De magische wereld van roleplaying

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie

Magie bepaalt de game! Ik prefereer;

veel magie!
1
13%
weinig magie!
7
88%
geen magie!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 8

Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

De magische wereld van roleplaying

Bericht door Thekkur »

Magie en fantasy roleplaying. Onlosmakelijk verbonden. Toch heeft iedere gamer zijn eigen idee bij hoe aanwezig magie zou moeten zijn. Natuurlijk afhankelijk van het spelsysteem, maar ook van de voorkeuren van de GM. Gebruikt de GM magie als middel om onverklaarbare zaken een betekenis te geven, met beoefenaars van magische kunsten opererend op een grens van illusionisme? Of kiest hij ervoor om magie een simpele kunst te maken die in een zelfde klasse valt als alchemisten en uitvinders en die alom aanwezig is? De keuze tussen een wereld die bruist van de magie heeft oneindig veel gevolgen voor het spel.
Om alleen al een voorbeeld te noemen: Een kasteelmuur zou niet veel voorstellen in een wereld waarin levitate spells gebruikt worden om de kinderen naar school te brengen.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een wereld waarin magie wordt beschouwd als iets bovennatuurlijks. Gewone burgers die te maken krijgen met magie verzinnen verklaringen en zullen zaken toeschrijven aan goden, kabouters of zelfs natuurkundige verklaringen zoeken. Beoefenaars van magie hebben zodoende een goede troef in handen maar moeten erg opletten wanneer ze er gebruik van maken. Realisme is een stuk makkelijker te waarborgen en magie kan omringt worden door een mantel van mysterie. Wat het weer interessant maakt om een magie-beoefenaar te spelen :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Zijn die gevolgen van veel magie echter gelijk negatief? Jij noemt als voorbeeld de kasteelmuren. Zouden er in een wereld waar magie iets triviaals is überhaupt nog kasteelmuren gebouwd worden? Zouden ze er wel zijn, maar magisch versterkt zijn? Wij zijn er op een gegeven moment ook maar mee opgehouden omdat een beetje artillerie de muur toch wel aan gort kon schieten. Veel magie zal je een andere aanpak geven, maar ook in die uitdaging kan veel speelplezier liggen. Misschien kan je het wel zo ver doorvoeren dat er puur op een magische wijze naar dingen wordt gekeken (vuur nodig? fireball!), dat je "normale" skills juist als iets bijzonders kan beschouwen (vuur maken met een flint en tinder). Bovendien is magie per definitie al niet realistisch. ;)

Ik zou eerder voor de optie "normaal" kiezen, waarbij normaal doelt op de standaard magie als je die in je PHB vindt. Een soort middenweg tussen veel magie, waarbij iedereen een fireball kan casten om z'n open haard aan te steken, en weinig magie, waarbij mensen magie zien als iets raars en dus liever brandstapels bouwen. Bij normale magie denk ik meer aan een wereld waar een select gezelschap mensen magie kan gebruiken, maar waar iedereen (of in ieder geval de beschaafde bevolking) er wel kennis van heeft en het dus eerder als bijzonder dan als bovennatuurlijk/goddelijk ziet.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik kies voor weinig magie en geef het dan inderdaad een extra vleugje mysterie mee.

Maar een wereld bedenken waar magie dagelijks gebruikt wordt en allom aanwezig is ook wel een uitdaging. Maar moeilijk om je voor te stellen enmisschien nog moeilijker om realistisch in te blijven spelen
Plaats reactie