Why dp you play?

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Why dp you play?

Bericht door Storyteller »

Roleplayers opgeletL ik heb met regelmaat discussie met (r)rpgers over het doel van hun rpg hobby, Waar doe jij het nu eigenlijk voor? Wat is jou grote motivatie tot roleplay? Is it the question that drives you?

Voor mij persoonlijk:
Roleplay os de zoektocht, en soms de vindplaats, naar een ervaring delen met een of meerdere anderen die iets diep in mijzelf raakt. Ik geloof in een verbastering van wat White Wolf zegt: "by playing a monster, we learn more about being (wo)men"
Dat wil voor mij zoveel zeggen als dat ik diep in mijzelf zoek als in characters speel naar iets bijzonders wat diep verborgen zit. Dit kan je aan tafel of live, tegenkomen in een ander en samen een bijzonder rpg-moment delen.

Voor mij zijn deze momenten relatief zeldzaam, maar ik ben beter geworden in ze opzoeken (en de mensen waarbij je deze kan delen) en zo vind en deel ik deze momenten vaker. Het worden echt bijzondere ervaingen die je samen deelt...far beyond a game? "keep on repeating: it's only a game..."
“If once there would come one to release us,
he shall bear the mark of the winds”
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Daar zit wel wat in ST! Maar ik doe het toch echt in de eerste plaats voor de lol en ter ontspanning. RPG moet je met plezier doen, net als je met plezier naar een film moet kijken en niet omdat het móet.

Daarnaast trekt die 'diepere laag' me ook wel. Iets over jezelf leren, je fantasie op de vrije loop kunnen laten.
In elk geval rpg ik níet om dingen te kunnen doen die ik in het echt niet kan. IMHO is dat een beetje triest namelijk, RPG als escapisme.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Omdat ik verder geen vrienden heb..... :cry:




Ha ha, nee serieuz(er), beidden, ik merk dat het idd naast leuk en ontspannend ook wel erg leerzaam kan zijn. Ik leer soms dingen over:

Groepsdynamica, ego, hoe het geheel veel groter kan worden dan de soms der onderdelen, hoe in publiek (niet) te spreken, "how to make friends and influence people" ;)

Etc etc.

Ik vind het in mijn geval vooral erg nuttig om bij mezelf te rade gaan,.. welke soort mensen vind ik leuk om mee te spelen/interactie mee te hebben en waardoor? En is dat terecht of moet ik soms wat flexiber zijn. Op deze vragen heb ik de laatste 1.5 jaar erg veel antwoorden gekregen onder andere door RPG en.

Een van de allermooiste dingen aan RPG en vind ik dat het zo veel dingen met zich mee kan brengen..: op zijn best is het een erg sociaal geheel, een onuitputtelijke hobby die bijna niets hoeft te kosten, zeker op lange termijn, iets wat je bijna altijd en overal kan doen als je een man of 3, 4 hebt die ook zin hebben en een 2 uur of meer niets te doen hebben. Als al die dingen op hun plaats vallen dan vliegt de tijd en heeft iedereen het super naar hun zin, daar kan geen TV, Videogame en sowieso weinig andere hobbies tegen op.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Gewoon, om mijn vrienden af en toe nog eens te zien, en omdat ik me er altijd bijzonder goed mee vermaak.

Tim, Tijn, Martin - we moeten maar weer eens spelen want dat is al van de piratensessies geleden.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Mooie ideeën storyteller, en andere ook natuurlijk.

Voor mij zelf is het fantasy, stukje inleven, een avointuur 'beleven' en interactie met andere spelers, ook het inleven van situaties en in personages is wel erg tof.

Maar meestal denk ik er niet echt bij na wat ik nou met roleplay wil bereiken, en zie het meer als een leuk tijdverdrijf. Niets mis mee, maar er zijn meer mogelijkheden heb ik wel geleerd de afgelopen tijd.
Zo ook, hoe meer je erimn steekt en geeft des te meer je terugkan verwachten.
v1nce

Bericht door v1nce »

Hear Hear!
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Mooi gesproken Karma, makes me all teary eyed...
“If once there would come one to release us,
he shall bear the mark of the winds”
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Hmmm, ik zie het nu pas:
Thekkur schreef:IMHO is dat een beetje triest namelijk, RPG als escapisme.
en dan bovenaan het forum:

Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
- ontvlucht de realiteit -


jaja....
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

;)

Overigens: als je game mastered/storyteller bent krijg je wel een andere kijk op de wereld. Alles wat je doet, hoort en ziet kan als inspiratie dienen voor je verhalen. Doordat ik informatie die ik opdoe direct kan recycelen en toepassen in een game merk ik dat ik veel meer dingen in me opneem. Muziek, kunst, vreemde personen op straat, verhalen, films, in plaats van alles direct weer te vergeten herkauw ik het waardoor het veel meer blijft hangen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

DAt is wel een leuke bijkomstigheid als je een verhaal, sessie, campaign voorbereidt en zelf bedenkt ja.
Plaats reactie