Palladin

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Palladin

Bericht door DrCaligari »

wat doet een palladin als hij in een conflict komt tussen een dictator (lawfull evil) en een groep rebellen (chaotic good)
Hij kan de heerser niet steunen want deze is evil maar hij kan ook de heerser niet zijn gang laten gaan want hij is lawfull. Hij zou via een wettelijke manier de heerser zien te bestrijdden (wat bijna onmogelijk is in een dictatuur) of komt good voor lawfull (of andersom)?
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

ik zie 'lawful' altijd meer als 'handelend volgens de algemeen geldende ethische normen en waarden', niet als een directe naleving van de in een bepaald land geldende wetten.
Lawful is dus: je zal niet stelen, geen vrouwen slaan (zelfs als ze evil zijn), geen geweld toepassen op dieren, geen gemene streken uithalen, geen mensen onderdrukken of afpersen etc etc.

Een 'chaotic good' persoon wil dus nog weleens een streek uithalen, maar zal daarbij geen mensen opzettelijk kwaad berokkenen. Naar mijn idee zal de Paladin de rebellen steunen, en proberen een rebel met gevoel voor gerechtigheid aanstellen als de nieuwe bestuurder van de stad/ het land.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

wat dacht je van, je niks van het probleem antrekken omdat het te ingewikkeld is en dan hard wegrennen!!!
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

of gewoon iedereen dood maken, iedereen is wel onder invloed van ambitie en hebzucht en andere kleine zonde, met uitzondering van een palladin natturlijk, dan creeer je de perfecte samenleving (in je eentje)
of iets minder rigoreus een samen leving die je precies verteld hoe je goed moet leven onder de bezielende leiding van een palladin. (brave new world)
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

nee je moet wel braaf blijven want je bent paladein
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

oke mee eens,luviediel iedereen uitmoorden kan niet.

maar ik denk dat ik het logisch gezien niet helemaal eens ben met tijn, universeele normen en waarden waar jij het over hebt bestaan naar mijn idee nog niet echt in een middeleeuwse wereld. Veel normen zijn "bend" vrouwen worden regelmatig geslagen en onderdrukt en dit is gewoon maatschappelijk toegestaan (in veel gebieden) en bijvoorbeeld homos worden nog op de brandstapel verbrand. Je kan wel redeneren dat een palladin niet leeft naar de wetten van het gebied waar hij zich bevind maar naar die van zijn thuisland/stad. Dit zou wel betekenen dat hij zijn eigen wetten/erecode boven die van andere stelt, maar dat is inderdaad wel de hypocrise die om een palladin hangt (beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld christendom)
Roleplaying technisch gezien zou ik de rebellen steunen want volgens het (2nd edition) playershandbook is de penalty voor een chaotic act veel lichter dan voor een evil act. (resp. een hoog level priester vinden, bekennen en boete doen en onontkeerbaar je palladin status verliezen) maar dit neigt wel erg naar munchkin-isme.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

ik ben nog steeds van mening dat hij er niks mee zal doen, je doet namelijk iets niet als je er een penaltie voor kunt krijgen, dat zou niet logisch zijn

aangezien het allebei daden zijn waar je een penaltie voor krijgt en dus niet achter staat als caracter doe je niks!!!!!!
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

denk voor een moment op een iets hoger level en bekijk het als een morele discussie en niet als 'wat is het beste voor mijn character" munchkin idee. Als je niets doet verander je niets aan een slechte situatie voor het volk, en laat je een gebied in een explosieve situaties achter waar een helehoop slachtoffers kunnen/zullen vallen.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

Dat is waar maar je mag ool niet een kant kiezen omdat je dan iets doet waar je niet in gelooft, je kunt alleen een vreedsame oplossing zoeken waarbij je de diplomaat gaat uithangen
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Dat is inderdaad een makkelijke oplossing voor de discussie en ook het meest waarscijnlijke in een gegeven situatie. Maar wat, er van uitgaande dat er een climax komt waarbij een palladin zou moeten kiezen voor een directe oplossing zou dit kunnen zijn. Zou hij een van de partijen kunnnen steunen om tot een betere situatie te komen.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Plaats reactie