een kwestie van kunnen of tijdgebrek is maar van geen zin en luiheid. Nou ja 9 van de 10 keer dan.

Daarnaast ben er zeer zeker voor om altijd minimaal 1 (soort van) tank in elke party te hebben. Maar om er nou 4 te hebben (ook al zijn het allemaal andere varianten/hebben ze andere abilities)... mij persoonlijk lijkt het retesaai. Smaken verschillen.

Oh BTW the mon ami Tim, ik hoop dat je maar niet al te lang in 'Le France poo poo' verblijft want ik ben al druk bezig met voorbereiding van de volgende sessie/adventure en heb er zeker zin in!

VIVE Le ROLEplayin' Revolucion!! :lol:

Smilieeees zijn LAaauw! Kom je ook op MSN?! Har har.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

15 oder 16de von Augustoes ben ik weer terug van verre landen en vreemde gewoontes om weer in mein eigen bedje te slapfen.
zoals je kan horen heb ik al flink op mijn frans geoefend.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Plaats reactie