Play by post

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Play by post

Bericht door klaasel »

ik ben net van de week begonnen op het Paizo forum met een play by post campaign van pathfinder. Hoewel ik eerst wat twijfels had, is dit wel heel erg cool!

De map wordt bijgehouden in een Google Doc, waar de DM een stuk map in zet en de spelers met een plaatje gerepresenteerd worden. Dice rolls worden bepaald met een bot die je aanroept met een dice tag. Je character kun je invullen en die zie je dan deels in de "header" van je post. Je kan stukken tekst of bijvoorbeeld info bij bepaalde te rollen DC's in een spoiler zetten, dan wordt die info verstopt achter een knop.

Ik zou dit echt aanraden voor spelers die het lastig vinden een groep te vinden. Het mooie is dat je dus ook wat meer al schrijvende kan roleplayen. Vaak sneeuwen de wat meer timide spelers onder aan een tafel met drukke mensen. Als je play by post doet, heb je daar geen last van.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Re: Play by post

Bericht door Neanie »

klaasel schreef:Vaak sneeuwen de wat meer timide spelers onder aan een tafel met drukke mensen. Als je play by post doet, heb je daar geen last van.
Nou, dan krijg je dat met internettoegang. Zeker in het begin zie je zo nu en dan poststorms in dit soort spellen dat als je weer inlogd je 50 berichten achter ligt.
Overigens zijn er sites als https://www.rondaksportal.net die hier specifiek op gemaakt zijn zodat je heel makkelijk allerlei situaties kan afhandelen. Van ala emails selecteren wie ergens bij betrokken is en het moet zien, tot idd alle kaarten eraan hangen, dicerollers etc.
Enige jammere is dat de laatste jaren de actieve kern steeds kleiner geworden is, net zoals je dat op veel fora ziet.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Tja,.. "I am of two minds" :

Enerzijds, als door persoonlijkheid, locatie/afstand en dergelijk nou echt! niet een groep kan beginnen of vinden of bij een bestaande aansluiten, dan lijkt het me een prima idee om op deze manier toch te kunnen RPGen.

Anderzijs, ik kan me geen beter middel, spel en veiligere omgeving bedenken als tabletop RPG om (ook juist als mild autistische of introverte of erg nerdy persoon) je een andere persoonlijkheid (=personage) aan te meten, te werken aan je zelf verzekerdheid, te werken aan meer het woord nemen plus sociaalisatie en effectiever te communiceren etc etc. Even er van uit gaande dat je dit wenselijk vind.

Toch, ga ik er -door- eigen ervaring van uit dat desnoods zelf een kleine groep beginnen met newbies bijna in iedere omgeving wel moet lukken als je er wat tijd in steekt. In grote stad zijn er zeker genoeg potentieele spelers. In kleiner gehucht zijn is er uiteraard een kleinere pool maar, op zo een plek is RPG een van de zeer goede opties die altijd kan. Er zijn op zo een locatie immers niet tal van andere sociale activiteiten en locaties waar je tegen moet opboksen & je zal vast niet de enige zijn die niet super veel om handen heeft wat betreft opties om met mensen dingen te doen.

Maar goed, maybe is jullie ervaring heel anders? Ben nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

Ik zie het zeker ook als aanvulling op tabletop RPG, hoor. Het kan in ieder geval uitkomst bieden voor mensen die moeite hebben een groep te vinden in het kader van: beter een PBP RPG dan geen RPG.

Verder ben ik het met je eens v1nce, dat een RPG ook een gelegenheid biedt om je (real life) social skills te oefenen. Ik heb zelf die ervaring niet zo, omdat onze groep eigenlijk vooral om het game element RPG's speelden. rpG dus :). Dat zal ook verklaren waarom we nu vooral board games als Descent spelen.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Mijn ervaring is dat mensen vinden om te RPGen, en dan vooral iets anders dan DnD best moeilijk is. Dat soort mensen moet je vaak van niets opleiden(en hoe vind je ze dan?) of weten uit te wassen tussen de dnders.
En ik heb meer gemeenschap gevoeld op de play by post site waar ik jaren mn fix vandaan gehaald heb dan menig forum. En die gingen zo ver als jaarlijks een Europese en Amerikaanse live meet.
Plaats reactie