Wie is Tarmba, ik ben Tarmba, lid van "De Morgenster&qu

Nieuwkomers kunnen zich hier voorstellen, mededelingen over het forum vanaf nu ook hier te vinden.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Wie is Tarmba, ik ben Tarmba, lid van "De Morgenster&qu

Bericht door Tarmba »

Wie is Tarmba… Ik ben hem

Medio de begin jaren 80 leerde ik via Cor, hier bekend als Hubert Bonisaire de la Ba, in de onze meer berucht als Feraldo Da Pyro… en als die braaf was aanbeden werd als Meester Turgon, het spel Het Oog Des Meesters kennen.
Vreemd een week later had ik zonder het een seconde meer dan de enthousiasme van Sylvia, Marcel (vrienden van mij en zus en zwager van Hubert) en de kinderen van Hubert, die dan ook weer mijn volle nichten zijn… het complete spel, en dat was toen nog de eerste vier avonturen en de twee toen nog dozen Instrumenten van de meester en ding van avontuur liggen, maar ja ik ben wel een verteller maar geen voorlezer….
Dat werd dus eerst nix, maar Hubert nam dat ‘meester’ liever door mij als Dungeon Master (naar de befaamde TV serie, en in voor ons mindere maten spel Dungeons and Dragon) over…. Eigenlijk zouden mijn broer, zal um Karaganda de dief noemen, Peter en Edje D beter in de morgenster wereld bekend als Eradorn een eigen groep starten…. Maar een simpele invoeging met Hubert leek toch makkelijker… want ik woonde eenmaal bijna om de hoek bij hem en mijn neef Eradorn toch in Schiedam… onhandig ook bij zijn ouders (nou niet dat die bezwaar hadden of we daar gingen spelen)…
Dit leiden naar volgens Fandath Rhyne naar een legendarische spelersgroep “De Morgenster”, dat legendarische laat ik in het midden, invloedrijk vind ik namelijk veel toepasselijker.. en het was zeker niet leiden maar lijden…. Dat is een deel van mij, inderdaad volgens hun eigen Geo site toen member van het eerste uur waren we…. Hoewel die titel meer op zijn dochters van toepassing waren dan voor ons, maar dat ter zijde. Ik kwam in al beschreven avonturen die ik bewust allemaal door elkaar heen heb gezet om enige herkenning en andere hun speelplezier te voorkomen met diversen ‘grootheden’ van de Morgenster terecht, als Eradorn aka Hagen, als Karaganda als Zarathustra als Grallog de drakendoder…. Pilot de dwerg als Aad gat in de mark, en nog vele legendarische Morgenster helden, er zit werkelijk geen naam van mezelf bij, want ik was wel legendarisch maar vooral in wegwerphelden (zo noemde ik ze maar) die hooguit 2 avonturen mee gingen…. Tarmba is mijn eerste en enige held die meer dan 6 avonturen heeft overleefd (en officieel nog leven moet)

Nu mijn doel…. Want zo’n oproep is leuk, maar heeft natuurlijk een doel, nou doel, meer een dolletje en tja, en Cor moet dit toch wel als mij herkennen als me pleegvader, mag ik dus een andere Morgenster legende weer nieuw leven in blazen, en dat is de muziek… sterk met de Morgenster verbonden, anno 80’s en 90’s is Heavy Metal en voor een boel ook zijn band BTL (Breaking The Law) ook Cor aka Feraldo Da Pyro aka Hubert Bonisaire de la Ba met zijn oude vrienden en band maatjes Ron en Ronnie te herenigen ….. het moet toch lukken…. John de gitarist ben ik ook mee bezig…. Want idd V!nce moeten die opnames op BASF tape beter… de muziek .. men als ik alleen terug denk aan Get Away, en Black Berryl ….. kippevel….

Greetz a man with a mission… :P
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Leuke 'introductie' Tarmba :) Wie weet wordt het nog wel iets met jullie band. Net zoals Anvil. Als je dat niks zegt moet je de docu 'Anvil, the story of anvil' kijken.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ja die docu moet je zeker kijken! Tijdsgenoten van jullie. Een van de beste docus die ik ooit gezien hebt en dus over een Hard Rock/Metal/Powerviolence band en hun strubbelingen.

Ik vind je relaas hier boven soms klein beetje moeilijk te volgen maar geeft niks, enthousiasme spat er iig van af en dat is mooi! :)
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

@Thekkur, BTL was niet mijn band in de zin dat ik een musicerend lid was, erger in die dagen speelde ik anderhalve noot op een gammel gitaartje, wat drums en daar hield mijn 'gave' op, (weinig verbeterd trouwens, kan me nog geen Jimi Hendrix nog Adje vander Berg noemen) Ik was meer een roadie, de smoerenman zoals ik het zelf omschreef ;-)

@V!nce, Chaos, mmm de perfecte omschrijving voor een paar chaos-knights from Rotterdam zuid hahaha... Ik denk dat er meer 'per ongeluk' gesloopt werd dan nodig was.... Maar goed een metal doc kan in mijn ogen alleen die van Metallica zijn Some kind of monster :) en ja in die klassieke samenstelling van de spelersgroep de Morgenster was er een erg hoog metalen gehalte, Judas Priest, Dio, Iron Maiden, Metallica, Anthax waren er een paar van die wel vaak luid aan stonden .... voor mij was dat verweven, denk dat de meeste kern leden toen ook wel erg metaalachtig waren....

Ken je na gaan wat er gebeurde als je met een paar chaos-knights naar het arme Maassluis moest (vol in ornaat met kettingen en puntige armbanden en riemen) en je het jeugdcentrum 'de duck out euh dug-out moet vinden.... krijg je zo iets als 'oke jij ziet er het minst gevaarlijk uit, jij vraag de weg' hahaha Uiteindelijk kwamen we er en kan je die drie malloten duidelijk horen op die link die ik elders van BTL heb gedeeld... Daarover zou ik een boek kunnen schrijven, maar zou ik ook kunnen denk ik over een avondje ODM bij Hubert thuis....

Eigenlijk eeuwig zonde dat die tijd niet meer is ;-) hoewel Hubert zijn meubilair daar waarschijnlijk met hem anders over denken....
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

dacht ik de hele tijd dat ik met 'oude nerds' aan het roleplayen was, blijken het gewoon 'oude rockers'. ;)
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

in meeste gevallen wel, met als hoogste straf Masipulami van Danny Christiaan Michiel :P
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Cor ben ik afgelopen zomer nog eens gaan opzoeken. En Ed, Peter (niet Karaganda) en Harmen zie ik ook nog wel eens, maar ik denk dat in ieder geval Harmen wel van na jouw tijd is.

Er liepen wel wat wonderlijke figuren rond, ja. Zo is de vraag: "Komt u in vrede, of met goede bedoelingen?" afkomstig van Rinus, die dat als DM ooit aan de helden vroeg. Daar hadden we niet van terug.

En er was Koos de Dwergendoder. Niet dat je als dwerg nu zo bang hoefde te zijn voor Koos, maar hij speelde zelf graag dwergen, en dat ging niet altijd goed.
Koos: "Ik spring in het water!"
DM: "Kan je zwemmen dan?"
Koos (kijkt op z'n formulier): "Waar staat dat?"
DM: "Heb je dan tenminste je maliënkolder uit gedaan?"
Koss: "......"
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hahaha, met iedere anekdote wordt de toch al legendarische status van de morgenster groter. :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ha ha, idd toffe anecdotes. Over 'some kind of monster' idd een hele goede docu! Ik vond het of 1. heel moedig van Metallica, of 2. Heel dom en wereldvreemd van ze, om die docu aan de wereld te tonen. Want, minstens twee van leden kwamen precies over zoals ik altijd hoor dat ze zijn: Egotrippers, zelfzuchtige niet emphatische bizar rijke naarlingen die elkaar om niets en doorlopend het leven zuur maken!

Anvil daarintegen vind ik een nog veel betere docu van filmmakers perspectief (niet dat ik er een ben), leuker en niet zo absurd lang en daarnaast zijn de leden -van rond de vijftig jaar- ook het tegenvergestelde van alles hierboven. Ze zijn uitermate symphatiek en de docu laat je achter met oneindig warme gevoelens en respect voor hun als mensen en muzikanten. Effe los van dat alles, ik luister nog altijd graag naar de eerste 3 a 4 Metallica platen, muzikaal zijn die geniaal. Anvil muziek ben ik geen fan van ha ha. Oh en bijna al die bands die je noemt, toerden eens met Anvil en komen aan het woord in de film.

Maar als je mijn woord niet vertrouwt wellicht meer vertrouwen in Rotten Tomatoes, Metallica docu krijgt een verdiende 89%, Anvil ook een zeker verdiende 98%...
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

ik lees Rinus, heb ergens langs de weg nog contact met hem, hoewel, een kerstkaart elk jaar verstuur is dan ook het enige, mede oprichter van het dan weer wel legendarische blad de Morgenster (vooral legendarisch of het op tijd verscheen en op het laatst of het verscheen, maar goed probeer het maar elke maand van alles uit duits te vertalen... en nog op tijd ook!!!!) samen met een overigs net zo legendarisch blad 'de kobold' .... ben nog wel eens foto's van hem en mij tegen gekomen op de geo site... goede vent .... geen DM materiaal (net als ik.... vond ooit een onverslaanbaar zwaard uit.... die in een eigen gemaakt verhaal naar een of andere prins terug moest..... dat zwaard is nooit bij die goof terecht gekomen.... en moest onze Turgon weer een scenario bedenken dat het naast onverslaanbaar van blik was..... hahahaha) anadotes.... zei het al kan er boeken mee schrijven.. en ik moest toen noodgedwongen stoppen medio 90er jaren.....
Plaats reactie