Shut em!

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Shut em!

Bericht door Thekkur »

Hoe denken jullie over 'blind spelen'. Het sluiten van je ogen voor langere tijd tijdens een game? Ik ben zelf heel erg voorstander, zeker op de cutscene momenten, maar je kunt het alleen doen als de spelers elkaar volledig vertrouwen. Door je ogen dicht te doen sluit je je extra af van de plek waar je je speelt en kun je niet afgeleid worden door game attributes/ andere spelers / eventuele chicks aan tafel ;) Hierdoor gaat je volledige concentratie naar inleving in het moment, met als gevolg een betere rpg-experience. Natuurlijk met als prerequisite dat de GM een beetje aardig kan omschrijven. :D

Een GM die op het moment dat hij een ingewikkelde scene zijn ogen sluit om zich volledig in te leven in een situatie is naar mijn idee volledig acceptabel. Desalniettemin zie ik zulke dingen zelden gebeuren en heb ik in het verleden ervaren dat spelers erg huiverig zijn tegenover het sluiten van hun ogen. Resultaat: de GM vraagt de spelers hun ogen te sluiten en sluit zelf zijn ogen, om er na enkele luttele seconden omschrijving achter te komen dat spelers elkaar tóch stiekem begluren!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Hmmm, nee ik ben er niet zo van. Zoals je weet heb ik er wel eens mee gexperimenteerd (ogen dicht of heel erg donker) maar ik denk idd dat het maar bij weinig mensen en groepen nut heeft.

Lijkt me ook iets voor een meer ervaren groep en de DM kan dan beter wel meesterlijk vertellen anders..

Het heeft denk ik ook wel met schaamte te maken, meeste spelers willen er niet aan. Daarbij krijgt de sessie soms ook wel snel wat zweverigs als je dit doet.

Ik weet niet, ik denk nog steeds wel dat Als (let wel als) je voor kwaliteit gaat dat het dan beter is om te beginnen met een goede/ervaren groep, omdat dan zulke 'kunstgrepen' ten eerste niet per se nodig zijn en ten tweede wl. beter geaccepteerd worden.

Ik zou niet zo snel denken dat als spelers zich niet genoeg inleven dat de GM dan bijv. erg in de weer moet gaan met muziek, ogen dicht, enz. Misschien kan die dan beter eerst of tegelijkertijd vragen of ze niet meer in character willen spelen, het iets serieuzer nemen of aan hun pc achtergrond willen sleutelen. Ten slotte doet een redelijk tot goede GM al zat en wat hij ook doet, de spelers moeten ook zin hebben en 'investeren' wil het echt succes worden. Daarbij, luisteren met ogen dicht leid ook vaak naar passiviteit/ondergaan ipv zelf komen met dingen.

Maar,..! Keerzijde, het is zeker het proberen waard wellicht werkt bij bepaalde groep juist wel heel erg door... Wellicht is de GM dan ook meer verhalen vertellen en werkt het zoals (goed) voorlezen wat ik zelf wel heel tof kan vinden en wat bij mij wel werkt voor inleving.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Re: Shut em!

Bericht door Lairnaedon »

Thekkur schreef:/ eventuele chicks aan tafel ;)
:roll:

Anyway, Ik vind blind spelen wel leuk. Die ene keer dat we het hebben gedaan was het best spannend. Maar het moet niet te lang duren, imho. Dan wordt eht voor mijn gevoel toch wat te donker. Max 10 minuutjes ofzo.

De preludes bij sommige sessies van Ethanion deden we ook met ogen dicht, dit was altijd wel een goede geleider om je in te leven in de sessie. Als het ware sluit je je ogen voor de wereld en open je ze in een andere :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Het kna zeker een goed middel zijn, vooral van Lairnadeon, vind ik een hele mooie toepassing.

Bijna het begin van een meditatie/visulisatie oefening.
Sluit je ogen,
stel je voor je loopt door een groen en weelderig landschap,
de vogels fluiten, de zon staat hoog en verwarmd je aangenaam,
jullie zijn op weg naar stadje [naam], voor die en die reden,
blablabla
heel even sta je stil en doe je ogen dicht om te genieten van de stralen, opeens hoor je een geluid (open ogen)
.....

Pats/ boem weg hedendaagse wereld, hello fantasy!
Plaats reactie