Beginnende spelers

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Beginnende spelers

Bericht door Thekkur »

Hoe begin je met rpg-en?! Al die regeltjes...

RPG voor dummies! zoek op bol.com.
Laatst gewijzigd door Thekkur op vrijdag 19 mei 2006, 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Inschrijven bij spelers gezocht en je geld sparen voor je Players Hand Book kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Echte die hard PRINTEN hun phb ;) (ik heb zo een stuk of 8 rolemaster boeken verworven...)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Och ze zijn altijd leuk die Dummy boeken, maar ja, ik denk dt alleen rpgers bekend met het spel die kopen. Gewoon om eens te kunnen lachen. Wel een goed boek voor de rpger met über-christelijke ouders die denken dat DnD je "closer to the bowels of El Diablo" brengt.

Boeken printen heb ik wel een tijd gedaan, heb nog stapels met AD&D complete... books op A3 liggen, niet erg handig, en veel werk!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Nee, tenzij je ze laat inbinden, maar dan ben je ongeveer evenveel kwijt als dat je het boek koopt. soms is er echter geen andere oplossing... omdat de ^%(^&$%^ fabrikant er een jaar over doet de boeken te leveren en in plaats daarvan de mogenlijkheid biedt vast gratis de pdfjes te downloaden :roll:

Overigens: die christelijke organisatie van father ramos die verkondigde dat DnD voor satanworshippers was en je leven verpestte... dat was echt de beste marketingstrategie ooit! Misschien moeten we zoiets in rotterdam ook maar op gaan zetten... een urban myth rond roleplaying. kranten aanschrijven, een duister filmpje, een website... stickers in de stad opplakken. Tot de stad gonst van de geruchten. Viral marketing olé!

http://www.stillfree.com/ klik op de linker bovenste button en zie hoe een stel dudes airforce one beklad.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Alleen de DM heeft boeken nodig, de spelers niet.

Father Ramos was een hoax.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ben ik het niet helemaal mee eens, met dat de dm alleen boeken nodig heeft! als een speler een bepaalde actie wil doen, mag hij zelf vantevoren opzoeken wat hij daarvoor zal moeten doen. Als er maar één boek is vertraagd dat het spel aanzienlijk. Met spells lijkt het me ook lastig als alleen de GM een boek heeft!

Father Ramos was een hoax, maar wel een hele goeie! In stand gezet door Whitewolf heeft het de nodige media-aandacht gekregen. Wat de RPG community in zijn algemeen ten goede kwam.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Heb je wel gelijk in, was een beetje kort door de bocht van mij. Natuurlijk is het handig als een speler b.v. kan opzoeken wat de effecten van een bepaalde spell zouden kunnen zijn, en wat lezen over de achtergrond van je character kan ook zeker geen kwaad. Maar dat is met wat kopietjes ook wel te regelen (als er erg veel spells zijn worden het wel erg veel kopietjes natuurlijk, maar de vele honderden spells die b.v. DSA voor van alles en nog wat kent vind ik nou juist geen aanwinst).

Waar ik vooral ongelukkig mee ben is dat spelers zoveel kennis over een wereld opbouwen dat ze niet meer in staat zijn hun eigen kennis van die van hun character te scheiden. Of zoveel weten van een regelsysteem dat de regels het rollenspel gaan overheersen. Dat probleem geldt lang niet voor iedereen natuurlijk, maar ik heb er een stel gekend.....

Het liefste zou ik spelen met wat algemene achtergrondkennis en character-eigenschappen en -talenten. Een paar A4-tjes moet genoeg zijn, de rest komt wel als het nodig is.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Gewoon maar even een idee: zou het een goed idee zijn een 'inloopspreekuurtje' te hebben, eens in de maand bijvoorbeeld, speciaal voor beginnende roleplayers? Zegmaar een 'RPGSU?' Natuurlijk zou daar wel ruchtbaarheid aan gegeven moeten worden, maar het zou de community misschien wel kunnen doen groeien... Als je er de aandacht op vestigd vestig je gelijk ook de aandacht op het rrpg.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Tof idee!

Koop gelijk een zooi boeken in america in, en zet die te koop voor een ligt prijsje, hahaha nou ja misschien inloopspreekuur alleen al genoeg
Plaats reactie