Acteren (theatersport tips)

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Acteren (theatersport tips)

Bericht door Karma »

Status:
de volgende houdingen en gedragingen kun je bij status gebruiken:

Hoge Status
Rechte rug, hoofd recht en hoog, hoog geplaatst. Aandacht trekkend. Eigenwaarde.
Kan andere de grond in trappen. Kan ook hoge status qua innerlijke kracht hebben (hoge priester).
Andere maken het je naar je zin of gaan in ieder geval op gelijke voet met je om.
Neem de ruimte, praat duidelijk en met gewicht.
kijk mensen recht aan


Lage status
klein, gebogen, angstig, koud, wiebelen of andere trek. Wil anderen het naar hun zin maken, lacht veel. Eén of andere tik. nerveus. onzeker.
neem geen ruimte, voel je bijna schuldig dat je ruimte inneemt
kort oogcontact, dan weer wegkijken.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Praktisch! maar wel heel erg obvious :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hey stating the obvious!
maar daar gaat het juist om! praktisch gebruiken, je bewust worden en dan toepassen!
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

intelligentie, intelligent over willen komen
1) praat in punten 1,2,3 a,b,c
2) citeer mensen (bedacht of niet) zoals blablabla in 1901 zei.
3) haal statistiek erbij
4) doe net alsof je overal wat van af weet, overal een mening over hebben
5) maak samenvattingen van wat anderen zeggen: dus wat jij zegt is ..
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

smeken

Bericht door Karma »

Medelijden opwekken, smeken om je leven (of iets anders)
Je neemt een lage status aan, plus iets wat medelijden opwekt of schuldgevoel, dit kan zijn:
- een gebrek (denk aan een mankement van een bedelaar) , zoals mank lopen of iets anders
- slechte rug, hoofdpijn, honger, enz
Klamp mensen aan en laat niet meer los (been of hand bijvoorbeeld, live roleplay moment!)

Schuldgevoel, iets wat de ander in overvloed heeft en jij erg nodig hebt, zoals geld, voedsel, luxe vrienden (van alles!). Dus maar ik heb ook al geen vrienden en mijn geld is op en jij hebt alles! (het is niet eerlijk)

Smeken om je leven, geef redenen waarom de ander schuldig gaat voelen:
ik ben nog zo jong, mijn arme moeder, mijn 12 kinderen, vaarwel, allemaal zijn ze verdoemd te verhongeren etc etc
ook natuurlijk geld, waardevolle spullen etc
ik heb nog geld gespaard, schatten etc etc.
verder geef aan hoe 'goed' je bent,
ach al die mensen die ik hielp, die oude vrouw moet nu haar eigen hout halen, het dorp krijgt geen bescherming blablabla
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

BELANG

Bericht door Karma »

Een scene werkt het best als het belang van de acties en houdingen (status) (over)duidelijk zijn.

Voorbeelden van belangen:
- macht
- aanzien en roem
- geld
- verliefdheid, humpiedumpie
- andere behoeften, zoals materiele, kennis enz enz.
- redden van dorp (om macht en aanzien te krijgen?)

Met belangenen tegenstrijdige belangen en onderlinge verhoudingen is het erg leuk als status van iemand persoons afhankelijk gaat worden, zoals
- rang/pikorde in groepen of
- de status van een hooghartig iemand die verandert naar laag als ie iets nodig heeft
- goed voet halen/ iemand opslijmen of andersom,iemand heeft wat nodig, wat krijg jij ervoor terug. dus
- een lage status die (even) macht en aanzien heeft

Belang van personages in een scene en handeling is erg belangrijk! waarom doen de PC's iets, wat is het belang?
zo ook waarom doen NPC's iets wat is hun motivatie?

Dit geeft veel meer diepte en mogelijkheden tot spel in combinatie met boventstaande statussen. Een vijand die bijna verslagen is, valt op zijn knieën en smeekt dat ie het alleen deed om zijn dorp, of moeder of 12 kinderen te redden,
of probeert zijn leven te reddden door ruilen met schatten, informatie et etc.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Re: BELANG

Bericht door Thekkur »

Karma schreef: Dit geeft veel meer diepte en mogelijkheden tot spel in combinatie met boventstaande statussen. Een vijand die bijna verslagen is, valt op zijn knieën en smeekt dat ie het alleen deed om zijn dorp, of moeder of 12 kinderen te redden,
of probeert zijn leven te reddden door ruilen met schatten, informatie et etc.
Mwahah, no mercy! dat soort dweeps gaan er gelijk aan. In rolemaster staat dit bekend als een 'coupe de grace' :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

dan zit je dus al snel in een evil campaign?!

daar kan een DM heel gemakkelijk de PC's in een positie brengen dat zij moeten slijmen bij een übergrote demon of zoiets waar ze hun kracthen of gewoon om in leven te bljiven. Hoe dan ook je kan dus gerust situaties bedenken waar dit in roleplay van toepassing is, voor spelers en DM. Of gewoon om een coupe de grace extra sfeer te geven natuurlijk :wink:

Relaties
onderlinge relaties tussen NPC's en NPC's, NPC's PC's, maar natuurlijk PC's en Pc's brengen verdieping en roleplay mogelijkheden met zich mee.
Meestal kent een groep elkaar niet en komt dan in ene samen, ja dan moet je motivaties gaan spelen en krijg je scheidingen van groepen blabalbla. Laat spelers gewoon vrienden, kennissen, familie of zelfs gelijkstrevende concurenten (gedwongen samen te werken) van elkaar zijn. De mogelijkheden zijn enorm. Wat betekend dat voor de status van de groep? Is er één de pispaal (moet je wel leuk vinden te spelen natuurlijk) en wat voor character heeft die dan (waarschijnlijk een zuurpruim, maar kan ook erg dom zijn of onderdanig, maar ondertussen) leuk roleplayen!
Relaties met NPCs misschien is één PC (of meerdere) verliefd, of haat, of is fan van een NPC. Leuk om allerlei stunten te moeten uithalen voor de hand van de gouverneursdochter of iets dergelijk, wiens vader alle PC's uitbuit, bijvoorbeeld. Haat, nijd, verdriet, drama of iets anders kan natuurlijk ook.

Dit alles brengt diepte in ontvoeringen, bestelingen van eervolle voorwerpen, bedreigingen etc etc. Het geeft weer een extra belang en doet de wereld leven. Daarnaast zijn onderlinge strubbelingen en verhoudingen wel leuk om uit te spelen, status en hoe die (kan) veranderen. Bijvoorbeeld de laagste in rang (NPC of PC) vind een magisch voorwerp of is in ene de enige die de rest kan bevrijden/redden (het belang van een goede smeekbede)
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Coupe de Grace?

Ik zat meer te denken aan een "Coup de Omkoopsom of alsnog Grace"

Geef de man een kans, Thekkur!
Afbeelding
Plaats reactie