Iets anders dan fantasy; gedegen voorbereiding!

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Iets anders dan fantasy; gedegen voorbereiding!

Bericht door Thekkur »

Als het aan mij ligt speel ik ook nog regelmatig iets anders dan fantasy rpg's. Dat vergt echter wel wat voorbereiding, of zelfs research.

Op dit moment natuurlijk de piraten rpg - die overigens goed bevalt.
Daarnaast zijn er nog wel wat dingen die ik wil proberen, maar die wat ontderzoek nodig hebben voor ze uitgevoerd kunnen worden.
Een western RPG
Zombies in Rotterdam ;)
Vikings
non fantasy Romeinen
Office RPG
1930's avonturen
Tachtig jarige oorlog
gouden eeuw
franse overheersing

Die laatste drie lijken me wel bijzonder. Veel sprookjes uit de westerse beschaving spelen zich namelijk in die tijd af. Denk aan de sprookjes van grimm. Je krijgt dan een beetje reenactment met een fantasy tintje. Nadeel is dat de GM zich helemaal zou moeten verdiepen in zo'n tijdsperiode om een realistisch beeld neer te zettenl; simpelweg dingen uit zijn duim zuigen tijdens de sessie zou niet meer passen :D

Ik merk dat overigens nu ook tijdens mijn piraten RPG. Het speelt welliswaar in een fantasy-setting, maar ik loop tegen bepaalde onoverkomelijkheden aan. Hoe communiceer je met andere schepen? Hoe veel man heb je nodig om een tweemaster te bevaren? Hoe snel vaart een schip? Hoe heet dat stukje van de voorste mast waar het bovenste zeil aan hangt?
Tamelijk triviale zaken, maar wel essentieel om een spel geloofwaardig (en niet eens perse realistisch) te maken.
Wie van jullie doet er nog meer aan research voordat hij een game gaat beginnen?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Al je ideeen klinken goed. Ik denk dat erbij zeker een gedegen voorbereiding van belang is. Dit hoeft uit niet meer te bestaan als enkele op internet (wikipedia) opgezochten feiten en namen. Ook leuk maar intensiever is het lezen van bijhorende literatuur, er zijn makkelijk korte samenvattingen te vinden van verhalen van bv shakespeare. Zoals deze. Die ik heb gebruikt vorige keer.
Belangrijk zijn bijvoorbeeld namen van plaatsen en dingen en gebruiken en religie.
Probeer vooral geen realistische setting neer te zetten, gebruik sprookjes in de gouden eeuw en Lovecraft in de jaren '30.

Ik denk dat het belangrijkste is dat ook je spelers mee willen spelen in een andere setting, en dat zij ook hun deel van de research (kunnen) doen. Dus post vooraf je setting en compact je regels. Waarop spelers kunnen onderzoeken en inspelen.
Een 1914-18 setting bv kan een speler hebben die militair is en wat leest over taktieken en wapens uit de periode terwijl een dokter iets leest over wetenschap en spiriteuliteit van die tijd.

Maar misschien gaat dat al te ver en moet je het gewoon aan de spelers overlaten om wat onderzoek te doen die het spel kleur geven. Het gaat er vooral niet om om alles te weten maar enkele gebruiken te kennen voor een colour local idee. Dit zou trouwens ook voor een 'standaard' sessie kunnen. (hoeveel cooller word je half orc barbarian als die opeens gedanste rituelen gaat uitvoeren om de geesten te bedanken voor het eten.)
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

Zeker goede ideeen maar vergen idd best wat tijd en inzet. Ik zou dan toch snel denken 'less is more'. Lijkt me moeilijk om al die dingen uit te gaan pluizen, maar als jij 't wel trekt, des te beter!
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Ik zit zelf te denken aan een setting in het feodale Japan, met erecodes, clanoorlogen en al dat meer. En inderdaad, een breuk met de standaard middeleeuwse setting kan er bij mij wel in.
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

een feodeal japan lijkt me wel het moeilijkste wat er is. een van de ideeen tijn lijkt me nog makkelijker.
Volgens mij hoeft het niet zoveel voorbereiding te zijn, een (1/2) uurtje wikipedia. Je weet de meeste dingen ongeveer al, je moet alleen wat details uitwerken.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hoewel het dus wel interessant kan zijn bewust een setting uit te kiezen waar je echt helemaal niets van af weet. Ik heb nu al heel veel geleerd van die pirate adventure.

Ik vind alleen wel dat als je zoiets doet, je het ook goed moet doen. Bij wijze van spreke dat je er later ook nog iets aan hebt.

In hoeverre kun je spelers dwingen zelf in te lezen?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:In hoeverre kun je spelers dwingen zelf in te lezen?
Ik vind zelf dat de spelers zonder voorbereiding aan een scenario moeten kunnen meedoen. Voorbereiding is het werk van de DM, en bij die voorbereiding hoort een soepele manier om de spelers in de wereld waarin het scenario zich afspeelt, te introduceren. Als ze kennis nodig hebben, vertel ik het wel: ik ben geen liefhebber van handouts (een paar korte stukjes tekst of een stuk papier dat ze in het scenario echt tegenkomen is geen probleem, en als ze de omgeving een beetje kennen kom ik ook wel met een plattegrond, maar van mij hoeven ze niet te weten hoe het lokale vorstenhuis in elkaar zit).

Overigens bestaan hierover binnen onze groep ook heel andere opvattingen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wijlen Fandath Ryne schreef: Overigens bestaan hierover binnen onze groep ook heel andere opvattingen.
Ik ken ook een GM die rolemaster speelt... en het liefste wil dat je dan eerst alle boeken vantevoren van binnen en buiten kent.

Maar ik denk eigenlijk dat voorbereiden op een avontuur in, bijvoorbeeld, de tachtig jarige oorlog, niet veel meer tijd vergt dat bijvoorbeeld een standaard gedrukt avontuur spelen. Om zo'n campaign tot een goed einde te brengen moet de GM ook eigenlijk het boek van achter naar voren kennen.

Jullie spelen veel van die 'standaard' avonturen uit boeken toch Fandath? Leesje die dan vantevoren helemaal door?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

In mijn 'ideaale' repg groep/wereld zouden de spelers bijna even veel werk steken in een en ander als de DM. Ik denk dat dat iedereen ten goede komt.

Maar in de praktijk is het meestal al heel wat als 1 van de 3 spelers zich echt voorbereid en inleest. Is toch een bepaald type mens en RPG er die dit leuk vind. Maar een Minimum aan voorbereiding mag toch wel van iedereen verwacht worden (idd desnoods met handouts of andere handreikingen).

Als je bijvoorbeeld een groep hebt die erg enthousiast is over het gaan spelen van een Feodaal Japans campaign dan is het wel suf als ze nagenoeg nix weten over Ronin's de Vetes, Klassen maatschappij en Cultuur die integraal zijn aan zo'n setting. In zo'n geval moet je als DM of heel flexibel zijn (en het niet erg vinden dat je spelers Feodaal Japan enkel zien als een setting met Katana's ipv longswords en andere armour en meer Ninja's) of ze duidelijk maken dat je het alleen gaat spelen als ze er ook wat in investeren. Waarschijnlijk is de kans dan groot dat het bij de ouwe vertrouwde setting blijft wat ergens ok maar ook jammer is.

Natuurlijk kan je creatief met een en ander omspringen, ipv verwachtten dat je spelers allemaal dingen gaan lezen en uitpluizen kan je wellicht enkele "klassiekers" (Seven Samourai, Bepaalde Afleveringen Kung Fu, andere martial art films) met ze bekijken en dan pas de week daarop gaan gamen in de nieuwe setting.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:Jullie spelen veel van die 'standaard' avonturen uit boeken toch Fandath? Lees je die dan vantevoren helemaal door?
Niet dat ik nou zo heel vaak "gemeesterd" heb, maar in principe wel ja. Dat wil zeggen: ik neem ze globaal door zodat ik weet waar het over gaat en wat de achterliggende idee is. Ik lees in eerste instantie niet alle details.
Daarna bereid ik het eerste stuk in detail voor, maar hoe het verder gaat hangt af van het verloop van het scenario. Het is heel goed mogelijk dat sommige gedeelten van de tekst helemaal niet aan de order komen, dus ik ga die pas nader bekijken als het verhaal een beetje in de buurt komt - anders is het verspilde moeite. Ook improviseer ik veel, verzin er dingen bij, meng verschillende scenario's door elkaar enzovoorts - het boek is meer een inspiratiebron dan een vast gegeven.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wijlen Fandath Ryne schreef: [...]het boek is meer een inspiratiebron dan een vast gegeven.
volgens mij is dat sowieso bij de meeste geprinte avonturen wel het geval. ik kan me niet voorstellen dat iemand een adventure volledig na probeert te spelen. Dat is natuurlijk sowieso niet mogelijk, als je tenminste spelers hebt die niet alleen bij het handje meegevoerd willen worden.

Toch ben ik wel benieud naar wat experimenten in plaats en tijd en setting. Het blijkt inmiddels dat er niet al te veel voorbereiding aan vooraf hoeft te gaan, het belangrijkste is dat je een solide verhaal hebt.

Zijn er gegadigden die mee willen doen met een aantal op zichzelf staande sessies in verschillende settings? Evt met wisselende GM. En dan uitgaande van de bovenstaande... ik ziet niet echt meer te wachten op een psychotische / horror / wacky / sci-fi setting.
Misschien zou je het kunnen vatten onder de kop 're-enactment roleplaying' ? RPG als manier om kennis over een bepaalde setting op te doen... :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Ik heb wellicht interesse (lijkt me in potentie echt erg leuk) maar het zou wel een beetje afhangen van de overige spelers die mee gaan doen en de setting. Wat voor setting zat je aan te denken?.

Zelf veel zin in Feodaal japan (zolang het maar niet Manga/Dragonball
Z achtig word) liefst zonder Demi Humans, Dark Sun!, Tweede Wereld oorlog etc.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

De groep moet ook niet te groot worden, en het moeten echt losse op zichzelf staande avonturen zijn. Waarbij we een rooster maken met dagen waarop gespeeld wordt en wie GMed met welke setting.
De GM is dan verantwoordelijk voor de volledige sessie, maar uitgangspunt is wel dat het een ´realistische´ setting is. Dus idd geen demihumans, halfgoden, etc. Tenzij die in de setting passen.
Bij een setting in het oude china moet het bijvoorbeeld wel mogenlijk zijn om (GM´s discretion) draken te laten voorkomen, of ultieme swordmasters.

Mijn voorkeur om te GMen gaat uit naar:
Een western
Vikings
non fantasy Romeinen
Tachtig jarige oorlog

Uitgangspunt zijn korte scenario´s. Bijna als interactieve verhalen. Gedegen voorbereiding van de GM is noodzakelijk.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Het dm virus begon bij mij weer te kriebelen. Ik wil ook wel graag meedoen.
Kleine groep is voorwaarden. Goed lijkt mij bijvoorbeeld; Tijn, V1nce ik en een of twee andere geintreseerde. (alwin, martin vincere, yme of maret zijn opties) afhankelijk van intresse van hun.

DM moet in staat zijn enig inlezen te eissen, maar niet meer als laten we zeggen 2a4'tjes. Ook is het belangrijk om in het kort de setting te beschrijven en eventuele character voorwaarden (ruim) van te voren te posten.

Mij lijkt het ook wel vet om een ander soort setting binnen lothunnia te doen, zoals Ulsador, het koude noorden of de zuiderlijke woesternijen. Of dichterbij de kruisvaarders van Gil Hamil.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

ALs tijd en locatie nader bekend zijn, zal ik het zeker overwegen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie