Het blad De Morgenster

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Het blad De Morgenster

Bericht door Tarmba »

Er is zo veel over de spelersgroep verteld, maar er was ook een blad waar, Cor, Ed, Ed, Rinus en de rest werk van gemaakt heeft, het is me gelukt om twee (nr 10 en 11) te achterhalen.... ze staan bv beide op https://hetoogdesmeesters.wordpress.com/ Waar ik ook mijn PDF avonturen vandaan heb.... maar ook staan ze op de FB pagina De Morgenster
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat cool Tarmba, thanks voor het uploaden!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Het toeval wil dat nummer 12 van de Morgenster nu ook on line staat ..... voor de liefhebbers.... snel las ik iets over een Basalik
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Basilisk heeft zo'n beest!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Idd Paul.... Als gewoonlijk heb je gelijk :-P lol
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Gaaf, ik heb wat gedownload. Doet me wel aan Rogier denken... :cry:


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Graag gedaan
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

voor de liefhebbers, de Morgensterren delen 13 t/m 17 staan ook on line
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Tof! Supermooie old school fanzine / onafhankelijk blad look, goede inhoud en erg sfeervolle tekeningen. :)
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Het blad zelf V1nce is eigenlijk ontstaan door het gebrek van de toenmalige uitgevers Spectrum/Smidt spelen aan uitbreidingregels.

Helaas ben ik bang dat dit nog zo'n beetje de enige exemplaren zijn die de tands des tijd overleefd hebben. Hooguit dat deel 1/9 nog eens via een oudspeler boven komen drijven.


Het geef denk ik wel een goed beeld van de spelersgroep van toen.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Ik weet niet of ik ze nog ergens heb liggen in de krochten van enige ondergronds gewelf of een kast ergens in huis, maar ik herinner ze me nog wel. Ik heb er toen enkele van de Morgenster gekocht bij Ophoff, toen die nog aan de Jonker Fransstraat zat in Rotterdam centrum met een spellenwinkel.

Ik weet nog wel dat mijn ouders toen een keer gebeld hebben, om te zien of de spelgroep wat was voor mij. Dat er eigenlijk alleen "bij de Meester thuis werd gespeeld" vonden ze toen wat creepy klinken. Ik ben toen ook gelimiteerd tot het alleen maar met een wat jonger schoolgenootje ODM spelen.

Wel heeft het blad me toen geinspireerd om zelf ook het spel uit te breiden. Bedenk maar eens wat de fantasie van een 11-jarige fantasy-rijpe jongen kan, als hij zelf de tover-rijmpjes gaat verzinnen en op dingen komt als "Robedan Spokenlicht, breng mij hier een bliksemschicht!"

:lol:
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Ophof, als het goed is staan daar een advertentie van in, volgens mij één van de weinige adverteerders die het blad had.

Ik kocht er vooral in mijn dartperiode flights en Shaffies....
Maar hij had ook idd Het Oog des Meesters.
Dat woord 'meester' heeft Cor nog wel eens ergens op de Oranje Boom straat duur komen te staan, toen twee, zal verders geen namen noemen midden op straat in een soortement van 'oh grote Grefax' serne op hun knieën zaten ' oh grote meester' in een lollige bui bogen. Ach ja, soms was het zaterdag chaos dag :wink:
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Haha, mooie verhalen!

Cor was toen al moeilijk zijn huis uit te krijgen, laat staan tegenwoordig. Maar als hij verscheen, viel hij ondanks zijn geringe lengte toch wel op. Ooit bezochten Ed en ik een Ducosim-beurs, toen we op zoek waren naar een spelgroep. We hadden van de Morgenster gehoord, en toen we aan de organisatie vroegen of er misschien iemand van die groep op de beurs aanwezig was, verklaarde die: "Nee, ze zijn er niet, dat zou ik anders wel geweten hebben. Het zijn nogal indrukwekkende figuren!"
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Tja al dat leer en lang haren, vooral als onze in real live chaosknight Andreas erbij was, had je een compleet ijzerwaren winkel.... Aan de andere kant Ed D met een pluche Odie en Garfield op zijn jas genaaid en ik met een verschrikkelijke verzameling knijpbeestjes aan mijn spijkerjas indrukwekkend? Lol

Er waren geloof ik wel foto's van.... Moet weer een kijken of ik nog ergens Rinus v/d Sterren zijn adres kan vinden.... die zal nog wel het nodige hebben.
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Zo de laatste delen die bij de site waar ik ze terug vond staan online voor de liefhebbers van ODM geschiedenis, delen 18, 19, 20 21/22 en 23 van het blad de Morgenster


Dan nog speciaal voor Paul, een Morgenster classic:
"Joost wat kost een paard"
Op een dag werd Cor, als hoofdredacteur door een paar opgeschoten tieners op gebeld, "hallo met Cor" "ja Joost hier, wat kost een paard", nou werd er wel vaker met vragen over de uitbreidingsregels gebeld maar zo werden toch nooit vragen gesteld, maar als de vriendelijkheid zelve zocht Cor even op wat een paard kost.... "100 dukaten, maar je moet zo'n beest wel trainen om te berijden, en je vaardigheid Rijden op 10 hebben" een hoop gegiegel op de achtergrond, en een steeds meer verbaast rakende Cor onder het mom 'wat heb ik nou weer aan mijn fietsbel hangen'.
Joost bleek de spelleider van een tienerclubje uit Tilburg (als ik me het nog goed herinner) en kwam een dagje fantasy spellen spelen bij onze spelersgroep. Joost heette nu in de wandelgangen 'Joost wat kost een paard', tja een bijnaam had je al snel.
Eerst werd er een potje gewarhammerd (is dat correct Nederlands? mmmm, lekker belangrijk) waar hele legers instabiel stonden te zijn (een nadeel van een skelettenleger, bij een zes kon je er niet meer mee voor of achteruit, en laat Peter die ze speelde nu de ene na de andere zes gooien) dus dat werd niets, maar meneer wat kost een paard had een eigen gemaakt scenario bij zich waar we ons op storten, al snel was ik de lul, want ik werd zombie, nu was deze held van mij al zo vaak uit de dood herrezen dat het niet eens onrëeel was, maar goed. één of andere onmogelijk diep meertje en een glijbaan, 'jullie kunnen geen van alle zwemmen hoe kom je op dat eiland' "euh Joost? zombies hoeven toch niet te ademen?" "Nee", dus ik alles en iedereen naar de overkant brengen op mijn rug, een leuk spelletje, want ze kwamen steeds via een glijbaan (ja vraag me ook niet waarom, ik had het scenario niet geschreven) weer aan de andere kant. en ja hoor sarcastisch riep (vermoedelijk) Peter "Nog een keer, nog een keer" en hup we maakte van het hele scenario een chaos... uiteindelijk kwamen we dan wel bij ons einddoel (de Sambalboontjes waren klaar, zo ook de Chili Con Carne) dus Cor liet iedereen kiezen, Joost nam wel die bruine bonen want hij hield niet zo van heet, alleen was Cor zijn Chili heter dan zijn sambalboontjes.... Iedereen weer plat van het lachen omdat de arme Joost in de fik stond...... Ik weet niet of Joost nog lang lid was van het blad, of hij überhaupt nog ooit contact heeft gehad, maar vermakelijk was het wel
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Mooie verhalen en wat een figuren haha! Zonderlingen en RPG gaan nou eenmaal hand in hand. Ook ik herrinner me bezoekjes aan kleine, stoffige, RPG winkels met handgemaakte blaadjes van speelgroepen en zolderkamer uitgeverijtjes. In mijn geval was het een kleine GURPS, RPG, Miniature etc winkel in Den Haag, zou eigenlijk bijna niet eens meer weten welke wijk precies,.. Maar was altijd mooi om daar te snuffelen en als er al andere klanten waren, waren het meestal idd aparte types maar altijd aardig en enthousiast over de hobby.

Afgezien van die kleine zaakjes ook vaak bij meerdere filialen van "American Book Centre" in Adam en DH geweest, die hadden altijd behoorlijk veel en kon daar ook nog wel eens met een speler aan de praat geraken.
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Tja V1nce ten waren 'vreemde eenden" tis dat Cor niet meer. actief is, maar hij kan bevestigen dat wiverwoed ooit een conducteur 4 keer gevraagd werden lie eerste klas wilde reizen... (Oké dat station zuid geen kaartverkoop had scheelde dat we geen kaartje hadden) om onze looks... Peter van Oijen weet nog wel denk ik hoe een conducteur ons onder begeleiding van spoorwegpolitie uit de trein wilde zetten omdat die dacht dat we geen poen hadden na een Dio concert.... Pfffff hahahaha...

Verders warenvwe gewoon een stel fantasy fanaten.
Peter en ik zijn na de morgenster verder gegaan met Middle-Earth the wizards en ik kan me herinneren dat Peet nog jaren met een vriendengroep diversen Rime-playing deed.
Ed D was in een wereld toernooi met Magic-the Gathering verder gegaan.
Miranda en Irma willen beide nu nog steeds hun kids introduceren met ODM, Rinus is ook nog steeds een verwoed Tolkien verzamelaar.... Eigenlijk de missing link is Cor zelf...


En Paul zo'n huismus was Cor toen echt niet....
Gebruikersavatar
robocor
Secreetknecht
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 25 juli 2015, 13:18

Bericht door robocor »

Dat wordt dan behoorlijk link, als ik missing ben :lol:
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

[quote="robocor"]Dat wordt dan behoorlijk link, als ik missing ben :lol:[/quote]

tja
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

Bericht door dragonraper »

Grappig allemaal 😸
dungeons& dragons club schiedam
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Klinkt wel alsof het tijd is voor een Morgenster group reunie of nieuw uitgave van het blad. Of desnoods slechts een eenmalige sessie voor 3 of 4 oud leden. :)
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Hahaha, dat zou hem wezen.... Hoewel van sommige oud redactieleden zou ik niet eens weten waar ze zijn.... sommige, nou alle wel.

Ik heb eigenlijk alleen die paar Morgensterren kunnen achterhalen.
En omdat het volgens die site de enige ´goede´ vertalingen zijn van de eerste uitbreiding van het ODM zeer gewild... je kunt proberen de rest te achterhalen... blijf een stukje Fantasy role playing historie....

Een reunie zal er wel denk ik nooit in zitten.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Huh? Hoezo 'nooit'? Ik bedoel hoe zeer huismus speler A of druk speler G ook is... als je een datum 3 maanden van te voren of meer afspreekt moet een reunie van 3 a 4 personen (niet per se redactie, kan ook lezer or incidentele speler zijn natuurlijk) toch wel haalbaar zijn? :) Of is het echt zo lastig, of woont de helft in Nieuw Zeeland of zo?
Tsadir
Schandknaap
Berichten: 16
Lid geworden op: dinsdag 9 februari 2016, 20:44

Bericht door Tsadir »

Eindelijk geregistreerd geraakt! (ik had veel moeite jullie registreerprogramma te overtuigen dat ik geen robot ben :) ).

Ik ben degene die de oude Morgensterren (nrs 10 -23) op https://hetoogdesmeesters.wordpress.com/ geplaatst heeft. We zijn in het kader van onze ODM Old School revival nog op zoek naar 'de Morgenster' nummers 1 - 9 en vanaf nr 24. Eventueel ook 'Kobold' magazine.

Robocor, ik neem aan dat jij oud-hoofdredacteur Cor bent? Een heel late dankjewel om het spel levend te houden toen de vertalingen opdroogden. Ik vond jullie vertalingen (en ook veel eigen creaties) altijd top en vind dat nog steeds!

Indien iemand die nummers nog heeft (Cor?), of iemand kent die ze heeft: Ik ben bereid zelf die nummers te komen halen, zelf te gaan kopiëren / scannen en daarna direct terug te bezorgen. Je hoeft dus zelf geen enkele moeite te doen, en je doet er de Nederlandstalige (old school) ODM gemeenschap een enorm plezier mee!

In hoopvolle verwachting,
Jan
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Mooi werk, dank je!

Eigenlijk heb ik alle Morgensterren. Dat wil zeggen: in theorie. In de praktijk heb ik ze al jaren geleden aan Cor uitgeleend, want die was toen van plan om ze te scannen. Nou ja, er moet iets te regelen zijn, lijkt me.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie