Surrealisme

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Surrealisme

Bericht door Thekkur »

Iedereen zal wel eens een 'droomsequentie' in een RPG zijn tegengekomen. De ene GM maakt er meer gebruik van dan de andere, maar hoe kijken jullie aan tegen surrealistische scenes in RPG's. Ik doel daarbij op Dalí achtige - werelden, droombeelden en visioenen.
Mits goed gebruikt denk ik dat dit soort elementen essentieel zijn voor een goede RPG. Ze bieden de ruimte aan de speler om zijn of haar geest volledig te openen en zijn dusdanig multi-interpretabel dat ze een perfecte kapstok bieden voor character ontwikkelingen en plot-wendingen.
Daarentegen komt het ook voor dat GM's een surrealistische of droomsequentie gebruiken om te maskeren dat hun verhaal slecht in elkaar zit, of om een simpel plotje een onnodig ingewikkelde lading te geven.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik maak me weleens schuldig aan het laatstgenoemde misbruik van surrealistische scenes. Daarentegen hebben sommige surrealistische scenes de meest intese RPG-momenten getriggered.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Evincar
Vrije Boer
Berichten: 26
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 14:58

Bericht door Evincar »

Ik vind dat die scènes er zeker bij horen, maar er moet wel goed over nagedacht zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden voor (dromen, Limbo, etc).

Eigenlijk ben ik het gewoon met je eens. Een slecht ingezette droomsequentie (of een DM die er niet goed mee om kan gaan) kan verschrikkelijk onduidelijk zijn voor de spelers.

Ik denk dat zulke sessies (ondanks het onduidelijke karakter van de setting op dat moment) erg duidelijk moeten worden opgezet. Je spelers hebben een duidelijk doel (of een gids) nodig, zodat ze niet in alle mogelijkheden gaan dwalen.

Als speler ben ik wel eens een paar sessies in Limbo geweest (kort gezegd de wereld tussen leven en dood, een plane). Dat was wel erg leuk.
Evincar

Acid: If it isn't dissolving all your problems, you simply aren't using enough.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

In DSA/ODM bestaat zelfs een heel scenario dat in een droomwereld speelt: "Im Traumlabyrinth". Hoewel deze recensie niet erg positief is, vond ik het zelf best aardig (het is wel erg lang geleden dat we het gespeeld hebben – Fandath leefde in ieder geval nog, want die speelde ik toen).

Je kunt een onderscheid maken tussen langdurige surrealistische (sub-)scenario's, waarin een ander soort logica geldt, en kort durende plot-wendingen die afwijken van wat normaal mogelijk is. Het genoemde scenario "Im Traumlabyrinth" (indertijd gemeesterd door Eduard) is een voorbeeld van het eerste geval. Als je eenmaal door begon te krijgen hoe sommige dingen in de droomwereld werkten, kon je er best je weg in vinden.
De andere mogelijkheid is, om iets te laten gebeuren dat eigenlijk "niet kan", maar in de lijn van het scenario past. Het is dan wel belangrijk om zo'n gebeurtenis engszins vloeiend in te passen: het moet niet op een kunstgreep lijken. In het ideale geval merken de spelers wel dat er iets vreemds aan de hand is, maar is dat "vreemds" niet onrealistisch – alleen surrealistisch.

Onduidelijkheid vind ik niet zo'n probleem. Ik laat de spelers graag wat dwalen, het is uiteindelijk een avontuur. De opzet van mijn scenario's zelf is een beetje surrealistisch: de spelers mogen vrijuit door de wereld kuieren, en het scenario (in het bijzonder de delen waar ze nog niet geweest zijn en dus toch niet veel van weten) krult zich daar als het ware omheen. Vooraf weet ik zelf ook nooit hoe het afloopt.......
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

Droomding kan zeker erg goed en sfeerbevorderend zijn. Maar mijn ervaring ermee is niet zo positief in de zin dat ik te vaak meemaakte dat een DM zo'n droomding:

Te lang uitspon ofwel dus graag naar eigen stem luisterde en in de spotlight stond terwijl de pcs niets konden doen, beinvloedden of zeggen en zich dus spoedig verveelden.

Erin gooide als redmiddel omdat die niet goed voorbereid had of om sfeer te forceren en 'freaky' te doen met averechts effect.. 'suspension of disbelief' is lastiger met droom tenzij je het er goed kan brengen.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Evincar: Limbo? is dat een setting of een bestaande term? Klinkt wel interessant...

Het scenario van Fandath doet me op de een of andere manier denken aan Aboriginals. Het gaat hierbij niet echt om een droomsequentie, maar meer om een avontuur dat zich daadwerkelijk afspeelt in een droom-wereld. Hoewel een setting in de droomtijd van aboriginals me dan weer meer zou aanspreken dan een avontuur met 'kortbenige heerschappen'. :) Het scenario lijkt me een beetje een alice in wonderland avotuur?
Zo'n recentie zegt niet veel over hoe jullie ODM avontuur zich voltrok. Zeker met dromen en visioenen is het (zoals V1nce al zei) wel afhankelijk van de skill van de GM hoe het overkomt... maar dit is niet het avontuur waarin Fandath wijlen Fandath werd dus? :D

Een voordeel van visoenen is dat ze spelers kunnen aansporen een bepaalde weg te kiezen, of juist mis-informatie toe te spelen. Magische visioenen zijn natuurlijk ook een mooie mogenlijkheid om spelers een op het verkeerde dan wel goede been te zetten.

Ik denk dat je onderscheid kunt maken in een aantal verschillende aanpakken;
1) een visioen of droom zonder interactie. gevaar: saai en mogelijk onnodig verwarrend indien niet voldoende uitgewerkt. voordelen:
biedt de mogenlijkheid spelers snel nieuwe inzichten te geven.
2) een interactieve droom sequentie (die bijvoorbeeld als metafoor kan dienen voor een probleem in de sessie.)

Een van de voordelen van een droom of visioen is dat je één van de spelers een stuk game- informatie kan geven dat hij eerst zal moeten interpreteren, alvorens hij of zij het in de groep kan gooien.
Dromen bieden ook een hoop mogenlijkheid tot persoonlijke character ontwikkeling. Wat is er immers persoonlijker dan een droom?

Nog enkele ideeën:
-Magische dromen/visioenen
Denk aan creeërde beelden met magische oorsprong. Als een videoboodschap. Bijv: Een boosaardige tovenaar die een 'visioen' schetst om zijn vijanden te beïnvloeden.

-Missie
In mythen en sagen krijgen grote krijgers vaak hun missie via een droom
of visioen te zien. Zeker in religieuse trend!

-Metaforen
Bedenk éérst wat je wil vertellen, en gebruik daarna metaforen om de droom te maken. Zo voorkom je dat je als GM gaat 'orakelen'.

-Orakels en sjamanen
Niet iederéén heeft dromen en visioenen! Sommigen zijn er buitengewoon goed in. Laat spelers sjamanen of orakels bezoeken, of moedig één van je spelers aan er een te spelen.

-Tijd en plaats
Gebruik dromen om tijd en plaats te overbruggen. Een blik in de toekomst, een blik in het verleden, een beetje extra informatie over een locatie en/of een personage. Zie de reactie van je spelers als ze daadwerkelijk in de situatie terecht komen!

-Onthoud en gebruik
Schrijf je droom-sequences op en laat ze terugkomen. Een visioen is geen visioen als de dingen die er in gebeuren kant nog wal lijken te raken en later geen enkel verband meer met ze gelegd kan worden. Dus ook als je als GM een droom-sequentie 'on the fly' doet, laat elementen terugkomen. Zorgt voor de ultieme 'AHA!' erlebnis.

-keep it real
Hoe vager, hoe minder interessant. Zorg dat de spelers kunnen speculeren over wat er in de droom te zien is. Gebruik elementen waar ze nu mee worstelen. Link ook geen dromen aan triviale zaken. Dromen en visioenen kunnen het beste gerelateerd zijn aan esotherische vraagstukken, magische raadsels, persoonlijke trauma's van PC's etc. Klinkt wat tegenstrijdig :)

Belangrijkste lessen: don't overdo it! Dromen en visioenen zijn een krachtig middel! gebruik ze dus niet als uitvlucht!


RPGtips zou RPGtips niet zijn zonder een artikeltje over dit onderwerp!
http://www.roleplayingtips.com/readissue.php?number=154
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Ja, goede ideeen en tips Thekkur. Als je die aanwend dan kan zo'n droomding denk ik uitermate effectief en plezier verhogend zijn.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:... maar dit is niet het avontuur waarin Fandath wijlen Fandath werd dus? :D
Nou nee. Ik geloof zelfs dat het het eerste avontuur van Fandath was. Hij is pas veel later omgekomen, na een veelbewogen leven.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Evincar
Vrije Boer
Berichten: 26
Lid geworden op: zondag 19 november 2006, 14:58

Bericht door Evincar »

Evincar

Acid: If it isn't dissolving all your problems, you simply aren't using enough.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Blijkbaar bestaat het ook in DnD:
http://en.wikipedia.org/wiki/Limbo_%28D ... Dragons%29

Ik geloof trouwens dat de Katholieke kerk een tijdje geleden het limbo voor ongedoopte kinderen heeft afgeschaft. Het was slecht voor hun concurrentiepositie tegenover de Islam.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie