ultimate roleplaying guide

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

ultimate roleplaying guide

Bericht door DrCaligari »

Some people play Dungeons & Dragons to have an enjoyable social experience creating a unique adventure story collaboratively with a group of close friends.

Other people play to win.

The beauty about my guide to D&D for complete and utter idiots is that I don't make any distinction over your goals within the game. If you're playing D&D, and you're a complete and utter idiot, you will benefit from my proven super-system. If the advice on the previous page wasn't simple enough, then clip out this handy flowchart and follow the instructions!

http://www.gamespy.com/articles/633/633817p2.html
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Haha, briljant! Deze moet john four maar eens opsturen :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zeg, dat is handig! Die kan ik nog wel eens gebruiken!

Het doet me een beetje denken aan de in onze groep gebruikte uitdrukking: "Ik doe een 'standaard' op de deur". Dat gebeurt dan als de DM iets heeft medegedeeld als "Aan het eind van de gang zien jullie een gesloten deur".
Het is een korte samenvatting van (ongeveer) het volgende proces:

1. "Ik nader de de deur voorzichtig, goed lettend op mogelijke valstrikken. Is er een sleutelgat? Is er een deurkruk? Waar zitten de scharnieren? Hoor ik iets? Valt er licht onder de deur door?"
2. (afhankelijk van het antwoord): (a) "Ik ontwijk de valstrikken" / (b) "Ik luister aan de deur" / (c) "Ik kijk door het sleutelgat", steeds gevolgd door: "Wat zie of hoor ik?"
3. (de rest van de groep let uiteraard goed op en heeft allerlei nuttige hardware bij de hand)
4. Antwoord is meestal: (a) "Niets". Alternatieven: (b) "Je hoort stemmen" / (c) "Je ziet niets meer maar voelt wel wat, want uit het sleutelgat komt een pijl" (flauw, maar die dingen gebeurden lang geleden nog wel eens).
5. (weer afhankelijk van het antwoord): (a) de groep stormt naar binnen / (b) de helden gaan er als een hazen vandoor / of, meestal, (c) men probeert voorzichtig de deur te openen.

De "standaard op de deur" gaat uit van de gebeurtenissen 1-2b-3-4a-5c, waarbij de laatste actie meestal wel apart vermeld wordt. Dus:
Held: "Ik doe een standaard op de deur"
DM: "Niets....."
Held: "Ik probeer de deur voorzichtig open te doen...."

Tja, 't getuigt allemaal niet van briljant rollenspel, maar twintig jaar en honderden deuren verder heb je behoefte aan een shortcut.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Misschien moet je eens wat anders proberen als dungeon crawl.

...En de voorzichtigheid alleen toepassen bij deuren waar het waarschijnlijk iets te vinden is.

speler; "Ik check de deur naar de bibliotheek op vallen en luister daarna op de deur naar de geluiden."
DM; " *zucht* je hoort gedempte stemmen prevelen of praten, en het geritsel van bladderen.
speler; "wizards! dat lijkt me duidelijk, we zoeken een andere ingang"
DM "je loopt langs het raam en je ziet een bibiliotheek waar mensen zachtjes praten en in boeken lezen."
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Mensen die in boeken lezen....heel verdacht, goed dat we opgelet hebben. Aspirant-magiërs waarschijnlijk, of revolutionairen. Kennis is macht is gevaar. Erg verstandig dat we een "standaard" op deze deur gedaan hebben. :D

Lang geleden, toen we voorzichtig onze eerste stapjes buiten de goeie ouwe dungeon deden, vonden we buiten alles best een beetje eng. Maar nu durven we wel hoor!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie