Ultieme sessie

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Ultieme sessie

Bericht door Thekkur »

Hoe ziet jouw ideale rpg sessie eruit? Enkele bezoekers van dit forum hebben hun mening al enigszins duidelijk gemaakt...

Ik zal zelf beginnen:
Mijn voorkeur gaat uit naar High Adventure RPG in een fantasy setting. Actie afgewisseld met ontmoetingen met kleurrijke personages en originele locaties. Waarbij dat laatste eigenlijk belangrijker is dan de actie. Er moet afwisseling in een sessie zitten; ik wil niet aan het einde van een sessie nog steeds in hetzelfde parket zitten als aan het begin. Het mooiste is als op alle personages individueel wordt ingespeeld en conflicten moeten op verschillende manieren op te lossen zijn. Maw; een sessie is goed voorbereid door de GM. Hij heeft de sessie in de hand zonder te railroaden en laat ruimte voor sfeerimpressies (een conversatie met de dame in de paleistuin draagt misschien niet bij tot de verhaalontwikkeling, maar zorgt wel voor realiteitsgevoel.) De sessie moet alleen niet verzanden in trivialiteiten en het is aan de GM om dat op tijd te signaleren en de spelers door te sturen (zonder te pushen).
Een beetje intrige is leuk, maar het moet nog wel overzichtelijk zijn voor de spelers. Aha momenten zijn de mooiste momenten. Iedere speler moet ook zijn of haar 'moment of fame' hebben.

Voor spel: ooc grapjes tussendoor kunnen wat mij betreft best, maar niet te veel. Heel vaak is het zo dat het spel in character al leuk genoeg is. Een pilsje op tafel moet kunnen, en voldoende snacks zijn onontbeerlijk.
Muziek is de sfeermaker. Een goede DM heeft muziek voor verschillende settings gereed staan, en wissel op het moment dat de sfeer veranderd. Een setting zonder muziek of met de verkeerde muziek wordt bij voorbaat een flop. Een goede sessie hoeft niet meer dan drie uur te duren. Met een pauze in het midden. Interactie tussen spelers onderling is ook belangrijk, en de GM moet daar ook de ruimte voor geven.

Misschien kom ik nog wel op nog meer dingen :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie