De Geboden voor Roleplayers, Gij zult niet.....!!!

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gast

De Geboden voor Roleplayers, Gij zult niet.....!!!

Bericht door Gast »

Tja, Caligari/Tim beklaagde zich laatst over het gebrek aan nieuwe/interessante discussies en topics, hierbij dus mijn poging om er een te lanceren:

Zoals wij allen weten is de GM God en zijn de Roleplayers onwaardige schepsels. In die context is het dan ook niet onlogisch dat Roleplayers vaak gedrag vertonen wat uitermate irritant en vervelend is voor de almachtige en alwetende GM. In deze een topic dus een opsomming van de meest voorkomende en vervelende gedragingen.

:wink: ............... Nee effe serieus, er zijn dingen die veel (nieuwe) spelers doen wat een potentieel geweldige sessie grondig kan verpesten, niet enkel voor de GM maar voor iedereen. Daarom een (lang) lijstje van dit soort dingen, misschien zijn er nog mensen die zelf aanvullingen en toevoegingen hebben?! Nogmaals, neem mijn opmerkingen niet te serieus, het zijn maar ideeën/woorden die mijn vorige spelersgroep en ik hadden bedacht en waar we veel aan gehad hebben. Als je het er niet mee eens bent of ze dom vind dan kan je ze gewoon negeren.

ROLEPLAYING 101

Gij Zult NIET!:


1. Een Munchkin / powerplayer / Monty Haul speler zijn!

D.w.z. dat je voornaamste doel tijdens een sessie het vergaren van Experience points, Levels, Wapens, Voorwerpen, Voordeeltjes, Betere statistieken is?.

Bleh, alsof Roleplaying een sort Dammen is met een einddoel, alsof je het uit kan spelen/winnen door zooi en zo te vergaren. Dit soort gedrag komt erg veel voor, de ironie is dat zelfs als het je lukt om alles te vergaren dat je daardoor vaak vergeet te Roleplayen en uiteindelijk er ook helemaal geen spanning en uitdagingen meer over zijn?

Dat is pas verliezen!

Mensen/Munchkins die een pc maken met bijv. als doel zo veel mogelijk goede statistieken te krijgen zijn bijna altijd ook mensen die uiteindelijk helemaal niet roleplayen. Ze lopen alleen te dobbelen, boekhouden en te irriteren. Doodzonde, vooral omdat het voor andere spellers/GM ook erg demotiverend en naar kan zijn.

Twee van de vele variantenen van de Munchkin zijn :

De Rules Lawyer (deze mensen kennen bepaalde regels vrij goed en gaan daarmee schermen om er zelf beter van te worden). Ze verliezen uit het oog dat de regels enkel een middel zijn en dat het echte doel het naar je zin hebben is.

De ?Ik-lul-de-oren-van-je-kop betweter?

Dit zijn de mensen die het leuk vinden om eindeloos en oeverloos in discussie te gaan met GM dan wel spelers. Vaak gaan ze ouwehoeren over de regels, de dingen die oneerlijk vinden, wat ze anders willen etc etc. Het is altijd al snel overduidelijk dat ze discussiëren om het discussiëren en omdat ze gelijk willen krijgen, ook al hebben ze dat zelden. Tegen de tijd dat ze uitgeluld en gediscussieerd zijn is de sfeer meestal verpest en heeft niemand echt zin meer.

Deze mensen moeten niet verbaasd opkijken als de GM zo nu en dan ?Hou je Bek!? tegen ze roept.


2. Te laat zijn op de sessie, zonder te bellen.

Iedereen is wel eens een beetje te laat, daar gaat het niet om. Het gaat om echt of structureel te laat zijn. Dit is ook echt minder, de meeste groepen spelen maar 1 of hooguit 2 keer week. Als een speler behoorlijk te laat is of zelfs helemaal niet komt is dit vaak een aderlating. 3 tot 6 mensen lopen op je te wachtten en duimen te draaien? Als een speler doorgeeft helemaal niet te komen dan kan je vaak wel gewoon spelen maar het is meestal toch minder leuk en handig aangezien je een belangrijk en soms zelf broodnodig character/persoon mist.

3. Je niet interesseren voor het spel. Als je na meerdere maanden spelen nog steeds geen idee hebt hoe het Players Handbook er uit ziet en dus nagenoeg niets snapt van de meest basale regels dan vertraag je continu het spel. Je medespelers en GM hebben meestal wel betere en leuker dingen te doen dan voor de 76ste keer uitleggen wat een d8 of Thac0 is.
Iedereen is ooit een newbie geweest en dat is juist cool, maar eeuwig een newbie blijven is niet nodig. Als het spel je geheel niet intereseert en je eigenlijk alleen voor de gezelligheid komt dan je misschien beter bij een Karaoke club gaan.

Bovenstaande is natuurlijk maar een voorbeeld, er zijn meerdere manieren om ongeïnteresseerd te zijn maar ?you get the picture?.

4. Keer op keer ?Vergeten? mee te betalen aan de Snacks.

Op de een of andere manier word er echt veel gegeten en gedronken tijdens de sessies. Soms regelt de DM dat de proviand in huis is, dat is natuurlijk erg tof en het minste wat je in zo?n geval kan doen is tijdig mee dokken. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je eigen spul mee te nemen, maar elke week mee schransen zonder te lappen is niet ok.

5. Nooit serieus kunnen zijn/spelen.

Ik heb zelden zo hard gelachen als bij sommige D & D sessies en dat is voor mij ook een van de geweldige dingen van Roleplaying. Het hoort er voor mij echt bij om af en toe in een scheur te liggen. Maar je kan ook overdrijven met (vooral flauwe) grappen en grollen. Je hebt spelers die alleen maar grappig proberen te zijn, wat zeker niet altijd lukt. In het ergste geval werkt het zeer afleidend en neemt niemand de Joker/Muppet of het spel meer serieus.

6. Afleidend of storend aanwezig dan wel afwezig zijn

Hiermee bedoel ik bijv. mensen die vinden dat ze niet genoeg aan het woord zijn/genoeg in de pap te brokkelen hebben/zich vervelen en vervolgens bijv. dwars door de sessie heen een tweede gesprek gaan voeren of met allerlei dingen gaan spelen en pielen.

Met Roleplaying geld zeker ?What you get out of it, depends on what you put into it!?. Als een speler geen initiatief toont, niet met ideeën komt en überhaupt weinig zegt dan moet hij ook niet verwachtten dat hij het super naar zijn zin zal hebben. Tot op dat punt moet hij dat ook helemaal zelf weten maar om het vervolgens voor de anderen te vergallen, dat kan echt niet.

Eigenlijk kan je het opsommen als volgt: ?Don?t be a Munchkin, Slacker, Cheapskate, Muppet or Bore and please do Roleplay!?

Nog andere mensen met ideeën over Do?s and Don?ts?

Vincent/Aerik
Gast

Bericht door Gast »

Trouwens die bovenste post is gewoon van mij: V1nce / Vincent / Aerik...

Ik was gewoon niet ingelogd en had het niet door. Zou je het alsnog kunnen fixen dat mijn juiste identiteit erbij staat Thekkur? Zou wel tof zijn. :)
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Ik vind dit een goed lijstje en een must om te lezen/gebruiken(!) maar misscien moet er een vergelijkbaar lijstje voor de dm komen
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

een hoop dingen zijn zeker wel waar.
Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

correctie; allemaal (behalve dat eerste deel over dat Dm god is enzo, dat is meer sarcasme)

Een DM kan ook veel fouten maken maar dit artikel probeert alle dingen die een speler fout doet aan te kaarten. Een ervaren speler zou een vergelijkbaar lijstje voor dms samenstellen
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

wegpleuren ? het zijn collectors items van honderden euros per stuk Mwhahahahahahaaa (nee hoor) Maar ik ben er wel erg blij mee. Hartelijk bedankt. Het lijstje ziet er redelijk uit en ik zal er ook eens wat dingen posten die me opvallen bij andere DM's.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
ejvandekaa
Schandknaap
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 18 augustus 2005, 11:23

Re: De Geboden voor Roleplayers, Gij zult niet.....!!!

Bericht door ejvandekaa »

Laat ik dan ook als niet RPG-er reageren. het lijkt mij dat de punten 1 en 5 afhankelijk zijn van de groep/ het spel dat je speeld.
Voor 1 geldt: De vraag is misschien dan ook wanneer je overgaat van RPG naar bordspel. een spel als roborally en munchkin/talisman zitten duidelijk op de grens.

Voor 5 geldt dat je best spellen kunt hebben die je niet zo serieus moet nemen. Bijvoorbeeld paranoia.

Evertjan van de Kaa
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Ik heb ooit die paranoia boeken ingelezen. (is toch zo een sf setting met communisten, spionnen enz.) lijkt me juist erg leuk voor een heftige deep roleplaying sessie. ipv voor de lol. Kan je echt intense dingen mee doen. Vooral omdat spelers een dubbele agenda kunnen hebben.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

Ok ik dacht laat ik eens deze thread grave diggen want het was of dat of nog meer schoolwerk doen en ik wou toch even pauze tot morgen.

Maar goed ik zal me vast niet populair maken met sommige van mijn ideeen maar f**k it. Als ik eerlijk ben, ben ik nooit bij dit forum gegaan om per se vrienden te maken, je kan nooit echt te veel vrienden hebben...? Maar op zich heb ik er genoeg en authentiek blijven is nog belangrijker voor mij. Nou heb ik er wel 1 of 2 vrienden gemaakt via het forum en dat is alleen maar cool! Maarrr,.. ik kwam hier om het te hebben over gamen en dat ga is dus nog maar een keer doen. Dus hierbij een voortzetting, verbetering? en aanvulling van de geboden hierboven.

----------------------
Of je nou DM bent of PC regel wat props. Voor 4 Euro kan je ook wel 4 props regelen op rommelmarkt, rommelzolder of zelfs op straat. Het bevordert het spel echt wel als je een 'echte' geleende familiar rat bij je hebt of een echt mes (voorzichtig!) etc. Andere ideeen: weirde planten/kruiden, vreemde muntstukken, 'drawstring bag', thieves tools (inbus, multi tool, schroevedraaiertjes), kaarsen, 'spellbook/dummy', ganzeveer en inkt, knikkers, een minature van je eigen pc en zijn aartsvijand etc etc etc.

Ik stel (juist) niet voor dat iedereen Elvenoren opplakt.. maar gewoon, dat het geheel iets visueler is.
--

Deze is controversieel denk ik:

Er is niet echt goed en slecht in Roleplaying, groepen en smaak. Er is wel 'ik vind dit tof' en 'dit stinkt'.

Mijn andere RPG tip voor spelers is om vooral niet lang bij een RPG groep te blijven hangen als je het daar overwegend niet naar je zin. Hebt. Als de meerderheid van de spelers en de DM het allemaal prima vinden. En jij als speler loopt je de meeste weken te storen of je raakt keer op keer teleurgesteld dan is het misschien slim om te overwegen om te stoppen of om zo snel mogelijk een andere groep (die beter bij je past) te vinden.

Mensen vinden het moeilijk om kritiek te geven en te krijgen. Het is vrij zinloos om mensen elke keer duidelijk te maken dat je iets aan de sessie 'slecht' vond als zij het wel prima vonden.

Het is voor beidde demotiverend.

Ik merk bijvoorbeeld bij mijzelf dat ik echt veel slechter speel en er niet in raak als ik een sessie of DM minder of minder naar mijn smaak vind. Dit lijd weer to een slechtere sessie in het algemeen, teleurstelling achteraf, iets minder zin in de volgende sessie etc.

Nou ben ik ook iemand die recht voor zijn raap zijn mening verkondigt omdat ik soms denk dat andere mensen er ook wat aan kunnen hebben en ook omdat ik het ook prettig vind om uitgesproken te zijn.

Maar soms is het beter om te zeggen 'nou bedankt, maar ik ga toch maar stoppen.' Zonder daar verder een lange uitleg of waardeoordeel aan te geven.

--

Less is More. Keep is Simple Stupid (KISS)

Nogmaals, vaak zijn adventures minder omdat een DM of spelers te veel willen:

TE VEEL:

Wapens, XP, Goud

Metafisische, freaky, weirde, duistere dingen

Invloeden van andere dingen (Sci Fi, LOTR, Manga, WOW etc.)
Soms is het al moeilijk genoeg om een simpele fantasy campaign overtuigend te gamen en nog meer bagage leid soms enkel af en maakt het geheel juist minder.

(Onnavolgbare) plotwendingen

NPC's

Locaties

Etc.
---

Door mijn ervaringen hier dusver ben ik er wel van overtuigd dat een vaste dag vrijhouden echt broodnodig is om geregeld te gamen. Anders word het eens in de 3 weken, eens per 2 maanden of geheel niet.

Hier ligt een verantwoordelijk voor iedereen. Als iedereen de vaste dag serieus neemt en daar van een paar uur voor vrijhoud en mensen in hun omgeving dat ook weten dan komt het goed. Als je er niet echt rekening mee houdt en gewoon maar kijkt of het lukt dan zal het niet vaak lukken vrees ik,.. met alle gevolgen van dien voor de motivatie en zin van je medespelers.

"Als jij vaak af belt waarom zou ik dat dan niet doen...?"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Een leuke en goeie set boden en geboden
download: http://www.spellendoos.nl/dnd/huisregel ... dments.doc
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

 Don't exclude the DM from the creation process. The DM has a much better idea about the game world than you do and will always have a good idea or two about how you can get what you want into your character without sacrificing believability.



 Set aside a game session for character creation. Creating a good, suitable character can take up a few hours sometimes. Plan your time in advance.

 Less can be more! Don't create a 12 page essay on your character. Map out his main characteristics and leave the rest for development during the game. There are two reasons for this: one is to save yourself work (as characters can die suddenly), and the other is to allow yourself room to develop the character in the direction you want and have fun with it.
Plaats reactie