Satan in dungeons and dragons?

Deel ervaringen, stel vragen en geef tips. Het subforum voor alles wat met RPG te maken heeft!
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Satan in dungeons and dragons?

Bericht door Karma »

Zo een critisch artikel over dungeons and dragons.
Een beetje aangedikt en zwart, maar is ad&d inderdaad wel het systeem?
:

http://ptgptb.org/0001/addsatan.html
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Wat ik sterke punten vind en ik had ook wel een beetje het gevoel is dat:
- 2nd edition wel lekker vlot roleplayed met regels die als je ze weet snel verlopen zonder veel opzoeken, maar die regels overal nogal krom en niet logisch zijn.
- 3rd de regels heel logisch en overzichtelijk zijn, maar ook meer en uitgebreider zo erg dat je best vaak de neiging hebt om je PHP er bij te pakken en na tepluizen hoe het nou zit, storend tijdens een roleplaysessie natuurlijk.

Dus eigenlijk heeft die kerel wel een puntje één de oude versie is lomp en ingewikkeld en 2 de nieuwere is een regelboekje geworden ipv een rollenspel. Ok ervaren spelers pakken er wel uit wat ze willen en maken de wereld die ze willen hebben met de regels die vlot lopen, maar eigenlijk zijn daar spelbedenkers voor en niet de spelers.
Juist omdat D&D zo groot is ken je waarschijnlijk zo weinig andere spellen en dat lijkt me heel jammer, een beetje de massa dom houden met hun populairiteit.

Nou ja ik kan het zelf ook nog wel goed vinden met ADD, voordat je iets anders denkt, maar misschien ook omdat ik geen ander goede rpg ken/bekent ben.

Die open source rpg- kan natuurlijk wel werken, lijkt me echt tof als zoiets aanslaat. Dat je iets van een 'linux' rpg krijgt, helemaal gratis en gemaakt door mensen met liefde voor rpg, ipv liefde voor verkoop.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

DrCaligari schreef:ik vind het vooral niet de moeite en het geld waard om over te stappen van iets wat me prima bevalt
Goed punt - om die reden spelen wij al jaren DSA. Als je iets eenmaal kent, het bevalt en je hebt er bergen materiaal van, dan is het onaantrekkelijk om aan iets nieuws te beginnen.
DrCaligari schreef:Rune lijkt me nog wel een leuke. (een rpg waarin de dm tegen de spelers speelt, en spelers punten krijgen voor hun acties en uiteindelijk een winnaar verklaren!)
DM-tegen-spelers, met een winnaar, lijkt me qua idee sterk in de richting van "gewone" spelen gaan, b.v. het fantasy-achtige bordspel HeroQuest. Ik vind het een wezenlijk kenmerk van een RPG dat het door niet volgens een een bepaald systeem door iemand gewonnen wordt.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Wat het artikel zelf betreft, valt me eigenlijk vooral de laatste regel op
Copyright © 1998 Places to Go, People to Be
Dit verhaal is dus 8 jaar oud, dus met punt 4 ("The end is nigh") zat de auteur er toch wel een beetje naast.

Maar de rest van de kritiek lijkt me wel ernstig, als het tenminste klopt (ik ken AD&D nauwelijks). Gebrek aan diepgang is een groot probleem in een spelwereld, maar blijkbaar is daar later iets aan gedaan. DSA kende helemaal in het begin (de periode dat het in Nederland als ODM op de markt was) hetzelfde probleem, maar daar hebben ze snel wat aan gedaan door één stad en wat omliggende gebieden in detail uit te werken, en de rest pas in te vullen naarmate daar behoefte aan was en er input van spelers kwam. Zodoende hebben ze weten te voorkomen dat meteen een grote, maar slecht uitgewerkte wereld ontstond.

De door de auteur bekritiseerde "alignment" heb ik inderdaad altijd een raar idee gevonden. Maar ik zie niet in wat er tegen "classes" is: je kunt toch een afkomst en een beroep hebben?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja 8 jaar oud, hmm is dat voor 3.5, ruim denk ik. Nou ja erg kritisch en aaangedikt is het natuurlijk wel. Alignment vind ik ook een beetje zwartwit verhaal, maar ja ik ben ook opgegroeid met 'oog des meesters' (DSA), maar daar speel je geloof ik ook alleen maar 'the good guys'.
Hoe dan ook classes lijken mij ook niet verkeerd, met een beetje fantasy kan je het stereotype van een classe ook wel tegengaan.

Wat ik me alleen afvroeg is, iedereen (nou javeel) speelt wel AD&D, maar is het wel zo goed?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Karma schreef:Alignment vind ik ook een beetje zwartwit verhaal, maar ja ik ben ook opgegroeid met 'oog des meesters' (DSA), maar daar speel je geloof ik ook alleen maar 'the good guys'.
Het onderscheid tussen "good guys" en "bad guys" vind ik duiden op een gebrek aan diepgang in een rollenspel. Het is wel redelijk dat de spelfiguren beginnen "met goede bedoelingen", maar ik mag ze graag met een bondgenoot opschepen die een verborgen agenda heeft of met een tegenstander confronteren die, vanuit ander perspectief gezien, helemaal niet zo'n kwaaie vent is. De laatste keer hebben ze zelfs zonder aarzelen iemand afgemaakt die weliswaar verdacht en duister overkwam en misschien van alles op z'n geweten had, maar die binnen het scenario in feite niemand kwaad had gedaan. Hoewel de helden in hun beleving het scenario met succes hadden afgesloten, werden ze in een nabijgelegen dorp niet geheel ten onrechte als een stel moordenaars gezien!
Laatst gewijzigd door Wijlen Fandath Ryne op zondag 14 mei 2006, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Even afgezien van het principe 'alignment' wil ik terugkomen op het onderwerp. Ik vind het namelijk helemaal niet zo'n heel goed geschreven artikel. Het leest makkelijk weg ja, maar het belicht geen andere kanten van het verhaal. Het is erg objectief geschreven, en zoals veel artikelen op internet; verouderd.

Vooropgesteld: ik ben vóór diversiteit aan game-systems. Maar ik ben ook van mening dat als er een behoefte is aan een bepaald product het idioot zou zijn jouw product niet op de markt te brengen omdat dat de diversiteit van de markt in gevaar brengt. Als andere game-systems weinig spelers aantrekken heeft dat een reden. Ik ben overigens tegen agressieve marketing, en wizards maakt zich daar dus wel schuldig aan; het opkopen en opslokken van kleine RPG companies.

Nadat dit artikel is verschenen is de 3e versie van DnD uitgekomen. Een sterk gesimplificeerde variant die welliswaar onderdelen van door anderen bedachte regels gebruikt, maar ze ook op een toegankelijke manier combineerd. Ik ben het niet eens met de schrijver van het artikel als hij zegt dat 'het op je eigen manier gebruiken van de regels gelijk staat aan het opdragen van een katholieke mis in het engels in plaats van het latijn'.
Niemand verplicht mij om alle supplementaire regels te gebruiken, als ik alleen met de basisregels wil spelen dan doe ik dat. Dat bevordert mijns inziens juist de creativiteit!

De auteur heeft als een van zijn speerpunten dat de wereld van DnD onoriginieel is en weinig stimulerend. Volgens mij is dat alleen een probleem voor mensen die geen eigen fantasie hebben. Ik heb nog nooit in een preset wereld gespeeld, en ik heb er totaal geen problemen mee. Waarom zou je uitgaan van de kwaliteit van printed adventures als het hele spel erop geent is dat je je eigen fantasie gebruikt? Er zijn van geen enkele fabrikant zoveel verschillende aanvullingen (die je naar eigen wens en behoefte kunt aanschaffen of in de winkel laten liggen) geproduceerd als door wizards. Bij 3E zijn die aanvullingen óók nog eens consistent wat betreft regels. De auteur mag mij ook wijzen op producenten die AL hun eerdere uitgaven, illustraties, tonnen adventures en core rules op hun site beschikbaar stellen.
Een vriend van mij heeft een poging gedaan een aantal boeken aan te schaffen van Rolemaster (Iron Crown) en heeft die na een half jaar nog steeds niet in huis.

Waar wél iets voor te zeggen valt, maar wat de schrijver dan juist níet aan de orde stelt -wellicht omdat dit probleem pas bij 3E is ontstaan- zijn de starre keurslijven waarin je character gedwongen wordt als je gebruik maakt van de basisregels en classes. Maar goed, het blijven regels. Uiteindelijk gaat het om het roleplayen. Go Diceless ;)

Wat ik juist GOED zou vinden: prefab kaartjes van de verschillende spells met hun duration, effects edg. Als wizard hoef je dan niet telkens de spells waar je de beschikking over hebt op te schrijven en op te zoeken. Zoek de spells bij elkaar en je bent ready to go.

wat denken jullie van de stelling: een game systeem moet extreem simpel zijn. daardoor bevordert het de creativiteit. Als er geen enkele spell 'prefab' wordt aangeboden maar wel een eenvoudig systeem om spells te maken kom je tot originelere ideeen dan als je een boek hebt met tachtigduizen spells.


Nog een laatste ding: de core rules van 3E D20 (die volgens de auteur niet beschikbaar zijn): http://www.wizards.com/default.asp?x=d20
Hoezo er bestaat geen open gaming licence? D20 IS open gaming licence.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

wat denken jullie van de stelling: een game systeem moet extreem simpel zijn. daardoor bevordert het de creativiteit. Als er geen enkele spell 'prefab' wordt aangeboden maar wel een eenvoudig systeem om spells te maken kom je tot originelere ideeen dan als je een boek hebt met tachtigduizen spells.

Hey Thekkur,


Die games bestaan, ik speel vaak Mage, geen één spel opgeschreven, maar een basic en super creatief magick system. Ook ARS MAgicka werkt met een haast gelijk systeem.

Greetz,
Laatst gewijzigd door Storyteller op zondag 14 mei 2006, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Goed punt! Het klopt zeker dat voor Newbies rog beginnen erg moeilijk is, ik ben begonnen in de tijd dat er een DnD nederlands vertaalt werd. Prachtig natuurlijk. Een zwaar uitgekleed regelsysteem en aan de slag!

Maar daar hebben newbies nu niets aan. Ik ben al enige tijd aan het experimenteren met een zwaar uitgekleed rpg systeem. Losjes gebaseerd op een combi tussen de systemen van White Wolf en In Nomine van steve jackson games. Het systeem bouwt op drie eigenschappen: Fysiek, Mentaal en Spiritueel. En heeft wat skills. Al met al gooi je altijd maar 1 dice, per worp en kent combat 2 worpen maximaal per speler per ronde van 3 acties.

Leg ik graag een keer uit.

Greetz,
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Hey Thekkur, tja het is wel een oud artikel, maar ik kwam het tegen en heb het niet zomaar gepost. Een boel is veroudert natuurlijk en hier ging het voornamelijk over de crappy en vooral moeilijke spelsysteem van 2nd. Zorgt ervoor dat mensen een tijd nodig hebben voor ze alle regels snappen en zich wat zorgelozer op het rpg-en kunnen richten.
Nou goed, ik heb het natuurlijk gepost omdat ik één en ander toch nog actueel vind, met 3.5 zijn er in het basisspelregels , zeg maar de PHP nog een heleboel regels die je moet weten voordat je kan beginnen, met de feats en skills is er zelfs één en ander extra bijgekomen. Dan lijkt het mij nog steeds gelden dat het een zwak argument is als je het wat gemakkelijker wil maken voor mensen je zelf maar moet gaan snijden in de basisregels dus 'het op je eigen manier gebruiken van de regels gelijk staat aan het opdragen van een katholieke mis in het engels in plaats van het latijn' (niet dat mij dat veel zegt, mijn latijns is niet zo goed, dus what the heck?!).
De auteur heeft als een van zijn speerpunten dat de wereld van DnD onoriginieel is en weinig stimulerend.
Een speerpunt die niet echt uit het stenentijdperk komt, maar nog steeds wel actueel is. Neem als voorbeeld het snelle stijgen en machtig worden van 3.5 PC's, zo erg is dit krachtiger worden, dat je zelfs boeren en de wereld eromheen de neiging krijgt sterker te gaan maken! (en geen slechte gedachte) Het lijkt mij er soms een beetje op dat er zo veel mogelijk uitbreidingen en skills en feats worden bedacht om maar mensen te laten groeien, op te laten gaan in boeken en regeltjes en wat ze een level hoger voor krachten krijgen i.pv. gestimuleerd worden om te gaan roleplayen. De afkomst van warhammer-oorlogje spelen is nog steeds aanwezig in de kern van D&D lijkt me.

Nou goed, na dit alles, moet ik zeggen dat ik het goed naar mijn zin heb hoor. De regels van 3.5 zijn ook duidelijker en bieden ook wel volop mogelijkheden om je PC naar je eigen inzicht uit te werken (alhoewel je wel het keurslijf van je Classe hebt). Skills vind ik een leuke manier om te accentueren waar je goed in bent.
(alleen zou een beginner daardoor snel geneigd zijn om te dobbelen voor een skill i.p.v. te roleplayen)


http://www.d20srd.org/
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Mee eens: een simpel systeem dat zonder al te veel regels veel mogelijkheden aangeeft om je personage uit te werken is erg mooi! En zal denk ik het roleplayen bevorderen.

Hoe gemakkelijker de basis hoe beter. Op die basis kan je dan uitbouwen met wat je wilt (wereldsetting, combat uitdiepen, training, krachten en magie etc)

Ik ben voor waar kan ik me inschrijven voor die 'linux' open game?

Ps onder aan mijn vorige post ook nog een nuttige open source voor 3.5.

PPS over die mis in het latijns nog even. Is een rollenspelsysteem in je eigen taal niet gemakkelijker, zit je niet telkens met die engelse termen:
"Ik pak mijn 'bastard sword' en sla dwars door z'n 'plate mail'."
Laatst gewijzigd door Karma op maandag 15 mei 2006, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

@Karma,

Hehehe, na woensdag maar een keer afspreken... eens kijken wanneer er tijd te maken valt. Maar is een leuk "linux" systeem zoals jij zegt.

Proberen we zeker nog een keer.

greetz,
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

He mooi lijkt me wel tof, een tijdje geleden was ik ook al aan het zoeken naar wat andere regelsystemen, gewoon meer om te kijken wat er zoal is.
Ik ben zelf bekend geraakt met ODM (oogdesmeester of DSA das swartze auge) en in het begin had ik continue het idee één en ander te missen in AD&D. Langzaam raakte ik bekend met 2nd en vind dat ook niet slecht, alleen maar onlogisch.

Als je meer gericht op rollenspel speelt, maakt het natuurlijk veel minder uit
welk systeem je speelt. Maar ik ben benieuwd naar je spelsysteem.
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

true, true, maar er zijn meer goede systemen te bedenken die erg intuitief zijn, bijvoorbeeld: Dark Dungeon. Een systeem door wat amsterdammers gemaakt, waar ik ooit mee speelde, kan Fantasy of sci-fi gebruikt worden, veel gecompliceerder dan mijn geschetste systeem, maar wel leuk als je graag een solide systeem gebruikt voor combat, wounds en armors enzow. Ik heb nog wel ergens een editie liggen, zal 'em een keer meesjouwen.

Ik ben zelf ook altijd op zoek geweest naar realistische rpg systemen. Zo heb ik bijvoorbeeld Gemini geprobeerd. een enorm realistisch combat systeem met maneuvres enzow. Probleem was, dat gevechten in het echie super dodelijk zijn en je dus als char ook best snel dood kan gaan. Ik hou van serieuze rpg en vind dit niet erg, maar het leent zich niet voor elk verhaal.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Vanuit het ODM ben ik gewent dat personages meestal wel blijven leven, is ook goed als je een PC wilt uitwerken natuurlijk, niet erg realistisch, maar wel speelbaar.
Op zich is het geen (grote) ramp als een personage dood gaat natuurlijk, soms wel goed voor het realisme en besef van spanning en gevaar. Zo dacht ik laatst ook: hoe bloedig kan je combat eigenlijk maken, verliezen van lichaamsdelen en oplopen van wonden en littekens.

Bij RPG-tech hebben we het ook even kort over open license spelsystemen gehad: http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=478
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat betreft een wounds/ critical systeem: daar ben ik ook nog een tijdje mee bezig geweest als aanvulling op 3E. Dit omdat ik erg de diversiteit aan verwondingen miste in 3E. Zoals in een eerder topic: hitpoints zijn heel abstract, draagt er toe bij dat DnD meer een soort bordspel wordt dan een RPG.

Daarnaast denk ik dat ieder systeem moeilijk is om mee te beginnen. Helemaal als je geen andere spelers in je omgeving kent. Zo ben ik ook ooit begonnen... wat wel weer goed is dat WOTC een mooie 'startersset' heeft uitgebracht die het makkelijk maakt te beginnen met spelen.
Helaas komen er op dit forum maar relatief weinig 'startende' spelers. dat was wel een van de redenen om dit forum op te zetten.

Maar zonder een degelijk verkooppunt in rotterdam waar je de boeken even in kunt zien zal RPG sowieso wel in de underground scene komen :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Je kan natuurlijk ook je boeken bij Yendor halen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

Boeken kopen bij NL winkels schiet niet op, gewoon opsparen met met 5 man tegelijk in Am. of UK bestellen scheelt vele tientjes en je hebt binnen drie dagen je boeken, en dan ook alles wat je maar wilt,, DnD 1.0 AD&D, oude WoD, echt alles!

*God bless free market econimics*
*steekt tong uit naar rode rakkers*

In mijn ogen is Elf trouwens geheel door eigen schuld weg uit R'dam. Moeten ze de voorraad maar vernieuwen, niet maand na maand hetzelfde aanbod, maar vernieuwing... at any rate, rpg verkoopt steeds minder, juist door het postorder/internet gebeuren... Wat weer goed is voor ons als kopers, de prijs wordt er lager van.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

vergeet eternalwar niet. die site heeft als doelstelling alles zo laag mogenlijk aan te bieden, zonder winstoogmerk.
www.eternalwar.nl
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Phew, het valt niet mee om in dit draadje on topic te blijven. Veel interessante stellingen waar je allemaal wel apart over zou kunnen beginnen.
Zelf vond ik Warhammer qua een van de beste RPG's. We speelden het lang geleden wel eens, en de regels waren eenvoudig en flexibel, maar gaven toch veel detail (b.v. ook als het over wounds gaat - dat hele hitpoints-gedoe is eigenljk nogal gek).
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ik ken warhammer niet als rpg. Met mijn opmerking bedoelde ik meer dat Ad&d meer op het onwikkelen van regeltjes en gooien van dobbelstenen lijkt te gaan ipv het ontwikkelen van het rollenspel.

Maar goed tis wel leuk wat zo'n oud artikel toch weer voor stof doet opwaaien . Ik ben zelf niet zo bekend met veel andere rpg's behalve de basis dan van oog des meesters, een klein beetje Call of Cthullu.
Een nederlands open regels, rollenspel spel, zou een mooie tegenhanger zijn voor al dat Amerikaans AD&D gedoe.

We missen de boot ook al net met de vertaling van DSA, dan maken we wel een eigen systeem! Nou ja lijkt mij wel tof als zoiets van de grond komt, bestaat natuurlijk al, dus lees gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

En dan niet één of ander amsterdams systeem natuurlijk :wink: (geintje, kan mij niks schelen hoe of amsterdams/rotterdams)
maar dan voeren we de RRSS in:

het Rotterdamse Rollenspel Spel-Systeem
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

als€ zo vaakin dit soort onderwerpen krijg ik ut The Number Of The Beast gevoel.....

een stom liedje (oké vind um gaaf) over een bijbel tekst dat SATANISCH zou zijn.... zucht zucht zucht....
Enjoy the game.... as all story'sits about good and evil...
Only the Gods Die Old, And two by two my human zoo..... zongen ze "Wij zijn de trollen"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

oeh, een oud onderwerp dat weer komt bovendrijven! is dat vanwege die film die ik gepost had? :)

spitsuur op het forum trouwens!

zijn er eigenlijk gamestores in den haag?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Ik weet dat Chakra in Schiedam diversen spellen verkoopt, hoewel het van huisuit een special zaak van fantasy literatuur is hadden ze vroeger in iedergeval wel spellen staan, waaronder (lang geleden) het rollenspel van ElfQuest

Verders kun je het altijd proberen bij de Stripspeciaal zaak op de korte Hoogstraat in Rotterdam, daar stikt het werkelijk van de spellen, zelfs gouwe oude als Dragonlance zag ik daar pas nog staan....
Only the Gods Die Old, And two by two my human zoo..... zongen ze "Wij zijn de trollen"
Plaats reactie