de RPG gemeenschap

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

de RPG gemeenschap

Bericht door Cleverbot »

Hallo allemaal,

Het valt mij op dat dit forum erg stil is tegenwoordig.
Hoeveel actieve leden zijn er? 6/7?

Ik vraag mij af of de gehele rpg spelers groep gedaald is en er dus veel minder roelplaying games gespeeld worden en minder groepen zijn, of dat het meer is dat die groepen allemaal op zichzelf bezig zijn en er weinig communicatie is op fora.

Zijn er nog andere fora bekend bij jullie waarop roleplayers samen komen?
Ik heb het dan eigenlijk over Nederland.

Zelf ken ik hier in Capelle a/d IJssel waar ik woon, 2 groepen persoonlijk (1 is de mijne waarvan ik GM ben, en een ander is van een vriend van mij die daar DM is) Ik weet van een 3de groep ook vrij zeker dat die nog steeds bestaat hoewel ik er geen contact meer mee heb.
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik speel nog in twee groepen die hun oorsprong op dit forum hebben: SOMS en de Delft Delvers. Het spelgroepenoverzicht is niet meer up-to-date, maar we spelen nog wel in min of meer dezelfde samenstelling. SOMS communicatie verloopt via het forum, Delvers gaan via de email. Verder gebruiken we het forum om af te spreken voor een bordspel.

Over de jaren heen hebben we wel vaker stille periodes gehad. Sommige leden komen een tijdje minder vaak, of posten minder. Ik ben zelf bijvoorbeeld wat vaker op reis met weinig tijd voor het forum. Over RPG spreken we eigenlijk al een paar jaar al minder. Een van de redenen daarvoor is dat we minder een 'vast' systeem hebben om te bespreken; vroeger was dat vooral AD&D/3E, nu spelen mensen ook veel andere systemen (Pathfinder, 4E etc.). Met een klein ledenbestand is er dan snel minder discussie. Ook denk ik dat de vaste kern van het forum minder over systemen/RPG tech praat en meer over spelbeleving en "rollen spelen". Toch denk ik dat het forum nog steeds zijn doel bereikt: spelers met elkaar in contact brengen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik heb een soortgelijke thread gelanceerd een tijd geleden. Consensus was toen dat het idd wel wat minder was geworden maar dat het ook vertekend beeld was in de zin dat veel groepen lang bij elkaar blijven, enkel op een a twee (soms prive) forums elkaar leren kennen, afspreken en leden werven.

Daarnaast merk ik zelf nu dat je altijd wel een game kan organiseren als je dat wilt. 4 weken geleden kende ik niemand in Barcelona, nu heb ik een gamegroep van 6 man/vrouw, voornamelijk allemaal nw spelers en na de eerste keer gespeeld lijkt het dat we wekelijks gaan spelen.

Let wel, het kost wel wat moeite om bovenstaande te bewerkstelligen. Persoonlijk had ik veel aan de subreddit /r/Barcelona, daar heb ik alle die spelers binnen 4 dagen gewerft...

Gameshops lijken tegenwoordig vrij zinloos voor werven. Vaak zijn er alleen boardgames of CCG spelers vaak aanwezig, meesten hebben niet eens meer een prikbord. Daarintegen zijn er wel genoeg die je hun tafels wel gratis willen laten gebruiken, op die manier kan je misschien ook nw. leden interesseren. Als ze een groep lol zien hebben willen ze wellicht wel aansluiten. Hier in Barca is gamen heeeel groot. Er zijn 5 hele grote winkels vlakbij elkaar met meer comics, RPG games, boardgames en CCG dan ik ooit eerder zag. Maar ook daar word weinig tot niet in store gegamed. Een heeft wel tafels en zelfs cafe, dat je kan daar natuurlijk wel met vrienden heen om te gamen. In Den Haag en R'dam heb ik vele malen in zo een beetje alle gamestores gevraagd of er RPG groepen waren op oproepen voor spelers. Antwoord was altijd "Njet". Of, "Zo goed als nooit".

Lijkt er ook op dat een veelvoud aan PC RPG games, RPG tabletop edities en systemen het moeilijk maakt om groepen te vormen. Wat het forum betreft, sluit me aan bij Vinceres' opmerkingen. Aangezien ik op vakantie ben post ik ook minder dan gebruikelijk. Desondanks ben ik blij dat forum bestaat, is toch leuk om feedback te krijgen nu en al dan niet RPG gerelateerde dingen te delen of aangereikt krijgen! :)

Als laatste wil ik je zeker niet vertellen waar je zou moeten wonen maar ik merk dat spelers vinden in grote steden wel heeeeel veel makkelijker is dan in kleinere zoals Capelle, vooral als je met allemaal volwassen mensen speelt. Tieners hebben zowieso wat meer tijd en zo.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Die rustige perioden, die zijn er altijd wel geweest. Wel worden de vaste bezoekers van het forum een jaartje ouder, wat iets te maken kan hebben met hun enthousiasme. :) Sommigen zijn van actieve/single/student gamers veranderd in slapende leden met een drukke baan een koophuis en een kind. Sommige andere actieve posters zijn verhuisd naar een andere stad of zelfs een ander land. Ik ben zelf verhuisd naar Haarlem, waar ik nog geen rpg/board game community heb kunnen ontdekken.

Misschien wordt het tijd voor het HRPG. ;)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Kan me bijna niet voorstellen dat er niet een of twee gamegroepen zijn in Haarlem, zo een kleine stad is het niet. :) En was daar ook sowieso niet een gameshop. Wellicht eigen nw. groep beginnen? Is idd waar dat het ook iets met leeftijd te maken heeft. Lijkt er op dat bepaalde beetje nerdy mensen tussen 14 en 20 gamen grote prioriteit maken vaak word het daar na minder, niet bij iedereen maar wel bij veel.
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

Bericht door Cleverbot »

Inderdaad lijken gaming groepen tegenwoordig meer op zich zelf te fungeren en minder gebruik te maken van fora en dergelijken.

Natuurlijk gaat ieders leven verder en komt dat met veel veranderingen. Zo is de samen stelling van onze 2 groepen door de jaren heen flink verandert hoewel er ook wel nog steeds een zeer fanatieke core aanwezig is die de 20 heel ver gepasseerd zijn, (ik zelf ben inmiddels 41, wat betekent dat ik ondertussen meer dan 25 jaar roleplaying games speel) maar daar in tegen hebben we er in 1 van de groepen 2 nieuwe dames bij die net voorbij de 20 zijn.

Overigens geweldig dat je in Barcelona zo snel een groep bij elkaar hebt gekregen V1nce. :)

En inderdaad helpt het om in grotere steden te wonen, maar nu moet ik wel zeggen dat Capelle a/d IJssel wel een aardige stad is ondertussen plus het feit dat het echt met Rotterdam vergroeit is (letterlijk) wat er voor zorgt dat er makkelijk ook spelers uit r'dam mee kunnen doen en er een goede verbinding is (metro)

De spelers uit onze groepen komen natuurlijk uit Capelle, maar ook uit Rotterdam, Krimpen a/d IJssel, Dordrecht en zelfs 1 uit Amsterdam. :)
Wat erg cool is als iemand het er voor over heeft om die afstand te reizen om mee te spelen. (natuurlijk gaat het hier dan ook om een groep vrienden, en 1 van de "veteraan" spelers.)
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Dat is een goed punt Cleverbot, je hebt idd van die RPGers die rustig drie kwartier heen en terug reizen. Dat zijn vaak juist het soort mensen die blijven terug komen en ook gemotiveerd zijn om te spelen en voor te bereidden. Dat is veel waard!

Hier in Barca dacht ik eerst dat het TE! veel mensen zouden zijn, alles bij elkaar 7 a 8 terwijl ik graag GM met 3 spelers. Toen bedacht ik me dat ik gewoon iedereen laat komen aangezien er toch altijd mensen zijn die af moeten bellen of wellicht na 1 of 2 sessies er mee kappen. Mocht er er nou consequent elke week veel mensen komen, kan ik altijd nog splitsen, bijv. twee groepen of dagen. Mocht je ooit meer mensen zoeken, ik zou zeker eens kijken via Reddits: Netherlands en Rotterdam. Overigens helpt het nogal dat ik liefst in Engels speel! Heel veel meer potentiele spelers.
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

Bericht door Cleverbot »

Is dat zo? willen meer mensen in het Engels spelen dan in het Nederlands? Of heb je het nu specifiek over Barcelona?

Inderdaad met zo'n grote groep heb je een redelijke kans dat er wat mensen af vallen. Dan houd je toch nog wel een mooie groep over van bv 5.
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Het is wel wat stiller de laatste maanden. Er komen weinig nieuwe forumgebruikers bij en de oude garde heeft al veel bediscussieerd m.b.t. het rollenspel.

Zelf post ik hier nog regelmatig, slechts samenvattingen van sessies.
Lange tijd heb ik SOMS gemeesterd, maar daar ben ik mee opgehouden om praktische redenen; Tijd- en kostenbesparing. Jammer want de SOMS groep is een leuke groep; het is er altijd gezellig.

Zelf meester ik in Den Bosch en in mijn eigen woonplaats Sint-Oedenrode. Daarnaast speel ik ook nog in Boxtel als speler. Gemiddeld speel ik driemaal per twee weken (woensdagavond, zaterdagavond en zondagmiddag) Oog des Meesters / Das Schwarze Auge.

Het forum is mijns inziens nog steeds een krachtig instrument om de leden te activeren en/of om bepaalde onderwerpen te berichten waar al naar belangrijkheid nog steeds (snel) op wordt gereageerd.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

@ Cleverbot, yup. In mijn ervaring is het zo dat erg veel Nederlanders het geen punt vinden om in Engels te spelen aangezien bijna alle regels en termen al in Engels zijn en de gemiddelde Nederlander behoorlijk goed Engels spreekt, dus de stap is niet groot.

Als je daar bij dan op telt dat er in de (grote) steden van NL of waar dan ook vaak heel veel mensen rondlopen die ooit RPG gespeeld hebben of dat willen gaan doen. Immers er zijn absurd veel RPG regelboeken verkocht in US, UK, en andere Engelstalige landen en bijna alle RPGers in NL hebben RPG geleerd uit Engelse boeken (ODM is uitzondering maar erg klein aantal spelers). Daarnaast zijn er veel mensen die RPG zien als geweldige aangelegenheid om nieuwe vrienden te maken als ze voor het eerst in een voor hun onbekende stad komen. Als laatste heb je ook al mensen die nu fan zijn voor de (Engelstalige) GOT, Potter en Tolkien films en boeken.

Al met al denk ik dus dat in Engels spelen voor mij persoonlijk betekend dat mijn poel aan potentieele spelers vier a tien keer zo groot is dan als ik puur in NL zou spelen. Is natuurlijk een 'guestimate!'. Dit is mijn ervaring in Thailand, Berlijn, Barcelona, Chili, Nederland. Heb uiteraard geen enkele moeite met in NL spelen als alle spelers die taal machtig zijn maar met regelmaat was dat niet het geval in mijn groepen.
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

Bericht door Cleverbot »

Tja de meeste rpgs zijn natuurlijk in het Engels. En er word bij ons ook wel regelmatig wat Engels gebruikt tijdens sessies. Ik heb echter zelf nooit de noodzaak of behoefte gehad om geheel in het Engels te spelen.

Hoewel ik moet zeggen dat sommige dingen wel meer tot hun recht komen in het Engels dan in het Nederlands. Denk aan een piraten accent om een voorbeeld te noemen.
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

ja wel vreemd eigenlijk want er waren genoeg Nederlandse piraten.

Ik heb wel eens een paar keer in het Engels gespeeld. Maar je moet toch soms net wat meer zoeken naar het juiste woord.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Andersom is het natuurlijk ook heel gewoon geworden.

"Raak je zijn armour class wel met zo'n shit to hit roll van je fighter?"

Punt is alleen wel dat het soms in het Nederlands juist heel oubollig kan klinken. Dezelfde zin van een taalpurist:

"Raak je zijn pantser klasse wel met zo'n bagger trefworp van je vechter?"

:wink:
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Nou ja, zijn pantser raken zal het probleem niet zijn... Als je er een wat vrijer vertaalde zin van maakt valt die toch wel mee? "Kom je wel door zijn pantser heen met zo'n bagger aanvalsworp van je vechter?"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Als ik eerlijk ben klinken alle 3 de varianten me nogal knullig, kaas en horkering in de oren.. anderzijds, dat kan soms ook leiden tot hilarische misverstanden of grappige momenten. Dus als de taal voor de hele groep leuk is, prima!
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

ik heb het momenteel ook weer erg druk met werk en studie. Bovendien staat onze 3.5-groep in Friesland on hold, vanwege drukke privélevens etc. Dus momenteel even weinig roleplayen helaas en dan schiet dit forum er ook bij in. Maar hij staat nog in mijn bookmarks bar hoor :)
Plaats reactie