Overlevingstips voor RPG sessies

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Overlevingstips voor RPG sessies

Bericht door Thekkur »

In principe is de GM je vriend. Hij speelt het spel omdat hij het leuk vindt avonturen te schrijven, niet omdat hij het leuk vindt andere mensen het leven zuur te maken en te helpen bij het invullen van charactersheets.

De belangrijkste reden waarvoor je character om het leven zou kunnen komen is dus omdat je stommiteiten uithaalt en ze zelf niet doorhebt. Geef je character een grotere kans in leven te blijven door de voortekenen van de dood te herkennen.

---------------------------------------------
TIP 1.
Tien gedragskenmerken van een GM met moordneigingen:
1. GM trekt een wenkbrouw op en houdt deze enkele seconden opgetrokken terwijl hij je lang en indringend aankijkt vanuit zijn ooghoeken. Soms gevolgd door een korte uitwisseling van blikken tussen de GM en rest van de (ervaren) spelers.
2. GM richt plotseling zijn volledige aandacht op je en stamelt met blik van ongeloof: "je WAT?" ook wel "weet je zeker dat dat is wat je gaat doen?"
3. Meestal na een zojuist aan de GM voorgesteld wild plan: GM maakt kruisende bewegingen met zijn armen voor zijn borst, daarbij de (overdereven) uitdrukking "Ik zou niet weten of dat zou kunnen lukken"
4. GM werpt een korte blik op je en begint te rommelen in het mapje waarop staat 'lege character sheets'. Altijd na een zojuist gecompleteerde actie of een rol van de GM.
5. De GM lacht boosaardig. Meestal 'Mwuhahaha' soms 'Gheheheh'. Ook voorkomend zijn 'ghe ghe ghe' 'gnignigni' en 'Roahhhahaaaaa'. Ook wel gesignaleerd zijn 'hihihi' en 'pffffrrttt! HAhaha!'
6. De GM kijkt erg afwezig om zich heen. Ogenschijnlijk onbelangrijke elementen in de kamer bestuderend of zijn nagelriemen inspecterend. Vaak in combinatie met onderlinge discussies tussen de spelers.
7. GM rolt een aantal keer (vaak enkele tientallen keren) met verschillende dobbelstenen achter zijn game master screen. Daarna stelt hij quasi nonchalant de vraag 'Wat doen jullie?'.
8. De GM geeft plotseling opmerkelijk veel details over de route die jullie NIET van plan waren te gaan nemen.
9. De GM fluit de dodenmars tussen zijn tanden terwijl jullie aan het beraadslagen zijn wat jullie gaan doen.
10. De GM begint geirriteerd te raken en lukraak tips te geven over wat jullie 'misschien' zouden kunnen doen. Meestal tegen het eind van de sessie. Vraag je op dit moment af of jullie al iets bereikt hebben deze sessie, zo ja, heb je de GM dan in zijn zorgvuldig klaargelegde stapel papieren zien bladeren? Of ligt die nog onaangeroerd op tafel zoals aan het begin van de sessie?

In alle gevallen is de beste oplossing het tegenovergestelde te zeggen van wat je zojuist hebt gezegd, je character naar de veiligst denkbare plaats te bewegen, je onderlip te laten trillen en je ogen vochtig te laten worden of je charactersheet teder tegen je borst aan te drukken.

Wat NIET te doen: Herhalen wat je zojuist gezegd hebt. De GM tegenspreken.

------------------------------------

Meer tips volgen later :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Modovar
Schandknaap
Berichten: 10
Lid geworden op: maandag 7 juni 2004, 2:04

Bericht door Modovar »

Op het moment dat de GM het volgende vraagt:
Heb je wel eens van 'Fate Points' gehoord?
-Doe dan niet wat je van plan was... stel iets nieuws voor.

Als de GM besluit om plosteling nog wat regeltjes na te zoeken:
Vraag s heel voorzichtig hoe het ook al weer met 'soul departure' zat. Weet de GM daar het antwoord net iets te precies op:
-Turn around and take a different course.

Stel als speler nooit tijdens de sessie voor hoe jullie allemaal nu wel in een hele beroerde situatie kunnen komen. Grote kans dat de GM er nog niet aan gedacht had en het wel een hele leuke twist vindt. De meeste slechte plannen om met de spelers uit te halen komen van de spelers zelf.

Dat waren dan zomaar weer drie tips voor degenen die niet houden van character generation. :)
"No one ever died of working hard, that's true.
But why would I take the risk?"
Ronald Reagan
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

mmmmm ..de dm is je best vriend, gedraag je ook zo. slijm, kruip en geef giften en kados! zeur nooit en ben het altijd eens met de dm.

(voor dat je een van deze dingen doet herriner dan wel dat dit door een DM is geschreven)
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

nog een tip; denk niet je charcter zo sterk te maken en de regels zo goed te kennen dat niets uit het boek je zou kunnen deren. Geloof me dat de dingen die niet in het boek staan het ergste zijn.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Wees lief voor de DM, dan is de DM ook lief voor jou.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

De belangrijkste reden waarvoor je character om het leven zou kunnen komen is dus omdat je stommiteiten uithaalt en ze zelf niet doorhebt.
Stommiteiten zoals aan een avontuur beginnen? Inderdaad, als je gewoon thuis blijft kan je weinig gebeuren. Maar de wereld is gevaarlijk....dus af en toe gaat er wel eens iemand dood. Niet met opzet natuurlijk, en als het redelijkerwijze kan moet je ze als 'DM' ook een handje helpen en wat geluk laten hebben - maar als ik aan het 'meesteren' ben is er geen gegarandeerd recept voor een met roem en rijkdom overladen veilige terugkeer. En bij anderen in onze groep ook niet.... zo ben ik Wijlen Fandath Ryne geworden.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hahah, nee natuurlijk kan er altijd van alles gebeuren... dat maakt het adventuren interessant. Maar het is ronduit onbehoorlijk om je spelers volledig te verassen en om het leven te brengen terwijl ze door een gang aan het wandelen zijn. Er moet altijd een reden zijn waarvoor ze zouden kunnen hebben weten dat er gevaar dreigt. ):D

En natuurlijk, in combat kun je altijd dodelijk gewond raken. Maar je met 1 hitpoint in het hol van de leeuw wagen is vragen om moeilijkheden... en als je daarbij als excuus hebt "maar dat zou mijn character nooit kunnen weten, dat er een hongerige leeuw in die grot met die afgekloven botten ervoor lag!" Dan is het character ongeschikt om op avontuur te gaan, en daarnaast ook nog eens tachtig te worden en een hoop geld te verzamelen :twisted:
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ha, gelukkig maar, dat stelt me weer gerust. :)
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

zorg dat je altijd aanwezig bent.

*dus mijn charcter is met een hitpoint het hol van de leeuw ingegaan, terwijl zijn int. 25 is. en hij een tovenaar is die al zijn spreuken voor die dag al had opgebruikt. -ja, dat is wat we dachten dat jouw charcter zou doen.*
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

mobiele telfonons uitzetten aan het begin van de sessie wil ook wel helpen wat langer te leven.

verder nog; beldig geen kerels in blauwe jurken met lange witte baarden.
Maak geen grapjes tegen verschijningen boven je bed en schreeuw geen opruiend dingen over de keizer.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Killerbee
Ridder
Berichten: 293
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2004, 21:19

Bericht door Killerbee »

Ga niet met een chainshirt aan als rogue 's nachts op sluiptocht terwijl er een avondklok is.
Ga dan vooral niet als je word gesnapt een steegje inrennen vol met kratten en andere obstakels om de wachters te blokkeren en keer je dan om en trek je zwaard.
Wat dan heel dom is, is om meteen de eerste wachter die je ziet aan te vallen, te doden en de tweede ook aan te vallen.

Nutteloos om te vermelden, je word vervolgens bijna gedood, in het gevang gegooid en de volgende dag kom je op het schavot, alwaar je party genoten hun uiterste best moeten doen om een goddelijke interventie na te doen om de player zo vrij te krijgen.
(Piercing Paladins Of The Edible Judgement Of Anything!)
Afbeelding
Plaats reactie